Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   2015 recordjaar file in België. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=227550)

Patrick M. 6 januari 2016 12:39

2015 recordjaar file in België.
 
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

Micele 6 januari 2016 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951456)
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

dubbele topic:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=227496

brother paul 6 januari 2016 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951456)
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

Spoor vervoert 6miljard spoorkilometers met 3 miljard subsidies
De auto 60 miljard met 60 miljoen budget onderhoud snelwegen

Dus wat is het probleem ?

Patrick M. 6 januari 2016 17:30

Onderhoud snelwegen, laat me niet lachen.
Als ik met mijn moto op de autosnelwegen rij dan rij ik slalom door de vele putten in het wegdek.

Jan van den Berghe 6 januari 2016 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7951467)
Spoor vervoert 6miljard spoorkilometers met 3 miljard subsidies
De auto 60 miljard met 60 miljoen budget onderhoud snelwegen

Dus wat is het probleem ?

Inderdaad, er zit overduidelijk een probleem bij de rendabiliteit van de NMBS.

fred vanhove 6 januari 2016 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951876)
Onderhoud snelwegen, laat me niet lachen.
Als ik met mijn moto op de autosnelwegen rij dan rij ik slalom door de vele putten in het wegdek.

Ons wegdek is inderdaad zowat het slechtst onderhouden in gans de EU. Niet moeilijk alle motorclubs gaan naar het buitenland voor hun tripjes net als alle autoclubs. Je voelt direct aan je kont als je op Belgisch grondgebied bent gekomen.
En onze fietspaden zijn ook zowat de slechtst onderhouden uit gans de EU.

Micele 6 januari 2016 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951876)
Onderhoud snelwegen, laat me niet lachen.
Als ik met mijn moto op de autosnelwegen rij dan rij ik slalom door de vele putten in het wegdek.

Dan rijd je zeker op de verkeerde snelwegen in Vlaanderen:

... al halfweg 2013 waren de meeste snelwegen op 82% voldoende goed, en nu -anno 2016- zouden er nog meer veel beter moeten zijn.

Citaat:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1803629

do 12/12/2013 - 17:48 Zico Saerens

Acht op de tien autosnelwegen in Vlaanderen zijn in een behoorlijke tot uitstekende staat. Dat blijkt uit het rapport "Toestand van het wegennet" van het Agentschap Wegen en Verkeer dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) in het parlement heeft voorgesteld. De gewestwegen scoren minder goed.
De meetresultaten voor de autosnelwegen dateren van dit voorjaar. 82,1 procent is volgens het rapport in behoorlijke tot uitstekende staat. Ook het aandeel autosnelwegen van goede en uitstekende kwaliteit stijgt voor het zesde jaar op rij, van 55,7% in 2011 tot 59,43% in 2012.

"De toestand van de autosnelwegen in Vlaanderen is het afgelopen jaar verbeterd. Het is de bedoeling om de autosnelwegen tegen 2015 in een goede conditie te brengen", zegt Hilde Crevits in een persbericht. "Het rapport toont aan dat onze doelstellingen binnen bereik liggen, maar er is nog werk aan de winkel. Deze inspanningen moeten worden volgehouden."
In voorjaar 2014 was het al bijna 86 %.

Citaat:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2284181

do 26/03/2015 - 16:22 Belga
De toestand van de Vlaamse snelwegen gaat er voor het zevende jaar op rij op vooruit, maar met de fietspaden is het slechter gesteld. Dat blijkt uit het rapport "Toestand van het wegennet" dat voorgesteld is in het Vlaams Parlement.
Uit metingen die zijn uitgevoerd in het voorjaar van 2014 blijkt dat de toestand van de Vlaamse snelwegen blijft verbeteren. Bijna 86 procent van de snelwegen verkeert in behoorlijke tot uitstekende staat. Aan 14 procent van de snelwegen is nog werk. Het gaat om het beste resultaat in 10 jaar.
Er is een verschil tussen de provincies, Oost-Vlaanderen zou tegenvallen, Brabant zou "de best onderhouden" snelwegen hebben + 90 % begin 2014:
Citaat:

http://www.auto55.be/nieuws/24637-hi...aan-weggewerkt

Slechts 14 procent scoort zwak

De meetresultaten dateren van het voorjaar van 2014, net na de winter. Het resultaat van de grote wegenwerken in 2014 en 2015 zijn er dus nog niet in vervat. En uit die metingen blijkt dat globaal gezien bijna 86% van de autosnelwegen in Vlaanderen behoorlijk tot uitstekend scoort.

