Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   België absolute top in filedruk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=209481)

Micele 16 november 2014 14:38

België absolute top in filedruk
 
Volgens Inrix-website, West-Europa + USA/Canada de afgelopen 12 maanden:

42 % "betere punten" als Nederland (Inrix-index):

1. Belgium : 23,1
2. Netherlands: 16,3
3. United Kingd.: 16,1
4. Italy : 15,4
5. France: 15,4
6. Canada: 14,6
7. Luxembourg: 12,3
8. Germany: 12,3
9. Switzerland: 12,2
10. Austria : 9,5
11. Spain: 8,5
12. Ireland: 8,2
13. USA : 7,1
14. Hungary: 4,5
15. Portugal: 3

Top-15 van de steden:

1. Milano : 33,8
2. Bruxelles: 33,3
3. Antwerpen: 31,4

4. Honolulu: 31,3
5. Los Angeles: 31,2
6. London : 30,1
7. San Francisco: 26,8
8. Manchester: 25,9
9. Paris : 24,2
10. Rotterdam: 23,1
11. Austin : 22,9
12. Nottinghamshire : 22,5
13. Gent : 21,7
14. Montreal: 21,6
15. Merseyside: 21,5

http://www.inrix.com/scorecard/

Evolutie per maand en dezelfde maand verleden jaar


http://www.ademloos.be/nieuws/inrix-traffic-scorecard

PeterCC 16 november 2014 16:59

Het is een oud zeer. Bij de constructie van ons autowegennet is er niet goed nagedacht. Ik denk niet dat er toen vertrokken is vanuit het idee dat er effectief verkeer over dat wegennet zou lopen.
Anders zou je toch nooit een ringweg rond een stad opgenomen hebben als deel van het doorgaande autowegennet. Dan zou je toch nooit alle oost-west verbindingen laten doodlopen op een ring rond een stad?

Erw 16 november 2014 17:00

Ooit legden ze autostrades aan.
Van primaire+secundaire naar primaire+secundaire+tertiaire.
Toen begon de machthebbers de tertiaire te belemmeren en later af te sluiten voor doorgaand verkeer.
En nu zijn ze al enige jaren bezig met hetzelfde te doen voor de secundaire, door rechte stukken te herleiden tot bochten eveneens met drempels paaltjes en diens meer.
Het is niet moeilijk om files te maken als je er wilt. En om ze te behouden als je ze wilt blijven hebben.

Erw 16 november 2014 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7412389)
Het is een oud zeer. Bij de constructie van ons autowegennet is er niet goed nagedacht. Ik denk niet dat er toen vertrokken is vanuit het idee dat er effectief verkeer over dat wegennet zou lopen.
Anders zou je toch nooit een ringweg rond een stad opgenomen hebben als deel van het doorgaande autowegennet. Dan zou je toch nooit alle oost-west verbindingen laten doodlopen op een ring rond een stad?

Er is gewoon nagedacht over hoe problemen instandhouden.
Reden zijnde het instandhouden van jobkes welke problemen vereisen om ze te verexcuseren.
Zie ook het verleden met de vele kronkelende betonwegjes naar en langs elk erf en boerderij. Waar ze in het kader van hun milieu doctrine op een halve meter bomen plantten. Vanwelks de wortels dan vele jaren later al die betonwegjes hebben herleidt tot een gebroken-platen parcours.
Met daarna borden met 'weg in slechte staat' erop, die er nu al decennia zo bleven staan.
Herinner het continent Amerika. De Verenigde Staten. Wiens bevolking toen kwam van mensen die hier wegliepen. Vrijheid en middelvinger naar overheid de eerste gedachte. Ze planden toen hun steden louter in functie van vooruitgang en welvaart. Het stratenplan erg simpel: een aantal parallelle kruisende stratenbundels. Dat was lang geleden. Intussen is overheid daar ook al goed bezig met dezelfde smeerlapperij als hier.
Stukske geschiedenis! :D

Micele 16 november 2014 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7412389)
Het is een oud zeer. Bij de constructie van ons autowegennet is er niet goed nagedacht. Ik denk niet dat er toen vertrokken is vanuit het idee dat er effectief verkeer over dat wegennet zou lopen.
Anders zou je toch nooit een ringweg rond een stad opgenomen hebben als deel van het doorgaande autowegennet. Dan zou je toch nooit alle oost-west verbindingen laten doodlopen op een ring rond een stad?

