,,Ik laat mij niet intimideren" - 06/08/2004Filip Deforche ontsnapt aan politieke aanslag

De Gezelle in de stationsomgeving was al verschillende keren het mikpunt van geweld.
© STEFAAN BEEL
ROESELARE - Onbekenden gooiden in de nacht van woensdag op donderdag een molotovcocktail tegen de cafédeur van De Gezelle, het partijlokaal van het Vlaams Blok in Roeselare. Cafébaas Filip Deforche en zijn dochtertje van 2,5 jaar lagen boven te slapen. De zware voordeur hield de vlammen buiten.
Vlaams Blok-gemeenteraadslid Filip Deforche laat er geen twijfel over bestaan. ,,Dit is geen dronkemansstreek maar een laffe poging met voorbedachten rade om mijn zaak in brand te steken. De reden moet je niét in de private sfeer zoeken. Op persoonlijk vlak heb ik met niemand misérie. De daders hadden ongetwijfeld politieke motieven. Beseffen zij wel de draagwijdte van hun laffe aanslag?", aldus de cafébaas.
Zijn vrouw kwam gistermorgen thuis van haar nachtwerk en ontdekte de brandbom. Er hing een scherpe petroleumgeur in het café. Op de dorpel stond een kapotte fles. De flessenhals met lont lag naast de fles, wellicht kapot gesprongen door de hitte.
,,Het vuur was al gedoofd toen wij de molotovcocktail vonden. Toen ik om één uur mijn zaak sloot heb ik niets verdacht opgemerkt. Niemand heeft iets gezien van de politieke aanslag", getuigt Filip Deforche.
De gerechtelijke en lokale politie zijn bezig met een onderzoek naar de brandstichters die voorlopig spoorloos blijven.
De Gezelle in de stationsomgeving was al verschillende keren het mikpunt van geweld. Cafébaas Filip Deforche: ,,Ik sta hier al zeventien jaar achter de tapkraan. Er werd in totaal 37 keren een caféruit aan diggelen gegooid. Daarom hangt sinds 1991 ijzeren bescherming voor de vensters. De week voor
zwarte zondag in november 1991 was het goed raak. Bij een inval van
blokbusters viel toen een gewonde. Bovendien werd de voorgevel al verscheidene keren beklad met verf. Het is allemaal klein bier in vergelijking met wat nu is gebeurd."
Wakker blijven
,,Deze laatste aanslag is niet normaal", stelt het gemeenteraadslid vast. ,,Tot wat zijn de daders nog meer in staat? En hoe kan ik mij daartegen beschermen? Ik kan moeilijk iedere nacht wakker blijven. De anonieme lafaards zullen hun gedacht niét krijgen. Ik laat mij niet intimideren en ben niet van plan om mijn politieke overtuiging los te laten. Mijn grootste bekommernis is nu de veiligheid van mijn gezin."
Vlaams Blok boekte in juni een forse winst in Roeselare. ,,Men zou denken dat een normaal burger zich bij de uitslag van de verkiezingen kan neerleggen. Wie de opgang van het Vlaams Blok wil afremmen zal dit met politieke argumenten moeten doen", besluit Vlaams volksvertegenwoordiger en gemeenteraadslid Herman De Reuse.
door Herwig WILLAERT,