Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Leerlingen mogen opgeven met wie ze niet in klas willen zitten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=203674)

Universalia 16 juni 2014 08:44

Leerlingen mogen opgeven met wie ze niet in klas willen zitten
 
Bron

Detail tekst:

Citaat:

Heel wat scholen laten leerlingen kiezen bij welke vriendjes ze graag in de klas willen zitten. Sommige laten leerlingen zelfs bepalen wie ze niet erbij willen. Dat zou de sfeer in de klas verbeteren. "Een stap te ver", zegt pedagoog Bert Smits in Het Laatste Nieuws.
Citaat:

"Een stap te ver", zegt pedagoog Bert Smits.
Dat weet ik nog zo niet? 8O

Of ziet hij dat misschien als een 'gevaarlijke' keuze die sommigen zouden durven maken in de zin van:

Ik wil naast dienen bruine niet zitten en naast die Marokkaan of Turk en al die andere allochtonen ook niet, weg ermee!! Ik wil naast dat mooie blonde meisje met de blauwe ogen zitten. :rofl:

Of zo van: Ik wil naast die niet zitten want die laat scheetjes.

Of: Ik wil daar niet naast zitten van ik kan zijn/haar kop niet zien.

Gaat dat wel goedkomen dan?

giserke 16 juni 2014 08:48

Racisme in de praktijk noem ik dit.
Dergelijke scholen verdienen hun erkenning ingetrokken te worden.

Zeus 16 juni 2014 09:03

Belachelijk idee. Ze zullen later ook met collega's moeten werken van wie ze het gezicht niet kunnen zien.

Miauw! 16 juni 2014 09:06

Inderdaad een GROTE stap te ver! Op de school van mijn jongste dochter mogen ze bv. ook 4 namen opgeven van kindjes met wie ze graag volgend jaar in de klas zouden zitten. Maar zelfs een "voorkeursleerkracht" opgeven is al taboe, net omdat dat al gezien wordt als een afwijzing van de andere leerkracht.
Als een school gaat toegeven aan persoonlijke antipathieën, is het hek van de dam. Ik vraag me trouwens af welke ouder hier aan zou meewerken en mee de namen zou invullen van "ongewenste" medeleerlingen?
Trouwens: de kinderen laten hun lijstjes aan elkaar zien. Je zal maar het kindje zijn dat verschillende keren als negatieve keuze vermeld staat.... :(

Antoon 16 juni 2014 09:17

Het systeem heeft niets met racisme te maken. Ik heb persoonlijk meegemaakt hoe mijn kinderen een lijst mochten maken met wie ze het jaar nadien graag in de klas zouden willen zitten. Elk kind geeft twee a drie 'voorkeuren'.
Hier wordt uiteraard rekening mee gehouden in de mate van het mogelijke, maar niet meer dan dat. En ook de ouders worden gevraagd wat ze ervan denken.

De bedoeling is dat 'vriendjes' samen in een klas gaan zitten. Dat is bevorderend voor hun motivatie om naar school te gaan. Want wanneer vier kinderen constant samen zijn en er opeens eentje in een andere klas moet gaan zitten terwijl zijn drie vriendjes samen in de parallelle klas zitten kan dit ten koste gaan van zijn geluk en van zijn resultaten.
Ook de klassieke 'vijandjes' die constant ruzie hebben kunnen beter niet samen zitten. Ook daar wordt rekening mee gehouden. De praktijk leert dat zo'n kinderen na een tijd beter overweg kunnen met elkaar wanneer ze niet de ganse dag in dezelfde klas zitten.

Tenslotte krijgen 'eenzame' kinderen, of kinderen die het moeilijker hebben om vrienden te maken, de kans om bij hen te zitten waarmee ze zich 'gemakkelijker' voelen. Ook dat werkt bevorderend, zoals is gebleken.

Gezien de meeste scholen meer dan één klas per leerjaar hebben, is dit systeem alleen maar goed. Ik zie echt geen reden tot bezwaar.

Miauw! 16 juni 2014 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 7198242)
Het systeem heeft niets met racisme te maken. Ik heb persoonlijk meegemaakt hoe mijn kinderen een lijst mochten maken met wie ze het jaar nadien graag in de klas zouden willen zitten. Elk kind geeft twee a drie 'voorkeuren'.
Hier wordt uiteraard rekening mee gehouden in de mate van het mogelijke, maar niet meer dan dat. En ook de ouders worden gevraagd wat ze ervan denken.

