Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   LEZ is duidelijk één grote leugen! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=252839)

Mambo 8 april 2020 20:08

LEZ is duidelijk één grote leugen!
 
Halvering autoverkeer maar toch geen gezondere lucht: “Veel fijn stof door mest boeren en mooie weer”
Minder fijn stof dankzij de lockdown en het gehalveerde autoverkeer? Neen, integendeel zelfs: de lucht is op sommige dagen ongezonder dan voor de maatregelen. Vrachtwagens blijven immers rijden, industrie blijft uitstoten, de boeren zijn volop aan het mesten en het weer wil ook niet mee.


https://m.hln.be/wetenschap-planeet/...weer~a770094c/

Geen ontkennen meer aan.

Micele 8 april 2020 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9292261)
Halvering autoverkeer maar toch geen gezondere lucht: “Veel fijn stof door mest boeren en mooie weer”
Minder fijn stof dankzij de lockdown en het gehalveerde autoverkeer? Neen, integendeel zelfs: de lucht is op sommige dagen ongezonder dan voor de maatregelen. Vrachtwagens blijven immers rijden, industrie blijft uitstoten, de boeren zijn volop aan het mesten en het weer wil ook niet mee.


https://m.hln.be/wetenschap-planeet/...weer~a770094c/

Geen ontkennen meer aan.

Fake nieuws, en fake draad.

Dit is beter:

Citaat:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200323_04899687

Betere luchtkwaliteit maar niet alleen dankzij corona

24/03/2020 om 06:06 door ty, poj

De luchtkwaliteit is goed, zowel fijn stof als stikstofdioxide laat erg lage waarden optekenen. Al heeft dat meer met het weer dan met corona te maken.

‘Er wordt zuivere, polaire lucht aangevoerd en er is veel wind, wat de vervuiling verspreidt’, zegt Frans Fierens van de Vlaamse Milieumaatschappij. ‘De eerste dagen van de maatregelen was het windstil en hing er veel fijn stof. Dat fijn stof heeft meer bronnen dan verkeer: landbouw, industrie en de verwarming van de huizen. Natuurlijk, de waarden zouden hoger liggen met het gewone aantal wagens op de weg, maar het blijft moeilijk om te bepalen hoe groot de impact van deze coronamaatregelen in de betere lucht is.’

Satellietbeelden van Noord-Italië, een regio met een reputatie van slechte lucht, toonden aan dat de situatie wat stikstofdioxide betreft er sinds de lockdown op vooruitgegaan is. Vergelijkbare evoluties zie je in China, Zuid-Korea en het VK. ‘Met satellietbeelden moet je wel opletten’, waarschuwt Fierens. ‘Ze geven een beeld van de atmosfeer op grote hoogte, niet van de situatie op de grond. Die kan verschillen.’

Luchtvervuiling heeft een schadelijk effect op de gezondheid. Professor Tim Nawrot (UHasselt) vindt het te vroeg om te zeggen of de terugval in de uitstoot van het verkeer een gunstige impact kan hebben. ‘Wat we al van voor de coronacrisis wisten, is dat wanneer het fijn stof piekt, het aantal hartinfarcten met zowat vijf procent toeneemt. We gaan ervan uit dat een verbeterde situatie voor die aandoening gunstig zou kunnen uitdraaien. De eerste voorlopige gegevens uit China wijzen in de richting dat het aantal sterfgevallen dat je aan slechte lucht kunt toeschrijven daar de jongste weken is gedaald.’

‘Samen met collega’s van de Universiteit Antwerpen hebben we een studie uitgevoerd naar patiënten op de intensieve zorg die beademd worden. Het is gebleken dat ze sneller van de beademing af kunnen als de buitenlucht in de week voor hun opname minder vervuild was.’

Dat brengt ons opnieuw bij de coronacrisis. ‘Een deel van de covid-19-patiënten ligt aan de beademing,’ zegt Nawrot. ‘Hoewel de studie niet bij deze groep is uitgevoerd, is het niet gek om te veronderstellen dat een betere luchtkwaliteit de dagen voor hun opname op intensieve zorg hun herstel mee in de hand zou kunnen werken.’

Mambo 8 april 2020 21:39

Fake satelliet en fake experten en fake grafiekjes.
Alles fake.

