Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Volvo Gent gaat zeer waarschijnlijk sluiten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=206779)

demonen 2 september 2014 11:04

Volvo Gent gaat zeer waarschijnlijk sluiten
 
Donkere onweerswolken boven Volvo Gent
De nieuwe SC90 wordt in het Zweedse Torslanda gebouwd, de enige Volvo-fabriek die is uitgerust om de SPA-technologie toe te passen. Een toezegging in de richting van de fabriek in Gent is er (nog) niet en dat doet vragen rijzen. Zonder de SPA-technologie kan Gent bijvoorbeeld de opvolger van de XC60 niet bouwen en die is nu goed voor de helft van de Gentse productie.

Bovendien is er de alarmerende uitlating van de Belg Geert Bruyneel in De Tijd van zaterdag jl. De voormalige directeur van Volvo Gent is nu verantwoordelijk voor alle fabrieken en zegt in het interview dat 'de Gentse vestiging nu nog efficiënter en goedkoper produceert maar als de Zweedse fabriek efficiënter gaat werken, moet Gent dat ook kunnen. Even competitief als Zweden is niet genoeg. Als de wereldwijde verkoop straks tegenvalt, zal Gent de duimen moeten leggen.'

Hij verwijst daarmee naar de loonhandicap van 15 procent tegenover de concurrentie. Die moet tegen 2015 verdwijnen, aldus Li Shufu eind 2013 bij zijn bezoek aan Gent. De regering reageerde met een loonlastenverlaging van 3,5 procent voor de hele autosector, maar volgens Geert Bruyneel compenseert die maatregel het verschil onvoldoende en zal de verlaging pas in 2019 haar volle effect hebben. Slaagt Volvo erin zijn verkoop spectaculair te verhogen in de richting van 800.000 auto's per jaar is er geen vuiltje aan de lucht voor de Gentse vestiging. Maar dat veronderstelt een doorbraak op de Amerikaanse markt. Vandaag verkoopt Volvo zo'n 60.000 auto's per jaar in de VS, of een fractie van de omzet van de Duitse premiummerken.

Met de XC90 rijdt Volvo een nieuwe toekomst tegemoet, maar niemand durft/kan zeggen hoe die eruit ziet.
http://www.knack.be/nieuws/auto/donk...=2764492794453

Volvo gaat zijn fabriek in Zweden NOOIT sluiten!!!

Vette Pois(s)on 2 september 2014 11:12

Tja, iemand gaat toch de sociale hangmatten moeten sponsoren hoor.

demonen 2 september 2014 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 7310533)
Tja, iemand gaat toch de sociale hangmatten moeten sponsoren hoor.

De politici durven niet zwaar ingrijpen in de ambtenarij en hun pensioenen wegens electorale zelfmoord. Ik schat nog 200.000 extra werklozen en dan komt de Troika dat in hun plaats doen.

Drukazz 2 september 2014 11:31

alles kaat koet

Another Jack 2 september 2014 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7310545)
De politici durven niet zwaar ingrijpen in de ambtenarij en hun pensioenen wegens electorale zelfmoord. Ik schat nog 200.000 extra werklozen en dan komt de Troika dat in hun plaats doen.

Hoe?
Komt er geen Verandering?

SMI94 2 september 2014 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7310529)
Donkere onweerswolken boven Volvo Gent
De nieuwe SC90 wordt in het Zweedse Torslanda gebouwd, de enige Volvo-fabriek die is uitgerust om de SPA-technologie toe te passen. Een toezegging in de richting van de fabriek in Gent is er (nog) niet en dat doet vragen rijzen. Zonder de SPA-technologie kan Gent bijvoorbeeld de opvolger van de XC60 niet bouwen en die is nu goed voor de helft van de Gentse productie.

