Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2004, 19:23   #1
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard Hoort Zeeuws-Vlaanderen bij Vlaanderen ?

De Nederlanders doen altijd moeilijk over de uitbaggering van de Schelde en over de snelheid waarmee de vrachtschepen door de Westerschelde van en naar Antwerpen varen. Daarbij roepen ze milieurederen in, wat ronduit cynisch is. In werkelijkheid willen de Nederlanders de concurrentiepositie van de Antwerpse haven schade toebrengen. Naar verluidt voelen de Zeeuwen zich meer verwant met Vlaanderen dan met Nederland. De vraag stelt zich dan ook of er in Zeeuws-Vlaanderen een referendum zou moeten worden gehouden waarbij de Zeeuwen zich zouden kunnen uitspreken voor of tegen de aansluiting bij Vlaanderen. De aansluiting van Zeeuw-Vlaanderen bij Vlaanderen zou voor Vlaanderen alvast een verrijking betekenen. Vlaanderen zou dan de Antwerpse havenbelangen kunnen veiligstellen. Verder is er in het dunbevolkte Zeeuws-Vlaanderen nog plaats genoeg om vele nieuwe bouwverkavelingen aan te snijden zodat meer Vlamingen de kans zouden krijgen om tegen een redelijke prijs een stuk bouwgrond te verwerven.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 19:32   #2
Vossie
Vreemdeling

Standaard

Hoort Vlaanderen bij Nederland ?

Dan heb je ook geen problemen meer met je Antwerpse haven...
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 20:03   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Verder is er in het dunbevolkte Zeeuws-Vlaanderen nog plaats genoeg om vele nieuwe bouwverkavelingen aan te snijden zodat meer Vlamingen de kans zouden krijgen om tegen een redelijke prijs een stuk bouwgrond te verwerven.
Jaaaaa! Verniel maar het prachtige open landschap dat Zeeuws-Vlaanderen nog heeft. Jaaaa! Bouw maar vol met die lelijke lintbebouwing die we hier al kennen! Jaaaa! Maak de natuur daar maar kapot!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 22:09   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ik ga het simpel houden: in een Groot-Nederlandse staat kan een kader worden geschapen zodat het huidige Nederland ook iets heeft aan de Antwerpse haven, zodoende dat in dat kader vanuit Nederland de constante wil ontstaat om aan de Vlaamse eis tot uitbaggering te voldoen.

Voila, meer moet dat niet zijn.

Zeeuws-Vlaanderen hoort echt wel bij Zeeland hoor, ondanks zijn Vlaamse voorgeschiedenis...
Oud 13 augustus 2004, 22:09   #5
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Hoort Vlaanderen bij Nederland ?

Dan heb je ook geen problemen meer met je Antwerpse haven...
Zo moeilijk is dat!
Oud 13 augustus 2004, 22:32   #6
giserke
Banneling

Standaard

als je ze kon laten kiezen in Zeeuws-Vlaanderen, zouden ze willen bij Vlaanderen aansluiten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 22:37   #7
PAJOT
Banneling

Standaard

Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Vlaanderen horen bij Vlaanderen. De herening van de provincies West-en Oost-Vlaanderen met Zeeuws-Vlaanderen is op termijn een mogelijkheid.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 22:43   #8
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik ga het simpel houden: in een Groot-Nederlandse staat kan een kader worden geschapen zodat het huidige Nederland ook iets heeft aan de Antwerpse haven, zodoende dat in dat kader vanuit Nederland de constante wil ontstaat om aan de Vlaamse eis tot uitbaggering te voldoen.

