Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 januari 2016, 13:16   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.995
Standaard 50 volle dagen strukturele file, stijgende tendens...

Of beter quasi 100 dagen filedruk, want ´s nachts is er amper verkeer.
(en dan viel het weer eigenlijk nog best mee)

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-in-2015.dhtml

Structurele files bereiken nieuw record in 2015

5/01/16

Het aantal structurele files heeft in 2015 in België de vorige records gebroken. Dat blijkt uit de filebarometer van Touring Mobilis. Gedurende meer dan 1.200 uur, of vijftig volle dagen, stond er in België meer dan 100 kilometer file. De filelengte piekte 7 keer boven de 400 kilometer en liefst 46 keer boven de 300 kilometer, zo blijkt. ...]
De autoverkoop zou in 2015 nog maar eens gestegen zijn, 3,75 % meer tov 2014 volgens Febiac, of meer dan 0,5 miljoen nieuwe inschrijvingen:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2538296

De auto blijkt, ondanks de recordfiles, nog altijd het "beste" mobiliteitsmiddel.

Het Openbaar Vervoer doet er ook alles voor dat dat voorlopig zo blijft...

Mss kunnen talrijke electrische tweewielers een oplossing bieden ? Ik vrees van niet...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 januari 2016 om 13:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 13:48   #2
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Grootste boosdoener zijn de vrachtwagens en camionetten die hun middenvinger naar de verkeersregels en ander wegvervoer opsteken. Maak die wetgeving pakken strenger, controleer constant en bestraf veel zwaarder. Maar geen enkele politieker die dat durft.

Ook het autorijden op zich moet veel duurder gemaakt worden. Rekeningrijden is een optie. Ook de aankoop veel zwaarder gaan belasten. Afschaffen van de lichte vracht regel is ook al een goede optie.

Schaf het fiscaal voordeel af van firmawagens. Van ALLE wagens. Lukt dat niet belast dan firmawagens veel meer. VAA mag gerust maal tien gaan. Bereken wat een gemiddelde wagen privé kost en reken dit volledig door.

Nu ga je al het rekeningrijden voor vrachtwagens krijgen. Benieuwd hoe dat gaat werken? Neem gewon een jaarlijks wegenvignet. En zet daar een hele dikke prijs op. Verreken dit in mensen hun jaarlijkse rijbelasting of dergelijke.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 21:38   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik denk wel dat E-wagens de oplossing kunnen zijn.
Omdat ze continu plat staan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 21:40   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Grootste boosdoener zijn de vrachtwagens en camionetten die hun middenvinger naar de verkeersregels en ander wegvervoer opsteken. Maak die wetgeving pakken strenger, controleer constant en bestraf veel zwaarder. Maar geen enkele politieker die dat durft.

Ook het autorijden op zich moet veel duurder gemaakt worden. Rekeningrijden is een optie. Ook de aankoop veel zwaarder gaan belasten. Afschaffen van de lichte vracht regel is ook al een goede optie.

Schaf het fiscaal voordeel af van firmawagens. Van ALLE wagens. Lukt dat niet belast dan firmawagens veel meer. VAA mag gerust maal tien gaan. Bereken wat een gemiddelde wagen privé kost en reken dit volledig door.

Nu ga je al het rekeningrijden voor vrachtwagens krijgen. Benieuwd hoe dat gaat werken? Neem gewon een jaarlijks wegenvignet. En zet daar een hele dikke prijs op. Verreken dit in mensen hun jaarlijkse rijbelasting of dergelijke.
Vooral Porsche rijders gaan daar last van hebben.
In de meeste gevallen zijn dat allen leasing op failliet gaande bedrijven.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 22:10   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.995
Standaard

Ook brandende (oude) kankerbakken zijn enorm fileverhogend:

Citaat:
http://4nieuws.be/binnenland/941893/...-voertuig.html

Donderdag 3 December 2015 om 00:36

Het verkeer op de Brusselse binnenring moet aanschuiven vanaf Groot-Bijgaarden tot in Grimbergen wegens een brandend voertuig op de pechstrook. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum.
Citaat:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/vi...land/1.2500212
do 19/11/2015

Brandende auto veroorzaakt enorme file op Brusselse Ring
Citaat:
http://www.focus-wtv.be/nieuws/brand...r-file-op-e403

Brandend signalisatievoertuig zorgt voor file op E403

21/09/2015

Een brandende signalisatiewagen zorgt voor serieuze verkeershinder op de E403.
Net voor het tankstation in Oekene, in de richting van Brugge, brandde deze morgen rond 8 uur een signalisatiewagen volledig uit.
Citaat:
http://newsmonkey.be/article/52547