De bedoeling is dat 'vriendjes' samen in een klas gaan zitten. Dat is bevorderend voor hun motivatie om naar school te gaan. Want wanneer vier kinderen constant samen zijn en er opeens eentje in een andere klas moet gaan zitten terwijl zijn drie vriendjes samen in de parallelle klas zitten kan dit ten koste gaan van zijn geluk en van zijn resultaten.
Ook de klassieke 'vijandjes' die constant ruzie hebben kunnen beter niet samen zitten. Ook daar wordt rekening mee gehouden. De praktijk leert dat zo'n kinderen na een tijd beter overweg kunnen met elkaar wanneer ze niet de ganse dag in dezelfde klas zitten.

Tenslotte krijgen 'eenzame' kinderen, of kinderen die het moeilijker hebben om vrienden te maken, de kans om bij hen te zitten waarmee ze zich 'gemakkelijker' voelen. Ook dat werkt bevorderend, zoals is gebleken.

Gezien de meeste scholen meer dan één klas per leerjaar hebben, is dit systeem alleen maar goed. Ik zie echt geen reden tot bezwaar.

Wat jij daar allemaal opsomt, is zoals het in "onze" school ook gebeurt, en ik kan je volledig volgen in je redenering. Wat ik niet begrijp, is waarom je dan plots concludeert: "Ik zie echt geen reden tot bezwaar", terwijl je net zelf ook alle voordelen opsomt van een positieve voorkeurslijst.
Leerkrachten houden echt zelf ook wel rekening met moeilijke relaties, daar is geen negatieve voorkeurslijst voor nodig.

Supe®Staaf 16 juni 2014 09:27

Misschien is een positieve keuze weldegelijk beter.
Alles is goed om schoolmoeheid te vermijden.
Je moet er tenslotte ongewenst 12 jaar van je leven doorbrengen in een hoogst kunstmatige omgeving.

hamac 16 juni 2014 09:40

In de lagere school waar mijn kinderen school lopen gebeurt de indeling simpelweg alfabetisch. Al de rest wordt genegeerd.

TheFourHorsemen 16 juni 2014 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7198252)
Wat jij daar allemaal opsomt, is zoals het in "onze" school ook gebeurt, en ik kan je volledig volgen in je redenering. Wat ik niet begrijp, is waarom je dan plots concludeert: "Ik zie echt geen reden tot bezwaar", terwijl je net zelf ook alle voordelen opsomt van een positieve voorkeurslijst.
Leerkrachten houden echt zelf ook wel rekening met moeilijke relaties, daar is geen negatieve voorkeurslijst voor nodig.

Volledig mee eens. Zo ging het er ook aan toe in mijn lagere school. Ik ben volledig te vinden voor een positieve lijst waar men in de mate van het mogelijke mee rekening houdt, maar een negatieve lijst kan enkel maar voor problemen zorgen.

circe 16 juni 2014 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 7198242)
Het systeem heeft niets met racisme te maken. Ik heb persoonlijk meegemaakt hoe mijn kinderen een lijst mochten maken met wie ze het jaar nadien graag in de klas zouden willen zitten. Elk kind geeft twee a drie 'voorkeuren'.
Hier wordt uiteraard rekening mee gehouden in de mate van het mogelijke, maar niet meer dan dat. En ook de ouders worden gevraagd wat ze ervan denken.

De bedoeling is dat 'vriendjes' samen in een klas gaan zitten. Dat is bevorderend voor hun motivatie om naar school te gaan. Want wanneer vier kinderen constant samen zijn en er opeens eentje in een andere klas moet gaan zitten terwijl zijn drie vriendjes samen in de parallelle klas zitten kan dit ten koste gaan van zijn geluk en van zijn resultaten.
Ook de klassieke 'vijandjes' die constant ruzie hebben kunnen beter niet samen zitten. Ook daar wordt rekening mee gehouden. De praktijk leert dat zo'n kinderen na een tijd beter overweg kunnen met elkaar wanneer ze niet de ganse dag in dezelfde klas zitten.

Tenslotte krijgen 'eenzame' kinderen, of kinderen die het moeilijker hebben om vrienden te maken, de kans om bij hen te zitten waarmee ze zich 'gemakkelijker' voelen. Ook dat werkt bevorderend, zoals is gebleken.

Gezien de meeste scholen meer dan één klas per leerjaar hebben, is dit systeem alleen maar goed. Ik zie echt geen reden tot bezwaar.

Dat is het positieve systeem, waar ik ook geen enkel bezwaar tegen heb.

het is aan een prive persoon, (volwassene of kind) totaal niet verboden om te discrimineren. Dat doen we dagelijks. Enkel de staat of de staatsfunctionarissen (leerkrachten vb.) mogen niet discrimineren.

Kinderen hun voorkeur laten opschrijven kan effektief voor aangenamere klassen zorgen, waarbij de gedoodverfde zondebokken een andere mogelijkheid krijgen, wat ook positief kan gezien worden.

