Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Hoe werkt gewichtsmeting vrachtwagen op weg (https://forum.politics.be/showthread.php?t=227301)

brother paul 30 december 2015 21:04

Hoe werkt gewichtsmeting vrachtwagen op weg
 
Vraagje voor dit slim MessagePad

Hoe werkt die meting in het wegdek ?
Welke nauwkeurigheid heeft dat ?
Welke afwijkingen heeft dat systeem bvb door regen VfB natte lading of door metaal ?

Tavek 30 december 2015 21:09

Een load cell.

Deformatie wordt omgezet in een verschil in electrische weerstand and voila, mits correcte calibratie, heb je een kracht (en dus een gewicht).

Tavek 30 december 2015 21:09

Zulke systemen kunnen vrij nauwkeurig zijn, maar ik ken er eentje die 5 kg nauwkeurig is.

Regen heeft geen invloed.

maddox 31 december 2015 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7944515)
Zulke systemen kunnen vrij nauwkeurig zijn, maar ik ken er eentje die 5 kg nauwkeurig is.

Regen heeft geen invloed.

Loadcellen kunnen een stuk nauwkeuriger, maar zijn dan wel beperkter in maximale lading.
Ik werk heel dikwijls met cellen van 0.01 gram resolutie en 3000 gram max belasting.
Weegtijd, 0.12 seconden.


Maar ja, zo'n brug van wheatstone is zo'n pareltje nietwaar.

Tavek 31 december 2015 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7945095)
Loadcellen kunnen een stuk nauwkeuriger, maar zijn dan wel beperkter in maximale lading.
Ik werk heel dikwijls met cellen van 0.01 gram resolutie en 3000 gram max belasting.
Weegtijd, 0.12 seconden.


Maar ja, zo'n brug van wheatstone is zo'n pareltje nietwaar.

Mja je gaat geen 15-20 ton wegen met een ultranauwkeurige load cell he ;)

Hypochonder 31 december 2015 17:09

Als ik mij niet vergis meten ze het gewicht per as van een vrachtwagen.

reservespeler 31 december 2015 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7944505)
Vraagje voor dit slim MessagePad

Hoe werkt die meting in het wegdek ?
Welke nauwkeurigheid heeft dat ?
Welke afwijkingen heeft dat systeem bvb door regen VfB natte lading of door metaal ?

Een gewicht van een vrachtwagen mag X aantal procenten afwijken.
Als je betrapt wordt met overgewicht, neem dan maar van mij aan dat je ferm over het max. laadvermogen zit.

Daarbij er zijn op verschillende plaatsen geijkte weegschalen geplaatst. Ik weet er in Genk zo ééntje staan. Bij twijfel begeleiden onze blauwe vrienden je tot daar.

Hypochonder 31 december 2015 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7945407)
Een gewicht van een vrachtwagen mag X aantal procenten afwijken.
Als je betrapt wordt met overgewicht, neem dan maar van mij aan dat je ferm over het max. laadvermogen zit.

Daarbij er zijn op verschillende plaatsen geijkte weegschalen geplaatst. Ik weet er in Genk zo ééntje staan. Bij twijfel begeleiden onze blauwe vrienden je tot daar.

Hij heeft het over meetpunten op snelwegen waar het gewicht van de vrachtwagens gemeten wordt als ze er over rijden.

reservespeler 31 december 2015 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7945419)
Hij heeft het over meetpunten op snelwegen waar het gewicht van de vrachtwagens gemeten wordt als ze er over rijden.

Dat weet ik wel hoor.
En als ze je betrappen met teveel gewicht kunnen ze nauwkeuriger meten.

brother paul 31 december 2015 23:53

Minuutje

De ene kamion mag 10 ton laden de andere 1 ton

Het gaat blijkbaar over gewicht op de as en specifiek gewicht druk op wegdek in functie van camion type en dus de druk van het wiel op het wegdek

Wat als je bredere banden legt ? Of Assen bijmonteert... Verandert die druk..

Je meet dat dus aan 100km per uur...

Wapper 1 januari 2016 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7945608)
Minuutje

De ene kamion mag 10 ton laden de andere 1 ton

Het gaat blijkbaar over gewicht op de as en specifiek gewicht druk op wegdek in functie van camion type en dus de druk van het wiel op het wegdek

Wat als je bredere banden legt ? Of Assen bijmonteert... Verandert die druk..

Je meet dat dus aan 100km per uur...

