Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De taal van de onderhandelingen voor de federale regering. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=180547)

Johan Bollen 10 december 2012 22:12

De taal van de onderhandelingen voor de federale regering.

Ik zou het wenselijk vinden dat de volgende onderhandelingen voor de federale regering met tolken gebeuren, waarbij ieder zijn eigen taal spreekt, in plaats van het exclusief hanteren van de taal van de minderheid van de bevolking. Ik acht mijn standpunt gematigd aangezien men evengoed zou kunnen eisen dat de taal van de meerderheid gebruikt wordt vanaf nu. Als het zuiden het Nederlands niet belangrijk vindt (zoals het door wetgeving aantoont) dan dient het daar niet voor beloond te worden ook nog eens.

Maar misschien denken andere daar anders over. Frans is de taal van de traditie en blijkbaar spreken Vlamingen die taal beter dan dat Franstaligen Nederlands spreken. Misschien is dat voor sommigen een argument.

edwin2 10 december 2012 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6452494)
Misschien niet de goede draad, maar ik zou het wenselijk vinden dat de volgende onderhandelingen voor de federale regering met tolken gebeuren, waarbij ieder zijn eigen taal spreekt, in plaats van het exclusief hanteren van de taal van de minderheid van de bevolking. Ik acht mijn standpunt gematigd aangezien men evengoed zou kunnen eisen dat de taal van de meerderheid gebruikt wordt vanaf nu. Als het zuiden het Nederlands niet belangrijk vindt (zoals het door wetgeving aantoont) dan dient het daar niet voor beloond te worden ook nog eens.

Maar misschien denken andere daar anders over. Frans is de taal van de traditie en blijkbaar spreken Vlamingen die taal beter dan dat Franstaligen Nederlands spreken. Misschien is dat voor sommigen een argument.

Vlamingen zijn waarschijnlijk luier om meerdere talen te leren spreken.
Wallonen zijn waarschijnlijk nog steeds in de veronderstelling dat Frans door iedereen in Europa wordt gesproken...

Johan Bollen 10 december 2012 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 6452499)
Vlamingen zijn waarschijnlijk luier om meerdere talen te leren spreken.

Hoe bedoeld u?

edwin2 10 december 2012 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6452518)
Hoe bedoeld u?

Correctie: Vlamingen zijn waarschijnlijk niet luier om meerdere talen te leren spreken.
Ik schaam me een beetje...:sorry:

Bolleke Wol 11 december 2012 13:22

Niet onderhandelen lijkt me de beste oplossing. Maar als er dan toch onderhandelt moet worden: Vlamingen moeten Nederlands durven spreken.

Everytime 11 december 2012 13:25

Oftewel iedereen spreekt zijn eigen taal oftwel een mix van Frans en Nederlands.

Johan Bollen 11 december 2012 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 6452561)
Ik schaam me een beetje...:sorry:

Ik ook, voor de DT fout. ;-)

SDG 11 december 2012 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6453160)
Niet onderhandelen lijkt me de beste oplossing. Maar als er dan toch onderhandelt moet worden: Vlamingen moeten Nederlands durven spreken.

Vooral dat woordje in het vet vormt het probleem, omdat dit assertiviteit vereist en loskomen van de democratische wanverhoudingen in dit apenland.

Johan Bollen 11 december 2012 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6453162)
...oftwel een mix van Frans en Nederlands.

Dat geeft dan weer aanleiding tot een discussie over tijdsverdeling. En zo als de stand van zaken is mbt kennis van de landstalen, zal het waarschijnlijk ook uitdraaien op een Nederlandstalig stunteluurtje waar niets beslist wordt en de echte onderhandelingen in het Frans. Daarom ben ik geen voorstander van zo'n 'mix'. Het is wel een optie die spijtig genoeg ontbreekt in de enquête: de optie "afwisselend".

mkb 11 december 2012 14:29

De Vlamingen moeten Nederlands spreken tijdens de onderhandelingen. Welke taal de Franstaligen spreken is hun zaak.

groene flamingant 12 december 2012 18:30

Welke taal? Frans en Nederlands tegelijk en zo consequent mogelijk volhouden.

Dat gaat ongetwijfeld een chaotisch gedoe geven met veel gewauwel maar is ongetwijfeld de beste manier om de Franstaligen te overtuigen dat tweetalig maken van een gebied (Franstalige politiek Halle-Vilvoorde) totaal onwerkbaar is tenzij IEDEREEN effectief de beide talen beheerst.

lombas 12 december 2012 22:28

Ik heb geen enkel probleem dat Nederlandstaligen Frans spreken tijdens onderhandelingen indien Franstaligen zouden ophouden verwonderd te zijn wanneer bij publicatie van een voorstel blijkt dat de Nederlandstaligen het anders geïnterpreteerd hadden.

