Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Was Jezus geen God? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=187528)

harriechristus 12 juni 2013 14:59

Was Jezus geen God?

Men heeft het graf van Jezus en zijn familie gevonden.

Dus is Jezus niet naar de hemel gestegen.
Hij is bij zijn kruisiging gewoon gestorven, en is dus een profeet geweest en geen god, noch de zoon van god*.

Aldus wordt hij ook door de Koran bezien, maar niet door de Joden, die hun eigen profeet nog steeds niet willen accepteren.

Het graf van Talpiot.

Wiki: Het graf van Talpiot.

De ossuaria van de familie van Jezus.

*Volgens Jacob Slavenburg is dat er later door de katholieke kerk bij verzonnen.
Uit: Het graf van Jezus, bladzijde 100 en 113.

Mijn vraag: wat maakte Jezus tot God?
Is dat de mythe met alle wonderen erbij?
Of is dat zijn buitengewone leer, als die wonderen nooit hebben bestaan en hij een gewoon mens is geweest, dus een profeet?
Want reeds Socrates verkondigde de vijand lief te hebben, was hij daarom dus ook een God?

Aton 12 juni 2013 16:28

http://clas-pages.uncc.edu/james-tabor/
James Tabor was er ook kort bij in 1980.

Aton 13 juni 2013 06:54

Het 10e ossuarium ' Jakob, zoon van Jozef, broer van Jezus ' blijkt ( na jaren van onderzoek en getouwtrek ) geen vervalsing te zijn.

http://www.jpost.com/Opinion/Op-Ed-C...nds-punishment

harriechristus 13 juni 2013 14:47

Jeruzalem, grafspelonken geven prijs: Namen en getuigenissen van de eerste Christenen.

De eerste catacombe welke onderzocht werd door archeoloog Clermont-Ganneau, was een familiegraf op de Olijfberg vlakbij de oude stad Bethanië. Clermont-Ganneau was verrast dat hij namen vond, welke correspondeerden met namen in het Nieuwe Testament. Nog interessanter waren de tekenen van het kruis gegraveerd op een aantal van de ossuaries (stenen doodskisten).

Tijdens zijn verdergaande onderzoek, ontdekte Clermont-Ganneau inscripties met de namen van ‘Eleazar’ (= Lazerus), Martha en Maria op drie verschillende doodskisten.

Dus een andere Maria dan Maria Magdalena neem ik aan.

Uit: Leftbehind.nl

Aton 13 juni 2013 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6675846)
Jeruzalem, grafspelonken geven prijs: Namen en getuigenissen van de eerste Christenen.

De eerste catacombe welke onderzocht werd door archeoloog Clermont-Ganneau, was een familiegraf op de Olijfberg vlakbij de oude stad Bethanië. Clermont-Ganneau was verrast dat hij namen vond, welke correspondeerden met namen in het Nieuwe Testament. Nog interessanter waren de tekenen van het kruis gegraveerd op een aantal van de ossuaries (stenen doodskisten).

Tijdens zijn verdergaande onderzoek, ontdekte Clermont-Ganneau inscripties met de namen van ‘Eleazar’ (= Lazerus), Martha en Maria op drie verschillende doodskisten.

Dus een andere Maria dan Maria Magdalena neem ik aan.

Uit: Leftbehind.nl

Hier wordt wel een loopje genomen met gevonden artefacts ! Het kruis waarvan sprake heeft helemaal niks te maken met het christuskruis. Het is zelfs gelijkbenig. Dat er sommige proselieten tussen zaten die zich tot het christendom bekeerd zouden hebben is ook nonsens. Het gebruik van ossuaria door joden is abrupt gestopt in het jaar 70 bij de van van Jeruzalem. Het christendom bestond toen nog eens niet. Zo te zien hebben de genoemde paters hun wensen trachten in te vullen.

Salah 13 juni 2013 16:14

Jezus was een profeet, die zich onderwierp aan God. Hij was inderdaad geen God.

Bolsjewiek 13 juni 2013 16:33

Jezus was vooral een rebel. Er is een reden dat de Romeinen hem kruisigden. Zo'n straf werd normaalgezien enkel gebruikt bij opstandelingen of rebellen, zoals bijvoorbeeld Spartacus. Persoonlijk denk ik dat christenen de titel "Koning der Joden" die Jezus had aangenomen té figuurlijk interpreteren...

Aton 13 juni 2013 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salah (Bericht 6675929)
Jezus was een profeet, die zich onderwierp aan God. Hij was inderdaad geen God.

Jezus was geen profeet. Jezus was een zeloot en messias
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeloten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Messias
En wat christenen en moslims er van maken is pas later door Paulus verzonnen en na hem de auteurs van het N.T.

Aton 13 juni 2013 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 6675974)
Jezus was vooral een rebel. Er is een reden dat de Romeinen hem kruisigden. Zo'n straf werd normaalgezien enkel gebruikt bij opstandelingen of rebellen, zoals bijvoorbeeld Spartacus. Persoonlijk denk ik dat christenen de titel "Koning der Joden" die Jezus had aangenomen té figuurlijk interpreteren...

Volkomen mee eens.

jogo 13 juni 2013 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 6676034)
Volkomen mee eens.

leg dan eens uit wat met 'té figuurlijk interpreteren' hier bedoeld wordt.

Aton 13 juni 2013 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 6676092)
leg dan eens uit wat met 'té figuurlijk interpreteren' hier bedoeld wordt.