Het enige dat niet fake is, is dat alles fake was.


Overduidelijk!

Niet alleen moeten de LEZ weg, ze moeten ook iedereen die voor fake nieuws en fake reglement gecompenseerd worden voor alle onkosten en gederfde inkomsten !

fred vanhove 8 april 2020 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9292346)
Fake satelliet en fake experten en fake grafiekjes.
Alles fake.

Het enige dat niet fake is, is dat alles fake was.


Overduidelijk!

Niet alleen moeten de LEZ weg, ze moeten ook iedereen die voor fake nieuws en fake reglement gecompenseerd worden voor alle onkosten en gederfde inkomsten !

Volledig mee akkoord. Heb er lang in geloofd maar nu niet meer.

fred vanhove 8 april 2020 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9292332)
Fake nieuws, en fake draad.

Dit is beter:


Als het niet in uw kraam past is het fake. Past het wel in uw kraam is het pure waarheid. Uw plaatje wordt wat afgezaagd.

reservespeler 9 april 2020 06:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9292346)
Fake satelliet en fake experten en fake grafiekjes.
Alles fake.

Het enige dat niet fake is, is dat alles fake was.


Overduidelijk!

Niet alleen moeten de LEZ weg, ze moeten ook iedereen die voor fake nieuws en fake reglement gecompenseerd worden voor alle onkosten en gederfde inkomsten !

En eigenlijk schrijft hij hetzelfde (eerste deel), alleen is zijn bijdrage iets langer. De betere lucht komt er niet door het mindere verkeer, maar door de luchtstromingen (lees door het betere weer).

Pandareus 9 april 2020 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9292381)
Als het niet in uw kraam past is het fake. Past het wel in uw kraam is het pure waarheid. Uw plaatje wordt wat afgezaagd.


Het is enkel wachten op het zoveelste Hoera! draadje met recordcijfers inzake verkoop voor electrische auto's.


Aurora_Borealis 9 april 2020 10:56

2 Bijlage(n)
Er is geen effect van de lockdown op de luchtkwaliteit, in tegendeel...

Even de daggemiddelden van alle meetstations van Irceline bekeken voor de afgelopen 2 maanden, voor PM2.5. Verbetering na 16 maart ? ja lol...

Bijlage 112111

Wacht, nu al die diesel personenwagens aan de kant staan, dan moet toch zeker daling in NO2 zichtbaar zijn, zeker ? Nope ...

Bijlage 112112

Die eerste hoera berichten waren gebaseerd op één of twee momentopnames. Trendanalyse is te hoog gegrepen voor sommige 'experten' en 'journalisten' (ik heb het dan over simpelen zoals deze die na één dag meten (20 maart) al besloten dat de kwaliteit gigantisch verbeterd was en ermee naar de pers moesten)...

Tavek 9 april 2020 11:12

Aurora, dat klopt niet.

Ik heb meegewerkt aan het ontwerp van dit toestel:





Het effect in Noord Italie is opzienbarend.

Hier nog eentje, voor ons:





De metingen zijn gemddelde over langere periodes dus die "momentopname" van u klopt niet hier.

Aurora_Borealis 9 april 2020 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9292712)
Aurora, dat klopt niet.

Wel, ik heb me gebaseerd op wat dagelijks de 40+ meetstations van Irceline rapporteren de afgelopen 2 maand...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9292712)
De metingen zijn gemddelde over langere periodes dus die "momentopname" van u klopt niet hier.

Het persbericht dat ik had gelinkt baseerde zich enkel op een vergelijking van 19/20 maart versus het jaargemiddelde wat betreft de Irceline-gegevens, 2 dagen maar ! Dat is momentopname en mensen een rad voor de ogen draaien...

We hadden eigenlijk in januari en februari al vrij goede luchtkwaliteit in België - blijkbaar spelen de klimatologische omstandigheden (en allicht het indirect effect ervan op anthropogene uitstoot) een veel grotere rol dan het direct effect van antropogene activiteit. Ook voor Wuhan kwamen wetenschappers al dezelfde conclusie in het volgende paper: Severe air pollution events not avoided by reduced anthropogenic activities during COVID-19 outbreak

Mambo 9 april 2020 13:31

Het is natuurlijk een serieuze blamage voor alle zelfverklaarde experten.