Dit schijnt nogal een heikel punt te zijn.

Doomy 14 december 2012 03:04

Engels of Esperanto. Dan spreekt niemand zijn eigen moedertaal, zodat iedereen taalkundig op voet van gelijkheid spreekt.

lombas 14 december 2012 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 6456185)
Engels of Esperanto. Dan spreekt niemand zijn eigen moedertaal, zodat iedereen taalkundig op voet van gelijkheid spreekt.

En de onderhandelingen nog een jaartje langer duren...?

Johan Bollen 14 december 2012 12:55

Toch interessant dat na 17 antwoorden niemand het Frans wil als taal voor de onderhandelingen voor de federale regering, terwijl dat de enige taal is die gebruikt wordt in de praktijk, en er geen enkele partij is die een punt maakt van een verandering terzake.

Ik dacht dat partijen een soort van 'representativiteit' dienden te hebben. Of zou de mening van dit forum zo afwijkend zijn van de rest van de bevolking op dit gebied. Ik vermoed van niet eigenlijk. Waarom wordt er dan niet meer naar 'ons' geluisterd?

vlijmscherp 14 december 2012 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 6456185)

als ieder zijn eigen moedertaal spreekt, sta je ook op taalkundige gelijkheid.

Bolleke Wol 14 december 2012 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6456215)
En de onderhandelingen nog een jaartje langer duren...?

Esperanto is snel geleerd, na een maand er elke dag mee bezig zijn kan je al op redelijk niveau gesprekken voeren. Enfin, als ik - naïef - aanneem dat wie in de politiek op dat niveau zit toch een zekere intelligentie heeft, dan nog sneller.

Maar er zijn vooral principiële argumenten tegen dat idee van een "neutrale taal" in Belgique. Om te beginnen zijn er hier ocharme twee grote taalgemeenschappen (en eentje die in de praktijk niet relevant is), het is geen probleem van elkaar niet kunnen verstaan want alle Vlamingen leren verplicht Frans op school. Het is een probleem van elkaar niet willen verstaan - en dan vooral in één richting.

Bovendien brengt het invoeren van een externe, neutrale taal op nationaal niveau een democratisch deficit mee. De vertegenwoordiging van het volk moet namelijk in de taal van dat volk kunnen gebeuren. Dat wil zeggen dat ieder volksvertegenwoordiger het recht heeft in een van de landstalen te spreken in het parlement. Schaf dat recht af, en je hebt een opstand aan je been. Behoudt dat recht, en niemand zal de behoefte hebben om een andere taal te gebruiken. Enfin ja, behalve dan dat Vlamingen blijkbaar altijd Frans moeten spreken.

De Brabander 14 december 2012 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6452494)
Ik zou het wenselijk vinden dat de volgende onderhandelingen voor de federale regering met tolken gebeuren, waarbij ieder zijn eigen taal spreekt, in plaats van het exclusief hanteren van de taal van de minderheid van de bevolking. Ik acht mijn standpunt gematigd aangezien men evengoed zou kunnen eisen dat de taal van de meerderheid gebruikt wordt vanaf nu. Als het zuiden het Nederlands niet belangrijk vindt (zoals het door wetgeving aantoont) dan dient het daar niet voor beloond te worden ook nog eens.

En op Europees en wereldniveau? Geen Engels meer spreken (de taal van de minderheid)?

De tolken zouden er natuurlijk wel goed bij varen, maar zijn hun vertalingen dan altijd en automatisch accuraat?

De taal van politieke onderhandelingen heeft geen enkel belang voor de burgers des te meer daar die vergaderingen geheim zijn. Alleen het resultaat telt. Taal is een communicatiemiddel, geen doel tenzij voor stompzinnige tribalisten.

De Brabander 14 december 2012 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant (Bericht 6454773)
Welke taal? Frans en Nederlands tegelijk en zo consequent mogelijk volhouden.

Dat gaat ongetwijfeld een chaotisch gedoe geven met veel gewauwel maar is ongetwijfeld de beste manier om de Franstaligen te overtuigen dat tweetalig maken van een gebied (Franstalige politiek Halle-Vilvoorde) totaal onwerkbaar is tenzij IEDEREEN effectief de beide talen beheerst.

Dus Brussel is volgens u totaal onwerkbaar?

De Brabander 14 december 2012 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mkb (Bericht 6453279)
De Vlamingen moeten Nederlands spreken tijdens de onderhandelingen. Welke taal de Franstaligen spreken is hun zaak.

De "Vlamingen" (voor zover ze bestaan) moeten niets. :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be