![]() |
Rare kansberekening
In een redelijk serieus wetenschapsblad (Newscientist) zie ik volgende bewering :
Gegeven : 3 deuren waarachter 2 met een geit en 1 met een auto erachter. De eerste deur blijkt een geit te onthullen. De kandidaat had deur 2 gekozen en mag nog wisselen. Hij blijft bij deur 2 ondanks dat het publiek hem wil laten van deur wisselen. Jammer genoeg voor hem levert deur 3 de auto op. Er wordt echter beweerd dat indien hij van deur was gewisseld hij meer kans zou hebben gehad op die auto, en het gaat er niet over dat er nu geweten is dat die auto achter deur 3 staat, natuurlijk. Het zou gaan over een 'algemeen principe'. :?:?:?:?:?:? Ik heb altijd geleerd dat die 2 overblijvende deuren elk dezelfde kans opleveren, namelijk 1 op 2. Ofwel een auto ofwel een geit. :?:?:?:?:? Iemand die die bewering van 'meer kans' kan uitleggen ? ? ? |
Dubbele pensioenen.
|
Door niet van deur te wisselen had hij 100% kans op "geen auto maar en geit"
Indien hij van deur wisselt heeft hij 50% kans op "een auto en geen geit" waar is je probleem ? |
Dat is het Monty Hall probleem. De waarschijnlijkheid om te winnen is wel degelijk groter wanneer je "van gedacht" verandert.
Je bent een cruciaal punt vergeten. Nadat de kandidaat gekozen heeft opent de quizmaster een deur, waarachter een geit zit. Daarna mag de kandidaat wisselen. Nu heeft hij een hogere kans de auto te winnen als hij wisselt. De asymmetrie ontstaat uit het feit dat de quizmaster wéét waar de auto zit en dus altijd een geitedeur opent. Denk er maar eens over na, of schrijf gewoon alle mogelijkheden op een papier dan zie je het zo. |
Citaat:
Hoe kom jij er dan bij dat hij 100% kans heeft op een geit achter deur 2 ? :? |
Ik heb er al eens iets van gelezen maar ben het vergeten. De kans dat ik zoiets vergeet is vrij groot.
|
Citaat:
Deur 3 : Idem. Dat de quizmaster een geitdeur opent heeft geen invloed op de kansberekening van die 2 andere deuren, de kans blijft altijd 50% omdat die 1e deur niet meer telt. Ik zie toch niet hoe er een hogere kans is bij het wisselen van 50% naar 50% ? (de kans dat die auto achter deur 2 kan zitten is, voordat het bekend is dat die achter deur 3 zit, even groot als dat die achter deur 3 zou zitten....da's nu eenmaal het principe van kansberekening) |
http://www.kansberekeningen.nl/driedeurenprobleem
Een klassiek probleem waarbij de kern is dat, na de eerste keuze het geen zuivere �* priori kansberekening meer is maar dat je de gegevens verschaft door de presentator (die natuurlijk weet waar de auto staat en dus een andere deur opent) mee moet in rekening brengen. |
Citaat:
De quizmaster weet waar de auto is en opent een geitendeur. De kans voor zijn oorspronkelijke keuze is ongewijzigd. 2/3 voor geit. De kans op de geopende deur = 3/3de voor geit. De kans op de andere deur is nu 1/3de voor geit. Of een andere manier om het te zien: Kans op auto voor zijn eerste keuze is 1/3 Kans op auto voor de 2 andere deuren tesamen is 2/3 Door de geitendeur te openen valt bovenstaande kans van 2/3de op de enig overblijvende deur. Dus door te wisselen verdubbelt hij zijn kans. |
Citaat:
Alles hangt dus af van het showgehalte en de aanname van het gedrag van de quizmaster én de kandidaat......wat niet vaststaat, en zeker geen kansberekening is zoals in het tijdschrift wordt beweerd. http://www.stayorswitch.com/explanation.php |
Citaat:
Die eerste keuzekansberekening heeft na het openen van die eerste deur geen enkele argumentatiewaarde meer omdat de berekening vanaf dan gaat over 2 deuren, 1 auto en 1 geit.....50% kans. Zuivere kansberekening zegt dat er achter deur 2 én achter deur 3 telkens een kans van 1 op 2 is dat er ofwel een geit ofwel een auto staat. Het moet iets te maken hebben met dat showgedoe, maar dat is wiskundig gezien quatsch. Volgens mij, toch, maar ik ben geen wiskundige, 'k heb enkel een logisch brein. |
Citaat:
|
Citaat:
Dan zie je een onweerlegbaar bewijs voor je. Er zijn veel gevallen 't is dus wel wat werk, maar vergeet niet al de situaties waar de quizmaster de deur met de auto opent eruit weg te laten. Dan zal je ook zien dat daar het verschil gemaakt wordt. Het lijkt op het eerste zicht onlogisch, maar als je er nog wat blijft over nadenken zul je het wel beginnen inzien. 't is puur statistiek. Show heeft er niets mee te zien (behalve dan als situatiebeschrijving) |
Citaat:
Basis kansberekening :-D |
Citaat:
Welke andere mogelijkheden zijn er dan nog ? Geef er gewoon 1 (mag ook meer zijn natuurlijk). |
Ambtenaar.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Allez stel je kiest deur 1.
Volgende mogelijkheden. De auto is achter deur 1. Je verandert en je verliest. De auto is achter deur 2. De quizmaster is verplicht deur 3 te openen. Je kan dus alleen maar wijzigen voor deur 2. Je wint. De auto is achter deur 3. De quizmaster is verplicht deur 2 te openen. Je kan dus alleen maar wijzigen voor deur 3. Je wint. 2 kansen op 3 om te winnen bij wijziging 1 kans op 3 om te winnen als je voet bij stuk houdt. Dit dus omdat de "andere" deur die overblijft eigenlijk goed is voor de 2 andere deuren tesamen aan het begin. Je krijgt gewoon bijkomende informatie die ervoor zorgt dat je de kans niet op 50/50 kan herschikken. Je weet niets méér over je gekozen deur, maar wel heel wat meer over de 2 andere deuren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be