Fakers!
Poenscheppers met hun architecten swingclubje waar de infrastructuur opdrachtjes gretig verdeeld werden en nog worden en met de winsten peperdure pandjes kopen op de Brugse reien.
Allemaal tjing in hun pocket.
Eenarmige bandieten!

Tavek 9 april 2020 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9292764)
Wel, ik heb me gebaseerd op wat dagelijks de 40+ meetstations van Irceline rapporteren de afgelopen 2 maand...



Het persbericht dat ik had gelinkt baseerde zich enkel op een vergelijking van 19/20 maart versus het jaargemiddelde wat betreft de Irceline-gegevens, 2 dagen maar ! Dat is momentopname en mensen een rad voor de ogen draaien...

We hadden eigenlijk in januari en februari al vrij goede luchtkwaliteit in België - blijkbaar spelen de klimatologische omstandigheden (en allicht het indirect effect ervan op anthropogene uitstoot) een veel grotere rol dan het direct effect van antropogene activiteit. Ook voor Wuhan kwamen wetenschappers al dezelfde conclusie in het volgende paper: Severe air pollution events not avoided by reduced anthropogenic activities during COVID-19 outbreak

Die meetstationnekes geven puntgewijs data weer.

TROPOMI 7*3.5 km.

Ik zie toepassingen voor beiden. De ene kan piekconcentraties beter zien in bvb stadscentra die de spectrometer niet kan detecteren. Maar de spectrometer kan veel beter het overzicht tonen en termijnseffecten aangeven.

Aurora_Borealis 9 april 2020 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9292883)
Die meetstationnekes geven puntgewijs data weer.

TROPOMI 7*3.5 km.

Ik zie toepassingen voor beiden. De ene kan piekconcentraties beter zien in bvb stadscentra die de spectrometer niet kan detecteren. Maar de spectrometer kan veel beter het overzicht tonen en termijnseffecten aangeven.

Die Tropomi zit toch op een polaire satelliet ? Dus iedere locatie wordt één keer per dag gescand. Die 7 km wordt - volgens snelle berekening - overvlogen in ~1 seconde.

Men heeft één seconde meetgegevens per locatie, per dag (allicht wel op hetzelfde tijdstip van de dag)... een vast meetstation heeft alvast 100'en meetgegevens per dag.

Micele 9 april 2020 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9292509)
Het is enkel wachten op het zoveelste Hoera! draadje met recordcijfers inzake verkoop voor electrische auto's.

Tja, draden over de wetenschappelijke bewijzen dat LEZ hun nut hebben moeten niet onderdoen.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=243625 vooral post 2 (draad van 2 jaar geleden, er zijn nog oudere :popcorn:)

Wil je nog een tiental draden? :lol:

Hier een recente:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=252081

Mambo zijn zaagmachine is onverslijtbaar, leest hij ergens een ietwat dwaze titel denkt hij weer te moeten zagen omdat zijn kankerbak de LEZ niet binnenmag.

Awel dat is snel weerlegt hier met diverse ernstige links, en niet alleen door mij.

Eerst moet men wel begrijpen welke grootte van fijnstof juist gemeten wordt, of beter gemonitord.
Van PM 1 en zeker van PM 0,1 is nog geen grootsschalige monitoring.

#Tropos Leipzig# is daar een van de grote uitzonderingen en meet langjarig kleiner dan PM 0,1 en kleiner dan PM 1.

WHO heeft grenswaardes PM10 en PM2,5 maar die geven niet de echte schade weer. Motorvoertuigen met roetfilters gaan amper nog PM 10 en PM 2,5 uitstoten, des te meer nog altijd PM 0,1!!

https://leefmilieu.brussels/staat-va...fijne-deeltjes

Irceline.be legt de verschillen uit: (zelfs met foto!)
Citaat:

https://www.irceline.be/nl/documenta...at-is-fijnstof
Fijn stof zoals PM10, PM2,5, PM1 en PM0,1 definieert men als een fractie van deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan respectievelijk 10, 2,5, 1 en 0,1 µm (ter info: 1µm = 1 miljoenste van een meter of 1 duizendste van een millimeter). Ter vergelijking, de gemiddelde diameter van een menselijk haar is 50-70 µm (zie onderstaande figuur).

