Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Geen Saeftinghedok nodig. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=180076)

Bolleke Wol 29 november 2012 19:29

Geen Saeftinghedok nodig.
 
Interessant artikel op de knackwebsite:

http://trends.knack.be/economie/nieu...0214629540.htm

Ik citeer meteen ook de reactie van ene Denis Malcorps; die door heeft dat inzetten op meer containertrafiek een hoop onzin is.

Denis Malcorps | 29 november 2012
Citaat:

Containers brengen amper banen of welvaart met zich mee. Integendeel, de overheid moet massaal veel geld spenderen om dokken en transportinfrastructuur (wegen, spoorwegen, kanalen, sluizen) te bouwen. Aangezien het merendeel van de containers bestemd is voor het buitenland, worden er geen opbrengsten voor ons land gegenereerd. Toegevoegde waarde creëren gebeurt enkel wanneer met de inhoud van de containers iets wordt gedaan (bijv. verpakken). Er zijn ook externe kosten die worden veroorzaakt door het transport van de containers naar het buitenland (files, meer CO² uitstoot). Maar die afweging tussen kosten en baten wordt nooit gemaakt. Terwijl het duidelijk is dat het Deurganckdok tot nu toe een slechte investering was. Uiteindelijk is het enigste argument als het op de Antwerpse haven aankomt: "de Antwerpse haven is de motor van de economie". Dat klopt (gedeeltelijk). Maar dat betekent niet dat we zomaar alles moeten geven wat de havenbonzen willen. Zij hebben geen verantwoording af te leggen. De haven is de motor van de economie door de aanwezigheid van de chemie, petrochemie en behandeling van conventioneel stukgoed. Laat u niet wijsmaken dat containers goed zijn voor de economie. Het hele containerverhaal is puur een prestigezaak tussen de verschillende havens en hun CEO's om de grootste te zijn.

E. Migrant 30 november 2012 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6437277)
Interessant artikel op de knackwebsite:

http://trends.knack.be/economie/nieu...0214629540.htm

Ik citeer meteen ook de reactie van ene Denis Malcorps; die door heeft dat inzetten op meer containertrafiek een hoop onzin is.

Denis Malcorps | 29 november 2012

Citaat:

Aangezien het merendeel van de containers bestemd is voor het buitenland, worden er geen opbrengsten voor ons land gegenereerd.

Er zijn ook externe kosten die worden veroorzaakt door het transport van de containers naar het buitenland (files, meer CO² uitstoot)
Had altijd al het gevoel dat de maatschappij als geheel ni veel baat had van die megalomane havenuitbreidingen, maar deze analyse weet de zaken op eenvoudige wijze erg te verhelderen.

Goeie munitie!

kelt 30 november 2012 06:23

Antwerpen heeft weinig toekomst als doorvoer- en importhaven,alleen al door zijn onhandige ligging waarbij het zowel aan de zeekant als aan de landkant "ingesloten" (te ver landinwaarts aan een uit te baggeren stroom en afhankelijk van andere overheden) en "afgesloten" (ruimtelijke wanorde Vlaanderen) amper nog "efficiency" kan voorleggen.

De situatie is wat ze is,en daarom eerder inzetten op het gebruik als EXPORThaven...en dan speciaal,alles doen wat mogelijk is om een zeer grote industriele activiteit te hebben in plaats van het aanleggen van betonnen visbakken in het kader van de trafiek van Chinese sportschoenen.

skaldis 13 juni 2014 22:16

http://deredactie.be/permalink/1.182...96278-69002809

waaslandhaven doet het goed :)

omaplop 14 juni 2014 09:06

Is dat die persoon uit Kapellen van groen!??? Ook een Malcorps in ieder geval.

Knuppel 15 juni 2014 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6437277)
Interessant artikel op de knackwebsite:

http://trends.knack.be/economie/nieu...0214629540.htm

Ik citeer meteen ook de reactie van ene Denis Malcorps; die door heeft dat inzetten op meer containertrafiek een hoop onzin is.

Denis Malcorps | 29 november 2012

In Doel weten ze dat ALLANG.

Len 20 juni 2014 02:45

ik ben helemaal niet akkoord met de reacties.

- antwerpen is een toegevoegde waarde haven.
---- alsof al die containers op een buitenlandse vrachtwagen gaan en verdwijnen
---- antwerpen is weliswaar de eerste haven van frankrijk, grote delen van duitsland, en nederland. en de voorhaven van luik.
- Container schepen zijn gegroeid en 14.4m diepgang en 366m zijn de norm. zoveel passen er niet in Delwaidedok en rechteroever-sluizen van dat formaat.
- Antwerpen is een binnenland haven wat veel wegverkeer overbodig maakt.
- container transport is redelijk blijven groeien zelfs tijdens de crisis.
- België steelt importrechten feilitelijk van Europa.
- Bouwen kost ons weinig. het kapitaal wordt wel geconcentreerder, maar als land is er weinig verlies.

Er is geen garantie dat er iets anders in de haven kwam als er geen containers kwamen. dus ofwel ben je groot ofwel ben je niet relevant. Antwerpen koos ervoor groot te zijn en met succes.
Maar ja sommige groepen denken dat de wereld beter is als we allemaal 16u/dag tv kunnen kijken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be