![]() |
Stoofvlees
Het gerecht der gerechten.
De moeder aller vleesschotels. De koning onder de stoofpotten. Het ijkpunt voor frituren. ... Maar daar gaat het hier nu niet over. Hoe maken jullie stoofvlees? Eigen recept? Meus? Goossens? Extra toevoegingen? Op't vuur? In de oven? Tips? Njamnjam (over een uur of drie toch, nu nog in het pruttel-stadium) |
Heel simpel:
Vlees aanbakken op loeiend heet vuur. Kruiden met peper en zout. Een trappist overgieten + bouillon Kruidnagel, laurier en een boterham met mosterd En dan het voornaamste: lang laten pruttelen |
Dat is hier ooit al eens aan bod geweest:
Maar goed: Stoofvlees uur op voorhand uit de frigo. Kort aanbakken, peper & zout, lepeltje wijnazijn, uithalen en apart houden. Iets minder dan dezelfde hoeveelheid ajuin aanbakken in dezelfde pan > hoog vuur! Volledig begieten met Chimay Bleu. Toevoegen: laurier, twee schepjes Luikse siroop, wit boke mosterd, stoofvleeskruiden> klein vuur. Stoven maar! |
Citaat:
Kruidnagel vind ik niet lekker daarbij.. Maar hé, over smaak, kleur en goesting... |
Citaat:
En maken met varkenswangen natuurlijk |
Geen flauw idee. Ik weet dat mijn echtgenote eerst 1" kubusjes paardenvlees aanbraad in de pan, dan die rustig laat verder stoven in een grote pot, waar na een tijdje een ferme geut donker bier in gaat, en dan begint het afkruiden en inbinden van de saus, met onder andere een ferme donkere boterham dik gesmeerd met mosterd.
Dat met een kom sla en een bak frietjes. La maar komen grietje. Als alternatief, het schep van bij De Kuiper. Nadien een Irish Coffee, da's als een kers op de slagroom dan. |
Tip ; een paar blokjes fondant chocolade er bij doen
. |
Citaat:
Citaat:
Enkele wijzigingen; ik voeg de azijn pas op't laatst toe, ik gebruik St Bernardus 12 ipv Chimay, bruin brood ipv wit, en voeg nog extra tijm en een klein takje rozemarijn toe. Citaat:
|
Citaat:
en krige kik nu weeral goeste ... binnen een uur of drie, ... ok ! :-D kga alvast een aperitief gaan pakken in de rus zijne cafe |
Citaat:
Zou het nu nog kunnen doen, 't vlees staat nog op't vuur en heb fondant chocolade in huis maar ben bang dat het niet in de smaak gaat vallen. Geeft het gewoon iets extra zonder naar chocolade te proeven of zeg je na 1 hap al direct "he, daar zit precies chocolade in". Ik heb nu 2 kg stoofvlees op't vuur staan, hoeveel chocolade zou jij daar bij doen? |
Citaat:
|
Citaat:
njam njam njam |
Citaat:
Super ! (wel opletten met het schaamhaar, overheerst rap, ... euhm, ... ttz ... afhankelijk natuurlijk van welk madam gij hebt) |
Citaat:
Maakt uw saus donker en wat zoetig. En zo wat meer gebonden. Zeer lekker. |
THIJM: ge zijt een paar takjes thijm vergeten toevoegen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
2 ferme Entrecotes besteld in een hoeveslagerij.
Dik gesneden om Blue te bakken. Dat gaat smullen zijn in het weekend. |
Citaat:
|
Vlees kruiden met peper en zout en aanbakken. (bij voorkeur zenuwstaek)
2 uien aanstoven en vlees toevoegen. Met bruinbier overgieten. Laurier, tijm en een boterham met mosterd toevoegen. Indien gewenst een eetlepel luikse siroop. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be