Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zeshonderd agenten bestraft in 2013 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=204345)

Universalia 4 juli 2014 08:14

Zeshonderd agenten bestraft in 2013

Bron

Detail tekst:

Citaat:

De tuchtraad van de politie heeft vorig jaar 675 dossiers behandeld van agenten die zich hadden misdragen. In 74 gevallen werd geen straf uitgesproken, in de andere 601 dossiers kregen de agenten wel een sanctie. Dat staat vandaag in Het Nieuwsblad.
En dat zijn die mensen met een wat men noemt: een voorbeeldfunctie

De schoofzak 4 juli 2014 08:32

Laatste zin van je link:

Citaat:

Bij agenten die buiten dienst bestraft werden, ging het vaak om alcoholmisbruik.
Mijn eerste gedacht was: wat hebben ze daarmee nu te maken, als je alcoholmisbruik voorgehad hebt buiten het werk ?
Maar inderdaad: je zal maar een ongeval hebben met een dronken tegenpartij, en die flik vindt dat zo erg eigenlijk niet dat hij die niet doet blazen ...

.

Universalia 4 juli 2014 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7221937)
Laatste zin van je link:

Mijn eerste gedacht was: wat hebben ze daarmee nu te maken, als je alcoholmisbruik voorgehad hebt buiten het werk ?
Maar inderdaad: je zal maar een ongeval hebben met een dronken tegenpartij, en die flik vindt dat zo erg eigenlijk niet dat hij die niet doet blazen ...

.

Ja inderdaad, ik dacht dat eerst ook. 8O

Vlaanderen_onafhankelijk 4 juli 2014 19:43

Tsja, zo lang de wet de overtreders ervan minder zwaar bestraft dan zij die voor het naleven ervan dienen in te staan, krijg je dit soort situaties.

Je zou als politieman bijna niet anders meer doen dan je ogen sluiten wanneer je iets ziet gebeuren. Vadertje staat is klaar om je kort te wieken en het burgerlijk klootjesvolk kijkt likkebaardend toe.

Xenophon 4 juli 2014 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk (Bericht 7222706)
Tsja, zo lang de wet de overtreders ervan minder zwaar bestraft dan zij die voor het naleven ervan dienen in te staan, krijg je dit soort situaties.

Je zou als politieman bijna niet anders meer doen dan je ogen sluiten wanneer je iets ziet gebeuren. Vadertje staat is klaar om je kort te wieken en het burgerlijk klootjesvolk kijkt likkebaardend toe.

Er worden een aantal booswichten bestraft en jij krijgt het voor mekaar om die jongens hier voor te stellen als onschuldige slachtoffers.

Vlaanderen_onafhankelijk 4 juli 2014 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7222729)
Er worden een aantal booswichten bestraft en jij krijgt het voor mekaar om die jongens hier voor te stellen als onschuldige slachtoffers.

Helemaal niet, alleen stel ik mij ernstige vragen over het gros van de disciplinaire sancties die uitgeschreven worden die niet voortkomen uit boosaardig misbruik maar uit het vergeten van punten of komma's of het niet tot op het punt volgen van de geldende procedure terwijl het voor de burger een peace of cake is om - terecht of onterecht - een agent aan te klagen.

praha 4 juli 2014 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk (Bericht 7222844)
Helemaal niet, alleen stel ik mij ernstige vragen over het gros van de disciplinaire sancties die uitgeschreven worden die niet voortkomen uit boosaardig misbruik maar uit het vergeten van punten of komma's of het niet tot op het punt volgen van de geldende procedure

punten en komma's zeg je ?

"De meeste sancties kwamen er voor raadplegingen van de politiedatabank voor privégebruik, dienstverzuim of insubordinatie."

Citaat:

terwijl het voor de burger een peace of cake is om - terecht of onterecht - een agent aan te klagen.
euheum.... net het omgekeerde zal je bedoelen ?
Het is voor een burger uiterst moeilijk wat te gaan beginnen tegen een agent.
Het zou al een vrij zwaar vergrijp moeten zijn gestaafd door meerdere getuigen of bewijsstukken

Vlaanderen_onafhankelijk 4 juli 2014 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 7222854)

"De meeste sancties kwamen er voor raadplegingen van de politiedatabank voor privégebruik, dienstverzuim of insubordinatie."

Het gaat hier om de tuchtraad, die komt pas samen nadat een gesanctioneerde agent in beroep gaat tegen zijn sanctie.

Ondertussen worden er vele malen meer procedures opgestart die op niets berusten.

Citaat:

Het zou al een vrij zwaar vergrijp moeten zijn gestaafd door meerdere getuigen of bewijsstukken
Toch niet. Ik heb weet van voldoende voorbeelden waarbij een mailtje van een burger volstond om de hele mikmak in gang te zetten. En ook al wordt een agent niet altijd bestraft, het brengt toch nare gevolgen met zich mee.

Al moeten de rotte appels wel gesanctioneerd worden.

De schoofzak 5 juli 2014 06:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 7222854)

Dienstverzuim of insubordinatie ?
Omvat dat ook één keer te laat komen wegens overslapen ? "Je had het bevel om om 6 u te beginnen, en je hebt niet gehoorzaamd want je was pas hier om 6.05 uur ??

Verder wel akkoord dat ze streng zijn.
Pinten pakken in een café in plaats van de voorziene taak ...

.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be