Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kruipers van KV Kortrijk gaan over op Frans (https://forum.politics.be/showthread.php?t=178460)

Eberhard Leclerc 27 oktober 2012 01:07

Kruipers van KV Kortrijk gaan over op Frans

KV Kortrijk wil zijn anderstalige spelers lessen Frans geven. In Kortrijk verlopen de trainingen in het Frans omdat het merendeel van de spelers Franstalig is. Voor enkele anderstalige spelers worden nu Franse lessen voorzien.

Dat in een Vlaamse club Frans de voertaal is, stoort KV entraineur Vanhaezebrouck niet. “Neen, ik ben geen Vlaams Belangstemmer en ik ben ook niet voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen”

“Meer dan de helft van mijn kern spreekt Frans en ook de vijf Nederlandstaligen trekken hun plan in het Frans. Het is voor de vijf Engelssprekenden dat we het doen:
Keet, Pavlovic, Carevic, Mitrovic en Zukanovic. De vraag is trouwens gekomen van onder meer Keet en Pavlovic.”

“Bijna alle Vlamingen spreken Frans en dat is een groot pluspunt voor ons.''

http://www.youtube.com/watch?v=6JXJtXxt4mA
http://www.youtube.com/watch?v=bqfYaFxYIiM

Vigilante VL 27 oktober 2012 01:18

De anachronistische onderwerping werd altijd al gefaciliteerd door dergelijke reactionaire losers met een minderwaardigheidscomplex.

De politiek zit er vol van. Voetbal en politiek: twee handen op een buik, wereldwijd.

Mitgard 27 oktober 2012 01:29

Om een of andere reden heb ik altijd het gevoel gehad dat West-Vlamingen niet de grootste minnaars van de Nederlandse taal zijn.

SDG 27 oktober 2012 07:34

Citaat:

Dat in een Vlaamse club Frans de voertaal is, stoort KV entraineur Vanhaezebrouck niet. “Neen, ik ben geen Vlaams Belangstemmer en ik ben ook niet voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen”
Anno 2012 zijn er dus blijkbaar nog steeds mensen die liefde voor het Nederlands gelijk stellen met Vlaams Belang stemmen en Vlaamse onafhankelijkheid willen?

Citaat:

Bewijst nogmaals mijn stelling dat als er in Vlaanderen verfransing optreedt, dat in hoofdzaak komt omdat de Vlamingen dat zélf willen.

SDG 27 oktober 2012 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 6387818)
Om een of andere reden heb ik altijd het gevoel gehad dat West-Vlamingen niet de grootste minnaars van de Nederlandse taal zijn.

http://www.worldrallyblog.com/2012/0...or-pace-notes/

Roodkapje 27 oktober 2012 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 6387876)
Anno 2012 zijn er dus blijkbaar nog steeds mensen die liefde voor het Nederlands gelijk stellen met Vlaams Belang stemmen en Vlaamse onafhankelijkheid willen?

Bewijst nogmaals mijn stelling dat als er in Vlaanderen verfransing optreedt, dat in hoofdzaak komt omdat de Vlamingen dat zélf willen.

Dat men Hein (een typischere Nederlandse naam kan men niet hebben) maar bij elke wedstrijd eens goed uitfluit. :-D

vlaams realist 27 oktober 2012 08:09

Och,ja.In Vilvoorde,Strombeek,Haren zijn de vrijwillige trainers al 7-talig.Kom eens naar een training kijken.10 minuten Nederlands en 100 minuten iets anders.
Tja,de vlaamse kindjes hebben het na 10 minuten begrepen en de anderen zullen het nooit begrijpen.

Eberhard Leclerc 27 oktober 2012 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 6387876)

Na 182 jaar is de idee dat Nederlands zou moeten primeren als taal in Vlaanderen voor velen nog een héle enge gedachte.

Het wachten is dan ook op de Vlaam die gaat krijsen dat de wens van sommigen om KVK Nederlandstalig te houden hen doet denken aan: ''Een bepaalde sombere periode uit de geschiedenis''

Aoi 27 oktober 2012 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje (Bericht 6387888)
Dat men Hein (een typischere Nederlandse naam kan men niet hebben) maar bij elke wedstrijd eens goed uitfluit. :-D

Ik denk dat de supporters van KVK vooral bezig zijn met de sportieve prestaties van hun ploeg. En die zullen gevoelig beter zijn als er gecommuniceerd wordt in een taal die de voltallige spelerskern kan begrijpen.

Eberhard Leclerc 27 oktober 2012 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aoi (Bericht 6388110)
En die zullen gevoelig beter zijn als er gecommuniceerd wordt in een taal die de voltallige spelerskern kan begrijpen.

Dus de nederlandsonkundigen op Nederlandse les, of de fransonkundigen op Franse les?

Dat is de vraag.

De schoofzak 27 oktober 2012 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aoi (Bericht 6388110)
Ik denk dat de supporters van KVK vooral bezig zijn met de sportieve prestaties van hun ploeg. En die zullen gevoelig beter zijn als er gecommuniceerd wordt in een taal die de voltallige spelerskern kan begrijpen.

Bwa ja,
en ook: slechts een 15 procent (grof geschat) van onze jeugd stoot door naar universitair onderwijs.
Dus zou (zou) 85 procent van de Vlamingen er geen bal uit het stadion van Kortrijk mee inzitten, dat het Frans terug ingevoerd wordt als uitsluitende academische taal in onze universiteiten.

.

Aoi 27 oktober 2012 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6388133)
Dus de nederlandsonkundigen op Nederlandse les, of de fransonkundigen op Franse les?

Dat is de vraag.