Je moet het verschil eens maken tussen een autosnelweg en een autoweg. Toch een significant verschil hoor.

Voor de rest kan ik volgen, vele bestaande plannen in 1972 # zijn later niet uitgevoerd (of totaal veranderd zoals E314 Leuven die op de E19 moest aansluiten...) ook omwille van die oliecrisis 73-74, vele politici meenden het beter te weten. Belgie had toen ook helemaal geen hoogopgeleide verkeersdeskundigen zoals het buitenland had. De eerste studeerde af in 2004...

# zo moest het worden:

Het autosnelwegenprogramma 1973


# geschiedenis en meer:
http://www.wegen-routes.be/hist/hist35n.html

Demper 16 november 2014 18:04

Proficiat!

brother paul 16 november 2014 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7412389)
Het is een oud zeer. Bij de constructie van ons autowegennet is er niet goed nagedacht. Ik denk niet dat er toen vertrokken is vanuit het idee dat er effectief verkeer over dat wegennet zou lopen.
Anders zou je toch nooit een ringweg rond een stad opgenomen hebben als deel van het doorgaande autowegennet. Dan zou je toch nooit alle oost-west verbindingen laten doodlopen op een ring rond een stad?

Er is gewoon eeuwig bezuinigd op wegenbouw
Liever ambtenaren betalen om niets te doen en altijd maar geld verspillen aan coatings, verkeersborden, bermen, maar nooit aan nieuwe wegstroken

Als het verkeer verdubbelt tussen 1980-2010 waarom wordt er dan met moeite een strook bijgevoegd

Waarom kan er niet zoals een netwerk een triangulair netwerk gebouwd worden zodat een weg altijd kan omzeild worden via de driehoek van shunt leuven - mechelen - aalst zou de ring telkens triangulair kunnen omzeild worden bij congestie

En finaal zijn de ringen gewoon te ontlasten door een superring te bouwen wat op hetzelfde uitkomt als die driehoek maken

In

Blue Sky 16 november 2014 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 7412392)
Het is niet moeilijk om files te maken als je er wilt. En om ze te behouden als je ze wilt blijven hebben.

Zo is dat. Als iedereen met oogkleppen op enkel naar zichzelf kijkt en de auto neemt voor iedere verplaatsing zonder rekening te houden met de impact wanneer iedereen hetzelfde doet, dan krijg je inderdaad overal opstoppingen. Neem daarbij nog het feit dat het een nationale sport is in België om op allerhande manieren de wegcode proberen te overtreden en de dagelijkse ongevallen die daaruit voortvloeien en je hebt het perfecte recept voor dagelijkse files.

brother paul 16 november 2014 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7412474)
Je moet het verschil eens maken tussen een autosnelweg en een autoweg. Toch een significant verschil hoor.

Voor de rest kan ik volgen, vele bestaande plannen in 1972 # zijn later niet uitgevoerd (of totaal veranderd zoals E314 Leuven die op de E19 moest aansluiten...) ook omwille van die oliecrisis 73-74, vele politici meenden het beter te weten. Belgie had toen ook helemaal geen hoogopgeleide verkeersdeskundigen zoals het buitenland had. De eerste studeerde af in 2004...