Voila, meer moet dat niet zijn.
Het Delta-gebied behoort tot de drukst bevaren zeeën ter wereld en is de poort van West-Europa. Om dat voordeel het best te benutten moet er een akkoord komen tussen Antwerpen en Rotterdam, zodat door een natuurlijke functieverdeling een einde kan gemaakt worden aan elke vorm van concurrentie.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 23:02   #9
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
als je ze kon laten kiezen in Zeeuws-Vlaanderen, zouden ze willen bij Vlaanderen aansluiten.
Ik denk het niet.
Oud 14 augustus 2004, 10:02   #10
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk het niet.
Ik denk dat het een beetje dubbel is daar. Zelf kom ik uit de grensstreek met Zeeuws-Vlaanderen, en het is wel zo dat de inwoners van bijvoorbeeld Hulst en omstreken wel vrij sterk op Sint-Niklaas gericht zijn voor een aantal zaken. Er is een groot aantal mensen die er naar de markt of het 'Waasland Shoppig Center' komen, er zich laten verzorgen in het ziekenhuis, in de stad uitaan in het weekend,... Een relatief groot aantal jongeren studeert ook in Gent of Sint-Niklaas, en ik heb zo de indruk dat de populairste voetbalclub daar SK Beveren is, maar ondanks de auto's met B-stickers links en rechts denk ik niet dat ze echt en masse zitten te wachten op een aansluiting met Vlaanderen (als je hun Oranje-gekte-potentieel ziet). Ik vermoed dat dat nog minder is in Axel en Terneuzen, want 'daar wonen de Geuzen' - de Nederlandse 'Bible Belt' begint daar, en die zijn vaak heel Nederlands- en Oranjegezind... Maar kom, als je 't mij vraagt, ligt de toekomst inderdaad niet in een aanhechting bij Vlaanderen, maar in een Lage-Landse eenheid, hoe je die ook wil inkleuren.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 10:15   #11
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
De Nederlanders doen altijd moeilijk over de uitbaggering van de Schelde en over de snelheid waarmee de vrachtschepen door de Westerschelde van en naar Antwerpen varen. Daarbij roepen ze milieurederen in, wat ronduit cynisch is. In werkelijkheid willen de Nederlanders de concurrentiepositie van de Antwerpse haven schade toebrengen. Naar verluidt voelen de Zeeuwen zich meer verwant met Vlaanderen dan met Nederland. De vraag stelt zich dan ook of er in Zeeuws-Vlaanderen een referendum zou moeten worden gehouden waarbij de Zeeuwen zich zouden kunnen uitspreken voor of tegen de aansluiting bij Vlaanderen. De aansluiting van Zeeuw-Vlaanderen bij Vlaanderen zou voor Vlaanderen alvast een verrijking betekenen. Vlaanderen zou dan de Antwerpse havenbelangen kunnen veiligstellen. Verder is er in het dunbevolkte Zeeuws-Vlaanderen nog plaats genoeg om vele nieuwe bouwverkavelingen aan te snijden zodat meer Vlamingen de kans zouden krijgen om tegen een redelijke prijs een stuk bouwgrond te verwerven.
ben je nu helemaal gek? Vlaanderen heeft het lelijkste landschap ter wereld en dat zou jij Zeeuws-Vlaanderen ook al willen aandoen, precies om de behoefte te vervullen die dat lelijke landschap heeft gecreeerd? vlaanderen moest er uit gezien hebben als engeland of zeeuws vlaanderen, met een bescherming van de groede gordels rond de woonkernen
Oud 14 augustus 2004, 10:22   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
vlaanderen moest er uit gezien hebben als engeland of zeeuws vlaanderen, met een bescherming van de groede gordels rond de woonkernen
Inderdaad, maar wat we nu hebben is een van de lelijkste stedebouwkundige plannen van Europa. Rij je van het ene naar het andere dorp dan zie wel overal plukjes huizen. En dan heb ik het nog niet over die ronduit AFGRIJSELIJKE lintbebouwing die we overal langs de "steenwegen" aantreffen. Gewoon een echte verschrikking!
Oud 14 augustus 2004, 10:24   #13
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad, maar wat we nu hebben is een van de lelijkste stedebouwkundige plannen van Europa. Rij je van het ene naar het andere dorp dan zie wel overal plukjes huizen. En dan heb ik het nog niet over die ronduit AFGRIJSELIJKE lintbebouwing die we overal langs de "steenwegen" aantreffen. Gewoon een echte verschrikking!
ik stel vast dat je het woord "plan" nogal losjes gebruikt
Oud 14 augustus 2004, 10:33   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Ik vermoed dat dat nog minder is in Axel en Terneuzen, want 'daar wonen de Geuzen' - de Nederlandse 'Bible Belt' begint daar, en die zijn vaak heel Nederlands- en Oranjegezind...
Liet Willem I na de Belgische afscheuring trouwens geen protestanten uit het hoge Noorden naar Zeeuws-Vlaanderen overkomen en vestigden die zich niet vooral in Retranchement?
Oud 14 augustus 2004, 10:37   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
ik stel vast dat je het woord "plan" nogal losjes gebruikt
Oei, een slippertje. Ik sprak natuurlijk niet over "plannen", maar dat had "toestand" moeten luiden.

