Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Benzine relatief gezien spotgoedkoop in België (https://forum.politics.be/showthread.php?t=210683)

Blue Sky 10 december 2014 20:01

Benzine relatief gezien spotgoedkoop in België
 
Gemiddelde Belg spendeert 0,65 procent van jaarloon aan benzine

http://www.tijd.be/detail.art?a=9576415&n=2210&ckc=1

Belachelijk weinig dus. Als je er dan nog rekening mee houdt dat de wagens steeds zuiniger worden, dan wordt het meteen duidelijk waarom er hier zoveel en zo onbezonnen met de auto wordt rondgereden.

Hieraan gerelateerd ziet men ook de toename van overgewicht en diabetes door een acuut gebrek aan beweging. Een op twee Belgen heeft overgewicht en 14 % heeft zelfs obesitas. In het Midden-Oosten, waar brandstof nog goedkoper is en men aldus nog meer met de auto rijdt, neemt overgewicht epidemische vormen aan waarbij tot 70% van de bevolking eraan leidt.

reservespeler 10 december 2014 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7447157)
Gemiddelde Belg spendeert 0,65 procent van jaarloon aan benzine

http://www.tijd.be/detail.art?a=9576415&n=2210&ckc=1

Belachelijk weinig dus. Als je er dan nog rekening mee houdt dat de wagens steeds zuiniger worden, dan wordt het meteen duidelijk waarom er hier zoveel en zo onbezonnen met de auto wordt rondgereden.

Hieraan gerelateerd ziet men ook de toename van overgewicht en diabetes door een acuut gebrek aan beweging. Een op twee Belgen heeft overgewicht en 14 % heeft zelfs obesitas. In het Midden-Oosten, waar brandstof nog goedkoper is en men aldus nog meer met de auto rijdt, neemt overgewicht epidemische vormen aan waarbij tot 70% van de bevolking eraan leidt.

Gemiddeld, daar ben je vet mee.
Ik kom aan bijna 10% van mijn loon, ik moet iedere dag 60 km afleggen voor mijn woon- werkverkeer en daarbij mijn privé-verplaatsingen.

Waarschijnlijk verdien ik iets minder dan degenen die het gemiddelde omlaag drijven.

Voor iemand die 100.000 euro / jaar verdient is 0,65 % = 650 euro.
Voor Iemand die 25.000 euro per jaar verdient is 0,65% = 162,5 euro.

Je gelooft die cijfers toch zelf niet hé.

Micele 10 december 2014 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7447157)
Gemiddelde Belg spendeert 0,65 procent van jaarloon aan benzine

http://www.tijd.be/detail.art?a=9576415&n=2210&ckc=1

Belachelijk weinig dus. Als je er dan nog rekening mee houdt dat de wagens steeds zuiniger worden, dan wordt het meteen duidelijk waarom er hier zoveel en zo onbezonnen met de auto wordt rondgereden.

Wat maak jij toch weer rare conclusies die er niet staan.

Belgie heeft relatief gezien zeer weing benzinevoertuigen (37 % vh wagenpark), daarbij leggen die ook nog minder kilometers af als benzinerijders in onze buurlanden.

Het zijn de vele dieselrijders die het aantal kms per jaar relatief zo omhoog drijven tov van onze buurlanden per inwoner, de dieselkms liggen bijna bij 80 % van het totaal, benzinerijders nemen slechts ~ 21 % voor hun rekening.

Elk jaar neemt het aantal kms af per voertuig, je kraamt weer BS uit met je onbezonnen rondrijden, neen het wordt steeds minder elk jaar minder.

cijfers 2012: page 17
http://www.mobilit.belgium.be/nl/bin...466-236677.pdf

Evolutie van de door personenwagens afgelegde kilometers per brandstoftype
6.1 België + gewesten

Benzinerijder: 8759 km/jaar 2012 aandeelkm: 20,9 %, ---> topjaar 1990: 13090 km/jaar aandeelkm: 61,2 %
Dieselrijder : 19211 km/jaar 2012 aandeelkm: 78,5 %, ---> topjaar 2000: 22955 km/jaar aandeelkm: 57,5 %
LPG-rijder: 16808 km/jaar 2012 aandeelkm: 0,6 %, ---------> topjaar 1990: 25000 km/jaar aandeelkm: 1,7 %

De aandeelkms % diesel lijken zich nu pas 2014 (eindelijk) te stabiliseren maar wel bij ~ 79,- %...