Werk aan de winkel in Oost-Vlaanderen

Er zijn wel opmerkelijke verschillen tussen de Vlaamse provincies. Zo hebben Oost-Vlamingen heel wat reden tot klagen. Bijna 25% van hun snelwegen verkeert in penibele staat volgens het rapport ‘Toestand van het wegennet’. In Vlaams-Brabant daarentegen bevindt meer dan 90% van de snelwegen zich in een behoorlijke tot uitstekende staat.
Aan het tempo van 3-4 % beter per jaar en de wegenwerken van 2014 en 2015 inbegrepen, zouden de Vlaamse snelwegen toch minstens 92 % in goede staat moeten zijn.

Patrick M. 7 januari 2016 17:55

92% in goede staat moeten zijn, maar dat zijn ze niet.

Micele 7 januari 2016 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7953387)
92% in goede staat moeten zijn, maar dat zijn ze niet.

Bron ?

fred vanhove 7 januari 2016 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7951943)
Dan rijd je zeker op de verkeerde snelwegen in Vlaanderen:

... al halfweg 2013 waren de meeste snelwegen op 82% voldoende goed, en nu -anno 2016- zouden er nog meer veel beter moeten zijn.



In voorjaar 2014 was het al bijna 86 %.



Er is een verschil tussen de provincies, Oost-Vlaanderen zou tegenvallen, Brabant zou "de best onderhouden" snelwegen hebben + 90 % begin 2014:


Aan het tempo van 3-4 % beter per jaar en de wegenwerken van 2014 en 2015 inbegrepen, zouden de Vlaamse snelwegen toch minstens 92 % in goede staat moeten zijn.


Zijn al onze wegen dan snelwegen ???:oops::oops: Of gebruik jij enkel snelwegen ???:oops::oops:
Je moet dringend eens een gesprek aangaan met buitenlanders als ze het hebben over onze wegen:roll::roll:

Sorry Micele maar als liefhebber van motoren en sportief opgehangen wagens is het me altijd een zegen geweest eens ik 100 meter over de Begische grenzen ben.

Micele 7 januari 2016 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7953404)
Zijn al onze wegen dan snelwegen ???:oops::oops: Of gebruik jij enkel snelwegen ???:oops::oops:
Je moet dringend eens een gesprek aangaan met buitenlanders als ze het hebben over onze wegen:roll::roll:

Euh het ging even enkel over snelwegen, de andere wegen worden idd verwaarloosd qua onderhoud. Ik rij er tenslotte over. ;-)

Van de Vlaamse Gewestwegen zou 1/3 in "slechte staat" zijn:
Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...te-staat.dhtml

Een op de drie wegen in Vlaanderen is in slechte staat. Het gaat om meer dan 1.500 kilometer weg. Maar Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil ook die wegen binnen de drie jaar allemaal laten vernieuwen.
Prioriteit is altijd snelwegen, is in Duitsland ook niet anders. Ook daar geraakt het geld op, maar voor het uithangbord Autobahn doen ze hun best.

Als je procentuele slechte wegen in D wilt weten, niet verschieten hé want bepaalde deelstaten doen niet beter als Vlaanderen:

Citaat:

http://www.welt.de/politik/deutschla...-Strassen.html

So schlecht ist der Zustand der deutschen Straßen

...

Das aber zeigt: Wer die tatsächliche Lage der deutschen Straßenverkehrsinfrastruktur erkennen will, darf nicht nur auf die großen, überregionalen Bundesfernstraßen schauen. Dort ist die Lage zwar auch nicht rosig. Aber um die Autobahnen ist es noch am besten bestellt.

Von den knapp 13.000 Autobahnkilometern in Deutschland befinden sich nach Angaben des Bundesverkehrsministeriums 8,5 Prozent in einem schlechten und acht Prozent in einem sehr schlechten Zustand.

Doch schon auf der Stufe darunter, bei den Bundesstraßen (insgesamt 39.500 Kilometer), sind bereits 15 Prozent in schlechtem und weitere 19,6 Prozent in sehr schlechtem Zustand.




Katastrophe in den Ländern

Steigt man abermals eine Stufe weiter nach unten, wo es um die 86.000 Kilometer Landes- und Staatsstraßen in der Zuständigkeit der Bundesländer und Freistaaten geht, sieht es noch düsterer aus. Eine Umfrage der "Welt" bei allen 16 Landesverkehrsministerien ergab, dass die Lage des regionalen Straßennetzes dramatisch ist.

