Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Belg verdient gemiddeld 3.192 euro (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191005)

Amon_Re 30 augustus 2013 09:08

Belg verdient gemiddeld 3.192 euro

3192€ bruto, is na de fiscus nog zo'n 1500€ bruto waarvan die moet leven en waarbij op elke 1€ die hij uitgeeft tussen de 6% tot 21% btw zit en daarbovenop nog eens accijnzen en andere taxen.

Een alleenstaande kan dus amper leven met zijn loon.

Reden dat het gemiddelde zo laag ligt:
Citaat:

De uiterst gedetailleerde studie zet de salarissen van haast alle beroepen in België op een rijtje, op ambtenaren en zelfstandigen na.

De schoofzak 30 augustus 2013 09:17

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6779989)

3192€ bruto, is na de fiscus nog zo'n 1500€ bruto waarvan die moet leven en waarbij op elke 1€ die hij uitgeeft tussen de 6% tot 21% btw zit en daarbovenop nog eens accijnzen en andere taxen.

Een alleenstaande kan dus amper leven met zijn loon.

Reden dat het gemiddelde zo laag ligt:

Het is een schande, daar niet van, maar je moet wel "eerlijk" zijn.
Als je raadt, zeg er dan bij of je met je klak gegooid hebt.

Het is dus wel 1888 eurots netto.

(en hou even ook rekening dat een aantal mensen part time werken; dat trekt het gemiddelde wel even naar beneden, voor onze alleenstaande ...)

http://tools.kluwer.be/Bruto-Netto/

vlijmscherp 30 augustus 2013 09:32

ik verdien minder dan dat gemiddelde en ik heb toch nog wat over elke maand....

maddox 30 augustus 2013 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6779997)

€1888...
De vaste kosten van "wonen", gas electriciteit en water, met bijhorende taxen, belastingen en bijkomende kosten. Huur of een kleine hypotheek...
Daar dan nog eens de vaste kosten voor het "persoonlijk vervoer", is dat nu een fiets, brommer ,auto of een openbaar vervoersabonnement.

Gaat zo'n alleenstaande veel meer kunnen doen dan eten en drinken, en misschien een goedkope hobby hebben?

vlijmscherp 30 augustus 2013 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6780026)
€1888...
De vaste kosten van "wonen", gas electriciteit en water, met bijhorende taxen, belastingen en bijkomende kosten. Huur of een kleine hypotheek...
Daar dan nog eens de vaste kosten voor het "persoonlijk vervoer", is dat nu een fiets, brommer ,auto of een openbaar vervoersabonnement.

Gaat zo'n alleenstaande veel meer kunnen doen dan eten en drinken, en misschien een goedkope hobby hebben?

ja, zonder probleem. met kinderen uiteraard niet, maar dan is er nog wat kinderbijslag bij natuurlijk.

Amon_Re 30 augustus 2013 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6779997)

(en hou even ook rekening dat een aantal mensen part time werken; dat trekt het gemiddelde wel even naar beneden, voor onze alleenstaande ...)

http://tools.kluwer.be/Bruto-Netto/

Dank u voor de correctie.

Amon_Re 30 augustus 2013 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6780024)

Straf. Niet om indiscreet te zijn of zo, maar hoeveel hou je gemiddeld over & hoeveel kost je woning je maandelijks (in de veronderstelling dat je huurt)

maddox 30 augustus 2013 09:45

Citaat:

Als alleenstaande?

Laat ons eens overwegen. €1400 netto...

€450 voor een woning appartementje uit de jaren 60, of een iets modern dingetje via de sociale huisvesting.

Vaste kosten omdat U woont. Gas, electriciteit en water. €70, voor een minimaal comfort (en anders is de vaste kost van wonen hoger)

Persoonlijk transport, als U geluk hebt een fiets. Anders, een wagen is snel €200 in de maand.

Dingen zoals ziekenkas, verzekering hier en daar, pak'm beet €100 in de maand.

Moderne communicatie. €30 in de maand (prepay GSM + basis internet), geen digitale TV ofzo.

