Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 februari 2020, 10:21   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard Fijn stof maakt ons dommer, ook op zeer korte termijn.

Gelukkig zijn er LEZ die dat serieus kunnen verminderen.

Zoals in **Leipzig, 75% minder ultrafijnstof (30 - 200 nanometer) gemeten, na 6 jaar evaluatie: https://forum.politics.be/showthread.php?t=243625 post 2

In Belgiek willen ze vooral dom blijven. Zelfs een federale regering is niet meer te doen.

Belgiek te ver gestoord door de jarenlange verdieseling, Frankrijk heeft met BE de meeste diesels in Europa, daar was het ook van datte. lol.

Gestoorde mensen lopen met gele vestjes de straat op om te protesteren tegen de LEZ enzo. Alles de schuld van de LEZ. Terwijl LEZ al 12 jaar bestaat in andere landen. Geen gele hesjes daar gezien of gehoord.

Citaat:
Fijn stof maakt ons dommer

BRUSSEL

Slechte punten op je examen, een domme rekenfout gemaakt op het werk? Steek de schuld maar op fijn stof. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat het ons denkvermogen aantast. En niet alleen op lange termijn.

Dries De Smet

Fijn stof is niet alleen slecht voor onze longen, het tast ook ons denkvermogen aan. Zo maken schakers opvallend meer grote fouten als er meer fijn stof in de lucht hangt. Onderzoekers van de Universiteit Maastricht en IZA Bonn vergeleken 20.480 zetten van toernooischakers in Duitsland met de keuze die een computermodel zou maken. Zo detecteerden ze kleine en grote ‘fouten’. Die legden ze naast metingen van luchtkwaliteit in de zaal. Voor elke bijkomende 10 microgram per kubieke meter steeg het aantal zware fouten met bijna 10 procent. Onder tijdsdruk was de impact van fijn stof nog nefaster. CO2 en temperatuur hadden geen effect op de foutenlast.

Ter vergelijking: de gemiddelde fijnstofconcentratie in 2018 in Vlaanderen bedroeg 13,2 microgram per kubieke meter. Maar in april 2019 werden op sommige plaatsen uitschieters tot 120 microgram op dagbasis gemeten.

Voor scheidsrechters geldt eveneens: hoe meer fijn stof, hoe meer ballen ze verkeerd inschatten. Dat blijkt uit een uitgebreide evaluatie van meer dan 600.000 scheidsrechterlijke inschattingen in het Amerikaanse baseball.

Omkeerbaar

“Fijn stof kan op verschillende manieren op de hersenen inwerken”, zegt Tim Nawrot, professor milieu-epidemologie aan de UHasselt en KULeuven. Het kan ontstekingen in de longen veroorzaken, die op hun beurt ontstekingen in de hersenen veroorzaken. Het kan rechtstreeks doordringen tot in de hersenen, wat ook tot ontstekingen kan leiden. Bij fijn stof is de doorbloeding slechter, waardoor minder zuurstof en voedingsstoffen aangevoerd worden.

“Het goede nieuws van de acute effecten is: het is omkeerbaar”, zegt Nawrot. Eenmaal de fijnstofconcentraties afnemen, wordt ook de impact op ons denkvermogen teruggedraaid. Maar fijn stof kan ook op lange termijn op ons brein inwerken. Wie op een plek met veel fijn stof woont, heeft een hogere kans op dementie. Kinderen die langdurig blootgesteld worden, scoren slechter op cognitieve testen.

Economische tol

Fijn stof was in 2016 in ons land verantwoordelijk voor 7.600 vroegtijdige doden, stelt het Europees Milieuagentschap. Fijn stof wordt in verband gebracht met een rist ziektes, waaronder longaandoeningen, hart- en vaatziekten en een lager geboortegewicht.

Maar ook de economische tol is zwaar. De OESO stelde vast dat een stijging van de jaarconcentratie fijn stof met 1 microgram per kubieke meter met een daling van de economische activiteit van 0,8 procent gepaard gaat. Dat is veel meer dan eerder gedacht. 95 procent van de impact is toe te schrijven aan de gedaalde output per medewerker: de productiviteit daalt en het werkverzuim stijgt.

