Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Geen duurdere treinabonnementen in de spits. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=228105)

Patrick M. 20 januari 2016 18:08

Geen duurdere treinabonnementen in de spits.
 
Vakbonden en werkgeversorganisaties zijn tegen duurdere treinabonnementen in de spitsuren. Dat heeft de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) woensdag beklemtoond in de Kamercommissie Infrastructuur. Later deze maand volgt dezelfde boodschap in een formeel advies.

NMBS-topman Jo Cornu speelt al langer met het idee van uiteenlopende tarieven naargelang de piek- en daluren. Volgens de CRB - die spreekt in naam van werkgevers en vakbonden - zou dat echter duur, onrechtvaardig en praktisch moeilijk zijn, zeker voor de treinkaarten waar de werkgever in tussenkomt.

Verschillende prijzen zouden volgens de raad niet leiden tot een betere spreiding van de reizigers doorheen de dag. Werknemers beschikken door hun uurroosters en hun privéactiviteiten immers slechts over een beperkte speling, verduidelijkte specialiste Michèle Pans.

Niet categoriek tegen dynamisch tarievenbeleid

Voor de werkgevers - vaak ook de overheid - dreigt het systeem bovendien duur uit te vallen. En het zorgt voor een ongelijke behandeling tussen werknemers uit verschillende sectoren, naargelang de activiteiten in die sector meer of minder vast hangen aan beperkingen op vlak van uurroosters. En hoe zouden vertragingen in rekening genomen worden?

Toch is de CRB niet categoriek tegen een dynamisch tarievenbeleid. Maar dan niet als het gaat om de abonnementen.

Ander essentieel punt voor de sociale partners is de voortzetting van de investeringen in het spoor, ondanks de lopende onderhandelingen binnen de NMBS, over een nieuwe beheersovereenkomst en het meerjarenplan op vlak van investeringen. Gebeurt dat niet, dan dreigt de kost van die ‘inactiviteit’ hoog op te lopen, vrezen ze.

De vakbonden hebben mee daarvoor gezorgd.
Ik ben nu eens benieuwd naar de reacties?

De schoofzak 20 januari 2016 20:51

Ik ben pro marktconformiteit.

Maar hoe ze dat specifiek op de trein gaan moeten klaar spelen, dat weet ik niet.

.

Patrick M. 20 januari 2016 21:31

Maar 1 reactie?
Sorry, ik was vergeten dat de werktijd van 09h00 tot 17h00 voorbij is.

Zwitser 21 januari 2016 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7969732)
Ik ben pro marktconformiteit.

Maar hoe ze dat specifiek op de trein gaan moeten klaar spelen, dat weet ik niet.

.

Waar men mee zou kunnen beginnen is allerhande voordeelformules, zoals railpass en co, enkel nog maar tijdens de daluren te laten gelden.

De schoofzak 21 januari 2016 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7970258)
Waar men mee zou kunnen beginnen is allerhande voordeelformules, zoals railpass en co, enkel nog maar tijdens de daluren te laten gelden.

Ok, dat is een redelijke gedachte.
Ik ben niet zo thuis in al die voordeligere formules, maar vermoed toch dat elke formule een welbepaald doel heeft.
Als je als nmbs jongeren aantrekt, dan heb je een kans meer dat die later ook nog eens een trein gaan nemen.

Misschien specifieke formules doubleren en deze extra goedkoop maken tijdens de daluren.
Vb: weekabonnement "alle uren" kost x euro; weekabonnement daluren kost 50 procent minder.

Iets heel anders, wel off topic: ze kunnen ook vele zaken simpeler maken.
Ik heb al eens (naar Oostende dan nog wel) getreind met een kaartje via internet, zonder papier gelinkt aan mijn identiteitskaart.
Waarom niet een formule waarbij ik aan de nmbs te kennen geef dat ik een gans jaar zo wil reizen; voor ik ergens opstap steek ik mijn ik (of mijn kredietkaart ...) in een "toegangsbakje" en waar ik van de trein afstap opnieuw in een "uitgangbakje". Op het einde van het jaar krijg ik automatisch de voordeligst mogelijk factuur naargelang mijn reisgedrag.

.

Patrick M. 21 januari 2016 18:02

schoofke, dus volgens u in alle stations zo een bakske zetten of hangen.
Gaat niet lang staan of hangen bij al dat vandalisme.

reservespeler 21 januari 2016 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7970454)
schoofke, dus volgens u in alle stations zo een bakske zetten of hangen.
Gaat niet lang staan of hangen bij al dat vandalisme.

Tja, die spoormannen breken alles stuk als ze hun goesting niet krijgen.

Scorpio 21 januari 2016 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7970454)
schoofke, dus volgens u in alle stations zo een bakske zetten of hangen.
Gaat niet lang staan of hangen bij al dat vandalisme.

Typische reactie die de NMBS-mentaliteit weergeeft: zoeken naar redenen en excuses om iets NIET te doen, ipv te zoeken naar manieren om het wél te doen.

In Nederland staan al in elk station vergelijkbare palen voor de OV-chipkaart, en dat werkt perfect. Geen enkele reden waarom zoiets bij ons niet zou kunnen.

De schoofzak 22 januari 2016 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7970454)
schoofke, dus volgens u in alle stations zo een bakske zetten of hangen.
Gaat niet lang staan of hangen bij al dat vandalisme.

