Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2013, 09:08   #1
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard Belg verdient gemiddeld 3.192 euro

Belg verdient gemiddeld 3.192 euro

3192€ bruto, is na de fiscus nog zo'n 1500€ bruto waarvan die moet leven en waarbij op elke 1€ die hij uitgeeft tussen de 6% tot 21% btw zit en daarbovenop nog eens accijnzen en andere taxen.

Een alleenstaande kan dus amper leven met zijn loon.

Reden dat het gemiddelde zo laag ligt:
Citaat:
De uiterst gedetailleerde studie zet de salarissen van haast alle beroepen in België op een rijtje, op ambtenaren en zelfstandigen na.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 09:17   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Belg verdient gemiddeld 3.192 euro

3192€ bruto, is na de fiscus nog zo'n 1500€ bruto waarvan die moet leven en waarbij op elke 1€ die hij uitgeeft tussen de 6% tot 21% btw zit en daarbovenop nog eens accijnzen en andere taxen.

Een alleenstaande kan dus amper leven met zijn loon.

Reden dat het gemiddelde zo laag ligt:
Het is een schande, daar niet van, maar je moet wel "eerlijk" zijn.
Als je raadt, zeg er dan bij of je met je klak gegooid hebt.

Het is dus wel 1888 eurots netto.

(en hou even ook rekening dat een aantal mensen part time werken; dat trekt het gemiddelde wel even naar beneden, voor onze alleenstaande ...)

http://tools.kluwer.be/Bruto-Netto/
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  bruto naar netto.JPG‎
Bekeken: 223
Grootte:  73,4 KB
ID: 91327  

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 30 augustus 2013 om 09:19.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 09:32   #3
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ik verdien minder dan dat gemiddelde en ik heb toch nog wat over elke maand....
Oud 30 augustus 2013, 09:34   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

€1888...
De vaste kosten van "wonen", gas electriciteit en water, met bijhorende taxen, belastingen en bijkomende kosten. Huur of een kleine hypotheek...
Daar dan nog eens de vaste kosten voor het "persoonlijk vervoer", is dat nu een fiets, brommer ,auto of een openbaar vervoersabonnement.

Gaat zo'n alleenstaande veel meer kunnen doen dan eten en drinken, en misschien een goedkope hobby hebben?
Oud 30 augustus 2013, 09:36   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
€1888...
De vaste kosten van "wonen", gas electriciteit en water, met bijhorende taxen, belastingen en bijkomende kosten. Huur of een kleine hypotheek...
Daar dan nog eens de vaste kosten voor het "persoonlijk vervoer", is dat nu een fiets, brommer ,auto of een openbaar vervoersabonnement.

Gaat zo'n alleenstaande veel meer kunnen doen dan eten en drinken, en misschien een goedkope hobby hebben?
ja, zonder probleem. met kinderen uiteraard niet, maar dan is er nog wat kinderbijslag bij natuurlijk.
Oud 30 augustus 2013, 09:42   #6
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

(en hou even ook rekening dat een aantal mensen part time werken; dat trekt het gemiddelde wel even naar beneden, voor onze alleenstaande ...)

http://tools.kluwer.be/Bruto-Netto/
Dank u voor de correctie.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 30 augustus 2013, 09:43   #7
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Straf. Niet om indiscreet te zijn of zo, maar hoeveel hou je gemiddeld over & hoeveel kost je woning je maandelijks (in de veronderstelling dat je huurt)
Oud 30 augustus 2013, 09:45   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als alleenstaande?

Laat ons eens overwegen. €1400 netto...

€450 voor een woning appartementje uit de jaren 60, of een iets modern dingetje via de sociale huisvesting.

Vaste kosten omdat U woont. Gas, electriciteit en water. €70, voor een minimaal comfort (en anders is de vaste kost van wonen hoger)

Persoonlijk transport, als U geluk hebt een fiets. Anders, een wagen is snel €200 in de maand.

Dingen zoals ziekenkas, verzekering hier en daar, pak'm beet €100 in de maand.