# zo moest het worden:

Het autosnelwegenprogramma 1973


# geschiedenis en meer:
http://www.wegen-routes.be/hist/hist35n.html


Dat illustreert die Driehoeken netwerk structuur
Men heeft gewoon het netwerk voor de helft niet gebouwd

Wat was dat in de jaren tachtig het thema, telkens als we 20km autostrades bouwden in vlaanderen compenseerde men 20km in Wallonië
En toen zou de splitsing alles problemen oplossen

Ik vraag mij af of het budget ooit getipt heeft aan het budget die we spendeerden in de jaren zeventig

Volgens mij hebben wij altijd maar bezuinigingen geslikt

Hadden we arbeid minder belast, dan waren die wegen de helft goedkoper en hadden we met hetzelfde budget dubbel autostrades

Blue Sky 16 november 2014 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7412664)
Er is gewoon eeuwig bezuinigd op wegenbouw
Liever ambtenaren betalen om niets te doen en altijd maar geld verspillen aan coatings, verkeersborden, bermen, maar nooit aan nieuwe wegstroken

Als het verkeer verdubbelt tussen 1980-2010 waarom wordt er dan met moeite een strook bijgevoegd

Waarom kan er niet zoals een netwerk een triangulair netwerk gebouwd worden zodat een weg altijd kan omzeild worden via de driehoek van shunt leuven - mechelen - aalst zou de ring telkens triangulair kunnen omzeild worden bij congestie

En finaal zijn de ringen gewoon te ontlasten door een superring te bouwen wat op hetzelfde uitkomt als die driehoek maken

In

Het lijkt me verstandiger eerst in te grijpen in de fiscaliteit en hiermee het verkeer te sturen zodat men de bestaande infrastructuur beter kan benutten in functie van de tijd alvorens het over megalomane wegenprojecten te hebben.

brother paul 16 november 2014 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7412668)
Zo is dat. Als iedereen met oogkleppen op enkel naar zichzelf kijkt en de auto neemt voor iedere verplaatsing zonder rekening te houden met de impact wanneer iedereen hetzelfde doet, dan krijg je inderdaad overal opstoppingen. Neem daarbij nog het feit dat het een nationale sport is in België om op allerhande manieren de wegcode proberen te overtreden en de dagelijkse ongevallen die daaruit voortvloeien en je hebt het perfecte recept voor dagelijkse files.

Voila een perfect politiek standpunt waarmee je dan niets meer moet investeren

We zitten in het centrum van Europa en als wij dat willen behouden moeten we gewoon de verkeersinfarct oplossen
En nee zelfs na het opdrogen van fossiele grondstoffen zullen Wij blijven rijden omdat het wegennet gewoon elk huis verbindt met elk ander huis en de spoorwegen de efficiëntie missen. De reden dat het spoor al verzadigd is, is dat treinen net als auto's moeten accelereren en remmen en daar kilometers voor nodig hebben en niet honderd meter zoals autos
De andere reden is dat Google cars ervoor gaan zorgen dat zij de trein als efficiënt gemeenschappelijke vervoer gaat vervangen

brother paul 16 november 2014 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7412675)
Het lijkt me verstandiger eerst in te grijpen in de fiscaliteit en hiermee het verkeer te sturen zodat men de bestaande infrastructuur beter kan benutten in functie van de tijd alvorens het over megalomane wegenprojecten te hebben.

Ik denk dat jij beter eens de auto neemt zodat je ziet waarom daar zoveel verkeer op zit
Volgens mij rij jij al jaren met de trein en weet je Gewoon niet wat er allemaal rondrijdt

De e17 is al dertig jaar een colomme van twee stroken vrachtwagens. Ze worden verboden van het derde vak te gebruiken... Als jij denkt dat die colomme op de trein kan dan zoude ze beter een vrachtnetwerk bouwen waar je gewoon de haven 60.000containers per dag dispatcht met een geautgooglecar netwerk.

Als er om elf uur snachts nog drie stroken auto's naar huis rijden, vertel mij even wanneer de laatste trein rijdt?