De uitstoot beperken kost geld, maar betaalt zich in meervoud terug, stelt de OESO. De uitstoot in Europa met 25 procent verminderen zou minstens het dubbele opbrengen. Bij de houtkachels, ammoniakuitstoot in de landbouw en diesels zonder roetfilter is nog winst te boeken. Maar politiek is dat niet evident, leert ook de discussie over de lage emissiezone in Gent.
**Met LEZ sinds 2011, Leipzig:


Laatst gewijzigd door Micele : 19 februari 2020 om 10:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2020, 20:12   #2
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

en hoeveel bedrijven zijn er daar in de wijde omtrek gestopt of hun productieproces veranderd of andere verwarming in dienst genomen?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2020, 20:39   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Aha de eerste fijnstof beschadigde.

Industriële fijnstofdeeltjes zijn veel groter in diameter (PM10), die wordt niet gemeten of jarenlang gemonitord.

Kijk naar de grafiek hoe groot de ultrafijstofdeeltjes zijn.

Het staat ook heel duidelijk in de vette tekst op de Grafiek dat het enkel van motoren van (verkeers)voertuigen zijn.



Kfz-motoren = Kraftfahrzeug-motoren

Wetenschappers kennen heus wel het verschil tussen PM 0,1 en PM10 hoor.
Jij niet? PM 10 is waardeloos, en ook PM 2,5 meten ze eigelijk niet. De onderste meetgrens van die apparatuur is ontoereikend om zo klein te meten.

Ze meten tussen 5 en 800 nanometer. of PM1 (minder dan 1000 nanometer en PM 0,1 (minder dan 100 nanometer)

Dit is de grootteverdeling ultrafijnstofdeeltjes uitlaat van een dieselvoertuig, benzine zal niet veel verschillen. 80% van de hoeveelheid zit onder 100 nanometer. (10^-9 meter) PM1 is kleiner dan 1 micrometer of 1000 nanometer)

Citaat:
Entstehung von Dieselruß

Partikelgrößenverteilung im ungefilterten Abgas eines Dieselmotors



https://de.wikipedia.org/wiki/Diesel...Dieselru%C3%9F

Citaat:
https://www.tropos.de/en/research/at...r-air-quality/

Are Low Emission Zones (LEZs) helpful for air quality?

In many European cities, air quality is not sufficient to satisfy the EU legal limit value criteria for particulate matter (PM10) and NOx.

A main source of particulate matter in European cities is motor traffic.

Low Emission Zones (LEZs) are an attempt by cities to facilitate the conversion of the vehicle fleet towards low-emission vehicles. The main target is to reduce emissions originating from vehicular exhaust gas.

In 2010, TROPOS started a close cooperation with the Saxon State Office for Environment, Agriculture and Geology (LfULG Dresden). The goal has been to analyse particulate matter properties in Leipzig by specialised measurements of:

Black carbon mass concentrations (MAAP)
Particle number size distributions (5-800 nm)


These measurements are particularly sensitive to particles contained in the vehicular exhaust gas, and therefore a valuable addition to the suite of legal standard PM measurements.


Trends 2010-2015

Our study could detect a significant decrease in black carbon (BC) mass concentrations in Leipzig urban air since 2011. For instance, there was a decrease of roadside BC by a half at the monitoring station Leipzig-Mitte (see Figure above).

While the greatest drop in concentrations could be observed from 2010 to 2011, concentrations further decreased from 2012 to 2015. The study suggests that this decrease is, besides a modernisation of the vehicle fleet, the result of traffic volume changes associated with the introduction of the LEZ. Expecially heavy duty vehicles seem to avoid passage through Leipzig now.

While BC decreased since 2010, the same could not be observed for PM10. Soot (BC) represents only a minor fraction of PM10.

However, soot has been associated with significant health effects in the population, and therefore represents one of the more harmful chemical species in PM.