Zware ochtendspits rond Brussel door ernstig ongeval met brandende voertuigen: binnenring tot vanavond gesloten

20 augustus 2015
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ate-Oost.dhtml

Brandend voertuig op E34: file vanaf Zelzate-Oost

26/06/15
Citaat:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-l...-e34-a2306172/

LILLE 02/05/2015 - 02u23

Brandende auto's veroorzaken file op en rond E34
Citaat:
http://m.deredactie.be/#!/snippet/54...f26c7fa37c4714

File op E313 door brandend voertuig
DO 05/03/2015 10:35

Op de E313 ter hoogte van Herentals-West richting Hasselt is er veel verkeershinder door een brandend voertuig. De brand is ondertussen onder controle en niemand raakte gewond. Er is wel een lange kijkfile. (Bron: Marnik Aerts)
Citaat:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...rpen/1.2250517

Files op E313 in Ranst door brandend voertuig


wo 25/02/2015 -

Een brandend voertuig op de E313 in Ranst heeft heel wat files veroorzaakt in de richting van Antwerpen. In de richting van Hasselt stond een kijkfile.
Het voertuig, dat tussen de af- en oprit van de parking in Ranst stond, vatte vermoedelijk rond 7.30 uur vuur. De auto brandde volledig uit, maar niemand raakte gewond. De rechter- en de middenstrook van de E313 in de richting van Antwerpen waren een tijdlang versperd.
enz... enkel snelweg, enkel 2015... (ik ga stoppen met googlen...)

Toch hoog tijd voor electrische auto´s om ook het filerisico (en automatisch kijkfile aan andere kant) door fossiele branden enorm te verminderen.

Citaat:
http://tweakers.net/nieuws/94259/wet...-ion-accu.html

Wetenschappers ontwikkelen onbrandbare variant lithium-ion-accu

Door Bauke Schievink, dinsdag 11 februari 2014 20:14, 35 reacties •

Wetenschappers hebben een variant op de lithium-ion-accu ontwikkeld die onbrandbaar moet zijn. Dat lukte door het brandbare deel van de accu, het elektrolyt, te vervangen door een onbrandbare. Wel is nog de nodige ontwikkeling nodig voor commerciële productie mogelijk is.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 januari 2016 om 22:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 23:09   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De auto blijkt, ondanks de recordfiles, nog altijd het "beste" mobiliteitsmiddel.
Schijnbaar de beste verkapte vorm van loon, daar bijna de helft van dat nieuw ingeschreven park bedrijfswagens betreft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 23:12   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar de beste verkapte vorm van loon, daar bijna de helft van dat nieuw ingeschreven park bedrijfswagens betreft.
Bron ?

Mss beter als deze ? (want die heeft het over het gans wagenpark)
Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/auto/bedr...al-136351.html

Toch blijft het gissen naar het totaal aantal bedrijfswagens in ons land. Febiac, de federatie van de autosector, houdt het op 300.000 wagens waarmee werknemers ook privékilometers afleggen. Maar volgens SD Worx is dat een onderschatting. Uit een representatieve steekproef van de hrm-dienstverlener heeft 30 procent van de bedienden en 1,5 procent van de arbeiders een wagen van het werk. Daarmee kom je uit op een totaal van 456.000.

Meer dan de helft van de personenwagens die zijn ingeschreven op naam van een bedrijf wordt gebruikt om privékilometers mee af te leggen. En met een totaal van 5,4 miljoen personenwagens in ons land, blijkt bijna één op tien auto's een bedrijfswagen. En dat zullen we geweten hebben. 'Bedrijfswagens zijn zeker niet de enige oorzaak van het mobiliteitsprobleem in ons land, maar ze zijn wel een belangrijke factor', zegt mobiliteitsexpert Johan De Mol van de Universiteit Gent. 'Want niet alleen zijn er relatief veel bedrijfswagens, ze leggen jaarlijks ook veel meer kilometers af.'
Die mobiliteitsexperten toch... veel blabla... maar hoe minder dat er echt iets gebeurt, op naar de volgende 10 jaar filerecords dan maar.

Hoeveel jaar rijdt men gemiddeld met dezelfde bedrijfswagen? *4 jaar ?
Citaat:
http://www.jobat.be/nl/artikels/waar...agen-verdient/
Een bedrijfswagen: noodzaak of status?

Bedrijfswagens bestaan in soorten: er zijn functionele wagens en er zijn statuswagens. Een koerier rijdt met de eerste, zijn directeur - die de wagen in principe niet nodig heeft voor zijn job - met de tweede.