Er staan een half miljoen appartementen aan zee, er rijden in de zomer zo elk weekend twee miljoen mensen van en naar de zee dat zijn dus 100.000autos per uur gedurende vijf uur...
En ja, dat zijn 2000 treinen
Er kunnen zelfs geen tweeduizend treinen in vijfuur op het spoornet naar zee, en bij mijn weten zijn er maar twee deftige eindstations waar dan inderdaad met succes grote steden ontstaan

Micele 17 november 2014 11:55

Zoek de verschillen...



Bron: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=3849

Blue Sky 18 november 2014 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7412724)
Ik denk dat jij beter eens de auto neemt zodat je ziet waarom daar zoveel verkeer op zit
Volgens mij rij jij al jaren met de trein en weet je Gewoon niet wat er allemaal rondrijdt

De e17 is al dertig jaar een colomme van twee stroken vrachtwagens. Ze worden verboden van het derde vak te gebruiken... Als jij denkt dat die colomme op de trein kan dan zoude ze beter een vrachtnetwerk bouwen waar je gewoon de haven 60.000containers per dag dispatcht met een geautgooglecar netwerk.

Als er om elf uur snachts nog drie stroken auto's naar huis rijden, vertel mij even wanneer de laatste trein rijdt?

Er staan een half miljoen appartementen aan zee, er rijden in de zomer zo elk weekend twee miljoen mensen van en naar de zee dat zijn dus 100.000autos per uur gedurende vijf uur...
En ja, dat zijn 2000 treinen
Er kunnen zelfs geen tweeduizend treinen in vijfuur op het spoornet naar zee, en bij mijn weten zijn er maar twee deftige eindstations waar dan inderdaad met succes grote steden ontstaan

Citaat:

De wegen in Vlaanderen slibben dicht. En niet door het toegenomen goederenverkeer, dat slechts met 5 procent is gestegen, maar wel door het personenverkeer, dat de laatste tien jaar met 30 procent is toegenomen. In 2001 maakte de Vlaming gemiddeld 2,76 verplaatsingen per dag. Nu zijn er dat al 3,14. Alle Vlamingen samen leggen 252 miljoen kilometer per dag af of 60 miljoen kilometer meer dan tien jaar geleden.
De toename van het personenverkeer is vooral een gevolg van privé-verplaatsingen zoals winkelen, familiebezoek en toerisme. Het aandeel van deze verplaatsingen om persoonlijke redenen bedraagt iets meer dan 70 procent.
Kortom niettegenstaande het vrachtverkeer altijd als grote boeman wordt voorgesteld, stellen we vast dat het niet werk gerelateerd personenwagenverkeer de grote schuldige is van de verkeersdrukte. Daarbij nog onderstaande vaststelling;
Citaat:

Bovendien is 80 procent van onze verplaatsingen korter dan 15 kilometer en doen we 62 procent van die verplaatsingen alleen in de auto.
Maak nu zelf maar de conclusie.

Overigens als we de snelwegen ook al moeten gaat dimensioneren op de mooie dagen dat iedereen op hetzelfde moment naar de kust wil rijden zijn we al helemaal goed bezig.

Nee, het is aan de mensen om zich aan te passen aan de realiteit en die realiteit is dat in een dichtbevolkt land met een enorm hoog autogebruik en een versnipperde ruimtelijke ordening het onvermijdelijk is dat het verkeer overal stropt.

Dat willen de mensen helaas niet inzien en ze blijven maar met oogkleppen op steeds maar met hun auto rijden en worden chagrijnig wanneer het weer niet opschiet en ze in de file staan na het zoveelste ongeval. Het is dan de schuld van die drempels, of die vrachtwagens, of nee … van die incompetente Crevits en van die boosaardige overheid … maar vooral niet van henzelf natuurlijk.

Citaat:

"Terwijl rekeningrijden het enige effectieve middel is tegen het verkeersinfarct", reageert professor Johan Albrecht van de denktank Itinera Institute. "De kosten van het dichtslibben van de economie zullen veel groter zijn dan de kosten van het rekeningrijden. De politici wandelen om de hete brij heen. Terwijl het rekeningrijden een project is dat de welvaart alleen zal doen toenemen. Dat hebben Londen, Stockholm en Singapore ondervonden. Hier wordt de kilometerheffing te vaak voorgesteld als een rondje "auto pesten". Ik denk dat de automobilist meer gepest is als er niet wordt ingegrepen, want dan staat hij stil."

