Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaams Belang en N-VA ruziën over kilometerheffing (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247767)

Drukazz 26 maart 2019 01:17

Vlaams Belang en N-VA ruziën over kilometerheffing
 
Vlaams Belang tegen kilometerheffing Weyts: “Automobilist is al genoeg uitgeperst”

Het Vlaams Belang zet zich fel af tegen het voorstel van Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) om rekeningrijden op basis van gps-tracking in te voeren. “België is door hoge accijnzen op brandstof nu al kampioen inzake rekeningrijden. De automobilist is al genoeg uitgeperst”, aldus voorzitter Tom Van Grieken. Ook de keuze van gps-tracking valt in slechte aarde. “Dit is pure big brother, een onaanvaardbare aanslag op de privacy.”

BRON

Vlaams Belang blijkbaar nog de enige partij die voor de automobilist opkomt.

N-VA gaat kletsen krijgen op 26 mei. Zoveel is zeker.

fcal 26 maart 2019 11:50

Het invoeren van rekeningrijden is al ettelijke malen bestudeerd in Nederland. Het heeft ook deel uitgemaakt van de programma's van talrijke partijen. Gebleken is dat het technisch zeer ingewikkeld is en een superdure infrastructuur nodig maakt.

Gezien circa de helft van het personenwagenpark stil staat, kan zo'n systeem onmogelijk de belastingen opbrengen, die de bestaande autobelasting opbrengt. Dat zal onvermijdelijk uitmonden in een dubbel systeem: een forfaitaire autobezitsbelasting en rekeningrijden. Dat wordt veel te duur.

Bovendien bestaat rekeningrijden al via de hoge accijnsen en belastingen op de autobrandstof. Hoe meer men rijdt, hoe meer men verbruikt, hoe meer belastingen worden afgedragen.

Steben 26 maart 2019 12:21

na 26 mei gaat NVA gewoon doen wat VOKA zegt. En dan zeggen dat ze daarom liberalen zijn. En de voorakkoord sossen gaan meeheulen, want dat doen ze al jaren.
Ik zeg het al een tijdje: In mijn ogen zijn er maar 3 opties om een verschil te maken met elk hun specifiek impact:

- VB: elke pure vlaamsnationalist zou nu VB moeten stemmen. Want de NVA haalt toch stemmen los van vlaamsnationlisme. ALs de droom een NVA-VB samenwerking is, zou 100% van de voorheen NVA-nationalisten VB moeten stemmen. Het zijn er echt niet zoveel.

- OVLD: zelfde redenering maar op vlak van sociaal-economische hervormingen. Een verzwakt blauw vandaag betekent een sterk geelrood blok. En dat voorspelt niet veel goeds. Blauw maakt NVA liberaler. Wat men ook beweert.

- GROEN: Dit is evident. Het is de grootste oppositie aan het worden.

Sneaky 26 maart 2019 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8975335)
na 26 mei gaat NVA gewoon doen wat VOKA zegt. En dan zeggen dat ze daarom liberalen zijn. En de voorakkoord sossen gaan meeheulen, want dat doen ze al jaren.

OK, dan kan ik gerust op twee oren slapen :-)

maddox 26 maart 2019 13:27

Ik denk dat de meeste mensen met 3 hersencellen die samenwerken duidelijk zien dat het rekeningrijden een bijkomende kost gaat worden voor hen die zich willen verplaatsen met een bruikbaar persoonlijk transportmiddel. Geen vervangende.

En zoals anderen al duidelijk aanhalen, gooi een paar cent aan taks op de brandstof erbij (liefst Europees) en het is ook rekeningrijden met de basis "de vervuiler betaald".

gertc 26 maart 2019 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 8975298)
Het invoeren van rekeningrijden is al ettelijke malen bestudeerd in Nederland. Het heeft ook deel uitgemaakt van de programma's van talrijke partijen. Gebleken is dat het technisch zeer ingewikkeld is en een superdure infrastructuur nodig maakt.

Dat kan ik bevestigen. Het Nederlandse ministerie heeft enkele jaren geleden een offerte-aanvraag uitgestuurd, en ik heb meegewerkt aan een antwoord daarop. De totale kostprijs, niet alleen installatiekost maar ook de jaarlijkse kost om het systeem draaiend te houden, was indrukwekkend.
Daarom ook dat er in Nederland nog altijd geen rekeningrijden is.

Tavek 26 maart 2019 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8975386)
Ik denk dat de meeste mensen met 3 hersencellen die samenwerken duidelijk zien dat het rekeningrijden een bijkomende kost gaat worden voor hen die zich willen verplaatsen met een bruikbaar persoonlijk transportmiddel. Geen vervangende.

En zoals anderen al duidelijk aanhalen, gooi een paar cent aan taks op de brandstof erbij (liefst Europees) en het is ook rekeningrijden met de basis "de vervuiler betaald".