Our measurements illustrate a usefulness LEZ that is not visible from PM10 trends alone. We also suggest that the effectiveness of measures such as the LEZ can be better verified when measuring air quality parameters that are better targetted to vehicle emissions, such as BC.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 februari 2020 om 21:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2020, 21:29   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

https://www.tropos.de/fileadmin/user...ipzig_2017.pdf

pdf page 25 -31 lees je de uitleg waarom precies ze die 2 deeltjesgroottes meten. Black Carbon BC tot 800 nM (minder dan PM1) en PM0,1 (aantal PN, massa PM) van 30 tot 300 nanometer. Dat laatste zijn de typische groottes uit de dieseluitlaat. (benzines met geregelde 3w-katalysator worden niet geweerd in de LEZ)

#Veroorzakeranalyse : omdat die 30 nM -300 nM enkel uit de uitlaat van plaatselijke motorvoertuigen komen. (deeltjesgrafiek via wikipedia)

Op page 30 Hfst 4.3.1 leggen ze het met naam duidelijk uit, dat fijnstofdeeltjes van andere verbrandingsprocessen veel groter zijn (PM10 en PM2,5) en dus niet gemonitord worden, en ook wegens de grote onzekerheden.

Citaat:
4.3.1. Bestimmungsmethode

In den Kapiteln 4.1 und 4.2 wurde stets die Gesamtbelastung betrachtet, die durch eine Vielzahl verschiedener
Quellen entstanden ist. Diese Gesamtbelastung (= Immission) kann durch eine #Verursacheranalyse in einzelne
Verursacheranteile (= einzelne Immissionsanteile) aufgegliedert werden. Ein Verursacheranteil ist z. B. der
Immissionsanteil Motor, der an einer verkehrsnahen Messstelle durch die Motoremissionen der vorbeifahrenden
Fahrzeuge entsteht. Ziel der Umweltzone ist es, diesen Immissionsanteil Motor durch verbesserte Abgasreinigungssysteme moderner Fahrzeuge zu reduzieren. Der Immissionsanteil für Partikel durch Aufwirbelungen
und Abriebe durch die Bewegung der Fahrzeuge bleibt dabei unberücksichtigt, weil es nicht Ziel einer
Umweltzone ist, die Mobilität einzuschränken (Abbildung 4).
Bei der Verursacheranalyse wurde der Lenschow-Ansatz [LENSCHOW 2001] für Jahresmittelwerte genutzt. Von
der gemessenen Gesamtbelastung (GB) an der verkehrsnahen Messstation wird dabei der allgemeine Hintergrundanteil, der an den städtischen Hintergrundmessstationen gemessen wurde, abgezogen. Dabei erfolgt
gleichzeitig eine gewisse Korrektur der jährlichen Schwankungen durch den Einfluss der Meteorologie. Es ist
eine Schätzung für Jahresmittelwerte [LÖSCHAU 2012].
Der Immissionsanteil Motor kann für verschiedene Messgrößen ermittelt werden. Eine einzelne Messgröße bildet
dabei jeweils nur einen spezifischen Teil der komplexen Motoremissionen ab. Annahmen zur Bestimmung des
Immissionsanteils Motor wurden in [LÖSCHAU 2014] veröffentlicht und sind in Anlage 5 zu finden.
Der Immissionsanteil Motor für Feinstaub PM10 und PM2.5 lag bei etwa 10 % der Gesamtbelastung [LÖSCHAU
2014]. Für PM10 und PM2.5 wurde der größte Teil der Belastung (~90 %) durch andere Quellen verursacht, wie
z. B. durch Aufwirbelungen und Abriebe vom Verkehr, Industrie- und Heizungsemissionen sowie Partikelferneintrag. Die kleinen Werte für den Immissionsanteil Motor sind nahe an der Messunsicherheit des Messverfahrens (Anlage 2). Die Ergebnisse für Feinstaub PM10 und PM2.5 sind damit sehr unsicher.
Deshalb wurde auf eine weitere Auswertung verzichtet.

Der Immissionsanteil Motor für NOx, BC, PN30-200nm und PM30-200nm wird hingegen deutlich empfindlicher abgebildet
. Der Anteil an der Gesamtbelastung lag meist bei 25 bis 50 %, für NOx sogar bei 50 bis 85 %. Veränderungen durch verkehrsbezogene Maßnahmen hinsichtlich der Reduzierung der Motoremissionen können durch diese Messgrößen empfindlicher und damit auch sicherer dargestellt werden. Diese Messgrößen sind deshalb für eine Bewertung der Wirkung einer Umweltzone besonders geeignet [LÖSCHAU 2014].
ff vertaler...

