Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 november 2012, 19:29   #1
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard Geen Saeftinghedok nodig.

Interessant artikel op de knackwebsite:

http://trends.knack.be/economie/nieu...0214629540.htm

Ik citeer meteen ook de reactie van ene Denis Malcorps; die door heeft dat inzetten op meer containertrafiek een hoop onzin is.

Denis Malcorps | 29 november 2012
Citaat:
Containers brengen amper banen of welvaart met zich mee. Integendeel, de overheid moet massaal veel geld spenderen om dokken en transportinfrastructuur (wegen, spoorwegen, kanalen, sluizen) te bouwen. Aangezien het merendeel van de containers bestemd is voor het buitenland, worden er geen opbrengsten voor ons land gegenereerd. Toegevoegde waarde creëren gebeurt enkel wanneer met de inhoud van de containers iets wordt gedaan (bijv. verpakken). Er zijn ook externe kosten die worden veroorzaakt door het transport van de containers naar het buitenland (files, meer CO² uitstoot). Maar die afweging tussen kosten en baten wordt nooit gemaakt. Terwijl het duidelijk is dat het Deurganckdok tot nu toe een slechte investering was. Uiteindelijk is het enigste argument als het op de Antwerpse haven aankomt: "de Antwerpse haven is de motor van de economie". Dat klopt (gedeeltelijk). Maar dat betekent niet dat we zomaar alles moeten geven wat de havenbonzen willen. Zij hebben geen verantwoording af te leggen. De haven is de motor van de economie door de aanwezigheid van de chemie, petrochemie en behandeling van conventioneel stukgoed. Laat u niet wijsmaken dat containers goed zijn voor de economie. Het hele containerverhaal is puur een prestigezaak tussen de verschillende havens en hun CEO's om de grootste te zijn.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 00:10   #2
E. Migrant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 oktober 2011
Berichten: 1.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Interessant artikel op de knackwebsite:

http://trends.knack.be/economie/nieu...0214629540.htm

Ik citeer meteen ook de reactie van ene Denis Malcorps; die door heeft dat inzetten op meer containertrafiek een hoop onzin is.

Denis Malcorps | 29 november 2012
Citaat:
Aangezien het merendeel van de containers bestemd is voor het buitenland, worden er geen opbrengsten voor ons land gegenereerd.

Er zijn ook externe kosten die worden veroorzaakt door het transport van de containers naar het buitenland (files, meer CO² uitstoot)
Had altijd al het gevoel dat de maatschappij als geheel ni veel baat had van die megalomane havenuitbreidingen, maar deze analyse weet de zaken op eenvoudige wijze erg te verhelderen.

Goeie munitie!

Laatst gewijzigd door E. Migrant : 30 november 2012 om 00:11.
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 06:23   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.327
Standaard

Antwerpen heeft weinig toekomst als doorvoer- en importhaven,alleen al door zijn onhandige ligging waarbij het zowel aan de zeekant als aan de landkant "ingesloten" (te ver landinwaarts aan een uit te baggeren stroom en afhankelijk van andere overheden) en "afgesloten" (ruimtelijke wanorde Vlaanderen) amper nog "efficiency" kan voorleggen.

De situatie is wat ze is,en daarom eerder inzetten op het gebruik als EXPORThaven...en dan speciaal,alles doen wat mogelijk is om een zeer grote industriele activiteit te hebben in plaats van het aanleggen van betonnen visbakken in het kader van de trafiek van Chinese sportschoenen.

Laatst gewijzigd door kelt : 30 november 2012 om 06:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2014, 22:16   #4
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

http://deredactie.be/permalink/1.182...96278-69002809

waaslandhaven doet het goed

Laatst gewijzigd door skaldis : 13 juni 2014 om 22:20.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2014, 09:06   #5
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Is dat die persoon uit Kapellen van groen!??? Ook een Malcorps in ieder geval.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2014, 07:26   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Interessant artikel op de knackwebsite:

http://trends.knack.be/economie/nieu...0214629540.htm

Ik citeer meteen ook de reactie van ene Denis Malcorps; die door heeft dat inzetten op meer containertrafiek een hoop onzin is.

Denis Malcorps | 29 november 2012
In Doel weten ze dat ALLANG.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 02:45   #7
Len
Burger
 
Geregistreerd: 27 april 2014
Berichten: 180
Stuur een bericht via Skype™ naar Len
Standaard

ik ben helemaal niet akkoord met de reacties.

- antwerpen is een toegevoegde waarde haven.
---- alsof al die containers op een buitenlandse vrachtwagen gaan en verdwijnen
---- antwerpen is weliswaar de eerste haven van frankrijk, grote delen van duitsland, en nederland. en de voorhaven van luik.
- Container schepen zijn gegroeid en 14.4m diepgang en 366m zijn de norm. zoveel passen er niet in Delwaidedok en rechteroever-sluizen van dat formaat.
- Antwerpen is een binnenland haven wat veel wegverkeer overbodig maakt.
- container transport is redelijk blijven groeien zelfs tijdens de crisis.
- België steelt importrechten feilitelijk van Europa.
- Bouwen kost ons weinig. het kapitaal wordt wel geconcentreerder, maar als land is er weinig verlies.

Er is geen garantie dat er iets anders in de haven kwam als er geen containers kwamen. dus ofwel ben je groot ofwel ben je niet relevant. Antwerpen koos ervoor groot te zijn en met succes.
Maar ja sommige groepen denken dat de wereld beter is als we allemaal 16u/dag tv kunnen kijken.
Len is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be