Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Zijn sinterklaas en de paashaas verantwoord? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=178457)

Koenraad Noël 26 oktober 2012 23:09

Zijn sinterklaas en de paashaas verantwoord?

Is het wel goed dat we kinderen blijven wijsmaken dat de kerstman, sinterklaas en de paashaas bestaan? We weten zelf zeker dat ze niet bestaan, want we doen zélf wat die personages zouden doen? Het is niet zoals religie, dat zo'n zekerheid niet biedt, noch zo snel beloningen oplevert (hoewel Sinterklaas wel wat over die grens stapt).

Kort gezegd: we liegen gewoon tegen onze kinderen. We vertellen hen geen verhaaltje, waarvan ze weten dat het niet echt is, en enige scepsis wordt aan de kant geschoven door foutieve bewijzen. De figuren zijn ook overbodig, waarom niet de kinderen zélf rechtstreeks cadeautjes geven? Waarom vasthouden aan tradities die kinderen alleen maar achterdochtig maken als ze eindelijk doorhebben dat het een leugen is, een erg reële internationale samenzwering zelfs. Dit terwijl wij hen vaak zelf trachten aan te leren dat liegen niet mag.

:|

Overigens, is het niet wat overkill om Sinterklaas en Kerstmis te vieren in dezelfde maand?

eno2 26 oktober 2012 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6387659)
Is het wel goed dat we kinderen blijven wijsmaken dat de kerstman, sinterklaas en de paashaas bestaan? We weten zelf zeker dat ze niet bestaan, want we doen zélf wat die personages zouden doen? Het is niet zoals religie, dat zo'n zekerheid niet biedt, noch zo snel beloningen oplevert (hoewel Sinterklaas wel wat over die grens stapt).

Kort gezegd: we liegen gewoon tegen onze kinderen. We vertellen hen geen verhaaltje, waarvan ze weten dat het niet echt is, en enige scepsis wordt aan de kant geschoven door foutieve bewijzen. De figuren zijn ook overbodig, waarom niet de kinderen zélf rechtstreeks cadeautjes geven? Waarom vasthouden aan tradities die kinderen alleen maar achterdochtig maken als ze eindelijk doorhebben dat het een leugen is, een erg reële internationale samenzwering zelfs. Dit terwijl wij hen vaak zelf trachten aan te leren dat liegen niet mag.

Overigens, is het niet wat overkill om Sinterklaas en Kerstmis te vieren in dezelfde maand?

Ja
K&K

Koenraad Noël 26 oktober 2012 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6387667)
Ja
K&K

Niets K&K aan.

Nietzsche 26 oktober 2012 23:19

Het is maar waar je je druk om maakt.

cookie monster 26 oktober 2012 23:25

sinterklaas vs kerstman

http://www.youtube.com/watch?v=uVYileUW_lw :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=JXwRWA2_gno :?

Ach , de maatschappij , de commerce moet draaien ,
zolang de mensen dit willen , en kunnen betalen ....
blijft het bestaan !!

Bobke 26 oktober 2012 23:36

Er is weinig fout aan het vertellen van sprookjes aan kinderen.
Op voorwaarde dat ge niet blijft volhouden dat die figuren echt bestaan.

Koenraad Noël 26 oktober 2012 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6387704)
Er is weinig fout aan het vertellen van sprookjes aan kinderen.
Op voorwaarde dat ge niet blijft volhouden dat die figuren echt bestaan.

Roodkapje komt evenwel niet aankloppen aan de deur, met een hoop cadeautjes.

eno2 26 oktober 2012 23:57

Een ouder die zijn kinderen Sint Niklaas onthoudt, is een monster

AsGardSGO 27 oktober 2012 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6387659)

Ik zou u gewoon in het algemeen druk maken en wakker liggen over het feit hoe we niet enkel tegen onszelf maar ook tegen de kinderen liegen en hun dezelfde sprookjes vertellen die men ons ook verteld heeft en we ons nog steeds als volwassenen wijs maken. Uiteraard spreek ik niet over de fantasie sprookjes maar over de maatschappelijke.
Over hoe wij de indoctrinatie van hebzucht en aanverwanten van generatie op generatie overbrengen dus.

AsGardSGO 27 oktober 2012 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6387728)
Een ouder die zijn kinderen Sint Niklaas onthoudt, is een monster

Een ouder die zijn kind constant voorliegt en het denkvermogen beperkt is pas een monster. Zowat 90% van de wereldbevolking dus.