Wat echter totaal uit den boze is, en ik vraag me af waar de drie hersencellen van de leerkrachten zitten die dat hebben toegestaan, is het uitsluitingsmechanisme handhaven: welke mensen wil je NIET in de klas.
Dat is niet meer het recht op discrimineren. Dat is kinderen bewust leren anderen uit te sluiten.

circe 16 juni 2014 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 7198268)
In de lagere school waar mijn kinderen school lopen gebeurt de indeling simpelweg alfabetisch. Al de rest wordt genegeerd.

heel politiek correct. Leer de kinderen dat ze dan vooral geen vriendschappen moeten sluiten met mensen die te ver van hen vandaan staan in het alfabet. Wel positief voor de al-allahoue, de al-boedia, de al-bouazza etc... families. Steeds samen in de klas.
Je zou bijna met plezier "van zwanaken" heten.

Zeus 16 juni 2014 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7198290)
heel politiek correct. Leer de kinderen dat ze dan vooral geen vriendschappen moeten sluiten met mensen die te ver van hen vandaan staan in het alfabet. Wel positief voor de al-allahoue, de al-boedia, de al-bouazza etc... families. Steeds samen in de klas.
Je zou bijna met plezier "van zwanaken" heten.

Fijn te horen dat u voor etnisch gemengde klasgroepen bent.

Supe®Staaf 16 juni 2014 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 7198268)
In de lagere school waar mijn kinderen school lopen gebeurt de indeling simpelweg alfabetisch. Al de rest wordt genegeerd.

Mijn deelneming aan uw kinderen.

Miauw! 16 juni 2014 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 7198268)
In de lagere school waar mijn kinderen school lopen gebeurt de indeling simpelweg alfabetisch. Al de rest wordt genegeerd.

Dat vind ik nu ook niet verstandig. Normaal wordt er toch rekening gehouden met de verdeling jongens/meisjes, met het niveau, met onderlinge relaties, met "moeilijke" leerlingen die veel aandacht vragen, enz.
Als er bv. 40 kinderen over 2 klassen te verdelen zijn, krijgt de juf die een kind dat veel aandacht vraagt in haar klas krijgt, er 19 en de andere juf 21.

circe 16 juni 2014 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7198293)
Fijn te horen dat u voor etnisch gemengde klasgroepen bent.

beter mijn posten lezen: ik heb NOOIT een probleem met de etnische achtergrond van mensen.
Ik maak bezwaar tegen de achterlijke cultuur waaruit sommigen komen.

Tavek 16 juni 2014 09:58

Er is toch iemand die gewoon een routine kan schrijven die gewoon uit een dataset van 40 namen twee random groepen van 20 kan kiezen, hoop ik :)

Libro 16 juni 2014 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7198256)
Alles is goed om schoolmoeheid te vermijden.

Be carefull what you wish for: de beste remedie tegen schoolmoeheid is de school afschaffen.

Libro 16 juni 2014 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7198290)
heel politiek correct. Leer de kinderen dat ze dan vooral geen vriendschappen moeten sluiten met mensen die te ver van hen vandaan staan in het alfabet. Wel positief voor de al-allahoue, de al-boedia, de al-bouazza etc... families. Steeds samen in de klas.
Je zou bijna met plezier "van zwanaken" heten.

² Net oudercontact gehad met de juf van onze jongste. Ze gaan er voor zorgen dat hij volgend jaar zeker met zijn beste vrienden in de klas zit.

hamac 16 juni 2014 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7198294)
Mijn deelneming aan uw kinderen.

Het kliekje van de kleuterklas werd dus gescheiden.
Voor geen enkel kind was dit een probleem. Ze zien/zagen elkaar voortdurend tijdens de speeltijd en er zitten nu eenmaal genoeg bekende gezichten in de klassen.
Kinderen op die leeftijd passen zich ook snel aan.
Wat in het begin 'spijtig' was, is nu onbenullig geworden.

Antoon 16 juni 2014 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7198252)
Wat jij daar allemaal opsomt, is zoals het in "onze" school ook gebeurt, en ik kan je volledig volgen in je redenering. Wat ik niet begrijp, is waarom je dan plots concludeert: "Ik zie echt geen reden tot bezwaar", terwijl je net zelf ook alle voordelen opsomt van een positieve voorkeurslijst.
Leerkrachten houden echt zelf ook wel rekening met moeilijke relaties, daar is geen negatieve voorkeurslijst voor nodig.

Dat is correct. Maar de kinderen moeten wel op de een of andere manier worden geraadpleegd over moeilijke relaties, want de leerkrachten schieten dikwijls tekort. Zoals ook bij pesterijen op de speelplaats.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be