Er is een probleem met louter een verhoging van de accijnzen....weet je welke ?

schaakspeler 26 maart 2019 14:57

Rekeningrijden is niet per se een belastingverhoging. Eerder een verschuiving (zoals de fameuze taxshift).
Veel zal dat niet uithalen. Tijdelijk (want er blijven mensen en auto's bijkomen) wat kortere files misschien.

Daarom lijkt mij enkel een forse belasting op het rijden op drukke plaatsen en tijden de enige oplossing voor het fileprobleem.
Mensen zijn nu eenmaal gemakzuchtige gewoontedieren die vooral door en voor (voelbaar veel) geld hun gedrag veranderen.

Moeilijk te controleren systeem? Ja, via smartphones in ieder geval. Iedere auto verplicht uitrusten met een OBU (On Board Unit) zoals bij vrachtwagens is wellicht niet haalbaar (relatief duur en wat met buitenlandse personenwagens). Beter intelligente camera's gebruiken op alle filegevoelige plaatsen.

Wie radicaal tegen rekeningrijden is en niet op het VB wil stemmen kan kiezen voor de PVDA (die zijn ook tegen). :lol:

fox 26 maart 2019 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8975386)
Ik denk dat de meeste mensen met 3 hersencellen die samenwerken duidelijk zien dat het rekeningrijden een bijkomende kost gaat worden voor hen die zich willen verplaatsen met een bruikbaar persoonlijk transportmiddel. Geen vervangende.

En zoals anderen al duidelijk aanhalen, gooi een paar cent aan taks op de brandstof erbij (liefst Europees) en het is ook rekeningrijden met de basis "de vervuiler betaald".

Daarmee haal je de mensen niet uit de spits. Het doel is namelijk om het verkeer meer te spreiden door minder door te rekenen op minder drukke momenten.

Xenophon 26 maart 2019 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8975529)
Daarmee haal je de mensen niet uit de spits. Het doel is namelijk om het verkeer meer te spreiden door minder door te rekenen op minder drukke momenten.

Je haalt de mensen sowieso niet uit de spits, tenzij er daar veel inzitten voor hun plezier.

Mensen zitten in de spits omdat ze geen keuze hebben.

Die extra gaan belasten zal de N-VA stemmen kosten.

Steben 26 maart 2019 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8975560)
Je haalt de mensen sowieso niet uit de spits, tenzij er daar veel inzitten voor hun plezier.

Mensen zitten in de spits omdat ze geen keuze hebben.

Die extra gaan belasten zal de N-VA stemmen kosten.

En daarenboven taxeer je dus evenzeer - of meer relatief gezien - de verplaatsingen buiten de spits.

gertc 26 maart 2019 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8975560)
Je haalt de mensen sowieso niet uit de spits, tenzij er daar veel inzitten voor hun plezier.
Mensen zitten in de spits omdat ze geen keuze hebben.

Dat klopt ook niet helemaal. Niemand zit voor zijn plezier in de spits, maar er zijn er wel een aantal voor wie de auto een comfortkeuze is - als dat comfort te veel kost zullen ze fiets/openbaar vervoer/carpoolen wel overwegen.

De doelstelling van het rekeningrijden begrijp ik - maar ik betwijfel wel of het de meest efficiënte manier is om dat doel te halen. Zorgen voor alternatieven is al zeker een voorwaarde. Ik zou zelfs zeggen - zorg eerst voor dat alternatief, en kijk dan of dat rekeningrijden nog nodig is!

Ik las enkele dagen geleden een artikel van een verkeersdeskundige die erop wees dat al die auto's ook ergens parkeren - en parkeertarieven zijn veel gemakkelijker aan te passen, de automaten staan er al. In Amsterdam betaal je tegenwoordig blijkbaar 5 euro per uur - dan denk je wel 3 keer na vooraleer je auto te nemen. Als die meeropbrengst dan volledig gebruikt wordt voor performant openbaar vervoer, dan krijg je misschien een systeem dat leefbaar is voor de stadsbewoners en acceptabel voor de pendelaars. Ik weet niet of het een goed idee is, maar wellicht wel de moeite om over na te denken voordat we aan rekeningrijden beginnen.

Garry 27 maart 2019 15:16

Lekker diezelen, 't gaat goed.
 
Zojuist weer maar eens naar de technische controle geweest met mijn dikke pick-up. Geen opmerkingen tenzij dat hij goedbevonden werd voor alle lage emissiezones. Zalig toch. En dan smijt veel andere hun dikke diesel de deur uit:rofl:

fred vanhove 27 maart 2019 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8976263)
Zojuist weer maar eens naar de technische controle geweest met mijn dikke pick-up. Geen opmerkingen tenzij dat hij goedbevonden werd voor alle lage emissiezones. Zalig toch. En dan smijt veel andere hun dikke diesel de deur uit:rofl:

Wat is er nu zo zalig aan het feit dat uw auto voldoet aan de vereiste euro norm ? Of dat nu een dikke diesel is of een piepklein benzine autootje doet er niet toe. Wat telt is het bouwjaar en de daaraan gekoppelde euro norm.
Wie een dikke diesel heeft van voor 2006 mag het schudden.

