![]() |
waarom branden E-wagens? Kunnen die ook exploderen?
Gewoon eens lezen. Er zijn mensen die niet beseffen wat 400/800 volt kan teweegbrengen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...fire_incidents |
Eens goed lezen E-wagens zijn véél brandveiliger als fossiele wagens, statistisch minimum al 5 maal:
http://forum.politics.be/showpost.ph...39&postcount=7 (met zeer veel reclame voor de veilige E-auto´s) Citaat:
Citaat:
Dus enkel domme mensen of die met electrofobie hebben daar totaal ongegronde angst. Volgens mij durven die zelfs nog geen analoge TV kopen want daar zit hoogspanning op. :lol: |
Citaat:
Gewoon afwachten en kijken hoe het evolueert. Nu is het redelijk onwaarschijnlijk dat E-wagens de leeftijd en de periode van 'handige doehetzelvers' gaan halen. Redelijk belangrijk als je wil vergelijken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Al eens gezien hoe ze aan een hybride/elektrische wagen werken? Een perimeter rond de wagen en enkel een opgeleide mechanieker/elektronicus mag in de buurt van de wagen komen. Precies of het rampenplan wordt in werking gezet. Grootste ergernis en schrik van brandweer : een hybride/elektrische wagen die in een ongeluk zit. Daar snijden ze niet graag aan, laat staan blussen. Veel te veel gevaar voor elektrocutie. Enkel de brandweer moet zwijgen want dat zou een te negatief imago op dergelijke wagens geven. En de politiek wil die wagens nu net subsidiëren en aanmoedigen.
|
Tja SpaceX van eigenaar Elon Musk heeft het toch maar fijntjes voor mekaar gekregen:
http://nos.nl/artikel/2076664-histor...or-spacex.html Historische raketlanding voor SpaceX http://www.demorgen.be/wetenschap/wa...t-is-b2074151/ Waarom de landing van de SpaceX-raket een enorme doorbraak voor de ruimtevaart is 22-12-15, 13.28u Een poepsimpele E-wagen te beveiligen met hier en daar de nodige sensors is natuurlijk véél moeilijker als een raket met satellieten weer op aarde veilig te laten landen. LOOOOOOOOOOOOOOL. |
Wat heeft dat met de brandveiligheid met een E-wagen te zien? Aja ik snap het. Je weet niet meer wat antwoorden en dan ga je je sekteleiderr maar wat aanbidden. Proficiat, bank vooruit en wie weet mag je hem ooi t nog eens pijpen ;)
|
Citaat:
Extra beveiliging van het accupack tegen metalen voorwerpen op de weg : https://www.teslamotors.com/blog/tes...plates-model-s Maarja wat baten kaars en bril als men het toch niet leest. NHTSA heeft dat allemaal gecheckt hé natuurlijk voor alle auto´s met accupacks. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Fossiele autos´kun je wslk ook gemakkelijk zelf in de fik steken: Citaat:
https://www.google.be/search?q=auto+...w=1598&bih=815 Specifiek brandende Porsches voor de liefhebbers: https://www.google.be/search?biw=159....0.7CB5BJA4Y28 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hier nog een studie over het brandgevaar van EV's en HEV's op veerboten, uitgevoerd iov het Duits ministerie van transport: link.
Dit gaat hier dus over stilstaande auto's op het dek, maar... -EV/HEV risico op ontstaan van brand is 2x zo groot als conventionele voertuigen -EV/HEV risico op ontstaan van brand is 6x zo groot als conventionele voertuigen indien deze eerste aan het opladen zijn (via het aan boord zijnde elektriciteitsnet) |
Citaat:
|
Citaat:
Elektrische voertuigen laden kan tegenwoordig wel (groen is de stroom wel niet): ![]() Ook beschikbaar voor de *kuch* 'betere' merken: ![]() |
Citaat:
Maar aangezien er voldoende superchargers liggen hoeft men nu ook persé op die boten bij te laden, naja het is fijn meegenomen ook daar bij te kunnen laden. |
Gevaar bij elektrische mobielen is er vooral wanneer zo'n voertuig geblust moet worden.