Dat zou je beter aan Bolsjewiek vragen, is het niet? Maar goed, omdat je het zo netjes vraagt :
Yeshua bar Jehosef had wel de bedoeling om koning van de joden te worden. Christenen zien dit meer als een 'Hemelse koning ' omdat ze denken dat ' Het Koninkrijk Gods' naar de Hemel verwijst, terwijl dit enkel ze daarmee het land bedoelden dat door hun God aan hen was toegewezen. Christus wil ook zeggen ' gezalfde ' of ' messias '. http://nl.wikipedia.org/wiki/Messias De christenen denken dat hier een verlosser van zonden mee bedoeld wordt. Fout gedacht natuurlijk, maar dat is dan weer de schuld van Paulus. En dat is dan weer een ander verhaal. Misschien kan Bolsjewiek dat nog wat meer verduidelijken.

zeddie 13 juni 2013 18:44

God within or God without...
If Jesus was the first to say: "God within", in that region of the world,
the Godless ("God without" - aka "In heaven.") would stamp
him as King of the Jews and represent Him as God Himself.

PS : Jesus is Love, Mohammed is Force, together you have Kalki, Shakti.

Aton 13 juni 2013 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zeddie (Bericht 6676165)
God within or God without...
If Jesus was the first to say: "God within", in that region of the world,
the Godless ("God without" - aka "In heaven.") would stamp
him as King of the Jews and represent Him as God Himself.

Werkt je vertaalprogramma niet meer ?

zeddie 13 juni 2013 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 6676166)
Werkt je vertaalprogramma niet meer ?

Catch my drift ?

Salah 13 juni 2013 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 6676033)
Jezus was geen profeet. Jezus was een zeloot en messias

Tiens, jij beweerde dat hij nooit heeft bestaan...

Aton 13 juni 2013 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salah (Bericht 6676191)

Iets verkeerd gegeten joh ? Waar beweer ik dat ? Deze topic als eens doorgelezen ?

cookie monster 13 juni 2013 20:30

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salah (Bericht 6676191)

zeddie 13 juni 2013 20:55

Stop geloven in God, je problemen smelten weg als ijs voor de zon.
Ik ben het kind en Salah het badwater, zolang ik maar de topic starter
niet in de weg loop.
Hoe vertaal je eigenlijk mooi "topic starter" ?

Aton 13 juni 2013 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zeddie (Bericht 6676361)
Stop geloven in God, je problemen smelten weg als ijs voor de zon.
Ik ben het kind en Salah het badwater, zolang ik maar de topic starter
niet in de weg loop.
Hoe vertaal je eigenlijk mooi "topic starter" ?

Veel gezever, maar tot nu nog geen reactie op de O.P. ( opening post )

Bolsjewiek 13 juni 2013 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 6676161)
Dat zou je beter aan Bolsjewiek vragen, is het niet? Maar goed, omdat je het zo netjes vraagt :
Yeshua bar Jehosef had wel de bedoeling om koning van de joden te worden. Christenen zien dit meer als een 'Hemelse koning ' omdat ze denken dat ' Het Koninkrijk Gods' naar de Hemel verwijst, terwijl dit enkel ze daarmee het land bedoelden dat door hun God aan hen was toegewezen. Christus wil ook zeggen ' gezalfde ' of ' messias '. http://nl.wikipedia.org/wiki/Messias De christenen denken dat hier een verlosser van zonden mee bedoeld wordt. Fout gedacht natuurlijk, maar dat is dan weer de schuld van Paulus. En dat is dan weer een ander verhaal. Misschien kan Bolsjewiek dat nog wat meer verduidelijken.

Feitelijk is dat exact mijn punt. Ik denk dat Jezus zelf eerder een leider was van de Joden die het juk van de Romeinen wilden afschudden.
Vandaar de titel Koning der Joden. Vandaar dat Herodes (de marionet van de Romeinen) de dood van Jezus beval vlak na diens geboorte. Waarom zou Herodes bang zijn van de zoveelste profeet van een joodse sekte? Weinig om zich zorgen over te maken. Maar de koning der Joden, van het bloed van David dan nog? Dat veranderde de zaak.

Ook de Romeinen hadden geen enkele reden om iemand te doden vanwege het feit dat hij een nieuwe godsdienst preekte. De Romeinen stonden bekend vanwege hun religieuze verdraagzaamheid, en ze duldden al de monotheïstische joden, met hun vele verschillende sektes. Een profeetje meer of minder had het verschil niet gemaakt. Maar opnieuw, een koning der Joden en potentieel opstandelingenleider was wel even andere koek. Zinnen als: "ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard" betekenden volgens mij meer dan alleen maar wat theologische praat.
Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij geëindigd is aan het kruis, een Romeinse straf voor opstandelingen en rebellenleiders.

Het is goed mogelijk dat velen hem zagen als een soort messiasfiguur, die de Joden zou bevrijden. Toen het Einde der Tijden niet aanbrak na Jezus' dood, werd het echter nogal moeilijk om de traditionele interpretatie van de Joodse messias vol te houden, en dus vond Paulus er niks beters op dan een nieuwe religie te stichten. Overigens gaat dit ervan uit dat Jezus wel degelijk op het kruis was gestorven. Het is ook mogelijk dat hij niet dood was, dat zou in ieder geval de Verrijzenis verklaren :P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be