Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 januari 2016, 18:08   #1
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard Geen duurdere treinabonnementen in de spits.

Vakbonden en werkgeversorganisaties zijn tegen duurdere treinabonnementen in de spitsuren. Dat heeft de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) woensdag beklemtoond in de Kamercommissie Infrastructuur. Later deze maand volgt dezelfde boodschap in een formeel advies.

NMBS-topman Jo Cornu speelt al langer met het idee van uiteenlopende tarieven naargelang de piek- en daluren. Volgens de CRB - die spreekt in naam van werkgevers en vakbonden - zou dat echter duur, onrechtvaardig en praktisch moeilijk zijn, zeker voor de treinkaarten waar de werkgever in tussenkomt.

Verschillende prijzen zouden volgens de raad niet leiden tot een betere spreiding van de reizigers doorheen de dag. Werknemers beschikken door hun uurroosters en hun privéactiviteiten immers slechts over een beperkte speling, verduidelijkte specialiste Michèle Pans.

Niet categoriek tegen dynamisch tarievenbeleid

Voor de werkgevers - vaak ook de overheid - dreigt het systeem bovendien duur uit te vallen. En het zorgt voor een ongelijke behandeling tussen werknemers uit verschillende sectoren, naargelang de activiteiten in die sector meer of minder vast hangen aan beperkingen op vlak van uurroosters. En hoe zouden vertragingen in rekening genomen worden?

Toch is de CRB niet categoriek tegen een dynamisch tarievenbeleid. Maar dan niet als het gaat om de abonnementen.

Ander essentieel punt voor de sociale partners is de voortzetting van de investeringen in het spoor, ondanks de lopende onderhandelingen binnen de NMBS, over een nieuwe beheersovereenkomst en het meerjarenplan op vlak van investeringen. Gebeurt dat niet, dan dreigt de kost van die ‘inactiviteit’ hoog op te lopen, vrezen ze.

De vakbonden hebben mee daarvoor gezorgd.
Ik ben nu eens benieuwd naar de reacties?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 20:51   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Ik ben pro marktconformiteit.

Maar hoe ze dat specifiek op de trein gaan moeten klaar spelen, dat weet ik niet.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2016, 21:31   #3
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Maar 1 reactie?
Sorry, ik was vergeten dat de werktijd van 09h00 tot 17h00 voorbij is.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2016, 14:35   #4
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben pro marktconformiteit.

Maar hoe ze dat specifiek op de trein gaan moeten klaar spelen, dat weet ik niet.

.
Waar men mee zou kunnen beginnen is allerhande voordeelformules, zoals railpass en co, enkel nog maar tijdens de daluren te laten gelden.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2016, 14:46   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Waar men mee zou kunnen beginnen is allerhande voordeelformules, zoals railpass en co, enkel nog maar tijdens de daluren te laten gelden.
Ok, dat is een redelijke gedachte.
Ik ben niet zo thuis in al die voordeligere formules, maar vermoed toch dat elke formule een welbepaald doel heeft.
Als je als nmbs jongeren aantrekt, dan heb je een kans meer dat die later ook nog eens een trein gaan nemen.

Misschien specifieke formules doubleren en deze extra goedkoop maken tijdens de daluren.
Vb: weekabonnement "alle uren" kost x euro; weekabonnement daluren kost 50 procent minder.

Iets heel anders, wel off topic: ze kunnen ook vele zaken simpeler maken.
Ik heb al eens (naar Oostende dan nog wel) getreind met een kaartje via internet, zonder papier gelinkt aan mijn identiteitskaart.
Waarom niet een formule waarbij ik aan de nmbs te kennen geef dat ik een gans jaar zo wil reizen; voor ik ergens opstap steek ik mijn ik (of mijn kredietkaart ...) in een "toegangsbakje" en waar ik van de trein afstap opnieuw in een "uitgangbakje". Op het einde van het jaar krijg ik automatisch de voordeligst mogelijk factuur naargelang mijn reisgedrag.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 januari 2016 om 14:49.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2016, 18:02   #6
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

schoofke, dus volgens u in alle stations zo een bakske zetten of hangen.
Gaat niet lang staan of hangen bij al dat vandalisme.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2016, 18:52   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
schoofke, dus volgens u in alle stations zo een bakske zetten of hangen.
Gaat niet lang staan of hangen bij al dat vandalisme.
Tja, die spoormannen breken alles stuk als ze hun goesting niet krijgen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2016, 19:26   #8
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
schoofke, dus volgens u in alle stations zo een bakske zetten of hangen.
Gaat niet lang staan of hangen bij al dat vandalisme.
Typische reactie die de NMBS-mentaliteit weergeeft: zoeken naar redenen en excuses om iets NIET te doen, ipv te zoeken naar manieren om het wél te doen.

