Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2012, 01:07   #1
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard Kruipers van KV Kortrijk gaan over op Frans

KV Kortrijk wil zijn anderstalige spelers lessen Frans geven. In Kortrijk verlopen de trainingen in het Frans omdat het merendeel van de spelers Franstalig is. Voor enkele anderstalige spelers worden nu Franse lessen voorzien.

Dat in een Vlaamse club Frans de voertaal is, stoort KV entraineur Vanhaezebrouck niet. “Neen, ik ben geen Vlaams Belangstemmer en ik ben ook niet voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen”

“Meer dan de helft van mijn kern spreekt Frans en ook de vijf Nederlandstaligen trekken hun plan in het Frans. Het is voor de vijf Engelssprekenden dat we het doen:
Keet, Pavlovic, Carevic, Mitrovic en Zukanovic. De vraag is trouwens gekomen van onder meer Keet en Pavlovic.”

“Bijna alle Vlamingen spreken Frans en dat is een groot pluspunt voor ons.''

http://www.youtube.com/watch?v=6JXJtXxt4mA
http://www.youtube.com/watch?v=bqfYaFxYIiM

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 27 oktober 2012 om 01:12.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 01:18   #2
Vigilante VL
Banneling

Standaard

De anachronistische onderwerping werd altijd al gefaciliteerd door dergelijke reactionaire losers met een minderwaardigheidscomplex.

De politiek zit er vol van. Voetbal en politiek: twee handen op een buik, wereldwijd.

Laatst gewijzigd door Vigilante VL : 27 oktober 2012 om 01:19.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 01:29   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Om een of andere reden heb ik altijd het gevoel gehad dat West-Vlamingen niet de grootste minnaars van de Nederlandse taal zijn.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 27 oktober 2012 om 01:33.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 07:34   #4
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat in een Vlaamse club Frans de voertaal is, stoort KV entraineur Vanhaezebrouck niet. “Neen, ik ben geen Vlaams Belangstemmer en ik ben ook niet voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen”
Anno 2012 zijn er dus blijkbaar nog steeds mensen die liefde voor het Nederlands gelijk stellen met Vlaams Belang stemmen en Vlaamse onafhankelijkheid willen?

Citaat:
Bewijst nogmaals mijn stelling dat als er in Vlaanderen verfransing optreedt, dat in hoofdzaak komt omdat de Vlamingen dat zélf willen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 07:37   #5
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Om een of andere reden heb ik altijd het gevoel gehad dat West-Vlamingen niet de grootste minnaars van de Nederlandse taal zijn.
http://www.worldrallyblog.com/2012/0...or-pace-notes/
Oud 27 oktober 2012, 07:56   #6
Roodkapje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Anno 2012 zijn er dus blijkbaar nog steeds mensen die liefde voor het Nederlands gelijk stellen met Vlaams Belang stemmen en Vlaamse onafhankelijkheid willen?

Bewijst nogmaals mijn stelling dat als er in Vlaanderen verfransing optreedt, dat in hoofdzaak komt omdat de Vlamingen dat zélf willen.
Dat men Hein (een typischere Nederlandse naam kan men niet hebben) maar bij elke wedstrijd eens goed uitfluit.
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 08:09   #7
vlaams realist
Banneling

Standaard

Och,ja.In Vilvoorde,Strombeek,Haren zijn de vrijwillige trainers al 7-talig.Kom eens naar een training kijken.10 minuten Nederlands en 100 minuten iets anders.
Tja,de vlaamse kindjes hebben het na 10 minuten begrepen en de anderen zullen het nooit begrijpen.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 11:03   #8
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Na 182 jaar is de idee dat Nederlands zou moeten primeren als taal in Vlaanderen voor velen nog een héle enge gedachte.

Het wachten is dan ook op de Vlaam die gaat krijsen dat de wens van sommigen om KVK Nederlandstalig te houden hen doet denken aan: ''Een bepaalde sombere periode uit de geschiedenis''

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 27 oktober 2012 om 11:05.
Oud 27 oktober 2012, 11:13   #9
Aoi
Burger

Aoi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje Bekijk bericht
Dat men Hein (een typischere Nederlandse naam kan men niet hebben) maar bij elke wedstrijd eens goed uitfluit.
Ik denk dat de supporters van KVK vooral bezig zijn met de sportieve prestaties van hun ploeg. En die zullen gevoelig beter zijn als er gecommuniceerd wordt in een taal die de voltallige spelerskern kan begrijpen.
Oud 27 oktober 2012, 11:27   #10
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aoi Bekijk bericht
En die zullen gevoelig beter zijn als er gecommuniceerd wordt in een taal die de voltallige spelerskern kan begrijpen.
Dus de nederlandsonkundigen op Nederlandse les, of de fransonkundigen op Franse les?

Dat is de vraag.
Oud 27 oktober 2012, 11:36   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de supporters van KVK vooral bezig zijn met de sportieve prestaties van hun ploeg. En die zullen gevoelig beter zijn als er gecommuniceerd wordt in een taal die de voltallige spelerskern kan begrijpen.
Bwa ja,
en ook: slechts een 15 procent (grof geschat) van onze jeugd stoot door naar universitair onderwijs.
Dus zou (zou) 85 procent van de Vlamingen er geen bal uit het stadion van Kortrijk mee inzitten, dat het Frans terug ingevoerd wordt als uitsluitende academische taal in onze universiteiten.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 11:47   #12
Aoi
Burger

Aoi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dus de nederlandsonkundigen op Nederlandse les, of de fransonkundigen op Franse les?