Eten en drinken. Als U op water en brood kan leven, dan is het nog betaalbaar, €100 per maand. Veel plezier met uw saai dieet.

Da's tesamen €950 in de maand. (of €1150 als u een afbetaalde zuinige wagen hebt).

Dat wil zeggen, dat U niet meer doet dan slapen, werken en op een beeldscherm staart.

vlijmscherp 30 augustus 2013 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6780041)
Als alleenstaande?

Laat ons eens overwegen. €1400 netto...

€450 voor een woning appartementje uit de jaren 60, of een iets modern dingetje via de sociale huisvesting.

Vaste kosten omdat U woont. Gas, electriciteit en water. €70, voor een minimaal comfort (en anders is de vaste kost van wonen hoger)

Persoonlijk transport, als U geluk hebt een fiets. Anders, een wagen is snel €200 in de maand.

Dingen zoals ziekenkas, verzekering hier en daar, pak'm beet €100 in de maand.

Moderne communicatie. €30 in de maand (prepay GSM + basis internet), geen digitale TV ofzo.

Eten en drinken. Als U op water en brood kan leven, dan is het nog betaalbaar, €100 per maand. Veel plezier met uw saai dieet.

Da's tesamen €950 in de maand. (of €1150 als u een afbetaalde zuinige wagen hebt).

Dat wil zeggen, dat U niet meer doet dan slapen, werken en op een beeldscherm staart.

we hebben het toch over €1.888 netto ??? dat is meer dan €400 meer dan wat jij hier berekend.

vlijmscherp 30 augustus 2013 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6780039)
Straf. Niet om indiscreet te zijn of zo, maar hoeveel hou je gemiddeld over & hoeveel kost je woning je maandelijks (in de veronderstelling dat je huurt)

te indiscreet ;-)

maar ik woon wel samen.

manta 30 augustus 2013 09:52

Citaat:

²
Maar sparen zit er niet meer in... :-(

maddox 30 augustus 2013 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6780048)
we hebben het toch over €1.888 netto ??? dat is meer dan €400 meer dan wat jij hier berekend.

Ik ken genoeg mensen die met minder dan €1400 moeten rondkomen. Een doorsnee kassierster van bij een supermarkt bijvoorbeeld, of kuispersoneel. Vandaar het getal.

Maar kom, het verschil blijft hetzelfde, U schrijft dat U minder hebt dan €1888 per maand. €1800 is ook minder.

Daarentegenover, €450 huur is laag tegenwoordig, en dan heeft de huurder waarschijnlijk een sociale woning (twijfelachtig als alleenstaande ouwe belg zonder koters), of een woning waarbij die voor buiten aan't stoken is, en stromend water langs de muur heeft.

Dan is €70 per maand voor gas, electriciteit en water ook aan de lage kant. Da's eerder een getal voor rijke tisten die zonnepanelen hebben gelegd en een supergeïsoleerde woning hebben.

En €200 per maand voor een wagen, da's een ouwer beestje dat niet veel gebruikt wordt en binnen kan staan.

giserke 30 augustus 2013 09:55

Zo zie je maar. Rijk trouwen is de oplossing.

Knuppel 30 augustus 2013 09:55

Citaat:

Wil dat zeggen dat het je niet stoort dat de CEO van B-post zijn neus ophaalt voor een kleine 300.000 euro per jaar?

Of dat je hier achter staat?

http://www.knack.be/nieuws/belgie/pi...on-104407.html

Mijn pensioen bedraagt iets meer dan 1000 euro per maand. (Ik kreeg vorige week bericht dat ik oktober zelfs 6,97 euro belastingen zal terugtrekken)
Ook ik slaag erin om elke maand toch nog een klein bedrag opzij te zetten voor onverwachte tegenslagen. In tegenstelling tot jou heb ik echter wél kritiek op het fiscale beleid in dit land.