Grotere deeltjes worden snel nadat ze in de atmosfeer terechtgekomen zijn door de zwaartekracht neergeslaan op de grond of uitgespoeld door regen. De fijnere deeltjes kunnen langer (enkele dagen tot weken) in de atmosfeer blijven. Bijgevolg kunnen deze fijnere deeltjes getransporteerd worden over langere afstanden. Door de langere verblijf tijd in de atmosfeer kunnen de samenstellingen en de eigenschappen van de deeltjes wijzigen door fysicochemische processen.

Bron: C. Trimbacher Umweltbundesamt Wien



Deze foto is een elektronenmicroscopische opname van fijn stof op een filter, die geplaatst werd in de buurt van een straat. Dieselroet (de kleine grijze bolletjes) overheerst op deze filter. De lichtblauwe bolletjes zijn deeltjes afkomstig van verbrandingsprocessen, de roze deeltjes zijn mineralen en de groene blokjes zijn zouten.
Hier hangt #de wetenschappelijke klepel#:
Tropos meet tussen 5 en 800 nanometer!
Citaat:

https://www.tropos.de/en/research/at...r-air-quality/

Are Low Emission Zones (LEZs) helpful for air quality?

In many European cities, air quality is not sufficient to satisfy the EU legal limit value criteria for particulate matter (PM10) and NOx.

A main source of particulate matter in European cities is motor traffic.

Low Emission Zones (LEZs) are an attempt by cities to facilitate the conversion of the vehicle fleet towards low-emission vehicles. The main target is to reduce emissions originating from vehicular exhaust gas.

In 2010, TROPOS started a close cooperation with the Saxon State Office for Environment, Agriculture and Geology (LfULG Dresden). The goal has been to analyse particulate matter properties in Leipzig by specialised measurements of:

Black carbon mass concentrations (MAAP)
Particle number size distributions (5-800 nm)


These measurements are particularly sensitive to particles contained in the vehicular exhaust gas, and therefore a valuable addition to the suite of legal standard PM measurements.

Trends 2010-2015

Our study could detect a significant decrease in black carbon (BC) mass concentrations in Leipzig urban air since 2011. For instance, there was a decrease of roadside BC by a half at the monitoring station Leipzig-Mitte (see Figure above).

While the greatest drop in concentrations could be observed from 2010 to 2011, concentrations further decreased from 2012 to 2015. The study suggests that this decrease is, besides a modernisation of the vehicle fleet, the result of traffic volume changes associated with the introduction of the LEZ. Expecially heavy duty vehicles seem to avoid passage through Leipzig now.

While BC decreased since 2010, the same could not be observed for PM10. Soot (BC) represents only a minor fraction of PM10.

However, soot has been associated with significant health effects in the population, and therefore represents one of the more harmful chemical species in PM.

Our measurements illustrate a usefulness LEZ that is not visible from PM10 trends alone. We also suggest that the effectiveness of measures such as the LEZ can be better verified when measuring air quality parameters that are better targetted to vehicle emissions, such as BC.

Johan Daelemans 9 april 2020 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9292379)
Volledig mee akkoord. Heb er lang in geloofd maar nu niet meer.

Van bij aanvang had ik al het vermoeden dat het een excuus was voor een verborgen agenda. Een agenda met twee punten - de minder fortuinlijke mensen uit de stad weren en inkomsten genereren voor de steden.

Tavek 9 april 2020 20:02

Zucht, ik ben astma patient.

Ik ben een wandelende luchtkwaliteitsmeter. Als ik piep, is em slecht. Wel, ik piep niet meer.

Hij is beter.

Mambo 9 april 2020 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9293090)
Tja, draden over de wetenschappelijke bewijzen dat LEZ hun nut hebben moeten niet onderdoen.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=243625 vooral post 2 (draad van 2 jaar geleden, er zijn nog oudere :popcorn:)

Wil je nog een tiental draden? :lol:

Hier een recente:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=252081

Mambo zijn zaagmachine is onverslijtbaar, leest hij ergens een ietwat dwaze titel denkt hij weer te moeten zagen omdat zijn kankerbak de LEZ niet binnenmag.

