Politics.be |
7 november 2013 14:30 |
N-VA vreest verschraling van het medialandschap
Gisteren ondervroeg Vlaams volksvertegenwoordiger Wilfried Vandaele (N-VA) in de plenaire zitting van het Vlaams parlement minister van Media Ingrid Lieten over de plannen van Mediahuis om 205 banen te schrappen. Voor de zomer maakten Corelio en Concentra bekend dat ze in de toekomst niet enkel samen kranten zullen drukken –wat ze nu al doen-, maar dat ze nu ook samen kranten gaan maken. De nieuwe vennootschap kreeg de naam Mediahuis.
Wilfried Vandaele: "De vraag rees of de verscheidenheid van ons medialandschap niet in het gedrang komt. De minister probeerde me toen gerust te stellen: het was positief dat de onderneming in Vlaamse handen bleef en de titels zouden blijven bestaan. Nu we vernemen dat 205 ontslagen zullen vallen, vraag ik mij opnieuw af of dat kan zonder de slagkracht van de redacties te ondergraven. Als het onderscheid tussen de kranten er straks nog enkel in bestaat dat de titels en de voorpagina's van elkaar verschillen, zoals destijds bij het Nieuwsblad, Het Volk en de Gentenaar op een bepaald ogenblik, dan komt de verscheidenheid wél in het gedrang."
Vandaele wijst er op dat het hier uiteraard gaat om een privébedrijf en dat er nu eenmaal bedrijfseconomische wetmatigheden zijn. Maar dat neemt voor Vandaele niet weg dat de overheid, die zowel de schrijvende pers als de audiovisuele met enkele honderden miljoenen euro per jaar ondersteunt, haar bezorgdheid mag uiten over het verlies aan werkgelegenheid en over de verschraling van het informatieaanbod.
"U hebt voldoende breekijzers om garanties te eisen", besloot Vandaele aan het adres van de minister.
Contactinfo:
Ferry Comhair, Woordvoerder N-VA-fractie Vlaams Parlement
E-post: [email protected]
Bron: politics.be
|