Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Truder
(Bericht 8081908)
Vroeger had het bedrijf waar ik werk magazijnen waar een grote voorraad in stak zodat het bedrijf een tijdje verder konden. Als ze materiaal nodig hadden dan waren dat gecombineerde transporten. Maar magazijnen zijn een kapitaal waar je niets aan hebt.
Nu zijn er geen magazijnen meer maar moet er voor elk onderdeeltje gereden worden, dat kost de staat een hoop geld, meer verkeer, meer files, meer slijtage aan de weg, meer belasting voor het milieu. Het kost ons dus geld.
|
Ik denk dat het toch nog iets anders ligt.
Vroeger bestelde ik mijn koopwaar bij Belgische groothandels die een grote stock moesten aanleggen vanwege allerlei invoerproblemen en verplichtingen.
Nu bestel ik mijn koopwaar via een Belgische groothandel of filiaalhouder. De koopwaar wordt vanuit elk Europees land rechtstreeks geleverd. EN de groothandelaar heeft slechts een zeer beperkte stock Dat is maar één rit waar dat vroeger twee ritten waren.
Daarbij komt dan nog dat de groothandelaar nu maar weinig stock kan en wil inleggen, omdat zijn waar te rap 'gedateerd' is. Wie een stock GSM's inlegt zit 2 jaar later met oude rommel. Wie vroeger telefoons inlegde kon die 10 jaar later nog verkopen.
Dat er veel meer verkeer is kunnen we enkel vaststellen. Maar daar zijn meerdere redenen voor. O.a. de stijgende beroepsbevolking.
Citaat:
Het totale aantal werkenden nam tussen 1983 en 2013 met meer dan één miljoen personen toe. In 2013 waren 4.530.000 personen
aan het werk ten opzichte van 3.457.000 werkende personen in 1983.
|
bron:
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/a...325-261813.pdf
Het aantal werknemers dat woon-werkverkeer doet is dus minstens met 31% gestegen. In feite kunnen we veronderstellen dat dit meer zijn. De stijging is vooral een gevolg van het feit dat in de meeste gezinnen men nu met 2 gaat werken. Dat betekent dat niet alle twee de werknemers dicht bij hun werk kunnen gaan wonen zoals vroeger, maar ook dat mensen nog eens extra moeten rijden om hun kinderen naar een opvang te brengen.
Maar hoeveel nieuwe wegen of verbredingen heeft de Vlaamse regering al aangelegd sinds ze daarvoor bevoegdheid waren? Ik stel vast dat ze wel geld hebben om wegversmallingen aan te leggen, en flitspalen te plaatsen. Maar om tegemoet te komen aan de noden van deze tijd......
En nu gaan ze de automobilisten die noodgedwongen met de wagen moeten rijden nog eens extra belasten.
Ze kunnen mij veel vertellen, maar niet dat de burger schuldig is. De hoofdoorzaak voor onze fileproblemen is m.i. de overheid. Kijk maar naar Nederland, daar heeft men dezelfde nieuwe economische en demografische omstandigheden als België, en daar verminderen de files.
PS hoeveel zijn de registratierechten in Nederland? Waar zou je het meeste verliezen bij de verkoop van de eigen woning om dichter bij de werkplek te gaan wonen, België of Nederland?