Dat is de vraag.
Inderdaad. En in dit geval is het blijkbaar gewoon praktischer om voor het tweede te gaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bwa ja,
en ook: slechts een 15 procent (grof geschat) van onze jeugd stoot door naar universitair onderwijs.
Dus zou (zou) 85 procent van de Vlamingen er geen bal uit het stadion van Kortrijk mee inzitten, dat het Frans terug ingevoerd wordt als uitsluitende academische taal in onze universiteiten.

.
De taal die gehanteerd wordt aan onze Universiteiten is maatschappelijk toch ietsje belangrijk als welke taal er gebruikt wordt op een voetbalveldje ergens rond Kortrijk, dacht ik zo. Mocht wat jij zegt ooit zo zijn, is dat hier zeker een topic waard. Maar dit?

Laatst gewijzigd door Aoi : 27 oktober 2012 om 11:48.
Aoi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 11:50   #13
vlaams realist
Banneling

Standaard

Je kan de vraag ook anders stellen.Waarom willen anderstaligen zo graag in Vlaamse ploegen spelen?Is er misschien iets mis bij de N-Franse ploegen?Of de Brusselse,of de Waalse?Zijn er ook Vlaamse spelers die in een Franstalige ploeg spelen en die de trainer niet verstaan?Welke taal spreken de rode duivels op training?
Oud 27 oktober 2012, 11:53   #14
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De taal die gehanteerd wordt aan onze Universiteiten is maatschappelijk toch ietsje belangrijk als welke taal er gebruikt wordt op een voetbalveldje ergens rond Kortrijk, dacht ik zo. Mocht wat jij zegt ooit zo zijn, is dat hier zeker een topic waard. Maar dit?
De 'nieuwe Belgen' en alle niet-Belgen die in dit landje toch redelijk talrijk zijn laten zich niet leiden door wat een Vlaming zegt, maar door wat ie in het maatschappelijke veld altijd doet: doen wat de Franstalige meester van hen verlangt. En dat, is de reden dat die nieuwkomers dan de Franstalige socio-politieke kant kiezen en dan bijgevolg de Franse taalrol. En ja, een voetbalveld is voor veel van die nieuwkomers veel belangrijker dan de auditoria.

Het belangrijkste punt is: het is niet wat Vlamingen of Walen er van vinden, wat telt is wat buitenstaanders van de inschikkelijkheid van de Vlamingen vinden...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 12:23   #15
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

In de Middeleeuwen behoorde het oude Graafschap Vlaanderen bij de Franse kroon, misschien geen slecht idee.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 12:24   #16
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sommigen denken dat ze een Engels dialect spreken, andere wijzen zichzelf een 'Franse mentaliteit' toe, maar dan van de onderklassesoort met bruinhouten livings, overgewichtige vrouwen des huizes en alcoholische kostwinners.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 oktober 2012 om 12:25.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 12:27   #17
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In de Middeleeuwen behoorde het oude Graafschap Vlaanderen bij de Franse kroon, misschien geen slecht idee.
Bij de gulden sporenslag hebben we dat rechtgezet.Misschien voor herhaling vatbaar?
Oud 27 oktober 2012, 12:44   #18
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
KV Kortrijk wil zijn anderstalige spelers lessen Frans geven. In Kortrijk verlopen de trainingen in het Frans omdat het merendeel van de spelers Franstalig is. Voor enkele anderstalige spelers worden nu Franse lessen voorzien.

“Meer dan de helft van mijn kern spreekt Frans en ook de vijf Nederlandstaligen trekken hun plan in het Frans. Het is voor de vijf Engelssprekenden dat we het doen:
Keet, Pavlovic, Carevic, Mitrovic en Zukanovic. De vraag is trouwens gekomen van onder meer Keet en Pavlovic.”

http://www.youtube.com/watch?v=6JXJtXxt4mA
http://www.youtube.com/watch?v=bqfYaFxYIiM

Och je moet dat enkel pragmatisch zien: het komt beter uit voor de hele ploeg. De 5 Nederlandstaligen kunnen Frans, alle anderen kunnen geen Nederlands, en de 5 Engelstaligen vragen Franse onderricht, dus het zou dom zijn Vlaamse onderricht te geven. En wat maakt het uit of die 5 personen nu Nederlands of Frans spreken?
Oud 27 oktober 2012, 12:49   #19
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet dat zij geen minnaars zijn van de Nederlandse taal, maar zij beseffen het belang van de Franse taal. De vroegere generatie's van de betere klasse's (middenstand en boerenstand) gingen naar Franse kostscholen, om hun Frans te leren. De opperste klasse spraken thuis Frans, maar konden evengoed hun Nederlands. Enkel het simpel fabrieksvolk en ander werkvolk (boerenwerklieden) besefte niet het belang van kennis.
Oud 27 oktober 2012, 12:59   #20
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Het is niet dat zij geen minnaars zijn van de Nederlandse taal, maar zij beseffen het belang van de Franse taal. De vroegere generatie's van de betere klasse's (middenstand en boerenstand) gingen naar Franse kostscholen, om hun Frans te leren. De opperste klasse spraken thuis Frans, maar konden evengoed hun Nederlands. Enkel het simpel fabrieksvolk en ander werkvolk (boerenwerklieden) besefte niet het belang van kennis.
De kennis van het Frans in Vlaanderen is enkel maar belangrijk in zoverre de Vlamingen daar zélf een draagvlak voor creëren. Zolang het de Vlamingen zelf zijn die met het idée fixe opgescheept zitten dat iedere Vlaming verplicht Frans moet kennen, gaat dit de taalkundige integratie van anderstaligen in Vlaanderen tegenwerken, omdat men er vanuit gaat dat de Vlaming wel op het Frans zal overschakelen.

Laatst gewijzigd door SDG : 27 oktober 2012 om 13:01.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be