![]() |
2015 recordjaar file in België.
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken. Leg dat eens uit? |
Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=227496 |
Citaat:
De auto 60 miljard met 60 miljoen budget onderhoud snelwegen Dus wat is het probleem ? |
Onderhoud snelwegen, laat me niet lachen.
Als ik met mijn moto op de autosnelwegen rij dan rij ik slalom door de vele putten in het wegdek. |
Citaat:
|
Citaat:
En onze fietspaden zijn ook zowat de slechtst onderhouden uit gans de EU. |
Citaat:
... al halfweg 2013 waren de meeste snelwegen op 82% voldoende goed, en nu -anno 2016- zouden er nog meer veel beter moeten zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
92% in goede staat moeten zijn, maar dat zijn ze niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
Zijn al onze wegen dan snelwegen ???:oops::oops: Of gebruik jij enkel snelwegen ???:oops::oops: Je moet dringend eens een gesprek aangaan met buitenlanders als ze het hebben over onze wegen:roll::roll: Sorry Micele maar als liefhebber van motoren en sportief opgehangen wagens is het me altijd een zegen geweest eens ik 100 meter over de Begische grenzen ben. |
Citaat:
Van de Vlaamse Gewestwegen zou 1/3 in "slechte staat" zijn: Citaat:
Als je procentuele slechte wegen in D wilt weten, niet verschieten hé want bepaalde deelstaten doen niet beter als Vlaanderen: Citaat:
|
... liever met de wagen in de file , dan weer een zoveelste gemiste aansluiting .
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat begrijpt u eigenlijk niet aan hetgeen brother Paul schreef? |
Het topic gaat toch over files?
|
Citaat:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...lyse/1.2355022 30/05/2015 - 12:08 Tim Pauwels De NMBS ligt zwaar onder vuur. Alweer. Wat moet er gebeuren om onze treinen stipter en efficiënter te laten rijden? Tim Pauwels legt de vinger op de wonde. Beste mijnheer Cornu, U hebt het niet makkelijk. Dat zal niemand betwisten. Volgens uw eigen benchmarkstudies heeft het bedrijf dat u leidt 13% reizigers minder per station dan vergelijkbare spoorwegmaatschappijen in het buitenland. En nochtans is de dichtheid van ons aanbod (aantal lijnen, aantal stopplaatsen) kennelijk vergelijkbaar. Nochtans zou er best wel een markt moeten zijn voor de trein, in een land waar de files rond de grootsteden soms groteske vormen aannemen. Bovendien zijn uw spoorwegen - opnieuw volgens uw eigen benchmark - 9 procent duurder in exploitatie terwijl de ticketinkomsten per kilometer in andere landen de helft hoger liggen dan bij ons. U berekent zelf dat als die cijfers wél vergelijkbaar zouden zijn, de NMBS respectievelijk 110 en 330 miljoen extra in het laatje zou krijgen. Op een dotatie van een klein miljard per jaar zijn dat grote slokken op de borrel. Bovendien betaalt u de hoogste vergoeding van West-Europa om te mogen rijden op de sporen van uw zusterbedrijf Infrabel. Al moet daar onmiddellijk bijgezegd worden dat de dotatie in andere landen dan ook lager ligt. Maar die "rijpadvergoeding" is in elk geval niet van de poes. Ze is even groot als �*l uw ticketinkomsten. Met andere woorden, als alle tickets verkocht zijn, hebt u nog maar gewoon uw eigen NMBS-toegangsticket tot de Belgische rails verdiend. U hebt dan nog geen enkele trein gekocht en geen enkele machinist betaald. Voorwaar, u hebt het niet makkelijk. Maar het grootste probleem stond niet in uw slides. Het grootste probleem is dat het nu al jaren aanmoddert met het beleid rond de Belgische spoorwegen. In de jaren zeventig en tachtig werd het bedrijf nog gezien als een lapmiddel tegen de werkloosheid. In de jaren negentig en tweeduizend werd er weer geïnvesteerd, maar toch vooral door de schulden van de NMBS te laten toenemen. En de laatste jaren bent u het slachtoffer van dat wonderlijke Belgische instrument : de kaasschaaf. Bij elke begrotingscontrole wordt gekeken welk infrastructuurproject of welke investering kan worden uitgesteld en op uw dotatie wordt keer op keer beknibbeld. Uw belangrijkste probleem is dat de politiek niet echt weet wat ze willen met u. En misschien geldt dat wel voor de hele samenleving. Bent u een semi-commercieel bedrijf dat zo rendabel mogelijk moet zijn of bent u een bedrijf dat ook de kleinere stadjes op het platteland moet ontsluiten, ook al is dat niet rendabel. En wat mag die basisdienstverlening dan kosten ? Europa vindt spoorwegen een commerciële sector en legt de vrijmaking van de markt op. Maar onze samenleving en tante spoor zelf zijn mentaal niet klaar. Uw personeel is gewend aan een kortere werkweek, uw bedrijfstop is gewend aan een organisatie met een waterhoofd, uw materieel is verouderd, wat een belangrijke reden is voor de lagere productiviteit, maar u hebt niet genoeg geld om het volledig te vervangen. Uw belangrijkste klant zijn pendelaars met een bedrijfsabonnement. U wil de tarieven verhogen maar dat jaagt ook hun werkgevers op kosten en die zitten daar niet op te wachten. Uw belangrijkste concurrent is de bedrijfswagen die de overheid nog altijd fiscaal stimuleert terwijl op uw dotatie verder wordt beknibbeld. We hebben een grootscheepse visie nodig over waar we met de NMBS naartoe willen, maar de Belgische politiek is niet goed in grote visies die langer dan één regering of zelfs maar één politiek seizoen meegaan. Het is niet anders. U zal op vele dingen tegelijk moeten werken om het bedrijf nieuwe sporen te geven. En u zal moeten afwachten waar de boemeltrein van het Belgische politieke bestel u heen brengt. En dat laatste is helaas nog uw grootste probleem. |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...-euro-op.dhtml Daarvoor zou ik al die lekkende €mmers van het OV ook wegdoen hé. Dat meer aan file zorgt wel voor honderden miljoenen verlies maar niet persé direct voor de staat, want het brandstofverbruik is veel hoger in de file wat een deel zal compenseren. |
Citaat:
De trein kost dus 0.5euro per km aan de schatkist, en de auto brengt 0.25euro per km. De takskloof tussen een pendelaar die 20.000km pendelt, is bij deze 10.000euro subsidies met de trein, of 5.000 euro fiskale inkomsten.. of 15.000euro verschil tussen pendelen met de trein en rijden met de auto... Wie pleit voor meer treinen, ontwricht in feite de begroting |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be