Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Werklozen opeisen als vrijwilliger bij noodgevallen, mist een bijverdienste (https://forum.politics.be/showthread.php?t=180526)

eno2 10 december 2012 13:27

Werklozen opeisen als vrijwilliger bij noodgevallen, mist een bijverdienste

Werklozen opeisen als vrijwilliger bij noodgevallen, mist een bijverdienste en dekking van onkosten, zou moeten kunnen.

Ik denk bv aan het dringend rooien van 350 ton patatten nu.

Het gaat hier om duizenden werklozen die zouden kunnen vrijwilligen om die oogst te redden.

Dit is maar een voorbeeld, er zijn zoveel gelegenheden en mogelijkheden.

Men zou dat kunnen institutionaliseren.

Munglik 10 december 2012 13:30

Wat bedoel je met 'opeisen'?

Xenophon 10 december 2012 13:30

Als die mensen een arbeidscontract krijgen conform de wetgeving is dat een goed idee.

parsprototem 10 december 2012 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6451815)
Werklozen opeisen als vrijwilliger bij noodgevallen, mist een bijverdienste en dekking van onkosten, zou moeten kunnen.

Het gaat hier om duizenden werklozen die zouden kunnen vrijwilligen om die oogst te redden.

Kan je meer uitleg geven? Bij mijn weten worden patatten machinaal gerooid.

maddox 10 december 2012 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem (Bericht 6451823)
Kan je meer uitleg geven? Bij mijn weten worden patatten machinaal gerooid.

Het ging bij die aardappelen erover dat door het wispelturige weer van dit jaar de grote machines de job niet konden doen. Dit terwijl het wel met de hand of met minimale inzet van lichtere machines wel had gekund.

eno2 10 december 2012 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6451821)

Ze uit hun werkloosheid halen en ze aan het werk zetten, maar alleen vrijwilligers.

Munglik 10 december 2012 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6451826)
Ze uit hun werkloosheid halen en ze aan het werk wetten, maar alleen vrijwilligers.

Geen probleem.

maddox 10 december 2012 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6451822)
Als die mensen een arbeidscontract krijgen conform de wetgeving is dat een goed idee.

Yep, een soort van uitzendkontrakt vanuit de overheid.
Verloning is dan wel de vraag.
Hetzelfde als stempelen (als een soort aanmoediging niet te stempelen, maar echt werk te zoeken.)
Of toch een tikje meer?

Munglik 10 december 2012 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6451830)
Yep, een soort van uitzendkontrakt vanuit de overheid.
Verloning is dan wel de vraag.
Hetzelfde als stempelen (als een soort aanmoediging niet te stempelen, maar echt werk te zoeken.)
Of toch een tikje meer?

Zou een beetje meer geen betere aanmoediging zijn?
Anders verdienen ze evenveel door werkloos te blijven.

maddox 10 december 2012 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6451826)
Ze uit hun werkloosheid halen en ze aan het werk wetten, maar alleen vrijwilligers.

Ik aan't stempelen , en dan komen ze me vragen het werk van een horige te doen, vrijwillig...
'k Zal me eens rap omdraaien en later die dag nog een paar solicitaties buitengooien die wel met mijn interesses, opleidingen en gewenste verloning te maken hebben.

En ik denk dat beroepsstempelaars een soortgelijke insteek hebben. Goe zot, ergens in rotweer keihard gaan werken, terwijl straks de herhaling van FC De Kampioenen loopt, en de cara pils lekker klaarstaat.

parsprototem 10 december 2012 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6451824)
Het ging bij die aardappelen erover dat door het wispelturige weer van dit jaar de grote machines de job niet konden doen. Dit terwijl het wel met de hand of met minimale inzet van lichtere machines wel had gekund.

Dank je, ik heb ondertussen dat topic gelezen (had het niet gezien.)

maddox 10 december 2012 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6451832)
Zou een beetje meer geen betere aanmoediging zijn?
Anders verdienen ze evenveel door werkloos te blijven.