Zwar wenden die einzelnen Länder bei der Kategorisierung des jeweiligen Straßenzustands kein einheitliches Kriteriensystem an – manche haben ein vierstufiges Notensystem von "sehr gut" bis "sehr schlecht", andere teilen die Straßen in sechs Notenklassen ein –, und auch das Jahr der einzelnen Erhebungen ist nicht überall dasselbe. Dies aber beeinträchtigt nicht den Befund, dass es um die Straßen der Bundesländer katastrophal bestellt ist.

So gerieten in Baden-Württemberg nach der Erhebung des Jahres 2012 gut 20 Prozent der Landesstraßen in die Kategorie "schlecht", weitere 27,8 Prozent in die Kategorie "sehr schlecht". In Bayern sind auf 36 Prozent der Staatsstraßen "Maßnahmen erforderlich", während in Hessen bei jeder zweiten Landesstraße "Handlungsbedarf" besteht.

Niedersachsen meldet einen "schlechten" Zustand auf 22 Prozent, Nordrhein-Westfalen einen "schlechten" und "sehr schlechten" Zustand auf 45 Prozent der Landesstraßen. "Sanierungsbedürftig" sind in Rheinland-Pfalz 28,6 Prozent der entsprechenden Strecken, ein Drittel ist es im Saarland.


Der Osten hat es nicht besser

Auf dieser Ebene der Landes- und Staatsstraßen sieht es im Osten der Republik übrigens nicht viel besser aus. Schlechter als "mittelmäßig" ist der Zustand von 26 Prozent brandenburgischer Landesstraßen, Sachsen benotet mehr als 60 Prozent als nicht "ausreichend". Sachsen-Anhalt nennt gar 63 Prozent "schlecht" und "sehr schlecht". Thüringen hat es besser und vergibt diese beiden Noten nur für 37 Prozent der Landesstraßen.

Allerdings ist das Bundesfernstraßennetz im Osten generell besser, da die Strecken und Brückenbauten erst nach der Wende errichtet oder komplett saniert wurden. Ganz sorglos aber schaut man etwa in Sachsen-Anhalt auch nicht auf die Autobahnen. Dort wird derzeit damit begonnen, auf 220 von 956 Kilometern Richtungsfahrbahnen der Autobahnen 9, 14 und 38 den sogenannten Betonkrebs zu beseitigen.

Zu diesem Zersetzungsprozess kommt es, wenn die Kieselsäure in dem für Beton genutzten Kies oder Splitt mit Alkalien reagiert, die mit Tausalzen in den Beton eindringen. Kommt dann Regenwasser hinzu, bildet sich ein Gel, das den Beton im Laufe der Jahre aufsprengt. Bis 2023 werden die Reparaturarbeiten dauern, und die kommen möglicherweise auch auf sächsische Autobahnen zu, wo Betonkrebs-Prüfungen gerade angelaufen sind.

Berlin weiß nichts

Bei den Autobahnen eher geringe Probleme gibt es in den Stadtstaaten, wo viele erforderliche Sanierungen derzeit zumindest begonnen haben. Doch von den innerörtlichen Hauptverkehrsstraßen in eigener Zuständigkeit sind in Bremen 21 Prozent sanierungsbedürftig, in Hamburg gar rund 30 Prozent.

Berlin indes vermag als einziges Bundesland keine Angaben zu machen. Die Pressestelle der zuständigen Senatsverwaltung für Umwelt und Stadtentwicklung sah sich nicht in der Lage, irgend etwas über den Zustand der Straßen in der Hauptstadt mitzuteilen.

Wer hierin einen Beleg für den Berliner Provinzialismus sieht, liegt insofern nicht ganz falsch, als das Fehlen von Angaben generell ein Zeichen der Provinz ist, nämlich der untersten Ebene, wo es um die Kreis-, Stadt- und Gemeindestraßen geht. Anders als in Berlin hat das Daten-Defizit auf dieser Ebene aber seinen Grund nicht darin, dass deutsche Städte und Gemeinden nichts über ihre Straßen sagen könnten oder wollten. Sondern darin, dass sie nicht gefragt wurden: Eine Umfrage bei allen Kommunen und Landkreisen sowie den Bezirken der Stadtstaaten zu ihrem Straßennetz mit einem Gesamtumfang von 541.000 Kilometern ist nicht zu leisten.