Naast omvang en luxe is het grote verschil dat de koerier zijn wagen niet voor privégebruik mee naar huis mag nemen. Na zijn dienst laat hij de wagen achter op de parking van het bedrijf.

Vaak zijn bedrijfswagens een combinatie van beide: inzetbaar voor werk en privé. Een consultant bezoekt met zijn bedrijfswagen klanten, maar haalt er ook de kinderen mee van school. In België rijden ongeveer 512.000 zulke wagens rond. De helft van de managers heeft een statuswagen.

Bedrijfswagens zijn fiscaal interessant

Dat België zoveel bedrijfswagens telt, komt omdat ze fiscaal interessant zijn. De werkgever kan de kosten deels fiscaal inbrengen, de werknemer wordt enkel belast op het zogenaamde ‘voordeel van alle aard’, wat veel lager ligt dan het werkelijke voordeel. Wie een bedrijfswagen heeft, hoeft zich namelijk ook geen zorgen te maken over tankbeurten, onderhoud, taksen enzovoort.

Wie wagens zegt, zegt vervuiling. Zo ook bij bedrijfswagens. Al hebben die het voordeel gemiddeld *slechts vier jaar gebruikt te worden. Oudere, en doorgaans meer vervuilende modellen, worden dus vrij snel vervangen door nieuwe, meer ‘groene’ wagens. Zeker nu het voordeel van alle aard niet langer afhangt van de fiscale pk’s maar van de CO2-uitstoot. Hoe minder CO2 je bedrijfswagen uitstoot, hoe meer je netto van je loon overhoudt.

Ook voor de werkgever speelt de CO2-uitstoot een rol. Die bepaalt in welke mate hij de kosten van een bedrijfswagen fiscaal kan inbrengen. Benzinewagens met weinig CO2 zijn hier uiteraard in het voordeel. ...]
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 januari 2016 om 23:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2016, 13:05   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.685
Standaard

wat ik niet begrijp is dat in Belgie de file lengte wordt gemeten
maar in Nederland weten ze ook hoeveel kilometerminuten er in die files zitten...
De parameter waarmee we dus kunnen uitrekenen aan de professionele kostprijs van 30euro per uur (alle stielmannen zitten op kosten van de industrie daar inde file te wachten) kosten dus 30 x kilometeruren per jaar... x miljard...

In nederland kan men dus perfect een getal plakken op de kostprijs van de files. En ja de beste metrie daaromtrent wordt dan vertaald in Nederland in een TOP50

http://www.vid.nl/top50.html

in 2015
# kmmin weg hoofdrichting koplocatie # kmmin
1 = 169631 A20 Hoek van Holland ➜ Gouda Terbregseplein 1 158089
2 = 156706 A20 Hoek van Holland ➜ Gouda Moordrecht 2 129815
3 = 126297 A1 Amsterdam ➜ Amersfoort Eembrugge 3 122444
4 = 114777 A16 Breda ➜ Rotterdam Terbregseplein 4 108523
5 = 108185 A28 Amersfoort ➜ Utrecht Rijnsweerd 5 95816
6 ▲ 106637 A4 Delft ➜ Amsterdam Zoeterwoude-Dorp 8 82075
7 = 103211 A20 Gouda ➜ Hoek van Holland Rotterdam-Centrum 7 83390
8 ▲ 93555 A1 Amsterdam ➜ Amersfoort Muiden 11 79925
9 ▲ 93365 A7 Hoorn ➜ Zaanstad Wijdewormer 38 42529
10 ▲ 91968 A27 Utrecht ➜ Gorinchem Lexmond 12 76443

Nederland werkt ook aan zijn filezwaarte

brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2016, 14:14   #9
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

De auto blijkt, ondanks de recordfiles, nog altijd het "beste" mobiliteitsmiddel.
Dat is een typ fout, het moet zijn "populairste mobiliteitsmiddel onder de mensen".

De auto heeft er onder meer voor gezorgd dat mensen op afgelegen plaatsen op het platteland zijn gaan wonen. Ze konden dan met de auto naar hun werk rijden en op die manier krijgt men natuurlijk een enorme toename van het verkeer.

In plaats van de mensen steeds maar te bepamperen, zou men ze beter responsabiliseren. U kiest waar u gaat wonen, U kiest waar u gaat werken, U kiest hoe u zich verplaatst. U kiest ervoor om in de file te staan. Oorzaak => gevolg.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 6 januari 2016 om 14:15.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2016, 15:39   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.685
Standaard

90% van de mobiliteit gaat via de weg jawel...
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2016, 16:05   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat is een typ fout, het moet zijn "populairste mobiliteitsmiddel onder de mensen".