Volgens de EU-regelgeving hebben auto’s vanaf bouwjaar 2001 euronorm 3, vanaf 2005 euronorm 4 en zo verder. Vanaf 2014 komt de nieuwste norm: euronorm 6.

Voor Brussel
Euro 3 toegang tot 2020
Euro 4 toegang tot 2022
Euro 5 (recente diesels) toegang tot 2025

Antwerpen is nog drastischer.

Rahowa 27 maart 2019 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 8975340)
OK, dan kan ik gerust op twee oren slapen :-)

Pas op dat we na mei geen Waals blok(min de MR natuurlijk)krijgen samen met de Vlaamse linkerflank.Het hangt er van af of ze zonder de CD&V kunnen.

Aenigma 28 maart 2019 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaakspeler (Bericht 8975470)
Rekeningrijden is niet per se een belastingverhoging. Eerder een verschuiving (zoals de fameuze taxshift).
Veel zal dat niet uithalen. Tijdelijk (want er blijven mensen en auto's bijkomen) wat kortere files misschien.

Daarom lijkt mij enkel een forse belasting op het rijden op drukke plaatsen en tijden de enige oplossing voor het fileprobleem.
Mensen zijn nu eenmaal gemakzuchtige gewoontedieren die vooral door en voor (voelbaar veel) geld hun gedrag veranderen.

Moeilijk te controleren systeem? Ja, via smartphones in ieder geval. Iedere auto verplicht uitrusten met een OBU (On Board Unit) zoals bij vrachtwagens is wellicht niet haalbaar (relatief duur en wat met buitenlandse personenwagens). Beter intelligente camera's gebruiken op alle filegevoelige plaatsen.

Wie radicaal tegen rekeningrijden is en niet op het VB wil stemmen kan kiezen voor de PVDA (die zijn ook tegen). :lol:

tja moesten ze de taxen op brandstof afschaffen en alles op dat systeem inzetten zou ik het geen probleem vinden
maar je kan erop rekenen dat dit enkel nog meer belasting gaat zijn ipv een verschuiving

ik vraag me af of je dit kan aanklagen bij het grondwettelijk hof aangezien je zogezegd al belasting betaald op hoeveel je rijd via de taksen in de brandstof

Blue Sky 28 maart 2019 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz (Bericht 8975082)
Vlaams Belang blijkbaar nog de enige partij die voor de automobilist opkomt.

N-VA gaat kletsen krijgen op 26 mei. Zoveel is zeker.

Populisme heet zoiets. Sprookjes vertellen die de mensen graag willen horen
maakt de mensen nu eenmaal blij.

Dit is een beetje hetzelfde als wat de PS doet; gratis naar de tandarts, gratis naar de dokter, warme maaltijden voor alle kinderen op school, iedereen minimaal € 1500 pensioen. Vele mensen laten zich daardoor paaien en stemmen daar dan voor. Tot de verkozenen aan de macht komen en de plannen budgettair niet passen, of wat had je gedacht.

Rekeningrijden lijkt alvast noodzakelijk wil men hier een totaal verkeersinfarct vermijden in de toekomst. Sommige maatregelen zijn nu eenmaal niet zo populair, maar zijn wel noodzakelijk. Partijen die zo’n maatregelen durven nemen, verdienen respect.

Blue Sky 28 maart 2019 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8975560)
Je haalt de mensen sowieso niet uit de spits, tenzij er daar veel inzitten voor hun plezier.

Mensen zitten in de spits omdat ze geen keuze hebben.

Die extra gaan belasten zal de N-VA stemmen kosten.

Nu terug naar de realiteit i.p.v. wishful thinking.

Citaat:

Bovendien is er een blijvend stijgende vraag naar meer verplaatsingen door de bevolkingsgroei en is het vrijetijdsverkeer met nu al 34% tijdens de spits een doorslaggevende factor.”

gertc 28 maart 2019 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8976874)
Nu terug naar de realiteit i.p.v. wishful thinking.

Er zijn meerdere manieren om de realiteit te bekijken...
Citaat:

In de periode 1990-2017 nam het vrachtvervoer (in ton km) toe met 114 % terwijl het personenvervoer slechts met 26 % toenam.

Anna List 28 maart 2019 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8976874)
Nu terug naar de realiteit i.p.v. wishful thinking.

je bedoelt dat de meeste mensen wel voor hun plezier stil staan in de spits?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be