Riesiger Finanzbedarf

Geleistet hingegen wurde bereits eine Berechnung des Finanzbedarfs, der sich aus dem schlechten Straßenzustand ergibt. Erstellt hat diese Berechnung die von Bund und Ländern eingesetzte Kommission "Zukunft der Verkehrsinfrastrukturfinanzierung". Diese nach ihrem Vorsitzenden auch Daehre-Kommission genannte Arbeitsgruppe beschrieb in ihrem Bericht vom Dezember 2012 das gesamte überörtliche Straßennetz aus Bundesfern-, Landes- und Kreisstraßen (insgesamt 230.000 Kilometer) und ermittelte den jährlichen Finanzbedarf, der bloß für Betrieb und Erhaltung des Vorhandenden besteht.

Insgesamt 7,3 Milliarden Euro müssten hierfür laut Kommission jährlich ausgegeben werden. Aber so viel geben die öffentlichen Haushalte nicht her. Deshalb ergibt sich eine jährliche Finanzlücke von 1,55 Milliarden.

Hinzukommt laut Kommission die Deckungslücke bei den kommunalen Straßen. Da fehlt für Erhalt und Betrieb jährlich fast eine Milliarde. Insgesamt rund 2,5 Milliarden Euro also fehlen in den deutschen Verkehrshaushalten allein schon dann, wenn nur gesichert wird, was da ist, und kein einziger Kilometer neu gebaut wird.
Dus als je eens door Nordrhein-Westfalen rijdt rij eens van die snelwegen af en neem eens de gewone wegen door het Roergebied, niet verschieten van sommige wegen in bepaalde buurten, de gaten die ze zelfs niet meer flikken, ze zetten dan gewoon borden met 50 kmh max wegens ...

Charlie don't Surf 7 januari 2016 18:21

... liever met de wagen in de file , dan weer een zoveelste gemiste aansluiting .

Pol 7 januari 2016 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951456)
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

Dat is inderdaad een onbegrijpelijke aanpak. Enerzijds bespaart men zonder overlegmogelijkheid 3 miljard bij het spoor, anderzijds worden de subsidies voor bedrijfswagens en andere onnodige steun aan hoge vermogens sterk opgetrokken. Zelfs Europa wijst op dat wanbeleid, waarbij zowel economische kosten voor files als het begrotingstekort stijgen.

reservespeler 7 januari 2016 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951456)
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

Harder werken, zo moeilijk is dat toch niet hé.

reservespeler 7 januari 2016 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951876)
Onderhoud snelwegen, laat me niet lachen.
Als ik met mijn moto op de autosnelwegen rij dan rij ik slalom door de vele putten in het wegdek.

Omdat het spoor het hele budget opslorpt.
Wat begrijpt u eigenlijk niet aan hetgeen brother Paul schreef?

Patrick M. 10 januari 2016 19:41

Het topic gaat toch over files?

Micele 10 januari 2016 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7957996)
Het topic gaat toch over files?

Dit hieronder gaat ook over files:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...lyse/1.2355022

30/05/2015 - 12:08 Tim Pauwels

De NMBS ligt zwaar onder vuur. Alweer. Wat moet er gebeuren om onze treinen stipter en efficiënter te laten rijden? Tim Pauwels legt de vinger op de wonde.

Beste mijnheer Cornu,

U hebt het niet makkelijk. Dat zal niemand betwisten. Volgens uw eigen benchmarkstudies heeft het bedrijf dat u leidt 13% reizigers minder per station dan vergelijkbare spoorwegmaatschappijen in het buitenland. En nochtans is de dichtheid van ons aanbod (aantal lijnen, aantal stopplaatsen) kennelijk vergelijkbaar.

Nochtans zou er best wel een markt moeten zijn voor de trein, in een land waar de files rond de grootsteden soms groteske vormen aannemen.

Bovendien zijn uw spoorwegen - opnieuw volgens uw eigen benchmark - 9 procent duurder in exploitatie terwijl de ticketinkomsten per kilometer in andere landen de helft hoger liggen dan bij ons. U berekent zelf dat als die cijfers wél vergelijkbaar zouden zijn, de NMBS respectievelijk 110 en 330 miljoen extra in het laatje zou krijgen. Op een dotatie van een klein miljard per jaar zijn dat grote slokken op de borrel.

Bovendien betaalt u de hoogste vergoeding van West-Europa om te mogen rijden op de sporen van uw zusterbedrijf Infrabel. Al moet daar onmiddellijk bijgezegd worden dat de dotatie in andere landen dan ook lager ligt. Maar die "rijpadvergoeding" is in elk geval niet van de poes. Ze is even groot als �*l uw ticketinkomsten. Met andere woorden, als alle tickets verkocht zijn, hebt u nog maar gewoon uw eigen NMBS-toegangsticket tot de Belgische rails verdiend. U hebt dan nog geen enkele trein gekocht en geen enkele machinist betaald.