Moderne communicatie. €30 in de maand (prepay GSM + basis internet), geen digitale TV ofzo.

Eten en drinken. Als U op water en brood kan leven, dan is het nog betaalbaar, €100 per maand. Veel plezier met uw saai dieet.

Da's tesamen €950 in de maand. (of €1150 als u een afbetaalde zuinige wagen hebt).

Dat wil zeggen, dat U niet meer doet dan slapen, werken en op een beeldscherm staart.
Oud 30 augustus 2013, 09:47   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als alleenstaande?

Laat ons eens overwegen. €1400 netto...

€450 voor een woning appartementje uit de jaren 60, of een iets modern dingetje via de sociale huisvesting.

Vaste kosten omdat U woont. Gas, electriciteit en water. €70, voor een minimaal comfort (en anders is de vaste kost van wonen hoger)

Persoonlijk transport, als U geluk hebt een fiets. Anders, een wagen is snel €200 in de maand.

Dingen zoals ziekenkas, verzekering hier en daar, pak'm beet €100 in de maand.

Moderne communicatie. €30 in de maand (prepay GSM + basis internet), geen digitale TV ofzo.

Eten en drinken. Als U op water en brood kan leven, dan is het nog betaalbaar, €100 per maand. Veel plezier met uw saai dieet.

Da's tesamen €950 in de maand. (of €1150 als u een afbetaalde zuinige wagen hebt).

Dat wil zeggen, dat U niet meer doet dan slapen, werken en op een beeldscherm staart.
we hebben het toch over €1.888 netto ??? dat is meer dan €400 meer dan wat jij hier berekend.
Oud 30 augustus 2013, 09:48   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Straf. Niet om indiscreet te zijn of zo, maar hoeveel hou je gemiddeld over & hoeveel kost je woning je maandelijks (in de veronderstelling dat je huurt)
te indiscreet

maar ik woon wel samen.
Oud 30 augustus 2013, 09:52   #11
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
²
Maar sparen zit er niet meer in...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 09:54   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
we hebben het toch over €1.888 netto ??? dat is meer dan €400 meer dan wat jij hier berekend.
Ik ken genoeg mensen die met minder dan €1400 moeten rondkomen. Een doorsnee kassierster van bij een supermarkt bijvoorbeeld, of kuispersoneel. Vandaar het getal.

Maar kom, het verschil blijft hetzelfde, U schrijft dat U minder hebt dan €1888 per maand. €1800 is ook minder.

Daarentegenover, €450 huur is laag tegenwoordig, en dan heeft de huurder waarschijnlijk een sociale woning (twijfelachtig als alleenstaande ouwe belg zonder koters), of een woning waarbij die voor buiten aan't stoken is, en stromend water langs de muur heeft.

Dan is €70 per maand voor gas, electriciteit en water ook aan de lage kant. Da's eerder een getal voor rijke tisten die zonnepanelen hebben gelegd en een supergeïsoleerde woning hebben.

En €200 per maand voor een wagen, da's een ouwer beestje dat niet veel gebruikt wordt en binnen kan staan.
Oud 30 augustus 2013, 09:55   #13
giserke
Banneling

Standaard

Zo zie je maar. Rijk trouwen is de oplossing.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 09:55   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wil dat zeggen dat het je niet stoort dat de CEO van B-post zijn neus ophaalt voor een kleine 300.000 euro per jaar?

Of dat je hier achter staat?

http://www.knack.be/nieuws/belgie/pi...on-104407.html

Mijn pensioen bedraagt iets meer dan 1000 euro per maand. (Ik kreeg vorige week bericht dat ik oktober zelfs 6,97 euro belastingen zal terugtrekken)
Ook ik slaag erin om elke maand toch nog een klein bedrag opzij te zetten voor onverwachte tegenslagen. In tegenstelling tot jou heb ik echter wél kritiek op het fiscale beleid in dit land.