Bovendien is er de alarmerende uitlating van de Belg Geert Bruyneel in De Tijd van zaterdag jl. De voormalige directeur van Volvo Gent is nu verantwoordelijk voor alle fabrieken en zegt in het interview dat 'de Gentse vestiging nu nog efficiënter en goedkoper produceert maar als de Zweedse fabriek efficiënter gaat werken, moet Gent dat ook kunnen. Even competitief als Zweden is niet genoeg. Als de wereldwijde verkoop straks tegenvalt, zal Gent de duimen moeten leggen.'

Hij verwijst daarmee naar de loonhandicap van 15 procent tegenover de concurrentie. Die moet tegen 2015 verdwijnen, aldus Li Shufu eind 2013 bij zijn bezoek aan Gent. De regering reageerde met een loonlastenverlaging van 3,5 procent voor de hele autosector, maar volgens Geert Bruyneel compenseert die maatregel het verschil onvoldoende en zal de verlaging pas in 2019 haar volle effect hebben. Slaagt Volvo erin zijn verkoop spectaculair te verhogen in de richting van 800.000 auto's per jaar is er geen vuiltje aan de lucht voor de Gentse vestiging. Maar dat veronderstelt een doorbraak op de Amerikaanse markt. Vandaag verkoopt Volvo zo'n 60.000 auto's per jaar in de VS, of een fractie van de omzet van de Duitse premiummerken.

Met de XC90 rijdt Volvo een nieuwe toekomst tegemoet, maar niemand durft/kan zeggen hoe die eruit ziet.
http://www.knack.be/nieuws/auto/donk...=2764492794453

Volvo gaat zijn fabriek in Zweden NOOIT sluiten!!!

Wat ongelooflijk tendentieus en dwaas artikel is dit eigenlijk weer...

1/ Om te beginnen spreekt men in de eerste alinea over de 'SC90'. Dat is een prototype waarvan nog helemaal niet zeker is dat die ooit in productie komt, en als die ooit in productie komt zal dit toch om marginale aantallen gaan aangezien het om een enorm nicheproduct gaat.

2/ Als het weldegelijk om de XC90 gaat in plaats en niet de SC90, dan is dat ook niet meer dan logisch dat die in Zweden gemaakt wordt, aangezien zijn voorganger daar ook werd geassembleerd.

3/ Het lijkt mij nogal logisch dat men de Zweedse fabriek éérst van die nieuwe technologie (Scale Flexible Architecture die blijkbaar als SPA wordt afgekort... :roll: ) voorziet, aangezien de modellen die daar gemaakt worden (XC90, S80 en V70) ook de oudste zijn en éérder een opvolger zullen krijgen dan de modellen die in Gent gebouwd worden (V50 en XC60). Bovendien staat in het Knack-artikel overduidelijk dat die technologie dient voor 'de grote modellen'... En laat Volvo Gent nu net de fabriek zijn waar ze de 'kleine' modellen maken...

Dus weer véél geroep en getier, relnichterij en dwaze conclusies voor iets wat in wezen volkomen logisch is. :roll:

lamenielachen 2 september 2014 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 (Bericht 7310559)
Wat ongelooflijk tendentieus en dwaas artikel is dit eigenlijk weer...

1/ Om te beginnen spreekt men in de eerste alinea over de 'SC90'. Dat is een prototype waarvan nog helemaal niet zeker is dat die ooit in productie komt, en als die ooit in productie komt zal dit toch om marginale aantallen gaan aangezien het om een enorm nicheproduct gaat.

2/ Als het weldegelijk om de XC90 gaat in plaats van de en niet de SC90, dan is dat ook niet meer dan logisch dat die in Zweden gemaakt wordt, aangezien zijn voorganger daar ook werd geassembleerd.

3/ Het lijkt mij nogal logisch dat men de Zweedse fabriek éérst van die nieuwe technologie (Scale Flexible Architecture die blijkbaar als SPA wordt afgekort... :roll: ) voorziet, aangezien de modellen die daar gemaakt worden (XC90, S80 en V70) ook de oudste zijn en éérder een opvolger zullen krijgen dan de modellen die in Gent gebouwd worden (V50 en XC60). Bovendien staat in het Knack-artikel overduidelijk dat die technologie dient voor 'de grote modellen'... En laat Volvo Gent nu net de fabriek zijn waar ze de 'kleine' modellen maken...