In het geval van het aardappelrooien, dan worden dat dure patatten. Als de verloning de uitkering is, is het een 0 operatie.
Maar als ge extra's begint uit te delen, dan is het waarschijnlijk goedkoper de aardappelen onder te ploegen en het veld klaar te leggen voor volgend jaar.

eno2 10 december 2012 13:38

Ik denk ook aan wereldrampen en ontwikkelingshulp. Stuur gekwalificeerde werklozen met een tijdelijk statuut.

fonne 10 december 2012 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6451821)

PWA statuut misschien? Dop + 4€ /uur.

Boduo 10 december 2012 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6451840)
PWA statuut misschien? Dop + 4€ /uur.

prima idee !

eno2 10 december 2012 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6451837)
In het geval van het aardappelrooien, dan worden dat dure patatten. Als de verloning de uitkering is, is het een 0 operatie.
Maar als ge extra's begint uit te delen, dan is het waarschijnlijk goedkoper de aardappelen onder te ploegen en het veld klaar te leggen voor volgend jaar.

Daarom sprak ik van een kiloprijs. Dat moet niet de helft van de kostprijs zijn hé maar een paar tientallen centiemen of zo, afhankelijk van hoeveel patatten je kan rooien per dag. In gevallen waar het niet over een opbrengst gaat, kan je een uurloon rekenen. Ik schat dat iedereen wel een paar honderd kilo kan rooien met de hand per dag. Een beetje boer zal dat wel precies weten.

maddox 10 december 2012 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6451839)
Ik denk ook aan wereldrampen en ontwikkelingshulp. Stuur gekwalificeerde werklozen met een tijdelijk statuut.

Ze gaan het graag zien komen, airbussen vol pol en soccers die hordes laaggeschoolden met aansturen.

Bekwaam technisch personeel, daar heb je maar weinig werklozen tussen hoor.

eno2 10 december 2012 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6451847)
Ze gaan het graag zien komen, airbussen vol pol en soccers die hordes laaggeschoolden met aansturen.

Bekwaam technisch personeel, daar heb je maar weinig werklozen tussen hoor.

mmm er is van alles nodig bij rampen en ontwikkelingshulp, hoog en laag, maar er staan heel wat geschoolden aan de dop voortdurend.

eno2 10 december 2012 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6451833)
Ik aan't stempelen , en dan komen ze me vragen het werk van een horige te doen, vrijwillig...
'k Zal me eens rap omdraaien en later die dag nog een paar solicitaties buitengooien die wel met mijn interesses, opleidingen en gewenste verloning te maken hebben.

En ik denk dat beroepsstempelaars een soortgelijke insteek hebben. Goe zot, ergens in rotweer keihard gaan werken, terwijl straks de herhaling van FC De Kampioenen loopt, en de cara pils lekker klaarstaat.

Ik denk dat je de bereidheid om iets bij te dragen van velen onderschat, al is het tijdelijk. In de gevallen die ik schets is het dikwijls ook een avontuur (met reizen)

Sollicitaties kan je blijven doen, het is ook een referentie van werkwilligheid.

parsprototem 10 december 2012 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6451815)

Dit is maar een voorbeeld, er zijn zoveel gelegenheden en mogelijkheden.

Men zou dat kunnen institutionaliseren.

Patatten met de riek rooien is zwaar werk. Zeker als die grond nat en winters is. Als je dat niet gewend bent, hou je dat geen twee uur vol. Meer nog mag je die riek niet verkeerd in de grond steken of je doorsteekt de pattaten met de riek en dan zijn ze nog goed voor de varkens.Je moet ook alle patten naar de oppervlakte kunnen brengen. Iemand die het nooit gedaan heeft, laat de helft in de grond steken.

Begin maar eens met de logistiek. Vervoer regelen, toiletten en catering. En het Rode kruis mag niet ontbreken. En niet iedereen heeft een riek thuis liggen.

Begin maar eens te rekenen en te plannen.

Waarom heb je het gemunt op werklozen? Denk je dat de RVA en de VDAB die mensen met rust laat? Je spreekt over institutionalisering.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be