Het staat er nochtans ook duidelijk in:
Citaat:

België is volgens Bloomberg, geholpen door de prijsdalingen van de voorbije maanden, lang niet de slechtste plek om benzine te tanken. De prijs ligt hier relatief hoog, maar in vergelijking met een gemiddeld inkomen per dag valt het mee: een liter benzine kost 1,46 procent van een dagloon. Op jaarbasis gaat gemiddeld 0,65 procent van het inkomen naar benzine, mede doordat Belgen al bij al weinig benzine verbruiken.

Blue Sky 10 december 2014 22:09

Uw statistieken houden geen rekening met de toename van het aantal voertuigen. Waar men bijvoorbeeld vroeger 1 auto had voor een heel gezin en men daarmee iedereen moest bedienen, heeft men nu bijna per gezinslid een auto die individueel dienst doet.

http://www.mobiliteitsraad.be/mora/b...ie-autogebruik

http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/

Evolutie van het gemiddeld aantal jaarlijks afgelegde kilometer door de Belgische personenwagen

1990: 14.676
2012: 14.543

Micele 10 december 2014 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7447295)
Uw statistieken houden geen rekening met de toename van het aantal voertuigen. Waar men bijvoorbeeld vroeger 1 auto had voor een heel gezin en men daarmee iedereen moest bedienen, heeft men nu bijna per gezinslid een auto die individueel dienst doet.

Logisch daar had je ook niet over, je hebt het over benzinerijders die onbezonnen kms afleggen omdat de benzineprijs relatief goedkoop is.
ook uit de pdf:
Citaat:

Het wagenbezit is met 493 wagens per 1000 inwoners vergelijkbaar met de buurlanden.
Ook in deze tabel staan er nog ca 11 Europese landen voor België:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...les_per_capita

Niets speciaals dus, dat bijna elk volwassen gezinslid toch de niet-stedelingen een auto hebben, hoe moeten ze zich anders verplaatsen als ze eens snel dringend ergens moeten zijn ? Op OV kan men hier niet rekenen hoor dan neem je beter de fiets als je geen eigen auto hebt.

Logisch dat het aantal voertuigen toeneemt als de bevolkinsgscijfers stijgen, ook door immigratie. Dat is in het buitenland ook niet anders.

http://www.mobiliteitsraad.be/mora/b...ie-autogebruik

http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/

Citaat:

Evolutie van het gemiddeld aantal jaarlijks afgelegde kilometer door de Belgische personenwagen

1990: 14.676
2012: 14.543
En ? Zelfs tov 1990 is het minder, in 1990 waren de prijzen van de brandstof en de auto´s nog relatief goedkoper als nu.

Dit schreef je toch ?
Citaat:

Benzine relatief gezien spotgoedkoop in België

Gemiddelde Belg spendeert 0,65 procent van jaarloon aan benzine

Als je er dan nog rekening mee houdt dat de wagens steeds zuiniger worden, dan wordt het meteen duidelijk waarom er hier zoveel en zo onbezonnen met de auto wordt rondgereden.
Waarom begin je nu plots over het totaal aantal gereden kilometers van alle voertuigen ?

Zet er dan de statistiek van de bevolking bij hé:


Incl immigranten die hun eigen auto invoeren.

Demper 10 december 2014 22:44

Alles is spotgoedkoop in België.

Vandaar bestellen de mensen alles via buitenlandse webshops.

Micele 10 december 2014 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 7447386)
Alles is spotgoedkoop in België.

Vandaar bestellen de mensen alles via buitenlandse webshops.

En doen ze hun grote inkopens van vooral levensmiddelen in het buitenland. Zelfs de Nederlanders rijden naar Duitsland.

http://bespaartest.yenom.nl/Supermar...duitsland.html

Demper 10 december 2014 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7447410)
En doen ze hun grote inkopens in het buitenland.

Alles wat ik koop via het internet, komt uit het buitenland.

Maar dan ook alles.

Micele 10 december 2014 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 7447419)
Alles wat ik koop via het internet, komt uit het buitenland.

Maar dan ook alles.