En ik ben niet de enige. Volgens Trends heft België de hoogste lasten op arbeid, de twee hoogste op vermogen, en ook de belasting op consumptie (BTW) is niet om mee te lachen.

http://trends.knack.be/economie/nieu...0383129515.htm

Laatst gewijzigd door Knuppel : 30 augustus 2013 om 09:56.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 09:58   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
te indiscreet

maar ik woon wel samen.
Dat veranderd wel het hele verhaal nietwaar. Dan kan je de huur/hypotheek al met 2/3de verhogen en nog voordeliger uitkomen.
Gas en electriciteit stijgen niet zoveel bij een koppel. Water wel, maar verdubbeld niet.
Transport, kosten stijgen alleen met gebruik, niet door bezit.

Oftewel, het is beter voor 2 alleenstaanden die werken toch samen een huis te huren, dan alleen te blijven sappelen.
Natuurlijk, vanaf het moment er uitkeringen in't spel komen , veranderd dat het verhaal weer compleet.
Oud 30 augustus 2013, 09:58   #16
giserke
Banneling

Standaard

Ik lees enkel dat ze nog een reden zoeken om mensen noch wat meer te belasten als hun loon boven de 3192€ is.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 10:10   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat veranderd wel het hele verhaal nietwaar. Dan kan je de huur/hypotheek al met 2/3de verhogen en nog voordeliger uitkomen.
Gas en electriciteit stijgen niet zoveel bij een koppel. Water wel, maar verdubbeld niet.
Transport, kosten stijgen alleen met gebruik, niet door bezit.

Oftewel, het is beter voor 2 alleenstaanden die werken toch samen een huis te huren, dan alleen te blijven sappelen.
Natuurlijk, vanaf het moment er uitkeringen in't spel komen , veranderd dat het verhaal weer compleet.
Goed opgemerkt, vooal je laatste zin...

Van mijn pensioen betaal ik alles alleen. Mijn levenservaring zorgt ervoor dat je mij daar niet over zult horen klagen. Ondanks mijn eerder beperkte pensioen en tanende gezondheid (NIET wegens de politieke gang van zaken in dit kloteland!) ben ik een gelukkig mens. Waar ik mij mateloos aan erger is waar het geld naartoe gaat dat de sukkelaars die daarvoor wérken door de vraatzuchtige Belgische overheid wordt afgetroggeld. De maffia doet het voor minder.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 30 augustus 2013 om 10:10.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 10:47   #18
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

zelfs als je met twee gaat werken blijft er jaar na jaar minder en minder over.

En baajdeweej, 'k zou ze geen eten willen geven dewelke maandelijks tussen de 2200 en 2600 euro bruto opstrijken...dikwijls nog met moeilijke uren en relatief vervelend werk.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 10:51   #19
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken genoeg mensen die met minder dan €1400 moeten rondkomen. Een doorsnee kassierster van bij een supermarkt bijvoorbeeld, of kuispersoneel. Vandaar het getal.

Maar kom, het verschil blijft hetzelfde, U schrijft dat U minder hebt dan €1888 per maand. €1800 is ook minder.

Daarentegenover, €450 huur is laag tegenwoordig, en dan heeft de huurder waarschijnlijk een sociale woning (twijfelachtig als alleenstaande ouwe belg zonder koters), of een woning waarbij die voor buiten aan't stoken is, en stromend water langs de muur heeft.

Dan is €70 per maand voor gas, electriciteit en water ook aan de lage kant. Da's eerder een getal voor rijke tisten die zonnepanelen hebben gelegd en een supergeïsoleerde woning hebben.

En €200 per maand voor een wagen, da's een ouwer beestje dat niet veel gebruikt wordt en binnen kan staan.
met €1.400 verdien je niet veel, te weinig om deftig te leven, daar ben ik volledig mee eens. maar met 1.888??? sorry, dat is een belediging voor al diegenen die wel rond komen met pakweg €1.600.
Oud 30 augustus 2013, 11:35   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat een zever.

Het gaat helemaal niet over het bedrag dat iemand verdient, maar over wat degene door wiens zweet het verdiend werd daarvan overhoudt nadat de Roverheid er met haar tengels heeft aangezeten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be