Het emissieaandeel van de motor voor fijnstof PM10 en PM2.5 bedroeg ongeveer 10% van de totale belasting [LÖSCHAU 2014].
Voor PM10 en PM2,5 werd het grootste deel van de blootstelling (~ 90%) veroorzaakt door andere bronnen zoals bvb door opwaaien en vermalen (remstof/ schuren) door verkeer, industriële en warmteafgifte en externe deeltjesinvoer. De kleine waarden voor het emissieaandeel van de motor liggen dicht bij de meetonzekerheid van de meetmethode (aanhangsel 2). De resultaten voor fijnstof PM10 en PM2.5 zijn daarom erg onzeker. Dat is waarom er is geen verdere evaluatie gebeurd.


Het emissiepercentage motor voor NOx, BC, PN30-200nm en PM30-200nm is aan de andere kant, veel gevoeliger aangetoond. Het aandeel in de totale bealsting was meestal 25 tot 50%, NOx zelfs bij 50 tot 85%.
Wijzigingen als gevolg van verkeersgerelateerde maatregelen met betrekking tot de vermindering van motoremissies kunnen gevoeliger en dus ook betrouwbaarder worden weergegeven door deze gemeten variabelen. Deze parameters zijn daarom bijzonder geschikt voor het evalueren van het effect van een milieuzone (LEZ) [LÖSCHAU 2014].

Laatst gewijzigd door Micele : 19 februari 2020 om 21:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 15:44   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4976002/

Abstract

Ultrafine particles are airborne particulates of less than 100 nm in aerodynamic diameter. Examples of ultrafine particles are diesel exhaust particles, products of cooking, heating and wood burning in indoor environments, and more recently, products generated through the use of nanotechnology. Studies have shown that ambient ultrafine particles have detrimental effects on both the cardiovascular and respiratory systems, including a higher incidence of atherosclerosis and the exacerbation rate of asthma. Ultrafine particles have been found to alter in vitro and in vivo responses of the immune system to allergens and may also play a role in allergen sensitization. The inflammatory properties of ultrafine particles may be mediated by a number of different mechanisms, including the ability to produce reactive oxygen species, leading to the generation of pro-inflammatory cytokines and airway inflammation. In addition, because of their small size, ultrafine particles also have unique distribution characteristics in the respiratory tree and circulation and may be able to alter cellular function in ways that circumvent normal signaling pathways. Additionally, ultrafine particles can penetrate intracellularly and potentially cause DNA damage. The recent advances in nanotechnology, while opening up new opportunities for the advancement of technology and medicine, could also lead to unforeseen adverse health effects in exposed humans. Further research is needed to clarify the safety of nanoscale particles, as well as the elucidation of the possible beneficial use of these particulates to treat disease.


Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2020 om 16:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2020, 16:10   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Interessante wiki bijdrage de extra vervuiling in steden door de vele "straatcanyons"

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Urban_canyon#Air_quality

Air quality

The modification of temperature and wind by the presence of a street canyon, consequently affect the air quality inside the street canyon. When the direction of the mean wind is parallel to the street, the channelization and Venturi effects described above, increases the dispersion of pollutants inside the street canyon. This often act to 'flush out' the air pollutants[5] and increase the air quality inside the street canyon. But in instances where air pollutant sources are present upwind, channeling winds could transport pollutants to downwind locations far from the source and contribute to bad quality at the downwind locations.

When the mean wind direction is perpendicular to the street, the vortex flow formed inside the canyon acts to confine air flow, reduce dispersion of pollutants and increase the pollution concentrations inside the street canyon. Pollution from local source inside the canyon and also pollution entrained in to the canyon from the mean wind flow, is carried by the vortex flow and is re-circulated within the canyon. In urban environments, vehicle tail pipe emissions are the major source of many air pollutants such as ultrafine particles, fine particles, carbon dioxide, NOx. These pollution plumes created on the street, at the surface level, are pushed toward the lee side of the canyon by the vortex flow, making the surface level pollution concentrations much higher at the leewardside of the street compared to the windward side. Secondary vortexes in the lower portion of the canyon can further act to stagnate pollutants on the side walks; specially on the leeward side. One field study has reported ultrafine particle concentrations four times higher on the leeward side sidewalk compared to the windward side.

