![]() |
Is eigendom diefstal of slavernij?
Dit was een nevendiskussie in de topic "Tropisch regenwoud romantische mythe" en is daar wat in verloren gegaan. Daarom maak ik er een aparte topic van. Kapitalistische libertairen verdedigen het absolute eigendomsrecht (waarbij men alles wat men vindt als het eigen eigendom mag beschouwen), daar waar anti-kapitalistische libertairen (zoals de anarchist Proudhon) vinden dat eigendom diefstal is. In sommige gevallen leidt het zelfs tot slavernij; vooral als men levende wezens als eigendom behandeld. Hier het begin van de diskussie:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Dat was dus exact wat ik wilde zeggen, maar ik had toen niet veel tijd. Bedankt, Doomy ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Any takers? Just. Citaat:
In principe en bij doortrekken van enkele fysica wetten kan ik bvb het heelal optillen. Maar waar is dat steunpunt ook alweer, en nondedju, waar heb ik die oneindige hefboom gelaten? Citaat:
Als gij dus samen met 1 miljoen medestanders een kwart van het regenwoud opkoopt, heeft daar zonder uw toestemming niemand iets te zoeken, laat staan te kappen, platbranden of te jagen. Uw vereniging zou er goed aan doen wat gewapende parkwachters van ginds in te huren en dan blijft dat kwart van het regenwoud in elk geval behouden. Wie aan uw eigendom raakt, doet ge een proces aan. Als ge daarentegen tevreden blijft met stickerkes verkopen, campagne voeren en andere tijdsverspilling, ben ik als vervelende mens geneigd om naar het regenwoud te gaan, entree, kap- en jachtvergunning bij Braziliaanse overheid te kopen en ginds een geweer, kettingzaag en een gids te huren om aldaar exemplaren van een stel zeldzame (geen bedreigde) vogels af te schieten en ze te BBQ boven het gloeiende kernhout van een voormalige eeuwenoude woudreus. Zomaar, omdatik het kan betalen en om u op stang te jagen. Probeer mij tegen te houden en gij zult de bak in draaien. Zo zit de wereld nu eenmaal in mekaar, ge kunt blijven zeuren over "hoe slecht/onrechtvaardig dat wel is" totdat ze kakkerlakken met internet-verbinding uitgevondden hebben maar het zal nog niks veranderen. Ge hebt met een groep volk rapper een hoop centjes verzameld dan dat wereldwijd eigendomsrechten gaan aangepast of afgeschaft worden. Allez, begin dus maar rap geld bijeen te sprokkelen en koop ginds een stuk grond. Zet het rekeningnummer van uw vzw op deze site en ik zal zelf geld storten. |
Weet ge, ik ben uw voorstel nog ernstig aan't overwegen ook. Ik ga eens horen bij milieubewegingen die al ook zulke ideeën voorgesteld hebben.
|
Citaat:
Grond zal ook 'n stuk goedkoper zijn in Amazonië ;-) |
Citaat:
[size=5]Vlaamse Ark voor Sumatra[/size] [size=5]Hoe kan jij helpen?[/size] Ooit al gedacht dat jij een tijger aan een krabpaal ging helpen of een olifant een drankje ging aanbieden? Wel het kan:
Op die 10 op 10 meter kan een immense woudreus staan die als krabpaal dient voor één van de 15 tijgers in het gebied of misschien is het wel toevallig de groeiplaats van de olifantenkelk. Deze enorm grote bloem dient volgens de lokale bewoners als drinkbeker met regenwater voor de rondtrekkende olifanten. Op die 10 op 10 meter kan een immense woudreus staan die als krabpaal dient voor één van de 15 tijgers in het gebied of misschien is het wel toevallig de groeiplaats van de olifantenkelk. Deze enorm grote bloem dient volgens de lokale bewoners als drinkbeker met regenwater voor de rondtrekkende olifanten. Natuurlijk is 100m² niet genoeg, allen samen beschermen we veel meer! Je bijdrage is meer dan welkom op volgend rekeningnummer van Natuurpunt: Met een overschrijvingsformulier kan je een financiële bijdrage storten op: Rekeningnummer: 293-0212075-88 van Natuurpunt vzw, Kardinaal Mercierplein 1 2800 Mechelen Noteer duidelijk als opmerking: project 1418: Sumatra of project 1418: Natuur zonder Grenzen. Alvast hartelijk dank! Voor giften op jaarbasis van 30 euro of meer ontvang je een fiscaal attest. Wil je graag je vrienden of collega’s motiveren voor de bescherming van dit woud. Graag! Stuur een berichtje naar [email protected] en dan bekijken we wat we samen kunnen uitwerken. |
Tja, het probleem is natuurlijk dat dieren hun ongenoegen niet echt verstaanbaar kunnen uiten. Je hebt wel degelijk een punt ivm het eigendomsrecht. Ik vind wel dat de mens de dieren in goede staat moet kunnen laten leven maar ik vind ook dat wij, omdat wij daar nu eenmaal toe in staat zijn, de mens voor mogen laten gaan op de dieren in de mate van het verantwoorde. Alhoewel dit natuurlijk zeer moelijk is.
Ik zal er nog eens over moeten nadenken, denk ik... |
Het bestaan van een man/vrouw op deze aardkloot is maar tijdelijk.