Dus weer véél geroep en getier en relnichterij voor iets wat in wezen volkomen logisch is. :roll:

Afwachten maar ze hebben in Zweden alvast een schot voor de boeg gelost.
Dat België economisch dood aan het bloeden is door de te zware overheidslast weet iedereen maar wie doet er wat aan?
De NVA wil wel maar kan niet gebonden door de klassieke zuilen.
"Peeters I ?" een windvaan die draait naar de wind, daarbij meer zorg dragend voor zijn eigen ego en de CVP belangen dan voor het land, zie ik het al helemaal niet oplossen.

Jay-P. 2 september 2014 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7310529)
Donkere onweerswolken boven Volvo Gent
Volvo gaat zijn fabriek in Zweden NOOIT sluiten!!!

Ons zonneke !

non-conformist 2 september 2014 12:16

Ze gaan weer een Marshall plan ontwikkelen dat de indruk gaat wekken dat het allemaal in orde komt.

Slaap gerust op uw 2 oren. De regering waakt over U.

SMI94 2 september 2014 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 7310592)
Afwachten maar ze hebben in Zweden alvast een schot voor de boeg gelost.
Dat België economisch dood aan het bloeden is door de te zware overheidslast weet iedereen maar wie doet er wat aan?
De NVA wil wel maar kan niet gebonden door de klassieke zuilen.
"Peeters I ?" een windvaan die draait naar de wind, daarbij meer zorg dragend voor zijn eigen ego en de CVP belangen dan voor het land, zie ik het al helemaal niet oplossen.

Och kom zeg... Iedereen zit hier weer problemen te zoeken, waar er geen zijn en doemscenario's te lanceren gebaseerd op twee keer niks! De topicstarter mag wel een keer uitleggen waar hij zich op baseert om te zeggen dat 'Volvo Gent zo goed als zeker sluit'...

Als die 'SPA'-technologie ingevoerd gaat worden op de grote modellen, dan lijkt het mij logisch dat men de fabriek waar die grote modellen gemaakt worden daarop aanpast. En dat is de Zweedse fabriek. Dat men de fabriek waar de kleine modellen maakt (Gent) niet aanpast voor een technologie die momenteel toch niet op die kleine modellen zal worden toegepast, vind ik logisch. Anderen, zoals de topicstarter, zien daarin onheilspellende berichten en een zo goed als zeker nakende sluiting. :roll:

Als men die technologie ook invoert op de kleine modellen, en men past Volvo Gent niet aan, DAN moet men zich hier in Vlaanderen ernstig zorgen gaan maken. In alle andere scenario's is dat gewoonweg broekschijterij en energieverspilling. Trouwens: de Vlaamse minister van werk is toch een N-Va-er. Wat is zijn rol eigenlijk hierin?

lamenielachen 2 september 2014 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 (Bericht 7310627)
Och kom zeg... Iedereen zit hier weer problemen te zoeken, waar er geen zijn en doemscenario's te lanceren gebaseerd op twee keer niks! De topicstarter mag wel een keer uitleggen waar hij zich op baseert om te zeggen dat 'Volvo Gent zo goed als zeker sluit'...

Als die 'SPA'-technologie ingevoerd gaat worden op de grote modellen, dan lijkt het mij logisch dat men de fabriek waar die grote modellen gemaakt worden daarop aanpast. En dat is de Zweedse fabriek. Dat men de fabriek waar de kleine modellen maakt (Gent) niet aanpast voor een technologie die momenteel toch niet op die kleine modellen zal worden toegepast, vind ik logisch. Anderen, zoals de topicstarter, zien daarin onheilspellende berichten en een zo goed als zeker nakende sluiting. :roll:

Als men die technologie ook invoert op de kleine modellen, en men past Volvo Gent niet aan, DAN moet men zich hier in Vlaanderen ernstig zorgen gaan maken. In alle andere scenario's is dat gewoonweg broekschijterij en energieverspilling. Trouwens: de Vlaamse minister van werk is toch een N-Va-er. Wat is zijn rol eigenlijk hierin?

