Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Anti-Hollands monsterverbond van Belgische supermarkten gesteund door Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=200344)

Tempest 1 april 2014 11:37

Anti-Hollands monsterverbond van Belgische supermarkten gesteund door Vlaanderen

Er zijn maar 20 Albert Heijn supermarkten in Belgie maar dat is al te veel voor de Belgen, met name de concurrentie dat de Belgische consument uitperst (Belgische supermarkten zijn gemiddeld minstens 10% duurder dan de buurlanden) die gaan nu de macht van de wet gebruiken om Albert Heijn te verbannen. En het schijnt ook een anti-consumenten kartel te bestaan in Vlaanderen, genaamd "Gedragscode". En de boeren schijnen de door Delheize/Colruyt/Carrefour gekozen patsy/proxy marionetten te zijn.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...40326_01042359

Tempest 1 april 2014 11:48

Toch opvallend dat niet Aldi en Lidl maar Albert Heijn de aanleiding is voor Delheize/Colruyt/Carrefour om te gaan klagen. Waarom? Er is maar een reden:

Aldi = Duits
Lidl = Duits
AH = Hollands

Dade 1 april 2014 13:14

De boeren die ik ken rijden allemaal in een mercedes, en nog geen kleintjes ook.

ilfalco 1 april 2014 13:15

Wel ik stem met mijn portefeuille en zal bij Albert Heijn gaan inkopen. Weg met kartelvorming.

Vrijheideerst 1 april 2014 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 7082422)
Wel ik stem met mijn portefeuille en zal bij Albert Heijn gaan inkopen. Weg met kartelvorming.

Ook ik zou dat zeker doen mocht er hier een in de buurt zijn.

Nu bezoek ik enkel Colruyt.

non-conformist 1 april 2014 14:08

Er is ook geen reden dat de overheid aan de zijde van de consument zou staan. Des te meer deze betaalt, des te meer BTW-inkomsten.

Vrijheideerst 1 april 2014 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rien ne va plus (Bericht 7082494)
En waarom krijgen onze textielfabrieken niet dezelfde 'behandeling' als de boeren?

Goede vraag.

Van zodra ik de actualiteit volg, nu toch zo'n 20 jaar, heb ik de boeren nog niks anders horen doen dan klagen.

Dat van die Mercedessen klopt dus wel...

Boduo 1 april 2014 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7082529)
Goede vraag.

Van zodra ik de actualiteit volg, nu toch zo'n 20 jaar, heb ik de boeren nog niks anders horen doen dan klagen.

Dat van die Mercedessen klopt dus wel...

Boeren hebben gaarne een auto met een grote koffer, dus...

Bob 1 april 2014 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tempest (Bericht 7082319)
Toch opvallend dat niet Aldi en Lidl maar Albert Heijn de aanleiding is voor Delheize/Colruyt/Carrefour om te gaan klagen. Waarom? Er is maar een reden:

Aldi = Duits
Lidl = Duits
AH = Hollands

Zou ook wel eens graag weten wat die gedragscode juist inhoud. Als de boeren niet voldoende krijgen van AH, dan verkopen ze toch eenvoudig niet aan AH. Maar probleem zal zijn dat AH dan elders (in Nederland ?) inkoopt. En dat is dan misschien tegen de gedragscode.

Robinus V 1 april 2014 22:22

Citaat:

Dus je stemt tegen de Vlaamse regering en Vlaams Belang die Albert Heijn niet tolereren uit protectionistische waanzin?

Robinus V 1 april 2014 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 7082892)
Zou ook wel eens graag weten wat die gedragscode juist inhoud. Als de boeren niet voldoende krijgen van AH, dan verkopen ze toch eenvoudig niet aan AH. Maar probleem zal zijn dat AH dan elders (in Nederland ?) inkoopt. En dat is dan misschien tegen de gedragscode.

Bij belachelijke staatsgrenzen horen belachelijke gedragscodes. (En dat staatsgrenzen belachelijk zijn, bedoel ik algemeen.)

cookie monster 1 april 2014 23:20

Ik koop waar ik het goedkoopste kan kopen , op voorwaarde dat het wel goed is !!
En ja , ik koop zowel in B , als NL :)

Bob 2 april 2014 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 7082903)
Bij belachelijke staatsgrenzen horen belachelijke gedragscodes. (En dat staatsgrenzen belachelijk zijn, bedoel ik algemeen.)

En wat omvat de gedragscode ?

Gipsy 2 april 2014 10:24

Citaat:

Ja dat doen met u miljoenen andere Belgen die naar het goedkoopste en liefst meest prijs-kwaliteit artikel grijpen. Maar het legt ook een grote contradictie bloot tussen het ingebakken koopjesgedrag (dat we allemaal hebben) en anderzijds het overboord gooien van normbesef tegenover boeren en leveranciers die tot op de centiem uitgeperst worden om in de rekken te mogen liggen.

