Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 maart 2019, 01:17   #1
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.459
Standaard Vlaams Belang en N-VA ruziën over kilometerheffing

Vlaams Belang tegen kilometerheffing Weyts: “Automobilist is al genoeg uitgeperst”

Het Vlaams Belang zet zich fel af tegen het voorstel van Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) om rekeningrijden op basis van gps-tracking in te voeren. “België is door hoge accijnzen op brandstof nu al kampioen inzake rekeningrijden. De automobilist is al genoeg uitgeperst”, aldus voorzitter Tom Van Grieken. Ook de keuze van gps-tracking valt in slechte aarde. “Dit is pure big brother, een onaanvaardbare aanslag op de privacy.”

BRON

Vlaams Belang blijkbaar nog de enige partij die voor de automobilist opkomt.

N-VA gaat kletsen krijgen op 26 mei. Zoveel is zeker.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2019, 11:50   #2
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Het invoeren van rekeningrijden is al ettelijke malen bestudeerd in Nederland. Het heeft ook deel uitgemaakt van de programma's van talrijke partijen. Gebleken is dat het technisch zeer ingewikkeld is en een superdure infrastructuur nodig maakt.

Gezien circa de helft van het personenwagenpark stil staat, kan zo'n systeem onmogelijk de belastingen opbrengen, die de bestaande autobelasting opbrengt. Dat zal onvermijdelijk uitmonden in een dubbel systeem: een forfaitaire autobezitsbelasting en rekeningrijden. Dat wordt veel te duur.

Bovendien bestaat rekeningrijden al via de hoge accijnsen en belastingen op de autobrandstof. Hoe meer men rijdt, hoe meer men verbruikt, hoe meer belastingen worden afgedragen.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2019, 12:21   #3
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

na 26 mei gaat NVA gewoon doen wat VOKA zegt. En dan zeggen dat ze daarom liberalen zijn. En de voorakkoord sossen gaan meeheulen, want dat doen ze al jaren.
Ik zeg het al een tijdje: In mijn ogen zijn er maar 3 opties om een verschil te maken met elk hun specifiek impact:

- VB: elke pure vlaamsnationalist zou nu VB moeten stemmen. Want de NVA haalt toch stemmen los van vlaamsnationlisme. ALs de droom een NVA-VB samenwerking is, zou 100% van de voorheen NVA-nationalisten VB moeten stemmen. Het zijn er echt niet zoveel.

- OVLD: zelfde redenering maar op vlak van sociaal-economische hervormingen. Een verzwakt blauw vandaag betekent een sterk geelrood blok. En dat voorspelt niet veel goeds. Blauw maakt NVA liberaler. Wat men ook beweert.

- GROEN: Dit is evident. Het is de grootste oppositie aan het worden.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 26 maart 2019 om 12:28.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2019, 12:24   #4
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 5.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
na 26 mei gaat NVA gewoon doen wat VOKA zegt. En dan zeggen dat ze daarom liberalen zijn. En de voorakkoord sossen gaan meeheulen, want dat doen ze al jaren.
OK, dan kan ik gerust op twee oren slapen
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2019, 13:27   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.593
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik denk dat de meeste mensen met 3 hersencellen die samenwerken duidelijk zien dat het rekeningrijden een bijkomende kost gaat worden voor hen die zich willen verplaatsen met een bruikbaar persoonlijk transportmiddel. Geen vervangende.

En zoals anderen al duidelijk aanhalen, gooi een paar cent aan taks op de brandstof erbij (liefst Europees) en het is ook rekeningrijden met de basis "de vervuiler betaald".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2019, 13:52   #6
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Het invoeren van rekeningrijden is al ettelijke malen bestudeerd in Nederland. Het heeft ook deel uitgemaakt van de programma's van talrijke partijen. Gebleken is dat het technisch zeer ingewikkeld is en een superdure infrastructuur nodig maakt.
Dat kan ik bevestigen. Het Nederlandse ministerie heeft enkele jaren geleden een offerte-aanvraag uitgestuurd, en ik heb meegewerkt aan een antwoord daarop. De totale kostprijs, niet alleen installatiekost maar ook de jaarlijkse kost om het systeem draaiend te houden, was indrukwekkend.
Daarom ook dat er in Nederland nog altijd geen rekeningrijden is.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2019, 14:30   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik denk dat de meeste mensen met 3 hersencellen die samenwerken duidelijk zien dat het rekeningrijden een bijkomende kost gaat worden voor hen die zich willen verplaatsen met een bruikbaar persoonlijk transportmiddel. Geen vervangende.