Op de windluwe stoep zijn de ultrafijne roetdeeltjes meestal 4 maal zoveel als aan de kant waar de wind neerslaat, de fijne roetdeeltjes van de voertuigen blijven daar meestal hangen korter bij de bodem.

Citaat:
Waar komt ultrafijn stof vandaan?

Ultrafijn stof komt vrij bij verbranding. Bronnen zijn bijvoorbeeld de uitstoot van transportmiddelen (auto’s, schepen, luchtvaart), huishoudens (koken, openhaarden) en de industrie. Ultrafijn stof is ook altijd in de lucht aanwezig door chemische reacties en natuurlijke bronnen, zoals vulkanen. De meeste ultrafijn stof in de lucht bevindt zich dicht bij een bron.

https://www.rivm.nl/fijn-stof/ultrafijn-stof

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2020 om 16:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2020, 11:34   #7
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Nu begrijp ik hoe het komt dat wij zo een domme overheid hebben, ze ademen te veel fijn stof in door hun zware bolides waar ze mee rondtoeren ....
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2020, 11:40   #8
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Alle diagrammen ten spijt we zijn gewoon met te veel mensen op de aarde dat is de oorzaak van alles.
En dan moet men ieder jaar industrieel liefst nog zo veel mogelijk groeien ...
Minder vervuiling, meer mensen en industriele groei samen, dat lukt nooit.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2020, 13:19   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Alle diagrammen ten spijt we zijn gewoon met te veel mensen op de aarde dat is de oorzaak van alles.
En dan moet men ieder jaar industrieel liefst nog zo veel mogelijk groeien ...
Minder vervuiling, meer mensen en industriele groei samen, dat lukt nooit.
Fijn stof komt van nature veel meer voor dan van alle menselijke activiteit samen.

Het effect is puur theoretisch en bepaalde mensen misbruiken dat alweer om hun politieke stempel te zetten op uw vrijheid.
U beperken namelijk.

In het allerslechtste geval kan het op hoge leeftijd 2 of 3 dagen uw leven verkorten.

Laat ons er bij zeggen dat ze vanaf 80 jaar u toch al opgegeven hadden en u zelfs niet meer reanimeren!

Dergelijke heisa om een stofje is dan ook puur en moedwillig u proberen dwaas genoeg te maken om op de oplossing te stemmen voor het niet bestaand probleem.
Groen natuurlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 22 februari 2020 om 13:45.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2020, 17:37   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Amai, als fijnstof ons zoveel dommer maakt, hoe slim moeten dan de mensen die niet in fijnstofgebieden wonen niet zijn.

En hoe dom moeten de mensen niet zijn die met alle moeite naar hier willen geraken?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2020, 17:54   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gelukkig zijn er LEZ die dat serieus kunnen verminderen.

Zoals in **Leipzig, 75% minder ultrafijnstof (30 - 200 nanometer) gemeten, na 6 jaar evaluatie: https://forum.politics.be/showthread.php?t=243625 post 2

In Belgiek willen ze vooral dom blijven. Zelfs een federale regering is niet meer te doen.

Belgiek te ver gestoord door de jarenlange verdieseling, Frankrijk heeft met BE de meeste diesels in Europa, daar was het ook van datte. lol.

Gestoorde mensen lopen met gele vestjes de straat op om te protesteren tegen de LEZ enzo. Alles de schuld van de LEZ. Terwijl LEZ al 12 jaar bestaat in andere landen. Geen gele hesjes daar gezien of gehoord.



**Met LEZ sinds 2011, Leipzig:

Vandaar uw bijdrages!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2020, 19:14   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Amai, als fijnstof ons zoveel dommer maakt, hoe slim moeten dan de mensen die niet in fijnstofgebieden wonen niet zijn.

En hoe dom moeten de mensen niet zijn die met alle moeite naar hier willen geraken?
De jonge gezinnen wijken wslk uit naar de ruime stadsrand, en de (gezonde) senioren met een redelijk pensioen nemen hun plaats in.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...-toe~a051a38d/

Maar er zijn zeker uitzonderingen in de kleinere betere steden.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 februari 2020 om 19:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2020, 20:27   #13
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De jonge gezinnen wijken wslk uit naar de ruime stadsrand, en de (gezonde) senioren met een redelijk pensioen nemen hun plaats in.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...-toe~a051a38d/

Maar er zijn zeker uitzonderingen in de kleinere betere steden.
Meeloper .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2020, 22:32   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Meeloper .
Beschadigde.

