Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   de buskwestie....nu gaan we het eens zien (https://forum.politics.be/showthread.php?t=177777)

kelt 13 oktober 2012 08:17

de buskwestie....nu gaan we het eens zien
 
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.

De vakbonden beginnen zich al te roeren natuurlijk.
Misschien zullen onze Vlaamse politici straks eens mogen laten zien wie de baas is.Ik heb alle reden om aan te nemen dat het IRISBUS-aanbod op prijs/kwaliteit gebied beter was dan dat van Van Hool en van eventuele andere aanbieders.....

De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ......

omaplop 13 oktober 2012 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6364327)
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.

De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ......

En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??

Xenophon 13 oktober 2012 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6364330)
En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??

Omdat het "vreemdelingen eerst, Vlamingen laatst," is in alle aspecten.

kelt 13 oktober 2012 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6364330)
En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??

Vrijwel iedere bus waar ik,in Vlaanderen,al opgestapt ben,was een VanHool.....bestellingen van de Lijn vielen bijna automatisch bij hen.
In het huidig pakket,zowat 230 bussen,is er een prijsverschil van 37 miljoen euro(!!!).Bovendien levert IRISbus europawijd,het zijn zeker geen bricoleurs!

Vandaar dat het dossier voor de Lijn al min of meer beslist is,de Lijn heeft overigens geen geld op overschot,maar heeft onderhand wel behoefte aan massa's nieuwe bussen,dus komt zo een bod heel erg goed uit...

Het is echter de Vlaamse voogdijoverheid die de knoop moet doorhakken.Eerder in het jaar heeft men de Lijn opgelegd besparingen door te voeren,desnoods met de kaasschaaf doorheen het aanbod te gaan.Het zou heel erg.....euhm...ironisch..zijn als de Lijn dan geen 37 miljoen Euro goedkopere investering mag voorstellen....


Maar ik vrees een beetje dat de Vlaamse Regering,onder druk van de "middengroepen" gewoon minder bussen zal doen bestellen om ze toch maar bij onze "Nationale kampioen" te laten maken..In dat geval zal ook IRISbus "juridisch afgekocht" moeten worden,want zo een gang van zaken is geheel onaanvaardbaar natuurlijk....:-(

De reiziger en de belastingsbetaler kunnen dan de pot op...

Inderdaad,waarom geen tijdelijke samenwerking....maar moet de overheid dat nu ook weeral regelen?

circe 13 oktober 2012 08:55

Misschien dat ze aan Van Hool eerst even dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten aanbieden?
- vermindering RSZ
- vermindering patronale bijdrage
- vermindering belasting

wie weet komen ze dan niet goedkoper uit dan die Franse concurrenten.

kelt 13 oktober 2012 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6364352)
Misschien dat ze aan Van Hool eerst even dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten aanbieden?
- vermindering RSZ
- vermindering patronale bijdrage
- vermindering belasting

wie weet komen ze dan niet goedkoper uit dan die Franse concurrenten.

precies!
Dat schoentje wringt al jaren.Belgie is amper nog concurrentieel zelfs tegen andere EU-landen!

IRISbus bouwt grote delen van zijn bussen in "goedkopere landen".(want Frankrijk is zelf ook op weg een industriele ruine te worden waar werken NIET beloond wordt!).
Ook van de firma VanHool was al een tijdje geleden de melding dat ze elders dan in Belgie zochten om hun "basismodellen" te bouwen.Blijkbaar te laat!

De schoofzak 13 oktober 2012 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6364330)
En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??

Jij vindt wellicht ook dat in onze warenhuizen het verboden zou moeten zijn om tomaten uit Spanje of uit Marokko aan te bieden ?
En in onze garages enkel auto's die niet in Japan of Korea gemaakt werden ?

Wel, het moge je verwonderen, maar ik ben
- voor de vrije keuze van de consument
- voor de verplichting van de overheid om eerst te bepalen wat ze willen kopen in kwaliteitseisen, garanties .. en hoeveelheden; en daarna moeten ze de goedkoopste nemen uit dat aanbod. Met zware straffen op corruptie.
En van dat principe mag slechts in uitzonderlijke omstandigheden afgeweken worden, in afspraak met de EU (gelijk voor iedereen)

Het is aan de overheid om onze economie concurrentieel te houden met fatsoenlijk beleid; niet met een beleid dat ooit in de USSR geprobeerd werd.

.

rookie 13 oktober 2012 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6364327)
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.

De vakbonden beginnen zich al te roeren natuurlijk.
Misschien zullen onze Vlaamse politici straks eens mogen laten zien wie de baas is.Ik heb alle reden om aan te nemen dat het IRISBUS-aanbod op prijs/kwaliteit gebied beter was dan dat van Van Hool en van eventuele andere aanbieders.....

De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ......