Logisch als het al internet is.

Ik koop wel dikwijls daar als er ook een winkelketen bijhoort waar ik eventueel terecht kan.

Huishoudelijke apparaten koop ik hier, wegens de service en voor het gemak, en die mensen moeten ook leven. ;-)

Demper 10 december 2014 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7447428)
Logisch als het al internet is.

Ik koop wel dikwijls daar als er ook een winkelketen bijhoort waar ik eventueel terecht kan.

Huishoudelijke apparaten koop ik hier, wegens de service en voor het gemak, en die mensen moeten ook leven. ;-)

Dat die kleine zelfstandigen hier in België "ook moeten leven", kan mij niets schelen.

Service en gemak zijn hier in België ver te zoeken.

Bekijk die prijzen op het internet en vergelijk met de kleine zelfstandige: het lijken wel bandieten.

Jaren geleden kocht ik een Nokia GSM bij een "kleine zelfstandige".

Hij ging mij service geven: hij ging de batterij en Sim-kaart plaatsen.

Die kloot pakt een schaar om dat klepje open te duwen.

Knal, een kras van 5 centimeter op de achterkant.

Neenee, niet meer met mij.

Micele 10 december 2014 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 7447432)
Dat die kleine zelfstandigen hier in België "ook moeten leven", kan mij niets schelen.

Service en gemak zijn hier in België ver te zoeken.

In Noord-Limburg valt dat nog best mee. Kan zijn dat het ergens anders slechter is.

Citaat:

Bekijk die prijzen op het internet en vergelijk met de kleine zelfstandige: het lijken wel bandieten.
Als het prijsverschil te groot wordt is de rekening snel gemaakt.

Citaat:

Jaren geleden kocht ik een Nokia GSM bij een "kleine zelfstandige".

Hij ging mij service geven: hij ging de batterij en Sim-kaart plaatsen.
Ai, zoiets doe ik liever zelf.

Ik bedoel met service als de diepvries eens totaal hapert of de wasmachine wat bokken krijgt en ik het niet zelf kan oplossen, als ik bel staat hij binnen een uur hier met bvb een reserve diepvries om om te laden. Of bij een net geen garantiegeval met de constructeur een goede overnameprijs uit te handelen, en-of een dikke korting bij het nieuwe toestel.

Blue Sky 11 december 2014 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 7447386)
Alles is spotgoedkoop in België.

Vandaar bestellen de mensen alles via buitenlandse webshops.

Tja, Belgen zijn nu eenmaal oerconservatief en zitten hardnekkig vastgeroest in een nauw keurslijf en staan niet open voor verandering.
Daarom dat België gemiddeld 10 jaar achter loopt op Nederland bijvoorbeeld.
Daar zijn mensen veel pragmatischer en dat vertaald zich in onder meer in een verstandiger autogebruik en een veel beter ontwikkelde en grotere internet markt (met lagere prijzen).

Aurora_Borealis 11 december 2014 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7447157)
Gemiddelde Belg spendeert 0,65 procent van jaarloon aan benzine

http://www.tijd.be/detail.art?a=9576415&n=2210&ckc=1

Belachelijk weinig dus. Als je er dan nog rekening mee houdt dat de wagens steeds zuiniger worden, dan wordt het meteen duidelijk waarom er hier zoveel en zo onbezonnen met de auto wordt rondgereden.

Hieraan gerelateerd ziet men ook de toename van overgewicht en diabetes door een acuut gebrek aan beweging. Een op twee Belgen heeft overgewicht en 14 % heeft zelfs obesitas. In het Midden-Oosten, waar brandstof nog goedkoper is en men aldus nog meer met de auto rijdt, neemt overgewicht epidemische vormen aan waarbij tot 70% van de bevolking eraan leidt.

Wat een gezever...

Stel dat iemand 2000 euro/maand verdiend, dan zou die jaarlijks 156 euro aan benzine spenderen ? Hoe ver raakt men daar mee met een huidige benzinewagen en de huidige prijzen... pakweg 1500 km op één jaar...?

Of zou het niet kunnen dat per liter benzine verkocht in België, daar allicht 8 of meer liter diesel tegenover staat, die niet in Bloombergs berekening werden opgenomen...?