En ik ben niet de enige. Volgens Trends heft België de hoogste lasten op arbeid, de twee hoogste op vermogen, en ook de belasting op consumptie (BTW) is niet om mee te lachen.

http://trends.knack.be/economie/nieu...0383129515.htm

maddox 30 augustus 2013 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6780051)
te indiscreet ;-)

maar ik woon wel samen.

Dat veranderd wel het hele verhaal nietwaar. Dan kan je de huur/hypotheek al met 2/3de verhogen en nog voordeliger uitkomen.
Gas en electriciteit stijgen niet zoveel bij een koppel. Water wel, maar verdubbeld niet.
Transport, kosten stijgen alleen met gebruik, niet door bezit.

Oftewel, het is beter voor 2 alleenstaanden die werken toch samen een huis te huren, dan alleen te blijven sappelen.
Natuurlijk, vanaf het moment er uitkeringen in't spel komen , veranderd dat het verhaal weer compleet.

giserke 30 augustus 2013 09:58

Ik lees enkel dat ze nog een reden zoeken om mensen noch wat meer te belasten als hun loon boven de 3192€ is.

Knuppel 30 augustus 2013 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6780067)
Dat veranderd wel het hele verhaal nietwaar. Dan kan je de huur/hypotheek al met 2/3de verhogen en nog voordeliger uitkomen.
Gas en electriciteit stijgen niet zoveel bij een koppel. Water wel, maar verdubbeld niet.
Transport, kosten stijgen alleen met gebruik, niet door bezit.

Oftewel, het is beter voor 2 alleenstaanden die werken toch samen een huis te huren, dan alleen te blijven sappelen.
Natuurlijk, vanaf het moment er uitkeringen in't spel komen , veranderd dat het verhaal weer compleet.

Goed opgemerkt, vooal je laatste zin...

Van mijn pensioen betaal ik alles alleen. Mijn levenservaring zorgt ervoor dat je mij daar niet over zult horen klagen. Ondanks mijn eerder beperkte pensioen en tanende gezondheid (NIET wegens de politieke gang van zaken in dit kloteland!) ben ik een gelukkig mens. Waar ik mij mateloos aan erger is waar het geld naartoe gaat dat de sukkelaars die daarvoor wérken door de vraatzuchtige Belgische overheid wordt afgetroggeld. De maffia doet het voor minder.

Skobelev 30 augustus 2013 10:47

zelfs als je met twee gaat werken blijft er jaar na jaar minder en minder over. :?

En baajdeweej, 'k zou ze geen eten willen geven dewelke maandelijks tussen de 2200 en 2600 euro bruto opstrijken...dikwijls nog met moeilijke uren en relatief vervelend werk.

vlijmscherp 30 augustus 2013 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6780058)
Ik ken genoeg mensen die met minder dan €1400 moeten rondkomen. Een doorsnee kassierster van bij een supermarkt bijvoorbeeld, of kuispersoneel. Vandaar het getal.

Maar kom, het verschil blijft hetzelfde, U schrijft dat U minder hebt dan €1888 per maand. €1800 is ook minder.

Daarentegenover, €450 huur is laag tegenwoordig, en dan heeft de huurder waarschijnlijk een sociale woning (twijfelachtig als alleenstaande ouwe belg zonder koters), of een woning waarbij die voor buiten aan't stoken is, en stromend water langs de muur heeft.

Dan is €70 per maand voor gas, electriciteit en water ook aan de lage kant. Da's eerder een getal voor rijke tisten die zonnepanelen hebben gelegd en een supergeïsoleerde woning hebben.

En €200 per maand voor een wagen, da's een ouwer beestje dat niet veel gebruikt wordt en binnen kan staan.

met €1.400 verdien je niet veel, te weinig om deftig te leven, daar ben ik volledig mee eens. maar met 1.888??? sorry, dat is een belediging voor al diegenen die wel rond komen met pakweg €1.600.

Knuppel 30 augustus 2013 11:35

Wat een zever.

Het gaat helemaal niet over het bedrag dat iemand verdient, maar over wat degene door wiens zweet het verdiend werd daarvan overhoudt nadat de Roverheid er met haar tengels heeft aangezeten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be