Idem en vooral wat non-food betreft die uit China en lage loon landen komen. Enerzijds kijkt de consument met afkeur naar programma's zoals terzake etc en artikels in kranten, die niet altijd de realiteit ter plaatse in lage loon landen weergeven en veelal sensatie gericht zijn. Maar de dag nadien gaat dezelfde consument op koopjesjacht naar producten die daar gemaakt worden.

Serafijn 2 april 2014 11:55

De komst van de AH is zeker goed om de prijzen omlaag te krijgen, maar het heeft ook wel negatieve consequenties.

De merkproducten die gelijk zijn in elke winkel zijn een stuk goedkoper en dat is een bijzonder welkome evolutie. Anderzijds heb je ook de Nederlandse 'alles-kant-en-klaar"-mentaliteit die helaas mee opduikt met elke AH-winkel die erbij gebouwd wordt. Een Nederlandse kennis van me maakt al haar eten met behulp van zakjes 'Honig'; ik noem dat een culinaire degradatie. Ons eten is gewoon lekkerder. Ook verse zaken zijn van mindere kwaliteit in de AH, evenals bijvoorbeeld vlees en vis.

Jan van den Berghe 2 april 2014 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Serafijn (Bericht 7083413)
De komst van de AH is zeker goed om de prijzen omlaag te krijgen, maar het heeft ook wel negatieve consequenties.

De merkproducten die gelijk zijn in elke winkel zijn een stuk goedkoper en dat is een bijzonder welkome evolutie. Anderzijds heb je ook de Nederlandse 'alles-kant-en-klaar"-mentaliteit die helaas mee opduikt met elke AH-winkel die erbij gebouwd wordt. Een Nederlandse kennis van me maakt al haar eten met behulp van zakjes 'Honig'; ik noem dat een culinaire degradatie. Ons eten is gewoon lekkerder. Ook verse zaken zijn van mindere kwaliteit in de AH, evenals bijvoorbeeld vlees en vis.

Wanneer was u laatst in een Belgische supermarkt? Ik zie daar nochtans flink wat kant-en-klare maaltijden. Zelfs de Aldi heeft er tegenwoordig. En die heeft heus niet gewacht op AH.

Blijkbaar is er een vraag naar. Niets te maken met AH.

Waaruit zou moeten blijken dat verse zaken (groente? fruit?) alsook vlees en vis "van mindere kwaliteit" zijn in de AH? Hoe hebt u dat getest? Of hoe komt u tot die conclusie?

bembem 2 april 2014 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Serafijn (Bericht 7083413)

Dat klopt, NL'ers kunnen doorgaans niet goed/lekker koken, zelfs in Indonesië gebruiken de Indonesiërs nu boemboe 'kant en klaar zakjes' in de keuken :lol: (ik weet dit first hand van m'n ouders die er tot voor kort woonden) .. Echter zijn hun verse zaken niet van mindere kwaliteit .. althans niet in de AH waar ik regelmatig kom ..

Jan van den Berghe 2 april 2014 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7084087)
Dat klopt, NL'ers kunnen doorgaans niet goed/lekker koken, ...

Echt onzin, net alsof u bij ieder Nederlands huisgezin bent langs geweest en er een warme maaltijd hebt mogen delen...

Gipsy 2 april 2014 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7084087)
Dat klopt, NL'ers kunnen doorgaans niet goed/lekker koken, zelfs in Indonesië gebruiken de Indonesiërs nu boemboe 'kant en klaar zakjes' in de keuken :lol: (ik weet dit first hand van m'n ouders die er tot voor kort woonden) .. Echter zijn hun verse zaken niet van mindere kwaliteit .. althans niet in de AH waar ik regelmatig kom ..

Ik was in Bali en Lombok verleden week. Het eten is ok maar kan toch niet tippen aan de Chinese, Thaïse of Vietnamesche keuken.

bembem 2 april 2014 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7084098)
Echt onzin, net alsof u bij ieder Nederlands huisgezin bent langs geweest en er een warme maaltijd hebt mogen delen...

nee, natuurlijk niet dat ik bij 'ieder NL huisgezin" ben gaan eten, maar in het algemeen wordt er van Nederlanders gezegd dat ze niet goed kunnen koken, idem voor de Engelsen :lol:

waar ze wel goed in zijn dat zijn gerechten die niet direct uit hun keuken stammen, niet toevallig Indonesische gerechten voor NL en Indische voor Engeland lol

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be