Ik hoop terecht dat je gelijk hebt. Niemand is gebaat met het zoveelste sociaal bloedbad.
Maar zoals destijds met de honende opmerking over de "bange blanke man". Nu het "IS" voor de deur staat piepen onze beleidsmakers helemaal anders dan voorheen. Struisvogelpolitiek helpt nooit.

Lukkas 2 september 2014 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7310545)
De politici durven niet zwaar ingrijpen in de ambtenarij en hun pensioenen wegens electorale zelfmoord. Ik schat nog 200.000 extra werklozen en dan komt de Troika dat in hun plaats doen.

Ach, die van Volvo zullen dan toch op brugpensioen gaan vanaf 50 jaar. Maar hiervoor moet men wel eerst de pensioenen van de ambtenaren afpakken.

Vrijheideerst 2 september 2014 14:05

De PVDA gaat betogen, dat zal ons veel verder helpen.

mauste 2 september 2014 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz (Bericht 7310553)
alles kaat koet

Ik dacht dat Volvo onder de bevoegdheid viel van rekenwonder Muyters!
Knack
"Vlaamse werkloosheid voor het eerst in 7 jaar boven 8 procent
Het is de eerste keer sinds september 2006 dat meer dan 8 procent van de Vlaamse beroepsbevolking werkloos is."
Dank u Muyters. "Afrit Vlaanderen, uitweg crisis"! Of de zoveelste N-VB-leugen.

Vrijheideerst 2 september 2014 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mauste (Bericht 7310732)
Ik dacht dat Volvo onder de bevoegdheid viel van rekenwonder Muyters!
Knack
"Vlaamse werkloosheid voor het eerst in 7 jaar boven 8 procent
Het is de eerste keer sinds september 2006 dat meer dan 8 procent van de Vlaamse beroepsbevolking werkloos is."
Dank u Muyters. "Afrit Vlaanderen, uitweg crisis"! Of de zoveelste N-VB-leugen.

De loonkost is fors beginnen stijgen in 2001, toen de N-VA werd opgericht.

De schoofzak 2 september 2014 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7310554)
Hoe?
Komt er geen Verandering?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7310554)
Hoe?
Komt er geen Verandering?

Met de sterktehouders die de blauwsels mogen afvaardigen in de regeringen, zou men zich toch aan iets mogen verwachten.
Om te beginnen hebben die blauwsels al een grote invloed gehad op het Vlaams regeerprogramma. Dat ze getekend hebben. Dat hun parlementairen meegestemd hebben in het Vlaams parlement.

Ben jij dan niet hoopvol ?

.

hamac 2 september 2014 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mauste (Bericht 7310732)
Ik dacht dat Volvo onder de bevoegdheid viel van rekenwonder Muyters!
Knack
"Vlaamse werkloosheid voor het eerst in 7 jaar boven 8 procent
Het is de eerste keer sinds september 2006 dat meer dan 8 procent van de Vlaamse beroepsbevolking werkloos is."
Dank u Muyters. "Afrit Vlaanderen, uitweg crisis"! Of de zoveelste N-VB-leugen.

Zullen we eens zien wat het domein werkgelegenheid inhoudt?

