![]() |
Autolak spuiten met spuitbus.
Ik ga een kapje voor mijn motorfiets spuiten.
Tweedehans gekocht. Wit. Motorfiets is rood. Spuiten dus. Normaal besteed ik al mijn lakwerk uit maar omdat dit echt maar een klein kapje is (+/-30cm x 20cm, nagenoeg vlak) en ik momenteel tijd genoeg heb ga ik het eens proberen met een spuitbus. Bij Crop een spuitbus op kleur besteld (2K-autolak hoogglans, PPG473.101), wat schuurpapier, ontvetter, plamuur, primer... Het materiaal heb ik dus (of is toch op komst), nu de expertise nog. Waar moet ik op letten? Wat mag ik zeker niet vergeten? Hoeveel lagen? Hoeveel tijd tussen de lagen? Schuren tussen de lagen? Polijsten achteraf?... Tips? Trucs? Do's?? Don't's?? Go!! Thx!! |
Mondmaskertje opzetten. De Chinese zijn minder goed;-)
Moet het glanzend zijn, of mat? Voor mat, een beetje korrelig, achteraf van wat verder na-nevelen, kan mooi resultaat hebben (indien gewenst natuurlijk) |
check dat het inderdaad RODE lak is....:oops:
|
Eerst oefenen op uw schoonmoeder!
![]() |
Citaat:
Schuren met een korrel 800 indien je wil lakken zonder grondverf. Ergens vlak in de buurt van het te spuiten oppervalk een streepje plakband plakken zodat je daar met je vinger kan nagaan of de aangebrachte laag aan het drogen is gegaan. Tussen twee lagen moet je namelijk voldoende tijd laten om de vorige aangebrachte laag te laten uitdampen/50% drogen. Uw eerste laag dient een nevel te zijn, zo aangebracht dat je de onderliggende kleur nog duidelijk kan zien. De volgende laag pas aanbrengen als de verf nog plakt maar niet echt veel verf op je vinger achterlaat. Daarvoor dient het stukje plakband dat je met het onderdeel mee schildert. Het is evident dat je met je vinger niet op je onderdeel gaat voelen of de verf reeds droog genoeg is. Het hangt een beetje af van de ondergrond,kwaliteit verf en kleur hoeveel lagen je dient te spuiten. Respecteer de juiste droogtijd tussen de lagen en de kans op een mooi resultaat is vrij groot. |
Citaat:
Post anders even een foto dan weet ik waarover je praat. |
Citaat:
Citaat:
|
Ga je dat wel doen joch...:-o
|
Citaat:
Niet nodig dus als ik schuur met korrel 800 dus? De enige reden waarom ik primer zou gebruiken is omdat ik hier en daar een miniem klein beetje moet bijplamuren. Niet meer dan wat lichte krasjes (die wel net te diep zijn om weg te schuren) en wat putjes die volgens mij ontstaan zijn doordat er niet ontvet is geweest voor de witte lak gespoten werd. En ik weet niet of zonder primer over plamuur (al is het maar een minieme hoeveelheid) spuiten aan te raden is. Citaat:
Merci!! Citaat:
Merci again!! Citaat:
De ene raadt een tiental minuten aan, de andere gaat tussen elke laag schuren dus die moet dan elke laag compleet lagen drogen, nog een andere spuit na een nachtje drogen pas de volgende laag... Het meerderdeel van de adviezen die ik lees hebben het inderdaad wel over jou manier nl. de vorige laag niet helemaal laten drogen. Ik denk dat ik die manier dus maar ga hanteren (tenzij de spuitbus iets anders weet te vertellen...) |
Citaat:
Kapje los: ![]() Kapje op het zadel: ![]() Totaalbeeld: ![]() |
Voor alle duidelijkheid: de binnenkant van het kapje moet niet gespoten worden (is toch niet zichtbaar en is nog in de originele rode kleur)
|
Citaat:
Vroeger (toen ik nog jong was en de kippen nog tanden hadden) spoot ik ooit wel eens een kader of benzinetank van een brommer met een spuitbus en na enkele keren kreeg ik daar uiteindelijk meer dan aanvaardbare resultaten mee. En wat moet een mens anders al doen eh? Ik kan moeilijk elke dag mijn gras afrijden... |
Je hebt primer en je hebt spuitplamuur die ook als primer dienst doet.
Het eerste zakt weer in en het tweede is goed voor kleine krasjes en zo. Let er wel op dat je op plastic met een plasticprimer moet werken. Of uw verf zal er af pellen nadien. Gewone primer op plastic is waardeloos. En voor de rest glad zetten en spuiten zoals Johan meegeeft. Nog een klein tipje ...als de primer geschuurd zal worden vernevel een heel klein beetje kleur er bovenop. Als die nevel weggeschuurd zal zijn is het in principe spiegelglad en klaar. (Nevel blijft in de kleinste putjes zichtbaar) Maar dat laatste is enkel een trucje. Hoe dan ook eerst plastic primer. Daarna kan je er gewone primer of lak opspuiten zo veel je wil. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Indien je ook maar een beetje plamuur zet (ook voor kleine krassen) dan zou ik er toch een grondlaag/primmer over zetten - deze kan je dan schuren (bij dit weer enkele dagen goed laten uitharden) met korrel 800. Indien je dat niet doet komt vroeg of laat de kras opnieuw te voorschijn. Knap machien man.... als het niet lukt dan gooi je het kapje maar eens binnen. Het ene plezier is het andere waard. :-P |
Citaat:
|
Ik zou dat kapje in het wit spuiten.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het kapje is overigens een origineel onderdeel, niet één of ander aftermarktet opsmuk-spul. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be