![]() |
de buskwestie....nu gaan we het eens zien
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.
De vakbonden beginnen zich al te roeren natuurlijk. Misschien zullen onze Vlaamse politici straks eens mogen laten zien wie de baas is.Ik heb alle reden om aan te nemen dat het IRISBUS-aanbod op prijs/kwaliteit gebied beter was dan dat van Van Hool en van eventuele andere aanbieders..... De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ...... |
Citaat:
Krijgen ze dan geen geld van de burgers? Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan. Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!! Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert?? Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren?? |
Citaat:
|
Citaat:
In het huidig pakket,zowat 230 bussen,is er een prijsverschil van 37 miljoen euro(!!!).Bovendien levert IRISbus europawijd,het zijn zeker geen bricoleurs! Vandaar dat het dossier voor de Lijn al min of meer beslist is,de Lijn heeft overigens geen geld op overschot,maar heeft onderhand wel behoefte aan massa's nieuwe bussen,dus komt zo een bod heel erg goed uit... Het is echter de Vlaamse voogdijoverheid die de knoop moet doorhakken.Eerder in het jaar heeft men de Lijn opgelegd besparingen door te voeren,desnoods met de kaasschaaf doorheen het aanbod te gaan.Het zou heel erg.....euhm...ironisch..zijn als de Lijn dan geen 37 miljoen Euro goedkopere investering mag voorstellen.... Maar ik vrees een beetje dat de Vlaamse Regering,onder druk van de "middengroepen" gewoon minder bussen zal doen bestellen om ze toch maar bij onze "Nationale kampioen" te laten maken..In dat geval zal ook IRISbus "juridisch afgekocht" moeten worden,want zo een gang van zaken is geheel onaanvaardbaar natuurlijk....:-( De reiziger en de belastingsbetaler kunnen dan de pot op... Inderdaad,waarom geen tijdelijke samenwerking....maar moet de overheid dat nu ook weeral regelen? |
Misschien dat ze aan Van Hool eerst even dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten aanbieden?
- vermindering RSZ - vermindering patronale bijdrage - vermindering belasting wie weet komen ze dan niet goedkoper uit dan die Franse concurrenten. |
Citaat:
Dat schoentje wringt al jaren.Belgie is amper nog concurrentieel zelfs tegen andere EU-landen! IRISbus bouwt grote delen van zijn bussen in "goedkopere landen".(want Frankrijk is zelf ook op weg een industriele ruine te worden waar werken NIET beloond wordt!). Ook van de firma VanHool was al een tijdje geleden de melding dat ze elders dan in Belgie zochten om hun "basismodellen" te bouwen.Blijkbaar te laat! |
Citaat:
En in onze garages enkel auto's die niet in Japan of Korea gemaakt werden ? Wel, het moge je verwonderen, maar ik ben - voor de vrije keuze van de consument - voor de verplichting van de overheid om eerst te bepalen wat ze willen kopen in kwaliteitseisen, garanties .. en hoeveelheden; en daarna moeten ze de goedkoopste nemen uit dat aanbod. Met zware straffen op corruptie. En van dat principe mag slechts in uitzonderlijke omstandigheden afgeweken worden, in afspraak met de EU (gelijk voor iedereen) Het is aan de overheid om onze economie concurrentieel te houden met fatsoenlijk beleid; niet met een beleid dat ooit in de USSR geprobeerd werd. . |
Citaat:
|
Solidariteit met de Franse kwakkelende economie noemen ze dat.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De EU is nog lange niet perfect. Weet iemand hoe dit geregeld is tussen de verschillende staten van de usa ? . |
Zeg jongens, ook De Lijn is onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten hoor (zij het dan wel voor de speciale sectoren). Jullie weten blijkbaar niet dat Vlaanderen al heel veel geld kwijt is door onwettige gunningen in busdossiers en ik ben blij dat het voor een keer eens niet Van Hool is die de gunning krijgt, anders zat er gegarandeerd weer eens een reukje aan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Die kwaliteitsevaluatie van die Irisbussen zal waarschijnlijk gebeurd zijn in de Crazy Horse in Parijs.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be