Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Deze Belgische zaken zouden met grootschalig DNA-onderzoek opgelost kunnen raken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244865)

Universalia 25 augustus 2018 05:04

Deze Belgische zaken zouden met grootschalig DNA-onderzoek opgelost kunnen raken

Deze Belgische zaken zouden met grootschalig DNA-onderzoek opgelost kunnen raken.

Citaat:

Zou een grootschalig DNA-onderzoek, zoals dat waarmee het Nederlandse gerecht de moordenaar van scoutsjongen Nicky Verstappen (11) na 20 jaar kon ontmaskeren, ook in ons land onopgeloste moorden kunnen ophelderen?
Een DNA staal van bij de geboorte dan kan dat gelijk de DNA databank in maar dat ligt wat gevoelig volgens sommigen?

Het onderwerp terug aansnijden is niet nieuw.

Een DNA-staal vanaf de geboorte?

"Eén grote DNA-databank voor alle inwoners van België"

:|

geertvdb 25 augustus 2018 08:16

Een uitgebreid DNA onderzoek van het haartje gevonden bij het lijk van Annick Van Uytsel had mogelijk moeten zijn. Ronald Janssen had sneller gepakt geweest, daar is ongelooflijk geflaterd.

De schoofzak 25 augustus 2018 09:45

We kunnen de draad van destijds herhalen (eigenlijk doet dit forum al jaren niets anders dan dezelfde onderwerpen herkauwen).

Ik ben voorstander van meer camera's en van iedereen een dna-staal.

Niet omdat ik zelf nooit iets zou mispeuteren,
maar vooral omdat als een andere iets mispeutert, het voor mij zoveel gemakkelijker is om mijn onschuld te bewijzen.

Neem als vb. die moord in Knokke.
Normaal gezien kwam de verloofde en hij alleen in het vizier.
De camera's bewezen zijn onschuld.
Het dna dat de dader achterliet, bewezen de onschuld van de verloofde nog veel meer.

Zeus 25 augustus 2018 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8787500)
We kunnen de draad van destijds herhalen (eigenlijk doet dit forum al jaren niets anders dan dezelfde onderwerpen herkauwen).

maar vooral omdat als een andere iets mispeutert, het voor mij zoveel gemakkelijker is om mijn onschuld te bewijzen.

Neem als vb. die moord in Knokke.
Normaal gezien kwam de verloofde en hij alleen in het vizier.
De camera's bewezen zijn onschuld.
Het dna dat de dader achterliet, bewezen de onschuld van de verloofde nog veel meer.

Dat de overheid eerst maar eens een DVD'tje leert afspelen en flikken aanwerft die niet om de haverklap op de vingers moeten worden getikt voor het wederrechtelijk raadplegen van databanken.

Tot die tijd lach ik eens goed met "uw gegevens zijn in veilige handen"

Zeus 25 augustus 2018 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8787500)

Ook al onzin. Stel dat zo'n databank bestond en een onschuldige jongen uit de streek had Annick Van Uytsel op die fuif een tong gedraaid....

Vette Pois(s)on 25 augustus 2018 10:09

zou niet de eerste keer zijn dat via dna bewijs een onschuldige voor de fout in een of ander labo opdraait

geertvdb 25 augustus 2018 10:44

2

geertvdb 25 augustus 2018 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8787510)
Ook al onzin. Stel dat zo'n databank bestond en een onschuldige jongen uit de streek had Annick Van Uytsel op die fuif een tong gedraaid....

Een data dna databank zou die jongen zijn onschuld bewezen hebben.

Xenophon 25 augustus 2018 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8787509)
Dat de overheid eerst maar eens een DVD'tje leert afspelen en flikken aanwerft die niet om de haverklap op de vingers moeten worden getikt voor het wederrechtelijk raadplegen van databanken.

2

Die gegevens zijn per definitie in onveilige handen.

Denk bijvoorbeeld maar aan de wapens die door de flikken zijn gestolen en doorverkocht.

Die jongens zijn officieel de grootste gangsterbende in Belgie.

Wapper 25 augustus 2018 13:04

Blijkbaar heeft er nog niemand over nagedacht dat door uw DNA ook uw onschuld kan bewezen worden.

Xenophon 25 augustus 2018 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8787623)
Blijkbaar heeft er nog niemand over nagedacht dat door uw DNA ook uw onschuld kan bewezen worden.

Na dat je dertig jaar onschuldig hebt binnen gezeten bedoel je?

Denk je werkelijk dat het gerecht zich nog ernstig bezig houdt met zaken waarin ze al een veroordeling hebben?

Wapper 25 augustus 2018 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8787632)
Na dat je dertig jaar onschuldig hebt binnen gezeten bedoel je?

Denk je werkelijk dat het gerecht zich nog ernstig bezig houdt met zaken waarin ze al een veroordeling hebben?

Ik bekijk dat positief: men vindt een wapen met DNA erop bij mijn vermoorde buurman. Welk vervolgverhaal heeft nu de grootste kans:
- Het DNA komt niet overeen met mijn DNA, einde verhaal?
- Mijn DNA werd op slinkse wijze op het moordwapen aangebracht, en ik zit met een probleem?

Het gegeven dat er 1 op 100000 keer een complexe malafide DNA-manipulatie gebeurt kan toch geen reden zijn om het kind met het badwater weg te gooien?

Universalia 25 augustus 2018 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8787731)
Ik bekijk dat positief: men vindt een wapen met DNA erop bij mijn vermoorde buurman. Welk vervolgverhaal heeft nu de grootste kans:
- Het DNA komt niet overeen met mijn DNA, einde verhaal?
- Mijn DNA werd op slinkse wijze op het moordwapen aangebracht, en ik zit met een probleem?

Het gegeven dat er 1 op 100000 keer een complexe malafide DNA-manipulatie gebeurt kan toch geen reden zijn om het kind met het badwater weg te gooien?

Naar alle waarschijnlijkheid zal men u, als u het gaat ontkennen dat u de mogelijke dader bent, de vraag stellen met wie u zelf in contact geweest bent en misschien iets aangeraakt heeft, glas, flesje, kleding waar eventueel uw vingerafdruk zou kunnen opstaan en men die op een slinkse wijze misbruikt heeft om u de schuld in de schoenen te schuiven?

Forensisch onderzoek en volgende ...

Heb ik nu teveel CSI gekeken? :roll:

De schoofzak 26 augustus 2018 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8787509)

Wel, op die aanwerving wil ik niet noodzakelijk wachten.
En die duizenden vrijwilligers in Nederland, die hun dna vrijwillig afstonden, waardoor de vetzak in het vizier kwam, ook niet.

De schoofzak 26 augustus 2018 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8787510)

Dikke zever.
Veel getuigen zouden dat tonggedraai ook gezien hebben, wat dezelfde conclusie zou gegeven hebben: er werden tongen gedraaid.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be