Met welk recht kan hij zeggen, dat een bepaald deel van de aarde van hem is? Omdat het erfelijk zo bepaald is? Omdat hij het zich toegeëigend heeft (al dan niet op een wettelijke manier)? Als je het mij vraagt, heeft iedere bewoner een 'gebruiksrecht', maar ook een 'gebruiksplicht'. Wij krijgen de kans om te leven, maar moeten de opvolgers net dezelfde kansen gunnen als wij ze hebben gekregen, dat zijn we aan hun verplicht. Met het plunderen van de aarde (zoals we nu bezig zijn) gaan we de volledig verkeerde richting uit, onze hebzucht straft onze nabestaanden onterecht. Dus 'eigendom' lijkt me diefstal, 'leengoed' lijkt me beter. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De Braziliaanse overheid is de erfgenaam van de Portugese kolonizator die dit land heeft ingepikt. Het was zogezegd van niemand. He, maar wacht eens, woonden de Amazoneindianen daar al niet veel eerder? Och, dat waren zogezegd geen mensen maar "slechts heidense wilden" die je als dieren mocht behandelen en ongestraft mocht afschieten. Vraag maar eens aan de nakomelingen van de oorspronkelijke bevolking hoe blij ze ermee zijn dat ze nu moeten betalen met geld of werk aan de grootgrondbezitters (= nakomelingen van de kolonizatoren) om nog de grond van hun voorouders dat met geweld werd afgepakt te mogen gebruiken. Hebben de Amazoneindianen er soms ooit voor gekozen om een Braziliaanse overheid boven zich te hebben? Werd ooit om hun mening gevraagd? Hebben ze hun wetten ooit erkend, of werd dit hen met geweld opgelegd? Die staat of de grootgrondbezitter heeft dat stuk land in het verleden door oorlog en roof verkregen. Die Indiaan heeft dat stuk grond bewerkt. De staat of de grootgrondbezitter heeft daar geen enkele verdienste aan. Dus behoort het moreel gezien ook niet aan die staat of de grootgrondbezitter maar aan die Indiaan toe. In feite pleegt de staat een soort kolonialisme op die Indiaan. Waarom zou die Indiaan zijn eigen land dat hij met bloed en zweet bewerkt heeft moeten verlaten omdat de staat of de grootgrondbezitter er niet van kan meeprofiteren? Het is eerder de staat of de grootgrondbezitter die zou moeten oprotten. Waarom zouden ze belastingen moeten betalen aan een staat die hun grond geroofd heeft? Belastingen waren oorspronkelijk "beschermingsgeld" die boeren betaalden om met rust gelaten te worden door plaatselijke krijgsheren die op hun kosten leefden. Tegenwoodig doen sommige maffiosi nog altijd hetzelfde met sommige bars in grote steden, sommige krijgsheren nog altijd in oorlogsgebieden, en sommige korrupte partijbonzen nog altijd in éénpartijdiktaturen. Je kan over het nut van belastingen diskussiëren, maar uiteindelijk waren ze van oorsprong niets anders dan gelegalizeerde afpersing. Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zal eens proberen te antwoorden gelijk tomb
Citaat:
:mrgreen: |
Citaat:
Met papier luisteren mensen naar u, al dan niet via rechtbanken, maar zonder papier telt uw mening over dat stuk grond niet. @Pelgrim: PM met mijn bijdrage volgt. @Doomy: elk zijn waarheid, maar ik heb m'n activisten liever ietske realistischer en wat minder naïef. Ik vrees dat dialoog met u onmogelijk is, u lijkt me wel van goede wil hetgeen helaas niet van alle idealisten op dit forum kan gezegd worden. |
Citaat:
|
Moest het praktisch mogelijk zijn de lucht te liberaliseren was het al lang gebeurt hoor ;)
|
Citaat:
Was het maar geliberaliseerd ;) |
ah, moet ik dan betalen om te ademen? Een halve euro per teug lucht?
|
Citaat:
|
Citaat:
Terwijl iemand die een hele dag op zijn kl***n ligt, er beter van af komt (maar liberaal gezien meer gaat moeten betalen aan zijn privé-ziekteverzekering). Het zal wel op hetzelfde neerkomen zekerst.:| |
De lucht is niet geliberaliseerd, of juist toch wel!
Wat ik bedoel te zeggen is dat de lucht niet geliberaliseert dient te worden aangezien hij niemands "eigendom" is. Het in bezit nemen van natuurlijke bronnen heeft niets te maken met liberalisme. Wel alles met kapitalisme! Het liberalisme stelt dat de natuurlijke bronnen, de aarde, het heelal, .... de mensheid toebehoren. John Locke (1632 - 1704): God gave the world in common to all mankind. Thomas Jefferson (1743 - 1826): The earth is given as a common stock for men to labor and live on. Abraham Lincoln (1809 - 1865): The land, the earth God gave man for his home, sustenance, and support, should never be the possession of any man, corporation, society, or unfriendly government, any more than the air or water.... Iedereen heeft recht om gebruik te maken van deze bronnen op voorwaarde niet meer te nemen dan dat hij zelf kan bewerken en genoeg en van de zelfde kwaliteit over te laten voor anderen. Iemand die meer neemt schent hiermee de natuurlijke rechten van anderen die hierdoor minder de mogelijkheid krijgen het eigen leven maximaal in te vullen. Ik ben het volmondig eens met doomy. Privébezit van de natuurlijke bronnen leidt tot (loon)slavernij en is een schending van de liberale grondbeginselen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be