![]() |
Hoort Zeeuws-Vlaanderen bij Vlaanderen ?
De Nederlanders doen altijd moeilijk over de uitbaggering van de Schelde en over de snelheid waarmee de vrachtschepen door de Westerschelde van en naar Antwerpen varen. Daarbij roepen ze milieurederen in, wat ronduit cynisch is. In werkelijkheid willen de Nederlanders de concurrentiepositie van de Antwerpse haven schade toebrengen. Naar verluidt voelen de Zeeuwen zich meer verwant met Vlaanderen dan met Nederland. De vraag stelt zich dan ook of er in Zeeuws-Vlaanderen een referendum zou moeten worden gehouden waarbij de Zeeuwen zich zouden kunnen uitspreken voor of tegen de aansluiting bij Vlaanderen. De aansluiting van Zeeuw-Vlaanderen bij Vlaanderen zou voor Vlaanderen alvast een verrijking betekenen. Vlaanderen zou dan de Antwerpse havenbelangen kunnen veiligstellen. Verder is er in het dunbevolkte Zeeuws-Vlaanderen nog plaats genoeg om vele nieuwe bouwverkavelingen aan te snijden zodat meer Vlamingen de kans zouden krijgen om tegen een redelijke prijs een stuk bouwgrond te verwerven.
|
Hoort Vlaanderen bij Nederland ?
Dan heb je ook geen problemen meer met je Antwerpse haven... |
Citaat:
|
Ik ga het simpel houden: in een Groot-Nederlandse staat kan een kader worden geschapen zodat het huidige Nederland ook iets heeft aan de Antwerpse haven, zodoende dat in dat kader vanuit Nederland de constante wil ontstaat om aan de Vlaamse eis tot uitbaggering te voldoen.
Voila, meer moet dat niet zijn. Zeeuws-Vlaanderen hoort echt wel bij Zeeland hoor, ondanks zijn Vlaamse voorgeschiedenis... |
Citaat:
|
als je ze kon laten kiezen in Zeeuws-Vlaanderen, zouden ze willen bij Vlaanderen aansluiten.
|
Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Vlaanderen horen bij Vlaanderen. De herening van de provincies West-en Oost-Vlaanderen met Zeeuws-Vlaanderen is op termijn een mogelijkheid.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In Nederland is men veel verstandiger geweest en is men, denk ik toch, al voor WO II met stedebouwkundige planning begonnen. In België had men daarover natuurlijk nog niet gehoord en dat zou zo blijven tot ergens in de jaren zeventig toen duidelijk werd hoe scheef de zaken aan het groeien waren. Eigenlijk zou men de grote middelen moeten bovenhalen om heel de zaak te saneren, maar ja, maatschappelijk ligt zoiets heel moeilijk en dan is trouwens de kans heel groot dat er een juridisch steekspel begint over de vergoeding die de overheid moet uitkeren. Ik denk dat de enige mogelijkheid een uitdovingsbeleid is waarbij het recht op behoud van het huis vervalt zodra de eigenaars overleden zijn of de woning verlaten. Ook hier stelt zich dan de vraag over de billijke vergoeding die mensen moeten ontvangen. http://www.hetzeeuwselandschap.nl/ |
Mijn mening als zeeuws-vlaming kan hier uiteraard niet ontbreken. Ik kom zelf van het katholieke deel van z-vl, bij hulst en ik kan u verzekeren dat de mensen zich er heel erg nederlands voelen, er is werkelijk niemand die aansluiting wil bij belgie, danwel vlaanderen, het is wel best zo, en dan hebben we natuurlijk ook nog de oranjes.
Na de eerste wereldoorlog eiste belgie z-vl ook al op, en toen heeft de z-vl bevolking en mass haar steun betuigt aan het koningshuis. Cultureel voelen we ons ook vlaams, en de jeugd gaat stappen in antwerpen en gent of er zelfs studeren, zeeuws-vlaanderen voelt zich desalniettemin op en top nederlands. |
ze hebben een paar jaar geleden een peiling genomen in Sluis en omgeving. De overgrote meerderheid wilde terug aansluiten bij W-VL
|
Citaat:
Tijdens de annexionistische plannen van den Belziek in 1919 (met o.a. het CPN van Nothomb) schaarden de Zeeuws-Vlamingen zich massaal achter Nederland. Overigens... West-Vlaanderen???? Ik denk dat "ze" sowieso niet serieus waren, want Zeeuws-Vlaanderen grenst nauwelijks aan West-Vlaanderen, eerder aan Oost-Vlaanderen. Terneuzen en zo zijn dan ook meer op Gent en zo gericht, niet direct op Brugge. |
Citaat:
|
Citaat:
En ik kan me echt niet voorstellen dat er één Zeeuws-Vlamingen eraan denkt om zijn "heimat" uit Nederland te halen. Dat Sluizenaars zich "anders dan de andere Nederlanders" voelen, is natuurlijk wel waar. In Sluis hoor ik niet zelden dat ze eigenlijk "halve Belgen" zijn. En over het algemeen kunnen ze het ook beter met ons vinden dan met "die van over het water" zoals ze dat dan daar zeggen. Maar aansluiten? Vergeet het! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be