Aurora_Borealis 11 december 2014 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7447764)
Tja, Belgen zijn nu eenmaal oerconservatief en zitten hardnekkig vastgeroest in een nauw keurslijf en staan niet open voor verandering.
Daarom dat België gemiddeld 10 jaar achter loopt op Nederland bijvoorbeeld.
Daar zijn mensen veel pragmatischer en dat vertaald zich in onder meer in een verstandiger autogebruik en een veel beter ontwikkelde en grotere internet markt (met lagere prijzen).

Volgens diezelfde analyse van Bloomberg (link) spendeert de gemiddelde Nederlander 1.35 % van zijn inkomen aan benzine, twee keer zo slecht als de Belgen, ze kunnen nog een groot voorbeeld nemen aan ons qua autogebruik !

Micele 11 december 2014 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 7447837)
Wat een gezever...

Vergeet @ Blue Sky, die slaat maar in het wilde weg tegen alles wat met een auto rijdt.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 7447840)
Volgens diezelfde analyse van Bloomberg (link) spendeert de gemiddelde Nederlander 1.35 % van zijn inkomen aan benzine, twee keer zo slecht als de Belgen, ze kunnen nog een groot voorbeeld nemen aan ons qua autogebruik !

Idd ironisch gezegd.

Het is logisch dat NL 1,35 % of >dubbel zoveel spendeert aan benzine als BE: (of het cijfer ~ klopt is een andere zaak)

1. NL heeft amper ~ 17 % dieselwagenaandeel (cijfer 2011#), dus pakweg ~ 81 % benzinewagens tov maar ~ 36 % in BE momenteel 2013. (tov 100 % personenwagenpark)
# http://www.vcoe.at/de/presse/aussend...usgabe2011-151

2. De NL-benzinerijders rijden zeer wslk veel meer benzinekms als de povere 8759 km/jaar van de Belgen in 2012. Benzinekms haalt de Belg maar 20,9 % van het totaal personenwagenkms. In NL zal dat eerder 70-75 % zijn.

3. de benzineprijs is in NL serieus hoger als in BE, momenteel € 0,223 /liter duurder. NL is nu zelfs duurste op deze aktuele tabel:
http://www.brandstofprijzen.info/bra...opa.php?sort=4 dieselprijs NL is ook wat hoger 7 €c> BE �* 12 €c> D

4. Significant veel NL benzinerijders -quasi de meerderheid uit de grenstreken (tot 20 km) ** - tanken daarom in Duitsland en België waardoor ze extra kms rijden (ook buitenlandse kms) waarmee Bloomberg ook geen rekening houdt.

**
Citaat:

http://www.automobielmanagement.nl/n...schatkist.html 9 augustus 2013

Nu 53 procent van de inwoners van het grensgebied tankt in België of Duitsland, loopt de Nederlandse overheid jaarlijks ook nog eens ruim 1 miljard euro mis aan inkomsten. Onderzoek van Bovag en NOVE, in samenwerking met Trendbox, zou uitwijzen dat 53 procent van de mensen die maximaal twintig kilometer van de Duitse of Belgische grens wonen, regelmatig in het buurland gaat tanken. In geval van een volgende prijsverhoging zegt twee derde over de grens te gaan tanken.
De grensstreek is goed voor 1,5 miljoen personenauto's. Bijna 1,2 miljard liter brandstof tanken Nederlandse automobilisten in België of Duitsland, wat de schatkist bijna 820 miljoen euro kost aan gederfde accijns en ruim 344 miljoen aan misgelopen btw.
Lijkt wel op tijdverdrijf dat onderzoek van Bloomberg.

Anna List 11 december 2014 11:40

ik doe al een paar jaar alles met de fiets, maar nu overweeg ik toch om mij een auto aan te schaffen

doremi 11 december 2014 15:51

Is het probleem van de statistieken van Bluesky niet gewoon dat men de uitgaven voor benzine afzet t.o.v. alle mensen, incluis deze die geen wagen hebben. Als dan slechts 21% van uw wagenpark benzine is en per 1000 inwoners zijn er nog geen 500 wagens dan ben je dus eigenlijk slechts aan 10% van de werkelijke waarden aan het rekenen als men zou rekenen met uitgaven per inwoner met een benzinewagen.