Awel dat is snel weerlegt hier met diverse ernstige links, en niet alleen door mij.

Eerst moet men wel begrijpen welke grootte van fijnstof juist gemeten wordt, of beter gemonitord.
Van PM 1 en zeker van PM 0,1 is nog geen grootsschalige monitoring.

#Tropos Leipzig# is daar een van de grote uitzonderingen en meet langjarig kleiner dan PM 0,1 en kleiner dan PM 1.

WHO heeft grenswaardes PM10 en PM2,5 maar die geven niet de echte schade weer. Motorvoertuigen met roetfilters gaan amper nog PM 10 en PM 2,5 uitstoten, des te meer nog altijd PM 0,1!!

https://leefmilieu.brussels/staat-va...fijne-deeltjes

Irceline.be legt de verschillen uit: (zelfs met foto!)


Hier hangt #de wetenschappelijke klepel#:
Tropos meet tussen 5 en 800 nanometer!

Al uw aangebrachte argumenten waren fake.

Dat is onomkeerbaar bewezen nu.

Uw fijnstof is niks anders dan een fijne zandkorrel. Zelfs de kachels branden niet eens om het daar op te steken.

Fakers!

fbpolitics 9 april 2020 20:18

Met groen
is het te doen
om de poen

(zie Gent waar de 100 camera's die reeds in hun magazijn liggen, moeten betaald worden...)


Aurora_Borealis 9 april 2020 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9293234)
Zucht, ik ben astma patient.

Ik ben een wandelende luchtkwaliteitsmeter. Als ik piep, is em slecht. Wel, ik piep niet meer.

Hij is beter.

Hier in Zuid West-Vlaanderen is de lucht barslecht, en je ziet het met het blote oog. Vandaag pieken van PM10 van 100 a 150 µg/m³ en PM2.5 tot 80 µg/m³, niet normaal...

Micele 9 april 2020 23:31

Studie:
veel meer mensen aan een electrische wagen geïnteresseerd omwille van de Covid-19 pandemie en de gevolgen in de praktijk.

Citaat:

https://electrek.co/2020/04/09/study...electric-cars/

Auto industry analysts are predicting that sales of electric vehicles will suffer badly due to the pandemic. But it’s not the first time that legacy industry sources have written off EVs. However, a new UK survey suggests that the coronavirus is making consumers more aware of the environment — and therefore more inclined to buy an electric car.

Venso Automotive Solutions, a fleet management company, conducted a study of 200 UK consumers this month. Alison Bell, marketing director at Venson, told Electrek via email about its approach:

The question we asked was, ‘Have the effects of the current COVID-19 lockdown made you change your mind about buying an electric vehicle?’

The firm found that 45% of respondents were considering buying an EV after seeing how clear the air can be. An additional 17% had already decided to buy an electric car and are even now more certain about their decision. That makes 62% of UK consumers in that UK survey ready to go electric.


Bell told us how the survey questions were framed:

We set the terms of reference for the questions by saying, ‘Transport makes up 23% of the world’s global carbon emissions, and where people are no longer allowed to travel unless their trip is vital, air quality has surprisingly improved. Even the infamous canals of Venice now boast crystal clear waters.’ We did not ask specific questions around the pandemic.

Of the 45% of motorists now considering an EV, 19% said their very next purchase will be all-electric. The rest of them said that they intend to become an EV driver in the next five years.

That represents a speeding up of EV intent in the time of the pandemic. In July 2019, a third of respondents who showed interest said they would wait for another 10 to 15 years.

Bell believes that interest in EVs also jumped due to improvements in the UK’s EV charging infrastructure, consumer tax incentives, and a greater selection of models.

However, it now appears that seeing clearer skies — and recognizing that not preparing for a global crisis can have devastating results — is also changing consumer sentiment.

Nonetheless, global sales of electric vehicles are projected to drop by 43% this year, according to new analysis by consultancy Wood Mackenzie. Bloomberg reports that EV sales in China will face their third year of decline, partly due to the pandemic.

However, these forecasts run counter to some February sales numbers that show an overall auto slump, but also a shift in the share of sales from electric vehicles.
Directe bron:
https://www.venson.com/Media/ViewNews/177


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be