![]() |
Is een Nva-Mr alliance mogelijk? -2014 Federaal?
http://www.knack.be/nieuws/belgie/wi...0374592639.htm
Citaat:
|
Dat is mogelijk.
Als men bereid is tot een compromis. |
Een "allicance" is niet mogelijk.
Een coalitie na de verkiezingen wel. . |
Citaat:
-Door het stof kruipen en meegaan in een liberaal verhaal. -Di Rupo II |
Citaat:
|
Citaat:
|
En wat met de andere franstalige partijen? alsof CDH & Ecolo zo maar de PS gaan voorbijlopen.
|
Ik vind zo'n zomerse theoretische oefeningetjes altijd wat onnozel. Ze moeten een schijn van onderbouwde analyse geven met intellectuele meningen, terwijl het gewoon open deuren instampen is. Uiteraard is zo'n coalitie mogelijk. Net zoals eender welke andere coalitie mogelijk is.
|
Citaat:
Een coalitie PS/ SPA/N-VA? Een coalitie Open VLD/ MR/ PVDA/ PTB? |
Ik vraag me meer en meer af wat er gaat gebeuren als Di Rupo in 2014 een regering gaat vormen zonder de N-VA (en dus waarschijnlijk met een minderheid in Vlaanderen).
Gaat men zo maar circa 50% van de Vlamingen brutaal rechts laten liggen? En hoe gaan die incorrecte Vlamingen reageren? Blijven die gewoon als domme koeien verder grazen? Of wat? ---------------------------- De strijd in 2014 zal vermoedelijk worden: "Blijft Vlaanderen bestuurd door de Franstaligen,, en dus de minderheid van dit land, of kiezen we voor een eerlijk bestuur?" |
Citaat:
|
Citaat:
Rafkaf. |
Natuurlijk is dat mogelijk. Meer bepaald een coalitie N-VA+MR+Open VLD+CD&V. Zij voeren dan een economisch rechts beleid. Onafhankelijkheden en dat soort toestanden liggen niet binnen de mogelijkheden, want de rest is geen vragende partij. Hier en daar zal N-VA wel op een symbolendossier mogen scoren.
Wil je zo'n regering? Dan is Open VLD de beste keuze; die leggen hun focus het meest op een economisch rechtse regering. Wil je zo'n regering niet? Dan kan je best op de sociaaldemocraten stemmen. Op Groen stemmen kan dan ook niet veel kwaad, omdat het die rechtse regering geen extra zetels oplevert. CD&V stemmen kan tot beide scenario's leiden, dus onzinnige keuze; dat is eigenlijk gewoon geen keuze maken. Hoe meer N-VA-stemmen hoe langer het duurt om een regering te vormen, met uiteindelijk hetzelfde resultaat, gewoon wat meer show, dus een dure rentegrap wanneer Open VLD stemmen veel efficiënter evenveel oplevert. Verder hangt het af van de houding van de N-VA. Willen ze na de verkiezingen absoluut niet inbinden op hun communautaire eisen, dan sluiten zijzelf een rechtse regering uit. Persoonlijk denk ik dat de N-VA zo'n economisch rechtse regering sterk overweegt, getuige hun wens om een Vlaamse regering N-VA+Open VLD+CD&V te vormen terwijl met één van beide partijen zou volstaan; zij wensen dat dat een afspiegelingsregering van het federale zou zijn (al zullen ze dat omgekeerd formuleren). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Misschien heb jij andere inzichten. Dan had ik die graag gehoord in plaats van zo'n onnozele commentaar. |
Ik vraag me af of de N-VA werkelijk zo gek zouden zijn om een regering te vormen die de mensen ernstig pijn gaat doen.
De traditio's durven uit angst voor de totale teloorgang van het beetje stemmen dat ze nog halen niet bewegen, ze wachten af tot de N-VA de kastanjes uit het vuur halen en er zelf aan kapot gaat. Eens kijken of de deathwish van BDW sterk genoeg is. Misschien moet het zo wel gebeuren, misschien moet de N-VA naar de aloude Belgische traditie zichzelf kapot maken zoals de VU het gedaan heeft voor de postjes, misschien krijgen we daarna dan wel een Vlaamse partij die de term separatisme durven uitspreken zonder zich gefrustreerd en schuldig te voelen. |
Min of meer passend bij deze draad is een interessant opinie-artikel van Professor Vuye in de Standaard van vandaag. Ik kan jammer genoeg het website-adres niet geven omdat ik op die krant geen online-abonnement heb.
Vuye stelt daar enkele pertinente vragen in verband met zowel de notie "democratie", zoals dat door de traditio's in België wordt geïnterpreteerd, als betreffende de politieke en nefaste rol van het zogezegde "middenveld". |
"Een regering zonder de PS is al een staatsherverming op zich" - Didier Reynders
Volgens mij is een coalitie met MR de enige mogelijkheid voor een federale regering met N-VA. Reynders zou naar het schijnt goede relaties onderhouden met BDW (wat van Di Rupo niet kan gezegd worden). Maar zelfs dan zal N-VA nog veel toegevingen moeten doen op communautair vlak, vrees ik. De MR gaat echt niet meehelpen om van Belgie een confederale staat te maken. Bovendien denk ik dat de Vlaamse partijen liever weer gewoon een regering willen maken zonder N-VA. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be