|
Citaat:
Earlier this week, a Model S travelling at highway speed struck a large metal object, causing significant damage to the vehicle. A curved section that fell off a semi-trailer was recovered from the roadway near where the accident occurred and, according to the road crew that was on the scene, appears to be the culprit. The geometry of the object caused a powerful lever action as it went under the car, punching upward and impaling the Model S with a peak force on the order of 25 tons. Only a force of this magnitude would be strong enough to punch a 3 inch diameter hole through the quarter inch armor plate protecting the base of the vehicle. The Model S owner was nonetheless able to exit the highway as instructed by the onboard alert system, bring the car to a stop and depart the vehicle without injury. A fire caused by the impact began in the front battery module – the battery pack has a total of 16 modules – but was contained to the front section of the car by internal firewalls within the pack. Vents built into the battery pack directed the flames down towards the road and away from the vehicle. When the fire department arrived, they observed standard procedure, which was to gain access to the source of the fire by puncturing holes in the top of the battery’s protective metal plate and applying water. For the Model S lithium-ion battery, it was correct to apply water (vs. dry chemical extinguisher), but not to puncture the metal firewall, as the newly created holes allowed the flames to then vent upwards into the front trunk section of the Model S. Nonetheless, a combination of water followed by dry chemical extinguisher quickly brought the fire to an end. Of geblust volgens standaard procedure. E-accupacks worden van bepaalde toegangkelijke *koelopeningen voorzien waarin met veel water inspuit dan volgt chemisch blussen, hier alles netjes uitgelegd: http://www.groen7.nl/hoe-een-brandende-accu-te-blussen/ *vb Renault Zoë Het uitschakelen van dit soort gevallen is onlangs onder de loep genomen door de National Fire Protection Agency (NFPA). Op basis van de ondervonden resultaten, en door reeds ondernomen acties van voertuigfabrikanten, heeft Moditech deze extra informatie toegevoegd aan het Crash Recovery System. In het onderzoek ‘Emergency Response to incidents involving electric vehicle battery hazards’ voerde de Fire Protection Research Foundation (een onderzoeksafdeling van de NFPA) verschillende tests uit met betrekking tot de lithium-ion hoog voltage accu’s. Deze accu’s werden geplaatst in trainingsvoertuigen. Soms toegankelijk voor de hulpverlener, soms ontoegankelijk. De belangrijkste resultaten uit het onderzoek: – Er is geen uitbarsting of explosie geobserveerd. – Gevaarlijke ontluchting of vonken kunnen mogelijk ontstaan. – Vonkende, knetterende geluiden zodra de accu is betrokken bij de brand. – Geen elektrische gevaren wanneer de accu niet is geschonden. – Water is een geschikt blusmiddel, maar grote hoeveelheden zijn nodig. – Water is moeilijk toe te passen wanneer de accu van het betreffende voertuig niet goed toegankelijk is. – Qua ademhalingsgevaren doen er zich geen extra problemen voor ten opzichte van een voertuig met een verbrandingsmotor. – Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk. In een geval vond een herontsteking 22 uur na de test plaats. Op basis van de bevindingen van de hulpdiensten moeten hulpverleners altijd zijn uitgerust in ‘PPE’ (Personal Protection Equipment), een uitrusting die zoveel mogelijk persoonlijke bescherming biedt. Ook moet men voorbereid zijn op een langere brandtijd van de accu en daarom een grote hoeveelheid water tot de beschikking hebben om de accu daadwerkelijk uit te schakelen. Koelopeningen Sommige voertuigfabrikanten, die zich bewust zijn van het probleem van een ontoegankelijke lithium-ion accu, hebben de kwestie reeds aangepakt. De oplossing die zij bieden is een geïmplementeerde ‘koelopening’. Een voorbeeld hiervan is te zien bij de Renault Zoë, die hieronder is weergegeven. ![]() De ‘koelopening’ bevindt zich onder de achterbank. Bij normaal functioneren van het voertuig is deze opening afgedekt door een plaat. Maar in het geval van brand, smelt deze plaat en wordt de hoog voltage accu makkelijker bereikbaar voor water. De locatie van de koelopeningen is voertuigafhankelijk. Om deze reden is het icoon hieronder toegevoegd aan de datasheets van het Crash Recovery System. Hulpverleners mogen alleen water gebruiken door deze openingen en geen andere objecten (zoals sproeiers). Het volledige onderzoeksrapport van de Fire Protection Research Foundation is HIER te lezen. (directe link werkt niet) De E-voertuigen bestaan al een heel tijdje, brandweermannen zouden daarvoor moeten opgeleid zijn: https://www1.eere.energy.gov/vehicle...ock_2010_o.pdf |
Gooi meteen uw gsm, uw laptop en zowat alle electrische toestellen met een batterij weg. Ontploffingsgevaar !
De realiteit is, dat het gevaar zeer, zeer, zeer klein is. Dit is weer zwanzen om te zwanzen. |
Citaat:
Aja ik heb net mijn laptop moeten blussen, stond alweer in brand, al de zevende keer dit jaar. ;-) |
En als je een beetje batterijtechniek begrijpt, zie je ook wat Tesla heeft gedaan om haar batterijen veiliger te maken.
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be