Clicquot |
22 mei 2014 11:39 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doge
(Bericht 7152525)
Ze kunnen een deel ingeven als onkost waarbij opdrachten, optredens en allerhande inkomsten kunnen laten uitbetalen als auteursrecht. Als optredens al geen werk is dan weet ik het ook niet.
|
Je moet van een mug geen olifant maken ivm die inkomsten uit auteursrechten. Inkomsten uit die rechten vloeien voornamelijk voort uit "cd-verkoop" en airplay op radio en andere plaatsen (winkels bv). Dwz dat je hier al automatisch een selectie maakt van artiesten die een niet onaardig bedrag hiermee zouden kunnen 'verdienen'. Kunnen, want 1) je spreekt dan wellicht over inkomsten groter dan die 56K€, dus alweer niet van toepassing voor de doorsnee artiest en 2) daarbovenop wordt dat soort artiesten meestal 'gedwongen' hun rechten op het materiaal dat ze gemaakt hebben te verkopen aan bv... de platenfirma. (bye bye inkomsten uit auteursrechten?). Over naburige rechten moet je het al helemaal niet hebben, wegens verwaarloosbare opbrengst.
Dus nogmaals, over welke monsterbedragen/voordelen hebben we het hier uiteindelijk? Zeer relatief vermoed ik -> uiteindelijk zegt 'genieten van verlaagd tarief' al genoeg, nee?
Citaat:
(Bericht 7152525)
Dividenten worden trouwens ook belast van 25% tot 35% zonder dat je kosten kan ingeven, je moet dus niet doen alsof auteursrechten vergelijkbaar zijn met dividenten.
|
Er bestaat toch ook een verlaagd tarief van 15% voor devidenden, of niet? (in kmo's). Maar wat ik eigenlijk wou zeggen; "vergelijkbaar" omdat het over roerende inkomsten gaat, waarop een voorheffing staat- los van het percentage voorheffing dus. We weten dat zo'n heffing doorgaans 25% bedraagt, op een paar uitzonderingen na. Auteursrechten vallen ook onder die uitzonderingen. Aan de eindmeet (op de bankrekening) ben je wellicht beter af als doornsee aandeelhouder dan als doornsee artiest, ook al hebt ge 25% en meer moeten afstaan.
Citaat:
(Bericht 7152525)
Dat plafond waar jij van spreekt is dus boven de 4000 euro netto per maand, je moet er niet aan denken wat een arbeider zou betalen van belasting om 4000 netto over te houden. Daar moet je wel eens aan denken als een artiest weeral eens een links stemadvies geeft.
|
In feite spreek je over max een 3200€ netto per maand als je van die max. 56K vertrekt. Hopelijk net genoeg om het project van die nieuwe plaat te financiëren ;-)
Bon, ik zie dat wel los van enige link met die of deze partij.
|