Koenraad Noël 27 oktober 2012 09:44

Een relevant Amerikaans artikel, betreffende Santa Claus.
Citaat:

Here's a bit of advice to parents: don't lie to your kids. Yesterday we wrote a post on a PR stunt by Google to "track Santa" and pointed out that the whole thing is more than a bit silly, especially for Google, which prides itself on openness and spreading information.

That post got a fair bit of attention and more than a few comments so we thought we would elucidate, on this beautiful Christmas day, why, exactly, parents shouldn't lie to their kids and make them believe in Santa Claus.

The argument goes something like this: lying to children is bad.

You would think that this would be uncontroversial, somewhere between "Don't punch old ladies" and "World peace is a good idea", but there we are. So let us explain.

It's not just a story. Parents usually defend the Santa lie by saying that it's just a story, like Snow White. But there's a difference between fiction and lying. When you tell your kids a story, they know it's a story. They don't believe it's actually real. When kids play cops and robbers, even though they pretend otherwise -- and that's part of the fun! -- they know they're not actual cops and robbers. It's not the same thing as a telling them a story. Telling stories is awesome. The Santa lie, however, is a lie.

It doesn't do anything for their imagination. This is usually the next line of defense: tricking kids about Santa somehow helps their imagination. But that makes no sense. You're not asking kids to actually imagine anything, you're feeding them beliefs. You are taking advantage of the fact that they trust you to make them believe things are true which are not. That has nothing to do with imagination. If believing in Santa was an exercise in imagination, every kid would believe in a different Santa. And yet the things kids believe about Santa are the things their parents tell them (unless the kids are smart).

Who cares if it's tradition? For a very long time, tradition included such smart education principles as "spare the rod, spoil the child." Now our society doesn't believe in beating children -- and that's a good thing. Families that celebrate Christmas should have Christmas traditions! If you're Christian, well, your religion already has plenty of traditions around that. If you're secular but still want to celebrate Christmas, you still have carols, food, spending time together, and exchanging gifts for the right, correct reason: that you love each other. You don't need to invent a supersonic fat man to show your children you love them.

It's bad tactics. From the parents' purely self-interested perspective, the Santa lie is just dumb parenting. First of all, it erodes your trust capital. Once your kids discover that you were actively lying to them for several years, how much do you think they'll trust you? Some kids are unaffected, but many trust their parents less. The Santa lie is also used to control children: if you're "good" you'll get presents, and if you're "naughty" you won't. But really, has that ever worked? Except for the two weeks before Christmas, and possibly for thirty seconds after being reminded, has any child ever altered his behavior in any way because of this threat?

It's just morally wrong. Sorry to repeat ourselves, but lying to children is just wrong. It is. Just because someone is gullible is no reason to lie to them, and children have a right not to be deceived like everyone else. You can make a case for some "white lies" but the Santa lie is not a white lie. It's just a lie.

It's selfish. That's the biggest reason. Despite their protestations to the contrary, parents don't do it for the benefit of the children. They do it for their own benefit. When pressed and rebutted, parents will eventually blurt out "But they're so cute when they believe in Santa!" That's the real reason, isn't it? Parents tell their kids the Santa lie because it's a form of entertainment. They like to watch kids helplessly believe something they know isn't true. At the end of the day, it's a cruel prank.

So there you go, parents. It's not too late. Come clean.

Read more: http://www.businessinsider.com/heres...#ixzz2AUGAchYO

eno2 27 oktober 2012 09:55

Ik vind het onderwerp futiel. Kinderen leven in spel en fantasie en Sint Niklaas is daaraan een kindervriendelijke tegemoetkoming. Met voor en tegen, dat geef ik toe. Maar het is onbelangrijk. Persoonlijk ben ik er eerder tegen. Maar kan je de andere ouder iets beletten, als die ervoor is? Weer (nog meer religieuze) stof voor ruzie en misère binnen het huwelijk.

Koenraad Noël 27 oktober 2012 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6387990)
Ik vind het onderwerp futiel. Kinderen leven in spel en fantasie en Sintt Niklaas is daaraan een kindervriendelijke tegemoetkoming

Ze leven in spel en fantasie, ja, dingen waarvan ze weten dat het niet echt is.

Jan van den Berghe 27 oktober 2012 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6387995)

Heeft u kinderen? Voor kinderen valt de wereld van de verbeelding soms samen met 'hun' werkelijkheid. Ik zag dat bij de oudste kinderen en ik stel dat nog altijd vast bij onze jongsten.

eno2 27 oktober 2012 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6387995)

Ze doen er dus zelf aan, ze kunnen hun ouders er niets van verwijten, trouwens dat doen kinderen nooit. Toch heb ik mijn moeder betrapt op picknicken gooien en dat vond ik niet leuk.