Citaat:
Fijn stof maakt ons dommer, ook op zeer korte termijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2020 om 22:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2020, 22:49   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Fijn stof al tot op mars.

Een zand- of stofstorm is een meteorologisch fenomeen dat gebruikelijk in droge en semi-droge gebieden ontstaat. Zandstormen ontstaan wanneer een sterke wind of windvlagen kleine deeltjes zand en stof los blaast van een droge oppervlakte. Fijne deeltjes worden getransporteerd door saltatie en suspensie, een proces dat grond transporteert van een plek en ergens anders deponeert.

Op Mars zijn de 'Martiaanse stofduivels' bekend, die hoogten tot soms 8 kilometer kunnen bereiken. De meeste zandstormen komen voor in Kuwait en in overige Afrikaanse landen. In januari 2013 werd er zelfs gesproken over een zandtsunami in Australië.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2020, 07:45   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Fijn stof al tot op mars.

Een zand- of stofstorm is een meteorologisch fenomeen dat gebruikelijk in droge en semi-droge gebieden ontstaat. Zandstormen ontstaan wanneer een sterke wind of windvlagen kleine deeltjes zand en stof los blaast van een droge oppervlakte. Fijne deeltjes worden getransporteerd door saltatie en suspensie, een proces dat grond transporteert van een plek en ergens anders deponeert.

Op Mars zijn de 'Martiaanse stofduivels' bekend, die hoogten tot soms 8 kilometer kunnen bereiken. De meeste zandstormen komen voor in Kuwait en in overige Afrikaanse landen. In januari 2013 werd er zelfs gesproken over een zandtsunami in Australië.
Oei, en dat allemaal door onze diesels?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2020, 21:56   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

https://www.eoswetenschap.eu/gezondh...vroeg-placenta
18 sep. 2019

Roet al heel vroeg in placenta

Een foetus komt al na 12 weken zwangerschap in aanraking met roetdeeltjes.

Bij de verbranding van fossiele brandstoffen zoals diesel komen roetdeeltjes in de lucht terecht die kankerverwekkend zijn. Wetenschappers vermoeden al langer dat roetdeeltjes via de placenta overgedragen kunnen worden naar de foetus, net zoals voedingsstoffen en zuurstof. Maar tot nu toe werd dat nog nooit echt vastgesteld. Dr. Tim Nawrot en dr. Hannelore Bové van de UHasselt slaagden daar wel in.

Bové onderzocht 28 placenta’s met een lasertechniek waarmee ze eerder al roetdeeltjes kon vaststellen in urine en bloedstalen. Bij tien moeders die tijdens de zwangerschap waren blootgesteld aan een hoge graad van luchtvervuiling (2,42 microgram per m3) stelde ze in de placenta een hoge concentratie roetdeeltjes vast. Bij tien moeders blootgesteld aan een lage graad van luchtvervuiling (0,63 microgram per m3), lag de concentratie roetdeeltjes in de placenta beduidend lager.

Opvallend was verder dat aan de foetale zijde van de placenta een hogere concentratie roetdeeltjes zat dan aan de zijde van de moeder. Dat betekent dat roetdeeltjes zich geleidelijk aan opstapelen aan de kant van de foetus.

Wat de impact is van roetvervuiling op de foetus en op het kind later, weten de onderzoekers nog niet. Dat moet nog verder worden onderzocht. Wel werd luchtvervuiling al in verband gebracht met vroeggeboortes en met een lager geboortegewicht. Bovendien staat het vast dat in de vroege fase van de zwangerschap, waarin Bové en Nawrot de roetvervuiling konden vaststellen, het kind zeer kwetsbaar is omdat het net dan in volle ontwikkeling is.

