![]() |
Volvo Gent gaat zeer waarschijnlijk sluiten
Donkere onweerswolken boven Volvo Gent
De nieuwe SC90 wordt in het Zweedse Torslanda gebouwd, de enige Volvo-fabriek die is uitgerust om de SPA-technologie toe te passen. Een toezegging in de richting van de fabriek in Gent is er (nog) niet en dat doet vragen rijzen. Zonder de SPA-technologie kan Gent bijvoorbeeld de opvolger van de XC60 niet bouwen en die is nu goed voor de helft van de Gentse productie. Bovendien is er de alarmerende uitlating van de Belg Geert Bruyneel in De Tijd van zaterdag jl. De voormalige directeur van Volvo Gent is nu verantwoordelijk voor alle fabrieken en zegt in het interview dat 'de Gentse vestiging nu nog efficiënter en goedkoper produceert maar als de Zweedse fabriek efficiënter gaat werken, moet Gent dat ook kunnen. Even competitief als Zweden is niet genoeg. Als de wereldwijde verkoop straks tegenvalt, zal Gent de duimen moeten leggen.' Hij verwijst daarmee naar de loonhandicap van 15 procent tegenover de concurrentie. Die moet tegen 2015 verdwijnen, aldus Li Shufu eind 2013 bij zijn bezoek aan Gent. De regering reageerde met een loonlastenverlaging van 3,5 procent voor de hele autosector, maar volgens Geert Bruyneel compenseert die maatregel het verschil onvoldoende en zal de verlaging pas in 2019 haar volle effect hebben. Slaagt Volvo erin zijn verkoop spectaculair te verhogen in de richting van 800.000 auto's per jaar is er geen vuiltje aan de lucht voor de Gentse vestiging. Maar dat veronderstelt een doorbraak op de Amerikaanse markt. Vandaag verkoopt Volvo zo'n 60.000 auto's per jaar in de VS, of een fractie van de omzet van de Duitse premiummerken. Met de XC90 rijdt Volvo een nieuwe toekomst tegemoet, maar niemand durft/kan zeggen hoe die eruit ziet. http://www.knack.be/nieuws/auto/donk...=2764492794453 Volvo gaat zijn fabriek in Zweden NOOIT sluiten!!! |
Tja, iemand gaat toch de sociale hangmatten moeten sponsoren hoor.
|
Citaat:
|
alles kaat koet
|
Citaat:
Komt er geen Verandering? |
Citaat:
1/ Om te beginnen spreekt men in de eerste alinea over de 'SC90'. Dat is een prototype waarvan nog helemaal niet zeker is dat die ooit in productie komt, en als die ooit in productie komt zal dit toch om marginale aantallen gaan aangezien het om een enorm nicheproduct gaat. 2/ Als het weldegelijk om de XC90 gaat in plaats en niet de SC90, dan is dat ook niet meer dan logisch dat die in Zweden gemaakt wordt, aangezien zijn voorganger daar ook werd geassembleerd. 3/ Het lijkt mij nogal logisch dat men de Zweedse fabriek éérst van die nieuwe technologie (Scale Flexible Architecture die blijkbaar als SPA wordt afgekort... :roll: ) voorziet, aangezien de modellen die daar gemaakt worden (XC90, S80 en V70) ook de oudste zijn en éérder een opvolger zullen krijgen dan de modellen die in Gent gebouwd worden (V50 en XC60). Bovendien staat in het Knack-artikel overduidelijk dat die technologie dient voor 'de grote modellen'... En laat Volvo Gent nu net de fabriek zijn waar ze de 'kleine' modellen maken... Dus weer véél geroep en getier, relnichterij en dwaze conclusies voor iets wat in wezen volkomen logisch is. :roll: |
Citaat:
Dat België economisch dood aan het bloeden is door de te zware overheidslast weet iedereen maar wie doet er wat aan? De NVA wil wel maar kan niet gebonden door de klassieke zuilen. "Peeters I ?" een windvaan die draait naar de wind, daarbij meer zorg dragend voor zijn eigen ego en de CVP belangen dan voor het land, zie ik het al helemaal niet oplossen. |
Citaat:
|
Ze gaan weer een Marshall plan ontwikkelen dat de indruk gaat wekken dat het allemaal in orde komt.
Slaap gerust op uw 2 oren. De regering waakt over U. |
Citaat:
Als die 'SPA'-technologie ingevoerd gaat worden op de grote modellen, dan lijkt het mij logisch dat men de fabriek waar die grote modellen gemaakt worden daarop aanpast. En dat is de Zweedse fabriek. Dat men de fabriek waar de kleine modellen maakt (Gent) niet aanpast voor een technologie die momenteel toch niet op die kleine modellen zal worden toegepast, vind ik logisch. Anderen, zoals de topicstarter, zien daarin onheilspellende berichten en een zo goed als zeker nakende sluiting. :roll: Als men die technologie ook invoert op de kleine modellen, en men past Volvo Gent niet aan, DAN moet men zich hier in Vlaanderen ernstig zorgen gaan maken. In alle andere scenario's is dat gewoonweg broekschijterij en energieverspilling. Trouwens: de Vlaamse minister van werk is toch een N-Va-er. Wat is zijn rol eigenlijk hierin? |
Citaat:
Maar zoals destijds met de honende opmerking over de "bange blanke man". Nu het "IS" voor de deur staat piepen onze beleidsmakers helemaal anders dan voorheen. Struisvogelpolitiek helpt nooit. |
Citaat:
|
De PVDA gaat betogen, dat zal ons veel verder helpen.
|
Citaat:
Knack "Vlaamse werkloosheid voor het eerst in 7 jaar boven 8 procent Het is de eerste keer sinds september 2006 dat meer dan 8 procent van de Vlaamse beroepsbevolking werkloos is." Dank u Muyters. "Afrit Vlaanderen, uitweg crisis"! Of de zoveelste N-VB-leugen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Om te beginnen hebben die blauwsels al een grote invloed gehad op het Vlaams regeerprogramma. Dat ze getekend hebben. Dat hun parlementairen meegestemd hebben in het Vlaams parlement. Ben jij dan niet hoopvol ? . |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
De hoeveelste keer wordt er nu door Demonen een sluiting aangekondigd?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be