Er is voor en tegen, dat geef ik toe. Maar het is onbelangrijk. Persoonlijk ben ik er eerder tegen. Maar kan je de andere ouder iets beletten, als die ervoor is? Weer (nog meer religieuze) stof voor ruzie en misère binnen het huwelijk.

Koenraad Noël 27 oktober 2012 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6387999)
Heeft u kinderen? Voor kinderen valt de wereld van de verbeelding soms samen met 'hun' werkelijkheid. Ik zag dat bij de oudste kinderen en ik stel dat nog altijd vast bij onze jongsten.

Ik ga erg veel met kinderen om van de familie. Het was ook omwille van een voorval eerder deze week dat ik deze draad gestart heb, daar twee van mijn nichtjes, een jonger en een ouder ruzie maakten, en de oudste om haar zusje te kwetsen zei dat Sinterklaas niet bestond. En dat zit ik daar dan plots ook maar tussen, en ik heb het afgewimpeld door te zeggen dat ze het aan de ouders moest vragen. Het is niet aan mij om plots dat geloof te verbreken, meen ik, maar in gevallen als dit is het echt schadelijk.

Ik heb ook nooit iets gemerkt, bij mezelf of bij hen, van het volledig versmelten van verbeelding en werkelijkheid. Wel dat ze lang in character blijven.

alice 27 oktober 2012 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6388011)
Ik ga erg veel met kinderen om van de familie. Het was ook omwille van een voorval eerder deze week dat ik deze draad gestart heb, daar twee van mijn nichtjes, een jonger en een ouder ruzie maakten, en de oudste om haar zusje te kwetsen zei dat Sinterklaas niet bestond. En dat zit ik daar dan plots ook maar tussen, en ik heb het afgewimpeld door te zeggen dat ze het aan de ouders moest vragen. Het is niet aan mij om plots dat geloof te verbreken, meen ik, maar in gevallen als dit is het echt schadelijk.

Ik heb ook nooit iets gemerkt, bij mezelf of bij hen, van het volledig versmelten van verbeelding en werkelijkheid. Wel dat ze lang in character blijven.

Kinderen vinden kerst en Sinterklaas geweldig, waarom zou je dit afnemen?
En wanneer een ander kind verklapt dat Sinterklaas niet echt bestaat is dit het eind van de wereld niet, nogal bizar om dit als " schade" te zien.
Je kunt kinderen trouwens perfect gelukkig houden met die feesten en gewoon eerlijk zijn, Sinterklaas is iemand die vroeger bestond en dat wordt ieder jaar herdacht met een groot feest voor kinderen.

Gaat u ook pleiten voor de afschaffing van religie? Of mag die leugen wel blijven ondanks de schade die dit aanricht?

Koenraad Noël 27 oktober 2012 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 6388077)
Kinderen vinden kerst en Sinterklaas geweldig, waarom zou je dit afnemen?

Het is niet dat het geven van cadeautjes weg moet, of zelfs het figuur van Sinterklaas, maar mogelijk wel het hele idee van dat die echt bestaat. Je kunt toch evengoed zeggen tegen kinderen dat brave mannen het voorbeeld van Nicolaas van Myra volgen, en zich als hem verkleden om zo kinderen blij te maken?
Citaat:

En wanneer een ander kind verklapt dat Sinterklaas niet echt bestaat is dit het eind van de wereld niet, nogal bizar om dit als " schade" te zien.
Het werd als kwetsend ervaren door het jongere nichtje.

Citaat:

Je kunt kinderen trouwens perfect gelukkig houden met die feesten en gewoon eerlijk zijn, Sinterklaas is iemand die vroeger bestond en dat wordt ieder jaar herdacht met een groot feest voor kinderen.
Voila, dat schreef ik net ook voor ik dit stukje las. Dat zou al een hele verbetering zijn.

Citaat:

Gaat u ook pleiten voor de afschaffing van religie? Of mag die leugen wel blijven ondanks de schade die dit aanricht?
Neppe mirakels, zoals die tranen van gestold was die door hitte beginnen te druipen, die mogen zeker afgeschaft worden.

Jan van den Berghe 27 oktober 2012 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6388011)

U leest verkeerd, hoor. Ik schreef dat over 'hun' werkelijkheid. Niet 'de' werkelijkheid.

Koenraad Noël 27 oktober 2012 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6388104)
U leest verkeerd, hoor. Ik schreef dat over 'hun' werkelijkheid. Niet 'de' werkelijkheid.

Hoe bedoel je dat dan?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be