![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.459
|
![]() Vlaams Belang tegen kilometerheffing Weyts: “Automobilist is al genoeg uitgeperst”
Het Vlaams Belang zet zich fel af tegen het voorstel van Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) om rekeningrijden op basis van gps-tracking in te voeren. “België is door hoge accijnzen op brandstof nu al kampioen inzake rekeningrijden. De automobilist is al genoeg uitgeperst”, aldus voorzitter Tom Van Grieken. Ook de keuze van gps-tracking valt in slechte aarde. “Dit is pure big brother, een onaanvaardbare aanslag op de privacy.” BRON Vlaams Belang blijkbaar nog de enige partij die voor de automobilist opkomt. N-VA gaat kletsen krijgen op 26 mei. Zoveel is zeker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
|
![]() Het invoeren van rekeningrijden is al ettelijke malen bestudeerd in Nederland. Het heeft ook deel uitgemaakt van de programma's van talrijke partijen. Gebleken is dat het technisch zeer ingewikkeld is en een superdure infrastructuur nodig maakt.
Gezien circa de helft van het personenwagenpark stil staat, kan zo'n systeem onmogelijk de belastingen opbrengen, die de bestaande autobelasting opbrengt. Dat zal onvermijdelijk uitmonden in een dubbel systeem: een forfaitaire autobezitsbelasting en rekeningrijden. Dat wordt veel te duur. Bovendien bestaat rekeningrijden al via de hoge accijnsen en belastingen op de autobrandstof. Hoe meer men rijdt, hoe meer men verbruikt, hoe meer belastingen worden afgedragen.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
|
![]() na 26 mei gaat NVA gewoon doen wat VOKA zegt. En dan zeggen dat ze daarom liberalen zijn. En de voorakkoord sossen gaan meeheulen, want dat doen ze al jaren.
Ik zeg het al een tijdje: In mijn ogen zijn er maar 3 opties om een verschil te maken met elk hun specifiek impact: - VB: elke pure vlaamsnationalist zou nu VB moeten stemmen. Want de NVA haalt toch stemmen los van vlaamsnationlisme. ALs de droom een NVA-VB samenwerking is, zou 100% van de voorheen NVA-nationalisten VB moeten stemmen. Het zijn er echt niet zoveel. - OVLD: zelfde redenering maar op vlak van sociaal-economische hervormingen. Een verzwakt blauw vandaag betekent een sterk geelrood blok. En dat voorspelt niet veel goeds. Blauw maakt NVA liberaler. Wat men ook beweert. - GROEN: Dit is evident. Het is de grootste oppositie aan het worden.
__________________
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 26 maart 2019 om 12:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 5.182
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat de meeste mensen met 3 hersencellen die samenwerken duidelijk zien dat het rekeningrijden een bijkomende kost gaat worden voor hen die zich willen verplaatsen met een bruikbaar persoonlijk transportmiddel. Geen vervangende.
En zoals anderen al duidelijk aanhalen, gooi een paar cent aan taks op de brandstof erbij (liefst Europees) en het is ook rekeningrijden met de basis "de vervuiler betaald".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
![]() Citaat:
Daarom ook dat er in Nederland nog altijd geen rekeningrijden is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 26 oktober 2010
Berichten: 330
|
![]() Rekeningrijden is niet per se een belastingverhoging. Eerder een verschuiving (zoals de fameuze taxshift).
Veel zal dat niet uithalen. Tijdelijk (want er blijven mensen en auto's bijkomen) wat kortere files misschien. Daarom lijkt mij enkel een forse belasting op het rijden op drukke plaatsen en tijden de enige oplossing voor het fileprobleem. Mensen zijn nu eenmaal gemakzuchtige gewoontedieren die vooral door en voor (voelbaar veel) geld hun gedrag veranderen. Moeilijk te controleren systeem? Ja, via smartphones in ieder geval. Iedere auto verplicht uitrusten met een OBU (On Board Unit) zoals bij vrachtwagens is wellicht niet haalbaar (relatief duur en wat met buitenlandse personenwagens). Beter intelligente camera's gebruiken op alle filegevoelige plaatsen. Wie radicaal tegen rekeningrijden is en niet op het VB wil stemmen kan kiezen voor de PVDA (die zijn ook tegen). ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.481
|
![]() Citaat:
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.482
|
![]() Citaat:
Mensen zitten in de spits omdat ze geen keuze hebben. Die extra gaan belasten zal de N-VA stemmen kosten.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
|
![]() En daarenboven taxeer je dus evenzeer - of meer relatief gezien - de verplaatsingen buiten de spits.