En zoals anderen al duidelijk aanhalen, gooi een paar cent aan taks op de brandstof erbij (liefst Europees) en het is ook rekeningrijden met de basis "de vervuiler betaald".
Er is een probleem met louter een verhoging van de accijnzen....weet je welke ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2019, 14:57   #8
schaakspeler
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 330
Standaard

Rekeningrijden is niet per se een belastingverhoging. Eerder een verschuiving (zoals de fameuze taxshift).
Veel zal dat niet uithalen. Tijdelijk (want er blijven mensen en auto's bijkomen) wat kortere files misschien.

Daarom lijkt mij enkel een forse belasting op het rijden op drukke plaatsen en tijden de enige oplossing voor het fileprobleem.
Mensen zijn nu eenmaal gemakzuchtige gewoontedieren die vooral door en voor (voelbaar veel) geld hun gedrag veranderen.

Moeilijk te controleren systeem? Ja, via smartphones in ieder geval. Iedere auto verplicht uitrusten met een OBU (On Board Unit) zoals bij vrachtwagens is wellicht niet haalbaar (relatief duur en wat met buitenlandse personenwagens). Beter intelligente camera's gebruiken op alle filegevoelige plaatsen.

Wie radicaal tegen rekeningrijden is en niet op het VB wil stemmen kan kiezen voor de PVDA (die zijn ook tegen).
schaakspeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2019, 17:03   #9
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.481
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik denk dat de meeste mensen met 3 hersencellen die samenwerken duidelijk zien dat het rekeningrijden een bijkomende kost gaat worden voor hen die zich willen verplaatsen met een bruikbaar persoonlijk transportmiddel. Geen vervangende.

En zoals anderen al duidelijk aanhalen, gooi een paar cent aan taks op de brandstof erbij (liefst Europees) en het is ook rekeningrijden met de basis "de vervuiler betaald".
Daarmee haal je de mensen niet uit de spits. Het doel is namelijk om het verkeer meer te spreiden door minder door te rekenen op minder drukke momenten.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2019, 17:52   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Daarmee haal je de mensen niet uit de spits. Het doel is namelijk om het verkeer meer te spreiden door minder door te rekenen op minder drukke momenten.
Je haalt de mensen sowieso niet uit de spits, tenzij er daar veel inzitten voor hun plezier.

Mensen zitten in de spits omdat ze geen keuze hebben.

Die extra gaan belasten zal de N-VA stemmen kosten.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2019, 18:21   #11
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je haalt de mensen sowieso niet uit de spits, tenzij er daar veel inzitten voor hun plezier.

Mensen zitten in de spits omdat ze geen keuze hebben.

Die extra gaan belasten zal de N-VA stemmen kosten.
En daarenboven taxeer je dus evenzeer - of meer relatief gezien - de verplaatsingen buiten de spits.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2019, 22:00   #12
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je haalt de mensen sowieso niet uit de spits, tenzij er daar veel inzitten voor hun plezier.
Mensen zitten in de spits omdat ze geen keuze hebben.
Dat klopt ook niet helemaal. Niemand zit voor zijn plezier in de spits, maar er zijn er wel een aantal voor wie de auto een comfortkeuze is - als dat comfort te veel kost zullen ze fiets/openbaar vervoer/carpoolen wel overwegen.

De doelstelling van het rekeningrijden begrijp ik - maar ik betwijfel wel of het de meest efficiënte manier is om dat doel te halen. Zorgen voor alternatieven is al zeker een voorwaarde. Ik zou zelfs zeggen - zorg eerst voor dat alternatief, en kijk dan of dat rekeningrijden nog nodig is!

Ik las enkele dagen geleden een artikel van een verkeersdeskundige die erop wees dat al die auto's ook ergens parkeren - en parkeertarieven zijn veel gemakkelijker aan te passen, de automaten staan er al. In Amsterdam betaal je tegenwoordig blijkbaar 5 euro per uur - dan denk je wel 3 keer na vooraleer je auto te nemen. Als die meeropbrengst dan volledig gebruikt wordt voor performant openbaar vervoer, dan krijg je misschien een systeem dat leefbaar is voor de stadsbewoners en acceptabel voor de pendelaars. Ik weet niet of het een goed idee is, maar wellicht wel de moeite om over na te denken voordat we aan rekeningrijden beginnen.

Laatst gewijzigd door gertc : 26 maart 2019 om 22:02.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 15:16   #13
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard Lekker diezelen, 't gaat goed.

Zojuist weer maar eens naar de technische controle geweest met mijn dikke pick-up. Geen opmerkingen tenzij dat hij goedbevonden werd voor alle lage emissiezones. Zalig toch. En dan smijt veel andere hun dikke diesel de deur uit

Laatst gewijzigd door Garry : 27 maart 2019 om 15:18.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 15:49   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Zojuist weer maar eens naar de technische controle geweest met mijn dikke pick-up. Geen opmerkingen tenzij dat hij goedbevonden werd voor alle lage emissiezones. Zalig toch. En dan smijt veel andere hun dikke diesel de deur uit
Wat is er nu zo zalig aan het feit dat uw auto voldoet aan de vereiste euro norm ? Of dat nu een dikke diesel is of een piepklein benzine autootje doet er niet toe. Wat telt is het bouwjaar en de daaraan gekoppelde euro norm.
Wie een dikke diesel heeft van voor 2006 mag het schudden.