Maar sowieso is het (zeker in de Belgische context) belachelijk om statistieken te posten over alleen benzineverbruik. Daarenboven gaat de vergelijking hier vermoedelijk op bruto-loon. Ook daar is het dus erg moeilijk vergelijken met andere landen.
Nutteloze stats lijkt me.

Bovendien wachten we ook nog steeds op antwoorden in deze topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=210227

Micele 11 december 2014 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doremi (Bericht 7448311)
Is het probleem van de statistieken van Bluesky niet gewoon dat men de uitgaven voor benzine afzet t.o.v. alle mensen, incluis deze die geen wagen hebben. Als dan slechts 21% van uw wagenpark benzine is en per 1000 inwoners zijn er nog geen 500 wagens dan ben je dus eigenlijk slechts aan 10% van de werkelijke waarden aan het rekenen als men zou rekenen met uitgaven per inwoner met een benzinewagen.

Idd, ik heb het een paar maal in blauwe kleur gezet én onderlijnd maar Bluesky meent iets te lezen wat er niet staat.
Het gaat over alle Belgen ttz de gemiddelde Belg, dat zijn alle inwoners. En dik meer als de helft heeft helemaal geen auto, laat staan een benzinewagen, velen hebben 2 of meer auto´s op hun naam enz... Autoverzamelaars verzamelen ook meestal/enkel benzinewagens enz... maar rijden kan men maar met ene... maar 2 miljoen benzinewagens op ruim 11 miljoen inwoners dus.

Citaat:

Maar sowieso is het (zeker in de Belgische context) belachelijk om statistieken te posten over alleen benzineverbruik.
In een land waar quasi 80 % van de wagenkms afgelegd wordt door dieselwagens is dat idd belachelijk.

Citaat:

Daarenboven gaat de vergelijking hier vermoedelijk op bruto-loon. Ook daar is het dus erg moeilijk vergelijken met andere landen.
Nutteloze stats lijkt me.
Idd, tijdverdrijf. Beter was alle autobrandstoffen te nemen en dan noemer voertuig per hoofd.

Citaat:

Bovendien wachten we ook nog steeds op antwoorden in deze topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=210227
Tja wie zeg je het, is typisch negeermodus zeker, wslk volgt nu een nieuwe (overbodige) draad...

Supe®Staaf 12 december 2014 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7447157)
Benzine relatief gezien spotgoedkoop in België

http://www.brandstofprijzen.info/bra...opa.php?sort=4
In een vergelijking met 56 landen staan we op de tiende plaats.
Het verschil met Nederland, de nr. 1, bedraagt géén 20 ct./l.
Het verschil met Saoudie-Arabië, de goedkoopste, bedraagt 1.33 €/l.
Berg dus maar uw idee op dat benzine hier spotgoedkoop zou zijn.
De feiten spreken u tegen.

SMI94 12 december 2014 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7449031)
http://www.brandstofprijzen.info/bra...opa.php?sort=4
In een vergelijking met 56 landen staan we op de tiende plaats.
Het verschil met Nederland, de nr. 1, bedraagt géén 20 ct./l.
Het verschil met Saoudie-Arabië, de goedkoopste, bedraagt 1.33 €/l.
Berg dus maar uw idee op dat benzine hier spotgoedkoop zou zijn.
De feiten spreken u tegen.

Het is natuurlijk ook een feit dat dit maximumprijzen zijn die geen rekening houden met de werkelijke prijzen aan de pomp. Waar ik woon, kost een liter euro95 1.292 euro aan de pomp. En dan is de korting nog niet verrekend die ik krijg als lid van een pechverhelpingsorganisatie. Vraag is of men in het buitenland ook zo'n kortingen krijgt aan de pomp als hier.

Tweede punt is ook het verschil in inkomen: de inwoners van een Oost Europees land waar het gemiddelde loon een derde of de helft is van dat hier in België, zijn vast héél blij dat een liter benzine daar 'maar' 1.1 euro kost... En vergelijken met landen als Saoudi-Arabië, Koeweit of Libië gaat natuurlijk niet op: als ze daar die benzine niet verrijden, verdrinken ze er in.

Conclusie: 'spot'goedkoop zijn brandstoffen hier niet, dat klopt. Maar relatief gezien zijn ze zéker niet bij de duurdere in Europa.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be