Voorwaar, u hebt het niet makkelijk.

Maar het grootste probleem stond niet in uw slides. Het grootste probleem is dat het nu al jaren aanmoddert met het beleid rond de Belgische spoorwegen. In de jaren zeventig en tachtig werd het bedrijf nog gezien als een lapmiddel tegen de werkloosheid. In de jaren negentig en tweeduizend werd er weer geïnvesteerd, maar toch vooral door de schulden van de NMBS te laten toenemen. En de laatste jaren bent u het slachtoffer van dat wonderlijke Belgische instrument : de kaasschaaf. Bij elke begrotingscontrole wordt gekeken welk infrastructuurproject of welke investering kan worden uitgesteld en op uw dotatie wordt keer op keer beknibbeld.

Uw belangrijkste probleem is dat de politiek niet echt weet wat ze willen met u. En misschien geldt dat wel voor de hele samenleving. Bent u een semi-commercieel bedrijf dat zo rendabel mogelijk moet zijn of bent u een bedrijf dat ook de kleinere stadjes op het platteland moet ontsluiten, ook al is dat niet rendabel. En wat mag die basisdienstverlening dan kosten ?

Europa vindt spoorwegen een commerciële sector en legt de vrijmaking van de markt op. Maar onze samenleving en tante spoor zelf zijn mentaal niet klaar.

Uw personeel is gewend aan een kortere werkweek, uw bedrijfstop is gewend aan een organisatie met een waterhoofd, uw materieel is verouderd, wat een belangrijke reden is voor de lagere productiviteit, maar u hebt niet genoeg geld om het volledig te vervangen.

Uw belangrijkste klant zijn pendelaars met een bedrijfsabonnement. U wil de tarieven verhogen maar dat jaagt ook hun werkgevers op kosten en die zitten daar niet op te wachten.

Uw belangrijkste concurrent is de bedrijfswagen die de overheid nog altijd fiscaal stimuleert terwijl op uw dotatie verder wordt beknibbeld.

We hebben een grootscheepse visie nodig over waar we met de NMBS naartoe willen, maar de Belgische politiek is niet goed in grote visies die langer dan één regering of zelfs maar één politiek seizoen meegaan.

Het is niet anders. U zal op vele dingen tegelijk moeten werken om het bedrijf nieuwe sporen te geven. En u zal moeten afwachten waar de boemeltrein van het Belgische politieke bestel u heen brengt. En dat laatste is helaas nog uw grootste probleem.

brother paul 11 januari 2016 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7951456)
2015 was een recordjaar voor België ivm files.
En toch wilt men bij de NMBS besparingen doorvoeren en met minder personeel gaan werken.
Leg dat eens uit?

misschien eens rekenen: NMBS vervoert 6miljard personenkilometers met 3miljard subsidies, de auto vervoert 60miljard personenkilometers met 6miljard taksen.

Micele 11 januari 2016 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7958375)
misschien eens rekenen: NMBS vervoert 6miljard personenkilometers met 3miljard subsidies, de auto vervoert 60miljard personenkilometers met 6miljard taksen.

Elke autorijder die zijn auto laat staan brengt de staat ~ 2500 € per jaar minder op:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...-euro-op.dhtml

Daarvoor zou ik al die lekkende €mmers van het OV ook wegdoen hé.

Dat meer aan file zorgt wel voor honderden miljoenen verlies maar niet persé direct voor de staat, want het brandstofverbruik is veel hoger in de file wat een deel zal compenseren.

brother paul 11 januari 2016 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7958670)
Elke autorijder die zijn auto laat staan brengt de staat ~ 2500 € per jaar minder op:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...-euro-op.dhtml

Daarvoor zou ik al die lekkende €mmers van het OV ook wegdoen hé.

Dat meer aan file zorgt wel voor honderden miljoenen verlies maar niet persé direct voor de staat, want het brandstofverbruik is veel hoger in de file wat een deel zal compenseren.

dus de auto's brengen 15miljard op voor 60miljard personenkilometers en de trein kost 3miljard voor 6miljard personenkilometers...

De trein kost dus 0.5euro per km aan de schatkist, en de auto brengt 0.25euro per km. De takskloof tussen een pendelaar die 20.000km pendelt, is bij deze 10.000euro subsidies met de trein, of 5.000 euro fiskale inkomsten.. of 15.000euro verschil tussen pendelen met de trein en rijden met de auto...

Wie pleit voor meer treinen, ontwricht in feite de begroting


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be