De auto heeft er onder meer voor gezorgd dat mensen op afgelegen plaatsen op het platteland zijn gaan wonen. Ze konden dan met de auto naar hun werk rijden en op die manier krijgt men natuurlijk een enorme toename van het verkeer.

In plaats van de mensen steeds maar te bepamperen, zou men ze beter responsabiliseren. U kiest waar u gaat wonen, U kiest waar u gaat werken, U kiest hoe u zich verplaatst. U kiest ervoor om in de file te staan. Oorzaak => gevolg.
Het gaat vooral over strukturele files (zie titel), je mist compleet de essentie.

Geen enkel land laat bijna alle snelwegen op twee eenvoudige stadssnelwegringen uitkomen zonder één bypass, géén enkel.

Dus hoofdoorzaak : snelwegplannen van bypassen helemaal niet uitgevoerd.

Het autosnelwegenprogramma 1972, met aanduiding van de E19 en de nieuwe noord-zuidverbindingen.

http://wegen-routes.be/hist/hist33n.html
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 januari 2016 om 16:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 08:56   #12
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vooral Porsche rijders gaan daar last van hebben.
In de meeste gevallen zijn dat allen leasing op failliet gaande bedrijven.
Haha ik hoop het. Dan wordt het merk nog wat exclusiever
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 13:00   #13
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.685
Standaard

als je een weg kunt bouwen voor 53.000euro per kilometer... dan is in principe het inpalmen van de pechstroken van snelwegen iets die ongeveer dat kan kossen. Waarbij de kost vooral gaat naar verbreden van pechstroken met 1 meter extra asfalt en van de kleinere pechstroken uitbouwen (die er notabene langs alle kanten al liggen)
Nu een volledige snelweg bouwen kost goedkoop 150.000euro per km maar kan oplopen naar 15miljoen pr kilometer, dus in principe zal het getal niet ver ernaast zitten. Wat wel geld kan kosten is het aanpassen van bruggen zou dan toch de duurste kostprijs moeten zijn... omdat die pilonen allemaal moeten verzet worden... Neem nu nog dat het budget vertienvoudigt naar 1.5miljoen per km...

nu in totaal als je alle wegstroken waar permanent een structurele file staat, en aangezien we toch 500km zo'n wegen hebben... Dan zou je met een budget van 500miljoen alle structurele files 30% korter kunnen maken. Korter omdat de file dan op 4 stroken kan staan ipv 3 stroken. En dus wordt de file 400km ipv 500km...

Als je dan als principe pakt dat overal waar structurele files staan de bottlenecks ook nog eens verbreed worden... zul je dus in principe met een dat budget van 500miljoen de files( intuitief zonder simulaties te maken) nog een extra 20% korter moeten kunnen maken... Vooral als je na een file toelaat dat het verkeer kan losrijden, kun je heel dynamisch de files ook op die manier wegwerken.

Dus in feite met een budget van 500miljoen euro (remember dat voertuigen 5miljard lasten dragen..) pak je de volledige fileproblematiek nogal grondig aan... Maar bon wie ben ik ?

Nieuwe snelwegen bouwen is het tweede alternatief, die dan bvb een Megaring maken rond de steden Antwerpen en Brussel. Die megarings (zoals het mecanoplan) kunnen in principe gemakkelijk een shortcut betekenen die via de GPS als alternatief gaan oppoppen tijdens de files en zo de bestaande bottelnecks gaan ontlasten. Ook daar zou je bvb met gewoon een Mega halve ring rond antwerpen en brussel moeten rekenen op een budget van 2x50km autostrade arato van 1.5 miljoen/km, of een 150miljoen euro duw je de belasting op de ringen nog een dik percentage naar beneden...

Waarom zo goedkoop, zo'n ringen lopen in principe door landouwgebieen en hebben hebben minder bruggen nodig.


Je moet weten we onderhouden de spoorwegen die 6miljard personenkm vervoert voor 720miljoen euro, en onderhouden onze snelwegen die 60miljard personenkm vervoert voor 60miljoen euro.

Met het budget dat we geven aan Infrax kunnen we meer fileproblemen oplossen dan met de trein... Dat lijkt mij toch de eenvoudige conclusie...

En een interessante vraag: waarom investeert de overheid niet waar het geld het meeste opbrengt ?


Probeer daar nu een speld tussen te krijgen ?
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be