Volgens de EU-regelgeving hebben auto’s vanaf bouwjaar 2001 euronorm 3, vanaf 2005 euronorm 4 en zo verder. Vanaf 2014 komt de nieuwste norm: euronorm 6.

Voor Brussel
Euro 3 toegang tot 2020
Euro 4 toegang tot 2022
Euro 5 (recente diesels) toegang tot 2025

Antwerpen is nog drastischer.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 27 maart 2019 om 15:58.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 19:00   #15
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
OK, dan kan ik gerust op twee oren slapen
Pas op dat we na mei geen Waals blok(min de MR natuurlijk)krijgen samen met de Vlaamse linkerflank.Het hangt er van af of ze zonder de CD&V kunnen.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2019, 08:31   #16
Aenigma
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 21 maart 2013
Berichten: 363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaakspeler Bekijk bericht
Rekeningrijden is niet per se een belastingverhoging. Eerder een verschuiving (zoals de fameuze taxshift).
Veel zal dat niet uithalen. Tijdelijk (want er blijven mensen en auto's bijkomen) wat kortere files misschien.

Daarom lijkt mij enkel een forse belasting op het rijden op drukke plaatsen en tijden de enige oplossing voor het fileprobleem.
Mensen zijn nu eenmaal gemakzuchtige gewoontedieren die vooral door en voor (voelbaar veel) geld hun gedrag veranderen.

Moeilijk te controleren systeem? Ja, via smartphones in ieder geval. Iedere auto verplicht uitrusten met een OBU (On Board Unit) zoals bij vrachtwagens is wellicht niet haalbaar (relatief duur en wat met buitenlandse personenwagens). Beter intelligente camera's gebruiken op alle filegevoelige plaatsen.

Wie radicaal tegen rekeningrijden is en niet op het VB wil stemmen kan kiezen voor de PVDA (die zijn ook tegen).
tja moesten ze de taxen op brandstof afschaffen en alles op dat systeem inzetten zou ik het geen probleem vinden
maar je kan erop rekenen dat dit enkel nog meer belasting gaat zijn ipv een verschuiving

ik vraag me af of je dit kan aanklagen bij het grondwettelijk hof aangezien je zogezegd al belasting betaald op hoeveel je rijd via de taksen in de brandstof
Aenigma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2019, 10:02   #17
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Vlaams Belang blijkbaar nog de enige partij die voor de automobilist opkomt.

N-VA gaat kletsen krijgen op 26 mei. Zoveel is zeker.
Populisme heet zoiets. Sprookjes vertellen die de mensen graag willen horen
maakt de mensen nu eenmaal blij.

Dit is een beetje hetzelfde als wat de PS doet; gratis naar de tandarts, gratis naar de dokter, warme maaltijden voor alle kinderen op school, iedereen minimaal € 1500 pensioen. Vele mensen laten zich daardoor paaien en stemmen daar dan voor. Tot de verkozenen aan de macht komen en de plannen budgettair niet passen, of wat had je gedacht.

Rekeningrijden lijkt alvast noodzakelijk wil men hier een totaal verkeersinfarct vermijden in de toekomst. Sommige maatregelen zijn nu eenmaal niet zo populair, maar zijn wel noodzakelijk. Partijen die zo’n maatregelen durven nemen, verdienen respect.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2019, 10:08   #18
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je haalt de mensen sowieso niet uit de spits, tenzij er daar veel inzitten voor hun plezier.

Mensen zitten in de spits omdat ze geen keuze hebben.

Die extra gaan belasten zal de N-VA stemmen kosten.
Nu terug naar de realiteit i.p.v. wishful thinking.

Citaat:
Bovendien is er een blijvend stijgende vraag naar meer verplaatsingen door de bevolkingsgroei en is het vrijetijdsverkeer met nu al 34% tijdens de spits een doorslaggevende factor.”
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2019, 11:00   #19
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Nu terug naar de realiteit i.p.v. wishful thinking.
Er zijn meerdere manieren om de realiteit te bekijken...
Citaat:
In de periode 1990-2017 nam het vrachtvervoer (in ton km) toe met 114 % terwijl het personenvervoer slechts met 26 % toenam.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2019, 11:04   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Nu terug naar de realiteit i.p.v. wishful thinking.
je bedoelt dat de meeste mensen wel voor hun plezier stil staan in de spits?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be