In Nederland is men veel verstandiger geweest en is men, denk ik toch, al voor WO II met stedebouwkundige planning begonnen. In België had men daarover natuurlijk nog niet gehoord en dat zou zo blijven tot ergens in de jaren zeventig toen duidelijk werd hoe scheef de zaken aan het groeien waren.

Eigenlijk zou men de grote middelen moeten bovenhalen om heel de zaak te saneren, maar ja, maatschappelijk ligt zoiets heel moeilijk en dan is trouwens de kans heel groot dat er een juridisch steekspel begint over de vergoeding die de overheid moet uitkeren. Ik denk dat de enige mogelijkheid een uitdovingsbeleid is waarbij het recht op behoud van het huis vervalt zodra de eigenaars overleden zijn of de woning verlaten. Ook hier stelt zich dan de vraag over de billijke vergoeding die mensen moeten ontvangen.

http://www.hetzeeuwselandschap.nl/

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 14 augustus 2004 om 10:38.
Oud 14 augustus 2004, 11:28   #16
jandeman
Vreemdeling

Standaard

Mijn mening als zeeuws-vlaming kan hier uiteraard niet ontbreken. Ik kom zelf van het katholieke deel van z-vl, bij hulst en ik kan u verzekeren dat de mensen zich er heel erg nederlands voelen, er is werkelijk niemand die aansluiting wil bij belgie, danwel vlaanderen, het is wel best zo, en dan hebben we natuurlijk ook nog de oranjes.
Na de eerste wereldoorlog eiste belgie z-vl ook al op, en toen heeft de z-vl bevolking en mass haar steun betuigt aan het koningshuis.
Cultureel voelen we ons ook vlaams, en de jeugd gaat stappen in antwerpen en gent of er zelfs studeren, zeeuws-vlaanderen voelt zich desalniettemin op en top nederlands.
jandeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 11:56   #17
giserke
Banneling

Standaard

ze hebben een paar jaar geleden een peiling genomen in Sluis en omgeving. De overgrote meerderheid wilde terug aansluiten bij W-VL
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 12:28   #18
Tantist

Standaard

Citaat:
ze hebben een paar jaar geleden een peiling genomen in Sluis en omgeving. De overgrote meerderheid wilde terug aansluiten bij W-VL
Wie zijn "ze", hoe groot was de steekproef en hoe was die samengesteld? Hoe groot is die overgrote meerderheid?

Tijdens de annexionistische plannen van den Belziek in 1919 (met o.a. het CPN van Nothomb) schaarden de Zeeuws-Vlamingen zich massaal achter Nederland.

Overigens... West-Vlaanderen???? Ik denk dat "ze" sowieso niet serieus waren, want Zeeuws-Vlaanderen grenst nauwelijks aan West-Vlaanderen, eerder aan Oost-Vlaanderen. Terneuzen en zo zijn dan ook meer op Gent en zo gericht, niet direct op Brugge.

Oud 14 augustus 2004, 12:39   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En Voeren is een geschenkje voor de Walen geworden?
Oud 14 augustus 2004, 12:43   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weer aansluiten? Men moet eeeeeeeuwen teruggaan in de geschiedenis om weer op het punt te komen dat Zeeuws-Vlaanderen met wat nu West- en Oost-Vlaanderen is verenigd was. Niemand heeft daar heus herinneren aan.

En ik kan me echt niet voorstellen dat er één Zeeuws-Vlamingen eraan denkt om zijn "heimat" uit Nederland te halen. Dat Sluizenaars zich "anders dan de andere Nederlanders" voelen, is natuurlijk wel waar. In Sluis hoor ik niet zelden dat ze eigenlijk "halve Belgen" zijn. En over het algemeen kunnen ze het ook beter met ons vinden dan met "die van over het water" zoals ze dat dan daar zeggen. Maar aansluiten? Vergeet het!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be