Scherven A. Mok |
23 januari 2015 11:48 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane
(Bericht 7513240)
De toekomst van toen is nu. En of dat er nu meer dialoog zal ontstaan, is weinig reëel. Ik vrees dat het kalf verzopen is.
Wat nu gebeurt, is volgens mij onomkeerbaar.
Het gat en de blaren....
|
U mag uw wensen en de werkelijkheid niet verwarren. Het kalf dat verzopen is is het kalf van de terugkeer. Het kalf van de toenadering is verre van verzopen. Ik zie dit in Antwerpen meer en meer gebeuren. Dagdagelijks merk ik dat mensen hun best doen om nader tot elkander te komen. En in een stad is dat niet eenvoudig want eigenlijk leeft iedereen in z'n kleine wereldje. Toch gaan mensen geregeld in dialoog. Gesprekken hebben elke dag meer en meer plaats, in de tram, de winkel, op straat, op het werk, ... er worden geen onderwerpen meer vermeden zoals vroeger, er vindt een aftastende dialoog plaats met respect voor elkaars gevoeligheden. Je merkt het ook aan de kleinere dingen. Er kan vlugger een glimlach af, een deur wordt welwillend open gehouden, men helpt elkaar in allerlei kleine zaken of situaties ... .
Ik ben ervan overtuigd dat een minder fundamentalistische Islam zal evolueren omdat er het fundament van onze samenleving zal insluipen, de twijfel. De twijfel die aanzet tot onderzoek, experiment, openheid en die, hoewel zwaar te dragen, de vooruitgang betekent, die maakt dat we zeer goed zijn in het beheersen van materie, in het genezen van de zieken, in het vinden van nieuwe technologieën. Dit inzicht, samen met een evoluerende opvoeding geholpen door kind en gezin en hopelijk geholpen door een verbeterende arbeidsmarkt zal de toestand ten goede doen keren.
Alle progressieven mogen wat fierder worden op hun twijfel, angst, vlucht in arbeid en entertainment, individuatie, ... dat is niet de ondergang maar de vooruitgang. Laten we ons vooral niet tot het geloof maar tot het ongeloof richten. De moslim zal ons daar uiteindelijk wel in volgen omdat ze inzien dat wetenschap ongeloof is, dat zieken genezen ongeloof is, dat huizen bouwen ongeloof is, dat arbeid ongeloof is, dat mensen echt helpen (niet de wil die telt maar het resultaat) ongeloof is, ... dat ongeloof goed is.
|