Dutch_Strawberry |
17 juni 2013 11:04 |
De Standaard Weekblad: 'Holebi's geven het goede voorbeeld'
Ik las deze week een artikel in de Standaard Weekblad. Het artikel was genaamd '10 jaar homohuwelijk in Belgie: holebi's geven het goede voorbeeld.'
Ik kan het volledige artikel helaas niet linken, aangezien de Standaard Online een abonnement vereist om volledige artikels te kunnen lezen (men moet ergens munt uit slaan), maar heb hier voor me wel de fysieke kopie van het artikel.
Het artikel gaat dus in feite over het homohuwelijk, hoe homo's en lesbiennes omgaan met hun relatie, wat voor problemen ze meemaken in vergelijking met heterokoppels, en de beleving van het huwelijk voor hen hier in Belgie.
Over het algemeen bejubelt het artikel het homohuwelijk (zie titel), zeggende dat het homohuwelijk zelfs het hoogtepunt is in de ontwikkeling van het liefdeshuwelijk:
Citaat:
'Het huwelijk is door de eeuwen heen geevolueerd,' vertelt politicoloog en socioloog Marc Hooghe (KU Leuven). 'Het begon als een economische transactie tussen twee families, later is daar ook een religieus aspect bij komen kijken. Het centrale doel was voortplanting. Pas in de jaren 30 van de vorige eeuw heeft de Kerk erkend dat liefde de basis is van het huwelijk. Een heel nieuwe kijk, pas sindsdien staat trouwen voor een emotioneel innige band tussen mensen.' In die zin nomet de Franse filosoof Luc Ferry het homohuwelijk zelfs het hoogtepunt in de ontwikkeling van het liefdeshuwelijk. 'Daar zijn huwelijk en voortplanting helemaal losgekoppeld.'
|
Allemaal goed en wel, maar wat verderop in het artikel wordt wel fijntjes het volgende vermeld:
Citaat:
Seks, dat had ik u ook nog beloofd. 'Dat blijkt bij homomannen toch anders te lopen dan bij heterokoppels', zegt Dewaele. 'Bij homo's is er meer openheid voor seks buiten de relatie.' Uit enquêtes van Esther Rothblum, professor Vrouwenstudies aan de San Diego State University, blijkt dat 15 procent van de hetero-echtgenoten zegt seks buiten de relatie te hebben. Bij homomannen ging het om 58 procent. Een niet onbelangrijk verschil: slechts een kleine 4 procent van de heteromannen zei daar vooraf met zijn vrouw een akkoord over te hebben bereikt. Terwijl 40 procent van de homo's toestemmig hadden van hun partner. Homo's praten dus meer over seks, terwijl heterokoppels meestal gewoon uitgaan van monogamie. Niet altijd terecht. Misschien zit daar wel de mogelijke verandering voo het huwelijk: de monogamie die in vraag wordt gesteld.
|
Ik vind het heel grappig (en ook heerlijk ironisch) hoe het begrip 'monogamie' hier op één lijn wordt geplaatst met het homohuwelijk, terwijl meer dan 50% van de mannelijke homo's zich blijkbaar niet tevreden stelt met maar één enkele partner. En dan maar claimen dat hetero's er nog iets van 'kunnen leren'. Wat moeten hetero's exact leren? Dat monogamie niet gaat om trouw en de liefde voor één enkele partner, maar om seks met meerdere partners buiten de relatie? Ik dacht dat 'monogamie' huwelijk of vaste (seksuele) relatie met één persoon betekende. Blijkt mijn Van Dale het volgens de Standaard mis te hebben, zeg.
Voor wie geïnteresseerd is in het hele artikel, het werd dus gepubliceerd in De Standaard Weekblad op 15 juni 2013.
|