Inderdaad. En in dit geval is het blijkbaar gewoon praktischer om voor het tweede te gaan.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6388140)
Bwa ja,
en ook: slechts een 15 procent (grof geschat) van onze jeugd stoot door naar universitair onderwijs.
Dus zou (zou) 85 procent van de Vlamingen er geen bal uit het stadion van Kortrijk mee inzitten, dat het Frans terug ingevoerd wordt als uitsluitende academische taal in onze universiteiten.

.

De taal die gehanteerd wordt aan onze Universiteiten is maatschappelijk toch ietsje belangrijk als welke taal er gebruikt wordt op een voetbalveldje ergens rond Kortrijk, dacht ik zo. Mocht wat jij zegt ooit zo zijn, is dat hier zeker een topic waard. Maar dit?

vlaams realist 27 oktober 2012 11:50

Je kan de vraag ook anders stellen.Waarom willen anderstaligen zo graag in Vlaamse ploegen spelen?Is er misschien iets mis bij de N-Franse ploegen?Of de Brusselse,of de Waalse?Zijn er ook Vlaamse spelers die in een Franstalige ploeg spelen en die de trainer niet verstaan?Welke taal spreken de rode duivels op training?

Burry 27 oktober 2012 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aoi (Bericht 6388152)
De taal die gehanteerd wordt aan onze Universiteiten is maatschappelijk toch ietsje belangrijk als welke taal er gebruikt wordt op een voetbalveldje ergens rond Kortrijk, dacht ik zo. Mocht wat jij zegt ooit zo zijn, is dat hier zeker een topic waard. Maar dit?

De 'nieuwe Belgen' en alle niet-Belgen die in dit landje toch redelijk talrijk zijn laten zich niet leiden door wat een Vlaming zegt, maar door wat ie in het maatschappelijke veld altijd doet: doen wat de Franstalige meester van hen verlangt. En dat, is de reden dat die nieuwkomers dan de Franstalige socio-politieke kant kiezen en dan bijgevolg de Franse taalrol. En ja, een voetbalveld is voor veel van die nieuwkomers veel belangrijker dan de auditoria.

Het belangrijkste punt is: het is niet wat Vlamingen of Walen er van vinden, wat telt is wat buitenstaanders van de inschikkelijkheid van de Vlamingen vinden...

Weyland 27 oktober 2012 12:23

In de Middeleeuwen behoorde het oude Graafschap Vlaanderen bij de Franse kroon, misschien geen slecht idee.

Weyland 27 oktober 2012 12:24

Citaat:

:lol: Sommigen denken dat ze een Engels dialect spreken, andere wijzen zichzelf een 'Franse mentaliteit' toe, maar dan van de onderklassesoort met bruinhouten livings, overgewichtige vrouwen des huizes en alcoholische kostwinners.

vlaams realist 27 oktober 2012 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 6388205)
In de Middeleeuwen behoorde het oude Graafschap Vlaanderen bij de Franse kroon, misschien geen slecht idee.

Bij de gulden sporenslag hebben we dat rechtgezet.Misschien voor herhaling vatbaar?

MaGNiFiCaT 27 oktober 2012 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6387805)
KV Kortrijk wil zijn anderstalige spelers lessen Frans geven. In Kortrijk verlopen de trainingen in het Frans omdat het merendeel van de spelers Franstalig is. Voor enkele anderstalige spelers worden nu Franse lessen voorzien.

“Meer dan de helft van mijn kern spreekt Frans en ook de vijf Nederlandstaligen trekken hun plan in het Frans. Het is voor de vijf Engelssprekenden dat we het doen:
Keet, Pavlovic, Carevic, Mitrovic en Zukanovic. De vraag is trouwens gekomen van onder meer Keet en Pavlovic.”

http://www.youtube.com/watch?v=6JXJtXxt4mA
http://www.youtube.com/watch?v=bqfYaFxYIiM

Och je moet dat enkel pragmatisch zien: het komt beter uit voor de hele ploeg. De 5 Nederlandstaligen kunnen Frans, alle anderen kunnen geen Nederlands, en de 5 Engelstaligen vragen Franse onderricht, dus het zou dom zijn Vlaamse onderricht te geven. En wat maakt het uit of die 5 personen nu Nederlands of Frans spreken?

MaGNiFiCaT 27 oktober 2012 12:49

Citaat:

Het is niet dat zij geen minnaars zijn van de Nederlandse taal, maar zij beseffen het belang van de Franse taal. De vroegere generatie's van de betere klasse's (middenstand en boerenstand) gingen naar Franse kostscholen, om hun Frans te leren. De opperste klasse spraken thuis Frans, maar konden evengoed hun Nederlands. Enkel het simpel fabrieksvolk en ander werkvolk (boerenwerklieden) besefte niet het belang van kennis.

SDG 27 oktober 2012 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 6388249)
Het is niet dat zij geen minnaars zijn van de Nederlandse taal, maar zij beseffen het belang van de Franse taal. De vroegere generatie's van de betere klasse's (middenstand en boerenstand) gingen naar Franse kostscholen, om hun Frans te leren. De opperste klasse spraken thuis Frans, maar konden evengoed hun Nederlands. Enkel het simpel fabrieksvolk en ander werkvolk (boerenwerklieden) besefte niet het belang van kennis.

De kennis van het Frans in Vlaanderen is enkel maar belangrijk in zoverre de Vlamingen daar zélf een draagvlak voor creëren. Zolang het de Vlamingen zelf zijn die met het idée fixe opgescheept zitten dat iedere Vlaming verplicht Frans moet kennen, gaat dit de taalkundige integratie van anderstaligen in Vlaanderen tegenwerken, omdat men er vanuit gaat dat de Vlaming wel op het Frans zal overschakelen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be