Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2012, 23:09   #1
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard Zijn sinterklaas en de paashaas verantwoord?

Is het wel goed dat we kinderen blijven wijsmaken dat de kerstman, sinterklaas en de paashaas bestaan? We weten zelf zeker dat ze niet bestaan, want we doen zélf wat die personages zouden doen? Het is niet zoals religie, dat zo'n zekerheid niet biedt, noch zo snel beloningen oplevert (hoewel Sinterklaas wel wat over die grens stapt).

Kort gezegd: we liegen gewoon tegen onze kinderen. We vertellen hen geen verhaaltje, waarvan ze weten dat het niet echt is, en enige scepsis wordt aan de kant geschoven door foutieve bewijzen. De figuren zijn ook overbodig, waarom niet de kinderen zélf rechtstreeks cadeautjes geven? Waarom vasthouden aan tradities die kinderen alleen maar achterdochtig maken als ze eindelijk doorhebben dat het een leugen is, een erg reële internationale samenzwering zelfs. Dit terwijl wij hen vaak zelf trachten aan te leren dat liegen niet mag.

Overigens, is het niet wat overkill om Sinterklaas en Kerstmis te vieren in dezelfde maand?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2012, 23:15   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Is het wel goed dat we kinderen blijven wijsmaken dat de kerstman, sinterklaas en de paashaas bestaan? We weten zelf zeker dat ze niet bestaan, want we doen zélf wat die personages zouden doen? Het is niet zoals religie, dat zo'n zekerheid niet biedt, noch zo snel beloningen oplevert (hoewel Sinterklaas wel wat over die grens stapt).

Kort gezegd: we liegen gewoon tegen onze kinderen. We vertellen hen geen verhaaltje, waarvan ze weten dat het niet echt is, en enige scepsis wordt aan de kant geschoven door foutieve bewijzen. De figuren zijn ook overbodig, waarom niet de kinderen zélf rechtstreeks cadeautjes geven? Waarom vasthouden aan tradities die kinderen alleen maar achterdochtig maken als ze eindelijk doorhebben dat het een leugen is, een erg reële internationale samenzwering zelfs. Dit terwijl wij hen vaak zelf trachten aan te leren dat liegen niet mag.

Overigens, is het niet wat overkill om Sinterklaas en Kerstmis te vieren in dezelfde maand?
Ja
K&K
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2012, 23:16   #3
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ja
K&K
Niets K&K aan.
Oud 26 oktober 2012, 23:19   #4
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Het is maar waar je je druk om maakt.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2012, 23:25   #5
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard sinterklaas vs kerstman

http://www.youtube.com/watch?v=uVYileUW_lw
http://www.youtube.com/watch?v=JXwRWA2_gno

Ach , de maatschappij , de commerce moet draaien ,
zolang de mensen dit willen , en kunnen betalen ....
blijft het bestaan !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2012, 23:36   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Er is weinig fout aan het vertellen van sprookjes aan kinderen.
Op voorwaarde dat ge niet blijft volhouden dat die figuren echt bestaan.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2012, 23:39   #7
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Er is weinig fout aan het vertellen van sprookjes aan kinderen.
Op voorwaarde dat ge niet blijft volhouden dat die figuren echt bestaan.
Roodkapje komt evenwel niet aankloppen aan de deur, met een hoop cadeautjes.
Oud 26 oktober 2012, 23:57   #8
eno2
Banneling

Standaard

Een ouder die zijn kinderen Sint Niklaas onthoudt, is een monster
Oud 27 oktober 2012, 00:03   #9
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zou u gewoon in het algemeen druk maken en wakker liggen over het feit hoe we niet enkel tegen onszelf maar ook tegen de kinderen liegen en hun dezelfde sprookjes vertellen die men ons ook verteld heeft en we ons nog steeds als volwassenen wijs maken. Uiteraard spreek ik niet over de fantasie sprookjes maar over de maatschappelijke.
Over hoe wij de indoctrinatie van hebzucht en aanverwanten van generatie op generatie overbrengen dus.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 00:05   #10
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een ouder die zijn kinderen Sint Niklaas onthoudt, is een monster
Een ouder die zijn kind constant voorliegt en het denkvermogen beperkt is pas een monster. Zowat 90% van de wereldbevolking dus.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 09:44   #11
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Een relevant Amerikaans artikel, betreffende Santa Claus.
Citaat:
Here's a bit of advice to parents: don't lie to your kids. Yesterday we wrote a post on a PR stunt by Google to "track Santa" and pointed out that the whole thing is more than a bit silly, especially for Google, which prides itself on openness and spreading information.