Op dit moment zijn er nog geen richtlijnen over hoeveel roetdeeltjes in de lucht toegelaten zijn. Maar de onderzoekers zijn ervan overtuigd dat ingrijpen noodzakelijk is: ‘Net zoals we nu verrast terugkijken op het feit dat roken enkele decennia geleden nog overal toegelaten was, zullen we over vijftig jaar terugkijken naar dit tijdperk van roetverontreiniging en zullen we geschokt zijn dat we er zo lang, zo weinig tegen hebben gedaan’, vertelt Nawrot.

--- ---

Of meer via: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...-roetdeeltjes/

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2020 om 22:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2020, 07:31   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
https://www.eoswetenschap.eu/gezondh...vroeg-placenta
18 sep. 2019

Roet al heel vroeg in placenta

Een foetus komt al na 12 weken zwangerschap in aanraking met roetdeeltjes.

Bij de verbranding van fossiele brandstoffen zoals diesel komen roetdeeltjes in de lucht terecht die kankerverwekkend zijn. Wetenschappers vermoeden al langer dat roetdeeltjes via de placenta overgedragen kunnen worden naar de foetus, net zoals voedingsstoffen en zuurstof. Maar tot nu toe werd dat nog nooit echt vastgesteld. Dr. Tim Nawrot en dr. Hannelore Bové van de UHasselt slaagden daar wel in.

Bové onderzocht 28 placenta’s met een lasertechniek waarmee ze eerder al roetdeeltjes kon vaststellen in urine en bloedstalen. Bij tien moeders die tijdens de zwangerschap waren blootgesteld aan een hoge graad van luchtvervuiling (2,42 microgram per m3) stelde ze in de placenta een hoge concentratie roetdeeltjes vast. Bij tien moeders blootgesteld aan een lage graad van luchtvervuiling (0,63 microgram per m3), lag de concentratie roetdeeltjes in de placenta beduidend lager.

Opvallend was verder dat aan de foetale zijde van de placenta een hogere concentratie roetdeeltjes zat dan aan de zijde van de moeder. Dat betekent dat roetdeeltjes zich geleidelijk aan opstapelen aan de kant van de foetus.

Wat de impact is van roetvervuiling op de foetus en op het kind later, weten de onderzoekers nog niet. Dat moet nog verder worden onderzocht. Wel werd luchtvervuiling al in verband gebracht met vroeggeboortes en met een lager geboortegewicht. Bovendien staat het vast dat in de vroege fase van de zwangerschap, waarin Bové en Nawrot de roetvervuiling konden vaststellen, het kind zeer kwetsbaar is omdat het net dan in volle ontwikkeling is.

Op dit moment zijn er nog geen richtlijnen over hoeveel roetdeeltjes in de lucht toegelaten zijn. Maar de onderzoekers zijn ervan overtuigd dat ingrijpen noodzakelijk is: ‘Net zoals we nu verrast terugkijken op het feit dat roken enkele decennia geleden nog overal toegelaten was, zullen we over vijftig jaar terugkijken naar dit tijdperk van roetverontreiniging en zullen we geschokt zijn dat we er zo lang, zo weinig tegen hebben gedaan’, vertelt Nawrot.

--- ---

Of meer via: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...-roetdeeltjes/
De enige echte oplossing is de bevolking (minstens) te halveren.

Stop import, stop kindergeld en zwangerschap premies.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2020, 07:31   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

De overheden moeten stoppen met inzetten op groei.
Er moeten andere mogelijkheden zijn om onze economie welvarend en overeind te houden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2020, 07:39   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard Oplossingen

We horen nergens dat we moeten inzetten op duurzame spullen.
Nu importeren we massaal brol uit China en …

Dat is veel energieverspilling:
  • Bij het maken
  • Bij het transporteren naar hier
  • Bij het distribueren (pakjesdiensten)
  • Bij het recycleren

Dat is een enorme kost aan grondstoffen:
  • Iets dat je gebruikt om brol te produceren kan je niet voor iets anders gebruiken.
  • Bij recycleren gaan er grondstoffen verloren.
  • Grondstoffen verliezen kwaliteit bij het recycleren

Dit is ook een enorme economische kost:
  • Het geld, nodig om dingen aan te kopen die elders gefabriceerd worden, worden aan onze economie onttrokken.
  • Recyclage kost handenvol geld, geld dat niet gebruikt kan worden voor nuttigere dingen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 26 februari 2020 om 07:40.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be