Citaat:

0550
Betreft
Werkgelegenheid
Tewerkstellingsprogramma's met als doel de (re)integratie van werklozen op de arbeidsmarkt.
De werking en de ondersteuning van tewerkstellingsprogramma's ter vermindering van elke discriminatie
op basis van geslacht, ras en leeftijd.
De werking en de ondersteuning van programma's ter bevordering van de tewerkstelling van
minderbedeelde groepen met een hogere werkloosheidsgraad.
Subsidies en toegestane leningen ter bevordering van het tewerkstellingsbeleid.
Het bestuur en de werking van de diensten die instaan voor de plaatselijke werkgelegenheid.
De opmaak en de verspreiding van algemene informatie, technische documentatie en statistieken inzake
de plaatselijke werkgelegenheid.
Bevat o.a. Werkverschaffing (sociale en beschermde werkplaatsen, weer-werk-actie, PWA en dergelijke)
Bevat nietIntegratie van personen met vreemde herkomst (BV 0902);
Lokale opvanginitiatieven voor asielzoekers (BV 0903);
De activering van werklozen in het kader van het recht op maatschappellijke integratie (BV 0904);
De werkloosheid (BV 0920).
FC NGB:
FC NPB:
COFOG:
851; 852
851; 852
04.1: Algemene zaken op economisch, commercieel en werkgelegenheidsgebied
Ik heb ondernemers niet daar over weten klagen. Wel over loonkost en andere federale beleidsdomeinen.

IanVD 2 september 2014 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mauste (Bericht 7310732)
Ik dacht dat Volvo onder de bevoegdheid viel van rekenwonder Muyters!
Knack
"Vlaamse werkloosheid voor het eerst in 7 jaar boven 8 procent
Het is de eerste keer sinds september 2006 dat meer dan 8 procent van de Vlaamse beroepsbevolking werkloos is."
Dank u Muyters. "Afrit Vlaanderen, uitweg crisis"! Of de zoveelste N-VB-leugen.

Ik heb het artikel gelezen en zonder mij te willen uitspreken over het gevoerde beleid, constateer ik dat het artikel zeer tendentieus is opgesteld. Er worden meermaals percentages door elkaar gebruikt zonder duidelijke duiding. Bijvoorbeeld:
Citaat:

Vlaanderen telde eind augustus 241.292 niet-werkende werkzoekenden. Dat zijn er 16.967 of 7,6 procent meer dan in augustus vorig jaar. De werkloosheidsgraad bij de vrouwen bedroeg 8,46 procent, bij de mannen is dat 7,85 procent.
Een onoplettende lezer zou snel de (verkeerde) conclusie trekken dat het percentage vorig jaar < 1% was. Dit kan perfect vermeden worden door de beginpercentages (dus de vorige jaren) te geven en het verschil met de huidige percentages.

Bad Attila 2 september 2014 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 (Bericht 7310559)
Wat ongelooflijk tendentieus en dwaas artikel is dit eigenlijk weer...

1/ Om te beginnen spreekt men in de eerste alinea over de 'SC90'. Dat is een prototype waarvan nog helemaal niet zeker is dat die ooit in productie komt, en als die ooit in productie komt zal dit toch om marginale aantallen gaan aangezien het om een enorm nicheproduct gaat.

2/ Als het weldegelijk om de XC90 gaat in plaats en niet de SC90, dan is dat ook niet meer dan logisch dat die in Zweden gemaakt wordt, aangezien zijn voorganger daar ook werd geassembleerd.

3/ Het lijkt mij nogal logisch dat men de Zweedse fabriek éérst van die nieuwe technologie (Scale Flexible Architecture die blijkbaar als SPA wordt afgekort... :roll: ) voorziet, aangezien de modellen die daar gemaakt worden (XC90, S80 en V70) ook de oudste zijn en éérder een opvolger zullen krijgen dan de modellen die in Gent gebouwd worden (V50 en XC60). Bovendien staat in het Knack-artikel overduidelijk dat die technologie dient voor 'de grote modellen'... En laat Volvo Gent nu net de fabriek zijn waar ze de 'kleine' modellen maken...

Dus weer véél geroep en getier, relnichterij en dwaze conclusies voor iets wat in wezen volkomen logisch is. :roll:

Demonen en een tendencieus artikel? Dat zal wel toeval zijn, hoor...

westdiep 2 september 2014 17:33

De hoeveelste keer wordt er nu door Demonen een sluiting aangekondigd?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be