Distel 18 november 2014 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7412668)
Zo is dat. Als iedereen met oogkleppen op enkel naar zichzelf kijkt en de auto neemt voor iedere verplaatsing zonder rekening te houden met de impact wanneer iedereen hetzelfde doet, dan krijg je inderdaad overal opstoppingen. Neem daarbij nog het feit dat het een nationale sport is in België om op allerhande manieren de wegcode proberen te overtreden en de dagelijkse ongevallen die daaruit voortvloeien en je hebt het perfecte recept voor dagelijkse files.

Je "vergeet" uiteraard weer de vele hindernissen, omleidingen, en kunstmatige bottlenecks die worden aangelegd voor mensen die evengoed van het verkeer gebruik maken maar dat liever niet voor hun deur hebben, en door mensen die niet al te hard nadenken over de consequenties.

brother paul 18 november 2014 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7415355)
Kortom niettegenstaande het vrachtverkeer altijd als grote boeman wordt voorgesteld, stellen we vast dat het niet werk gerelateerd personenwagenverkeer de grote schuldige is van de verkeersdrukte. Daarbij nog onderstaande vaststelling;


Maak nu zelf maar de conclusie.

Overigens als we de snelwegen ook al moeten gaat dimensioneren op de mooie dagen dat iedereen op hetzelfde moment naar de kust wil rijden zijn we al helemaal goed bezig.

Nee, het is aan de mensen om zich aan te passen aan de realiteit en die realiteit is dat in een dichtbevolkt land met een enorm hoog autogebruik en een versnipperde ruimtelijke ordening het onvermijdelijk is dat het verkeer overal stropt.

Dat willen de mensen helaas niet inzien en ze blijven maar met oogkleppen op steeds maar met hun auto rijden en worden chagrijnig wanneer het weer niet opschiet en ze in de file staan na het zoveelste ongeval. Het is dan de schuld van die drempels, of die vrachtwagens, of nee … van die incompetente Crevits en van die boosaardige overheid … maar vooral niet van henzelf natuurlijk.

Hmm
Diezelfde snelweg staat er al 40 jaar file vanaf aalst, dus weer een fantastische eenzijdige conclusie
Ik geef het voor beeld van intens weggebruikers tot ver buiten de schema's van openbaar vervoer en wijs gewoon op het onmogelijke van het openbaar vervoer om dit op te vangen
En ik denk inderdaad dat de overheid de plicht heef werklozen te activeren om snelwegen meer rijstroken te geven of superring te bouwen

Jan van den Berghe 18 november 2014 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7412474)
Voor de rest kan ik volgen, vele bestaande plannen in 1972 # zijn later niet uitgevoerd

Gelukkig maar. Kijk eens hoe Vlaanderen verder versneden zou worden door die Berlijnse muren van asfalt en beton.

Jan van den Berghe 18 november 2014 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 7415381)
Je "vergeet" uiteraard weer de vele hindernissen, omleidingen, en kunstmatige bottlenecks die worden aangelegd voor mensen die evengoed van het verkeer gebruik maken maar dat liever niet voor hun deur hebben, en door mensen die niet al te hard nadenken over de consequenties.

Dat is ook heel logisch: in een wijk bijvoorbeeld hoort geen doorgaand verkeer bijvoorbeeld.

Micele 18 november 2014 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7415597)
Gelukkig maar. Kijk eens hoe Vlaanderen verder versneden zou worden door die Berlijnse muren van asfalt en beton.

Waar moet ik kijken ?


Blue Sky 19 november 2014 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7415601)
Waar moet ik kijken ?


There you go;

http://www.wegenenverkeer.be/persber...urnetwerk.html


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be