Er staan overal ATM's (ge ziet, zelfs de Schoof kan internationale begrippen hanteren) in Vlaanderen, ook in stations. (kijk in het buitenland naar "cash machines", en ge ziet het logo Automatic Teller Machine)(in Holland: flappentapper)
Die worden al eens 'bezocht' met zwaar materieel, maar dat valt toch mee.

Tenzij ge bedoelt dat de rode ridders van de boungden allergisch zijn aan klantvriendelijke apparatuur.

.

Cheminot 22 januari 2016 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7970454)
schoofke, dus volgens u in alle stations zo een bakske zetten of hangen.
Gaat niet lang staan of hangen bij al dat vandalisme.

Duidelijk dat ze in het buitenland niet zo zeuren en het gewoon doen met succes.

brother paul 22 januari 2016 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7969774)
Maar 1 reactie?
Sorry, ik was vergeten dat de werktijd van 09h00 tot 17h00 voorbij is.

De subsidies voor het spoor mogen ze volledig afschaffen 0.5 EUR per kilometer

Zeus 22 januari 2016 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7969732)
Ik ben pro marktconformiteit.

Maar hoe ze dat specifiek op de trein gaan moeten klaar spelen, dat weet ik niet.

.

Marktconformiteit bestaat niet in een absoluut monopolie.

Ik vind het een idioot idee. Het product blijft hetzelfde (of in de spits zelfs slechter), dus waarom een andere prijs?

Ik wil ook niet meer betalen voor mijn biefstuk op zaterdagochtend bij de slager, als er 20 mensen in de winkel staan, dan op vrijdagochtend als er maar 3 man staat.

Dit is werkmensje-pest.

brother paul 22 januari 2016 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7971648)
Marktconformiteit bestaat niet in een absoluut monopolie.

Ik vind het een idioot idee. Het product blijft hetzelfde (of in de spits zelfs slechter), dus waarom een andere prijs?

Ik wil ook niet meer betalen voor mijn biefstuk op zaterdagochtend bij de slager, als er 20 mensen in de winkel staan, dan op vrijdagochtend als er maar 3 man staat.

Dit is werkmensje-pest.

Wat vooral moet gebeuren dat de goedkope abonnementen en de gratis ambtenaren niet op de trein mogen zitten

brother paul 22 januari 2016 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7971648)
Marktconformiteit bestaat niet in een absoluut monopolie.

Ik vind het een idioot idee. Het product blijft hetzelfde (of in de spits zelfs slechter), dus waarom een andere prijs?

Ik wil ook niet meer betalen voor mijn biefstuk op zaterdagochtend bij de slager, als er 20 mensen in de winkel staan, dan op vrijdagochtend als er maar 3 man staat.

Dit is werkmensje-pest.

Wat vooral moet gebeuren dat de goedkope abonnementen en de gratis ambtenaren niet op de trein mogen zitten

De schoofzak 22 januari 2016 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7971648)
Marktconformiteit bestaat niet in een absoluut monopolie.

Ik vind het een idioot idee. Het product blijft hetzelfde (of in de spits zelfs slechter), dus waarom een andere prijs?

Ik wil ook niet meer betalen voor mijn biefstuk op zaterdagochtend bij de slager, als er 20 mensen in de winkel staan, dan op vrijdagochtend als er maar 3 man staat.

Dit is werkmensje-pest.

Toets dat eens aan de nachttarief voor elektriciteit.

.

Zwitser 23 januari 2016 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7970264)
Iets heel anders, wel off topic: ze kunnen ook vele zaken simpeler maken.
Ik heb al eens (naar Oostende dan nog wel) getreind met een kaartje via internet, zonder papier gelinkt aan mijn identiteitskaart.
Waarom niet een formule waarbij ik aan de nmbs te kennen geef dat ik een gans jaar zo wil reizen; voor ik ergens opstap steek ik mijn ik (of mijn kredietkaart ...) in een "toegangsbakje" en waar ik van de trein afstap opnieuw in een "uitgangbakje". Op het einde van het jaar krijg ik automatisch de voordeligst mogelijk factuur naargelang mijn reisgedrag.

Dat bestaat dus in Nederland met de OV chipkaart.

Zwitser 23 januari 2016 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 7970522)
Typische reactie die de NMBS-mentaliteit weergeeft: zoeken naar redenen en excuses om iets NIET te doen, ipv te zoeken naar manieren om het wél te doen.

In Nederland staan al in elk station vergelijkbare palen voor de OV-chipkaart, en dat werkt perfect. Geen enkele reden waarom zoiets bij ons niet zou kunnen.

Het werkt goed, maar het kan beter. Vooral dat je moet in en uit checken bij overstappen tussen vervoerders is iets wat men eigenlijk vanaf het begin had kunnen weglaten.

Patrick M. 24 januari 2016 18:31

Ik zit niet op de trein, ik zit erin.
Op de trein zitten is wel gevaarlijk met de 3000 volt van de bovenleiding.

Micele 24 januari 2016 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7973520)
Ik zit niet op de trein, ik zit erin.
Op de trein zitten is wel gevaarlijk met de 3000 volt van de bovenleiding.

Hoeveel dieseltreinen rijden er nog? ;-)
http://www.tvl.be/nieuws/elektrifica...ijft-uit-20286


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be