Geld er niet de regel dat boven een bepaald bedrag (en sla me dood ik moet het juiste bedrag opzoeken :oops:) een Europese aanbesteding verplicht wordt door Europa en dit sinds 1/1/2004(?)? (ten tijde heeft dhr Schouppe rap rap nog 120 locomotieven besteld bij ACCEC (die enkel op de tekentafel bestonden) om de europese aanbesteding te ontlopen, de berucht type 13

Derk de Tweede 13 oktober 2012 11:08

Solidariteit met de Franse kwakkelende economie noemen ze dat.

DucDEnghien 13 oktober 2012 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6364465)
Solidariteit met de Franse kwakkelende economie noemen ze dat.

Nee. Om het geld gaat het. 39 miljoen goedkoper. En dat is een goede reden.

circe 13 oktober 2012 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 6364476)
Nee. Om het geld gaat het. 39 miljoen goedkoper. En dat is een goede reden.

Als men dan toch verplicht om op europees niveau aanbestingen te vragen, dan moet men eerst de sociale bijdragen op europees niveau ook gelijkstellen. Wat we tegenwoordig meemaken - ook met de oost-europese landen - is zuivere concurrentievervalsing.

DucDEnghien 13 oktober 2012 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6364529)
Als men dan toch verplicht om op europees niveau aanbestingen te vragen, dan moet men eerst de sociale bijdragen op europees niveau ook gelijkstellen. Wat we tegenwoordig meemaken - ook met de oost-europese landen - is zuivere concurrentievervalsing.

Sociale bijdragen moeten afgeschaft worden niet gelijkgesteld.

gertc 13 oktober 2012 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6364465)
Solidariteit met de Franse kwakkelende economie noemen ze dat.

Het is niet omdat IRISbus een Frans bedrijf is, dat deze bestelling de Franse economie gaat helpen. Veel kans dat het vooral een of andere oost-europese of aziatische economie gaat helpen.

Bad Attila 13 oktober 2012 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6364379)
Jij vindt wellicht ook dat in onze warenhuizen het verboden zou moeten zijn om tomaten uit Spanje of uit Marokko aan te bieden ?
En in onze garages enkel auto's die niet in Japan of Korea gemaakt werden ?

Wel, het moge je verwonderen, maar ik ben
- voor de vrije keuze van de consument
- voor de verplichting van de overheid om eerst te bepalen wat ze willen kopen in kwaliteitseisen, garanties .. en hoeveelheden; en daarna moeten ze de goedkoopste nemen uit dat aanbod. Met zware straffen op corruptie.
En van dat principe mag slechts in uitzonderlijke omstandigheden afgeweken worden, in afspraak met de EU (gelijk voor iedereen)

Het is aan de overheid om onze economie concurrentieel te houden met fatsoenlijk beleid; niet met een beleid dat ooit in de USSR geprobeerd werd.

.

:thumbsup:

Chillius Caesar 13 oktober 2012 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6364529)
Als men dan toch verplicht om op europees niveau aanbestingen te vragen, dan moet men eerst de sociale bijdragen op europees niveau ook gelijkstellen. Wat we tegenwoordig meemaken - ook met de oost-europese landen - is zuivere concurrentievervalsing.

Mja, dat is gewoon een concurrentieel voordeel eh.

De schoofzak 13 oktober 2012 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6364529)
Als men dan toch verplicht om op europees niveau aanbestingen te vragen, dan moet men eerst de sociale bijdragen op europees niveau ook gelijkstellen. Wat we tegenwoordig meemaken - ook met de oost-europese landen - is zuivere concurrentievervalsing.

Wel minstens moeten de fiscale en sociale lasten binnen zekere grenzen gehouden worden.

De EU is nog lange niet perfect.

Weet iemand hoe dit geregeld is tussen de verschillende staten van de usa ?

.

Libro 13 oktober 2012 13:41

Zeg jongens, ook De Lijn is onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten hoor (zij het dan wel voor de speciale sectoren). Jullie weten blijkbaar niet dat Vlaanderen al heel veel geld kwijt is door onwettige gunningen in busdossiers en ik ben blij dat het voor een keer eens niet Van Hool is die de gunning krijgt, anders zat er gegarandeerd weer eens een reukje aan.

pegasus6869 13 oktober 2012 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6364327)
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.

De vakbonden beginnen zich al te roeren natuurlijk.
Misschien zullen onze Vlaamse politici straks eens mogen laten zien wie de baas is.Ik heb alle reden om aan te nemen dat het IRISBUS-aanbod op prijs/kwaliteit gebied beter was dan dat van Van Hool en van eventuele andere aanbieders.....

De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ......

Bepaalde "politici".....Zullen wel bepaalde giften ontvangen hebben zeker......van de fransen.Hoe zou u zelf zijn om te incasseren.

Libro 13 oktober 2012 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pegasus6869 (Bericht 6364686)
Bepaalde "politici".....Zullen wel bepaalde giften ontvangen hebben zeker......van de fransen.Hoe zou u zelf zijn om te incasseren.

Dan hebben de Fransen gewoon meer betaald dan Van Hool.

Freddie 13 oktober 2012 15:02

Die kwaliteitsevaluatie van die Irisbussen zal waarschijnlijk gebeurd zijn in de Crazy Horse in Parijs.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be