That post got a fair bit of attention and more than a few comments so we thought we would elucidate, on this beautiful Christmas day, why, exactly, parents shouldn't lie to their kids and make them believe in Santa Claus.

The argument goes something like this: lying to children is bad.

You would think that this would be uncontroversial, somewhere between "Don't punch old ladies" and "World peace is a good idea", but there we are. So let us explain.

It's not just a story. Parents usually defend the Santa lie by saying that it's just a story, like Snow White. But there's a difference between fiction and lying. When you tell your kids a story, they know it's a story. They don't believe it's actually real. When kids play cops and robbers, even though they pretend otherwise -- and that's part of the fun! -- they know they're not actual cops and robbers. It's not the same thing as a telling them a story. Telling stories is awesome. The Santa lie, however, is a lie.

It doesn't do anything for their imagination. This is usually the next line of defense: tricking kids about Santa somehow helps their imagination. But that makes no sense. You're not asking kids to actually imagine anything, you're feeding them beliefs. You are taking advantage of the fact that they trust you to make them believe things are true which are not. That has nothing to do with imagination. If believing in Santa was an exercise in imagination, every kid would believe in a different Santa. And yet the things kids believe about Santa are the things their parents tell them (unless the kids are smart).

Who cares if it's tradition? For a very long time, tradition included such smart education principles as "spare the rod, spoil the child." Now our society doesn't believe in beating children -- and that's a good thing. Families that celebrate Christmas should have Christmas traditions! If you're Christian, well, your religion already has plenty of traditions around that. If you're secular but still want to celebrate Christmas, you still have carols, food, spending time together, and exchanging gifts for the right, correct reason: that you love each other. You don't need to invent a supersonic fat man to show your children you love them.

It's bad tactics. From the parents' purely self-interested perspective, the Santa lie is just dumb parenting. First of all, it erodes your trust capital. Once your kids discover that you were actively lying to them for several years, how much do you think they'll trust you? Some kids are unaffected, but many trust their parents less. The Santa lie is also used to control children: if you're "good" you'll get presents, and if you're "naughty" you won't. But really, has that ever worked? Except for the two weeks before Christmas, and possibly for thirty seconds after being reminded, has any child ever altered his behavior in any way because of this threat?

It's just morally wrong. Sorry to repeat ourselves, but lying to children is just wrong. It is. Just because someone is gullible is no reason to lie to them, and children have a right not to be deceived like everyone else. You can make a case for some "white lies" but the Santa lie is not a white lie. It's just a lie.

It's selfish. That's the biggest reason. Despite their protestations to the contrary, parents don't do it for the benefit of the children. They do it for their own benefit. When pressed and rebutted, parents will eventually blurt out "But they're so cute when they believe in Santa!" That's the real reason, isn't it? Parents tell their kids the Santa lie because it's a form of entertainment. They like to watch kids helplessly believe something they know isn't true. At the end of the day, it's a cruel prank.

So there you go, parents. It's not too late. Come clean.

Read more: http://www.businessinsider.com/heres...#ixzz2AUGAchYO
Oud 27 oktober 2012, 09:55   #12
eno2
Banneling

Standaard

Ik vind het onderwerp futiel. Kinderen leven in spel en fantasie en Sint Niklaas is daaraan een kindervriendelijke tegemoetkoming. Met voor en tegen, dat geef ik toe. Maar het is onbelangrijk. Persoonlijk ben ik er eerder tegen. Maar kan je de andere ouder iets beletten, als die ervoor is? Weer (nog meer religieuze) stof voor ruzie en misère binnen het huwelijk.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 oktober 2012 om 09:58.
Oud 27 oktober 2012, 09:58   #13
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vind het onderwerp futiel. Kinderen leven in spel en fantasie en Sintt Niklaas is daaraan een kindervriendelijke tegemoetkoming
Ze leven in spel en fantasie, ja, dingen waarvan ze weten dat het niet echt is.
Oud 27 oktober 2012, 10:00   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft u kinderen? Voor kinderen valt de wereld van de verbeelding soms samen met 'hun' werkelijkheid. Ik zag dat bij de oudste kinderen en ik stel dat nog altijd vast bij onze jongsten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 10:00   #15
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze doen er dus zelf aan, ze kunnen hun ouders er niets van verwijten, trouwens dat doen kinderen nooit. Toch heb ik mijn moeder betrapt op picknicken gooien en dat vond ik niet leuk.