In Nederland staan al in elk station vergelijkbare palen voor de OV-chipkaart, en dat werkt perfect. Geen enkele reden waarom zoiets bij ons niet zou kunnen.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 17:29   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
schoofke, dus volgens u in alle stations zo een bakske zetten of hangen.
Gaat niet lang staan of hangen bij al dat vandalisme.
Er staan overal ATM's (ge ziet, zelfs de Schoof kan internationale begrippen hanteren) in Vlaanderen, ook in stations. (kijk in het buitenland naar "cash machines", en ge ziet het logo Automatic Teller Machine)(in Holland: flappentapper)
Die worden al eens 'bezocht' met zwaar materieel, maar dat valt toch mee.

Tenzij ge bedoelt dat de rode ridders van de boungden allergisch zijn aan klantvriendelijke apparatuur.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 19:59   #10
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
schoofke, dus volgens u in alle stations zo een bakske zetten of hangen.
Gaat niet lang staan of hangen bij al dat vandalisme.
Duidelijk dat ze in het buitenland niet zo zeuren en het gewoon doen met succes.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 20:44   #11
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar 1 reactie?
Sorry, ik was vergeten dat de werktijd van 09h00 tot 17h00 voorbij is.
De subsidies voor het spoor mogen ze volledig afschaffen 0.5 EUR per kilometer
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 20:50   #12
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben pro marktconformiteit.

Maar hoe ze dat specifiek op de trein gaan moeten klaar spelen, dat weet ik niet.

.
Marktconformiteit bestaat niet in een absoluut monopolie.

Ik vind het een idioot idee. Het product blijft hetzelfde (of in de spits zelfs slechter), dus waarom een andere prijs?

Ik wil ook niet meer betalen voor mijn biefstuk op zaterdagochtend bij de slager, als er 20 mensen in de winkel staan, dan op vrijdagochtend als er maar 3 man staat.

Dit is werkmensje-pest.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 20:52   #13
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Marktconformiteit bestaat niet in een absoluut monopolie.

Ik vind het een idioot idee. Het product blijft hetzelfde (of in de spits zelfs slechter), dus waarom een andere prijs?

Ik wil ook niet meer betalen voor mijn biefstuk op zaterdagochtend bij de slager, als er 20 mensen in de winkel staan, dan op vrijdagochtend als er maar 3 man staat.

Dit is werkmensje-pest.
Wat vooral moet gebeuren dat de goedkope abonnementen en de gratis ambtenaren niet op de trein mogen zitten
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 20:52   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Marktconformiteit bestaat niet in een absoluut monopolie.

Ik vind het een idioot idee. Het product blijft hetzelfde (of in de spits zelfs slechter), dus waarom een andere prijs?

Ik wil ook niet meer betalen voor mijn biefstuk op zaterdagochtend bij de slager, als er 20 mensen in de winkel staan, dan op vrijdagochtend als er maar 3 man staat.

Dit is werkmensje-pest.
Wat vooral moet gebeuren dat de goedkope abonnementen en de gratis ambtenaren niet op de trein mogen zitten
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2016, 22:16   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Marktconformiteit bestaat niet in een absoluut monopolie.

Ik vind het een idioot idee. Het product blijft hetzelfde (of in de spits zelfs slechter), dus waarom een andere prijs?

Ik wil ook niet meer betalen voor mijn biefstuk op zaterdagochtend bij de slager, als er 20 mensen in de winkel staan, dan op vrijdagochtend als er maar 3 man staat.

Dit is werkmensje-pest.
Toets dat eens aan de nachttarief voor elektriciteit.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 16:56   #16
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iets heel anders, wel off topic: ze kunnen ook vele zaken simpeler maken.
Ik heb al eens (naar Oostende dan nog wel) getreind met een kaartje via internet, zonder papier gelinkt aan mijn identiteitskaart.
Waarom niet een formule waarbij ik aan de nmbs te kennen geef dat ik een gans jaar zo wil reizen; voor ik ergens opstap steek ik mijn ik (of mijn kredietkaart ...) in een "toegangsbakje" en waar ik van de trein afstap opnieuw in een "uitgangbakje". Op het einde van het jaar krijg ik automatisch de voordeligst mogelijk factuur naargelang mijn reisgedrag.
Dat bestaat dus in Nederland met de OV chipkaart.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 16:58   #17
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Typische reactie die de NMBS-mentaliteit weergeeft: zoeken naar redenen en excuses om iets NIET te doen, ipv te zoeken naar manieren om het wél te doen.

In Nederland staan al in elk station vergelijkbare palen voor de OV-chipkaart, en dat werkt perfect. Geen enkele reden waarom zoiets bij ons niet zou kunnen.
Het werkt goed, maar het kan beter. Vooral dat je moet in en uit checken bij overstappen tussen vervoerders is iets wat men eigenlijk vanaf het begin had kunnen weglaten.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 18:31   #18
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Ik zit niet op de trein, ik zit erin.
Op de trein zitten is wel gevaarlijk met de 3000 volt van de bovenleiding.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 18:44   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.547
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Ik zit niet op de trein, ik zit erin.
Op de trein zitten is wel gevaarlijk met de 3000 volt van de bovenleiding.
Hoeveel dieseltreinen rijden er nog?
http://www.tvl.be/nieuws/elektrifica...ijft-uit-20286
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2016 om 18:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be