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
![]() Citaat:
De doelstelling van het rekeningrijden begrijp ik - maar ik betwijfel wel of het de meest efficiënte manier is om dat doel te halen. Zorgen voor alternatieven is al zeker een voorwaarde. Ik zou zelfs zeggen - zorg eerst voor dat alternatief, en kijk dan of dat rekeningrijden nog nodig is! Ik las enkele dagen geleden een artikel van een verkeersdeskundige die erop wees dat al die auto's ook ergens parkeren - en parkeertarieven zijn veel gemakkelijker aan te passen, de automaten staan er al. In Amsterdam betaal je tegenwoordig blijkbaar 5 euro per uur - dan denk je wel 3 keer na vooraleer je auto te nemen. Als die meeropbrengst dan volledig gebruikt wordt voor performant openbaar vervoer, dan krijg je misschien een systeem dat leefbaar is voor de stadsbewoners en acceptabel voor de pendelaars. Ik weet niet of het een goed idee is, maar wellicht wel de moeite om over na te denken voordat we aan rekeningrijden beginnen. Laatst gewijzigd door gertc : 26 maart 2019 om 22:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
|
![]() Zojuist weer maar eens naar de technische controle geweest met mijn dikke pick-up. Geen opmerkingen tenzij dat hij goedbevonden werd voor alle lage emissiezones. Zalig toch. En dan smijt veel andere hun dikke diesel de deur uit
![]() Laatst gewijzigd door Garry : 27 maart 2019 om 15:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.471
|
![]() Citaat:
Wie een dikke diesel heeft van voor 2006 mag het schudden. Volgens de EU-regelgeving hebben auto’s vanaf bouwjaar 2001 euronorm 3, vanaf 2005 euronorm 4 en zo verder. Vanaf 2014 komt de nieuwste norm: euronorm 6. Voor Brussel Euro 3 toegang tot 2020 Euro 4 toegang tot 2022 Euro 5 (recente diesels) toegang tot 2025 Antwerpen is nog drastischer. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 27 maart 2019 om 15:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
|
![]() Pas op dat we na mei geen Waals blok(min de MR natuurlijk)krijgen samen met de Vlaamse linkerflank.Het hangt er van af of ze zonder de CD&V kunnen.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 21 maart 2013
Berichten: 363
|
![]() Citaat:
maar je kan erop rekenen dat dit enkel nog meer belasting gaat zijn ipv een verschuiving ik vraag me af of je dit kan aanklagen bij het grondwettelijk hof aangezien je zogezegd al belasting betaald op hoeveel je rijd via de taksen in de brandstof |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Citaat:
maakt de mensen nu eenmaal blij. Dit is een beetje hetzelfde als wat de PS doet; gratis naar de tandarts, gratis naar de dokter, warme maaltijden voor alle kinderen op school, iedereen minimaal € 1500 pensioen. Vele mensen laten zich daardoor paaien en stemmen daar dan voor. Tot de verkozenen aan de macht komen en de plannen budgettair niet passen, of wat had je gedacht. Rekeningrijden lijkt alvast noodzakelijk wil men hier een totaal verkeersinfarct vermijden in de toekomst. Sommige maatregelen zijn nu eenmaal niet zo populair, maar zijn wel noodzakelijk. Partijen die zo’n maatregelen durven nemen, verdienen respect.
__________________
Ignorance is bliss |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
Ignorance is bliss |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() |
![]() |
![]() |