Er is voor en tegen, dat geef ik toe. Maar het is onbelangrijk. Persoonlijk ben ik er eerder tegen. Maar kan je de andere ouder iets beletten, als die ervoor is? Weer (nog meer religieuze) stof voor ruzie en misère binnen het huwelijk.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 oktober 2012 om 10:01.
Oud 27 oktober 2012, 10:08   #16
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heeft u kinderen? Voor kinderen valt de wereld van de verbeelding soms samen met 'hun' werkelijkheid. Ik zag dat bij de oudste kinderen en ik stel dat nog altijd vast bij onze jongsten.
Ik ga erg veel met kinderen om van de familie. Het was ook omwille van een voorval eerder deze week dat ik deze draad gestart heb, daar twee van mijn nichtjes, een jonger en een ouder ruzie maakten, en de oudste om haar zusje te kwetsen zei dat Sinterklaas niet bestond. En dat zit ik daar dan plots ook maar tussen, en ik heb het afgewimpeld door te zeggen dat ze het aan de ouders moest vragen. Het is niet aan mij om plots dat geloof te verbreken, meen ik, maar in gevallen als dit is het echt schadelijk.

Ik heb ook nooit iets gemerkt, bij mezelf of bij hen, van het volledig versmelten van verbeelding en werkelijkheid. Wel dat ze lang in character blijven.
Oud 27 oktober 2012, 10:53   #17
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga erg veel met kinderen om van de familie. Het was ook omwille van een voorval eerder deze week dat ik deze draad gestart heb, daar twee van mijn nichtjes, een jonger en een ouder ruzie maakten, en de oudste om haar zusje te kwetsen zei dat Sinterklaas niet bestond. En dat zit ik daar dan plots ook maar tussen, en ik heb het afgewimpeld door te zeggen dat ze het aan de ouders moest vragen. Het is niet aan mij om plots dat geloof te verbreken, meen ik, maar in gevallen als dit is het echt schadelijk.

Ik heb ook nooit iets gemerkt, bij mezelf of bij hen, van het volledig versmelten van verbeelding en werkelijkheid. Wel dat ze lang in character blijven.
Kinderen vinden kerst en Sinterklaas geweldig, waarom zou je dit afnemen?
En wanneer een ander kind verklapt dat Sinterklaas niet echt bestaat is dit het eind van de wereld niet, nogal bizar om dit als " schade" te zien.
Je kunt kinderen trouwens perfect gelukkig houden met die feesten en gewoon eerlijk zijn, Sinterklaas is iemand die vroeger bestond en dat wordt ieder jaar herdacht met een groot feest voor kinderen.

Gaat u ook pleiten voor de afschaffing van religie? Of mag die leugen wel blijven ondanks de schade die dit aanricht?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 11:01   #18
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kinderen vinden kerst en Sinterklaas geweldig, waarom zou je dit afnemen?
Het is niet dat het geven van cadeautjes weg moet, of zelfs het figuur van Sinterklaas, maar mogelijk wel het hele idee van dat die echt bestaat. Je kunt toch evengoed zeggen tegen kinderen dat brave mannen het voorbeeld van Nicolaas van Myra volgen, en zich als hem verkleden om zo kinderen blij te maken?
Citaat:
En wanneer een ander kind verklapt dat Sinterklaas niet echt bestaat is dit het eind van de wereld niet, nogal bizar om dit als " schade" te zien.
Het werd als kwetsend ervaren door het jongere nichtje.

Citaat:
Je kunt kinderen trouwens perfect gelukkig houden met die feesten en gewoon eerlijk zijn, Sinterklaas is iemand die vroeger bestond en dat wordt ieder jaar herdacht met een groot feest voor kinderen.
Voila, dat schreef ik net ook voor ik dit stukje las. Dat zou al een hele verbetering zijn.

Citaat:
Gaat u ook pleiten voor de afschaffing van religie? Of mag die leugen wel blijven ondanks de schade die dit aanricht?
Neppe mirakels, zoals die tranen van gestold was die door hitte beginnen te druipen, die mogen zeker afgeschaft worden.
Oud 27 oktober 2012, 11:10   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U leest verkeerd, hoor. Ik schreef dat over 'hun' werkelijkheid. Niet 'de' werkelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 11:12   #20
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U leest verkeerd, hoor. Ik schreef dat over 'hun' werkelijkheid. Niet 'de' werkelijkheid.
Hoe bedoel je dat dan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be