Een vrachtwagen van 10 ton is groter (langer) dan die van 1 ton.
WIM (Weigh-in-Motion) systemen kombineren lussen in het wegdek (die het meetgebied afbakenen) met druksensoren, en kunnen zo de lengte, de snelheid, het aantal assen ,de asdrukken en het totale gewicht berekenen. +/- 5% schijnt haalbaar te zijn. Verdachte voertuigen kunnen afgeleid worden naar vaste weegbruggen voor een nauwkeurigere meting.

Voorbeeld: http://www.dot.ca.gov/hq/traffops/tr.../technical.htm

brother paul 1 januari 2016 12:25

het is dus een aslastmeting...
http://static.hig.nl/Media/Traffic/W...stmetingen.pdf

dus bredere banden of meer assen heeft invloed op de meting...

nu wat ik niet begrijp is hoe haal je nu voertuigen uit die zogenaamd overladen zijn als de ene vrachtwagen bvb 2 ton kan beladen zijn en een andere 3 ton
Het gaat dus blijkbaar over de lading op de as... en de druk op de weg...

Dus als er 4 wielen en 2 assen zijn, dan komt de ene camion over die sensor met 1.5ton en de andere met 1 ton belasting

Wapper 1 januari 2016 16:05

Met 1 sensor kan elke as individueel gemeten worden; de som van alle assen geeft het totaalgewicht. Het aantal assen maakt dus niets uit.

De bandbreedte of het aantal banden per as heeft geen invloed, men meet de totale kracht per as.

Henri1 1 januari 2016 18:45

Met een bascule.

brother paul 2 januari 2016 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7945917)
Met 1 sensor kan elke as individueel gemeten worden; de som van alle assen geeft het totaalgewicht. Het aantal assen maakt dus niets uit.

De bandbreedte of het aantal banden per as heeft geen invloed, men meet de totale kracht per as.

Sowieso een vrachtwagen op 3 of 4 Assen, kan toch meer last dragen en druk is anders op wegdek en de controle pretendeert de weg te beschermen

Dus het gewicht van de vrachtwagen wordt opgeteld per als, hij meet bvb 2 ton
Maar hoe bepaalt hij dan of een camion overladen is versus een camionet of eentje met oplegger ?

Er moet daar toch software zijn die de camion herkent in functie van zijn vorm ?

E

Dadeemelee 2 januari 2016 09:57

Het is met load cells. In principe is 1 voldoende (per steunpunt), maar bij grote voorwerpen (zoals vrachtwagens) zijn meerdere steunpunten meestal gewenst en dan wordt het gewicht verdeeld over de diverse steunpunten (en bijhorende load cells).

Wapper 2 januari 2016 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7946206)
Sowieso een vrachtwagen op 3 of 4 Assen, kan toch meer last dragen en druk is anders op wegdek en de controle pretendeert de weg te beschermen

Dus het gewicht van de vrachtwagen wordt opgeteld per als, hij meet bvb 2 ton
Maar hoe bepaalt hij dan of een camion overladen is versus een camionet of eentje met oplegger ?

Er moet daar toch software zijn die de camion herkent in functie van zijn vorm ?

Dat kan, door het kombineren van een lengtemeting (dmv 2 meetlussen, eigenlijk metaaldetectoren) met een weging. De weegsensor detekteert ook het aantal assen. De 2 meetlussen (op gekende afstand van elkaar) die het weeggebied afbakenen meten enerzijds de snelheid, en uit de snelheid en de doorlooptijd kan de lengte berekend worden.

En met ANPR cameras kan het volledige doopceel van de truck gelicht worden.
(of dit ook op Europees niveau werkt is me niet bekend)

brother paul 2 januari 2016 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7946343)
Het is met load cells. In principe is 1 voldoende (per steunpunt), maar bij grote voorwerpen (zoals vrachtwagens) zijn meerdere steunpunten meestal gewenst en dan wordt het gewicht verdeeld over de diverse steunpunten (en bijhorende load cells).

Je kunt nooit de Assen op de juiste plaats krijgen gezien de variatie bij de vrachtWagens ...
Het zal dus een optellen zijn van gewichten samen met lussen die de snelheid van het voertuig meten en een flitscamera die de nummerplaat registreert

Het zou inderdaad bizar zijn dat ze al de Europese vrachtwagens in een database zitten hebben

Het systeem moet om de zoveel tijd gekalibreerd worden... Goed voor een rits procedurefouten gelijk onze overheid chronisch essentiële dingen wegbezuinigt. Maar kom laten we veronderstellen dat ze dit doen..

Mambo 3 januari 2016 12:52

Ze meten dat niet op de baan volgens mij.

Micele 3 januari 2016 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7947458)
Ze meten dat niet op de baan volgens mij.

Toch wel.

http://www.chauffeursforum.nl/index....nde-snelwegen/


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be