Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Diesel verbruikt straks niets meer (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253750)

fred vanhove 7 juni 2020 12:05

Diesel verbruikt straks niets meer
 
We gaan straks auto's verbieden die omzeggens niks meer verbruiken. Volgens mij is alles in acht genomen zo een auto minder belastend voor het milieu dan een EV. Als we nog maar denken aan al de smeerlapperij die via die batterijen in het milieu zullen terechtkomen hou ik mijn hart vast.Dat men me niet wijsmaakt of gans dat proces milieuvriendelijk zal zijn. Ik denk dat die 3 litertjes diesel daar in vergelijking peanuts tegen zijn
https://www.hln.be/auto/gedaan-met-d...-kan~a80e4ab7/

maddox 7 juni 2020 12:13

Te bedenken dat de eerste dieselwagen op biobrandstof reed.

De eerste Ford T's waren zelfs multifuel, die konden rijden op biobrandstof of benzine-achtige producten.

dalibor 7 juni 2020 12:15

Als een diesel niks verbruikt, is het dan nog een diesel?

Micele 7 juni 2020 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9354776)
We gaan straks auto's verbieden die omzeggens niks meer verbruiken. Volgens mij is alles in acht genomen zo een auto minder belastend voor het milieu dan een EV. Als we nog maar denken aan al de smeerlapperij die via die batterijen in het milieu zullen terechtkomen hou ik mijn hart vast.Dat men me niet wijsmaakt of gans dat proces milieuvriendelijk zal zijn. Ik denk dat die 3 litertjes diesel daar in vergelijking peanuts tegen zijn
https://www.hln.be/auto/gedaan-met-d...-kan~a80e4ab7/

Wat een onzin.

Een #EV zal in de regel in dezelfde omstandigheden maar 1/3 equivalent verbruiken van een diesel.

En dat zonder giftige uitlaatgassen.

De diesel is ten dode opgeschreven, kan hoogstens nog wat uitbollen als plug-in hybride in diesel-SUVs (Mercedes bvb).

Citaat:

Volgens mij is alles in acht genomen zo een auto minder belastend voor het milieu dan een EV.
Wetenschappers hebben de beste modernste dieselwagen (en de minst vuile) vergeleken met de beste EV. Het resultaat vind je in een andere draad.

Iedereen is vrij een mening te hebben, ook al baseert die wslk op toogpraat.

# Energieverbruik

Citaat:

EVDB Real Range
Actieradius 310 km
Verbruik Voertuig 153 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Voertuig 1.7 l/100km
WLTP Normering
Actieradius 409 km
Verbruik Normering 149 Wh/km
Verbruik Voertuig 116 Wh/km
CO2 Uitstoot 0 g/km
Benzine Equivalent Normering 1.7 l/100km
Benzine Equivalent Voertuig 1.3 l/100km

Praktisch Energieverbruik
tussen 104 - 216 Wh/km


Stad - Winter 161 Wh/km
Snelweg - Winter 216 Wh/km
Gecombineerd - Winter 186 Wh/km
Stad - Zomer 104 Wh/km
Snelweg - Zomer 164 Wh/km
Gecombineerd - Zomer 132 Wh/km


Indicatie van het werkelijke energieverbruik. Winter: slechtse geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Het daadwerkelijke energieverbruik hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, klimaat en route.

https://ev-database.nl/auto/1177/Tes...ard-Range-Plus

fred vanhove 7 juni 2020 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9354810)
Wat een onzin.

Een #EV zal in de regel in dezelfde omstandigheden maar 1/3 equivalent verbruiken van een diesel.

En dat zonder giftige uitlaatgassen.

De diesel is ten dode opgeschreven, kan hoogstens nog wat uitbollen als plug-in hybride in diesel-SUVs (Mercedes bvb).


Wetenschappers hebben de beste modernste dieselwagen (en de minst vuile) vergeleken met de beste EV. Het resultaat vind je in een andere draad.

Iedereen is vrij een mening te hebben, ook al baseert die wslk op toogpraat.

# Energieverbruik

Welke mening de meest exacte is is nog maar de vraag.

https://www.oneworld.nl/partner-beri...trisch-rijden/

Micele 7 juni 2020 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9354826)
Welke mening de meest exacte is is nog maar de vraag.

https://www.oneworld.nl/partner-beri...trisch-rijden/

Kom toch eens met wat ernstig af en geen onzin.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=250027

Micele 7 juni 2020 13:28

Open AccessDOI: https://doi.org/10.1016/j.joule.2019.06.002

Greenhouse gas (GHG) emission reductions possible with battery electric vehicles (BEVs) are underestimated in the scientific literature. The following causes are identified and illustrated: overestimating battery manufacturing, underestimating battery lifetime, assuming an unchanged electricity mix over the lifetime of the BEV, using unrealistic tests for energy use, excluding fuel production emissions, and lack of system thinking.

In an example calculation, BEVs reduce emissions from 244 to 98 g/km. In a fully renewable system, BEV emission could decrease to 10 g/km.

fred vanhove 7 juni 2020 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9354827)
Kom toch eens met wat ernstig af en geen onzin.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=250027

Hou toch eens op met alles wat niet in uw kraampje past onzin te noemen en alles wat er wel in past te aanzien als pure waarheid.
Ik zie niet in waarom ik het ene onderzoek meer zou moeten geloven dan het andere.
Ik weiger ook te geloven dat alle smeerlapperij die nodig is om elektrisch te rijden totaal onschuldig zou zijn.

https://www.energids.be/nl/vraag-ant...iendelijk/197/

http://blogs.ulg.ac.be/damien-ernst/...rte-vrai-faux/

Geen enkele expert blijkt er echt dezelfde mening op na te houden. Dus ik hecht niet meer belang aan de ene mening dan aan de andere.

Mijn persoonlijke mening is dat wat we gaan winnen aan de ene kant we wel weer zullen verliezen aan de andere.

Micele 7 juni 2020 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9354849)
Hou toch eens op met alles wat niet in uw kraampje past onzin te noemen en alles wat er wel in past te aanzien als pure waarheid.
Ik zie niet in waarom ik het ene onderzoek meer zou moeten geloven dan het andere.
Ik weiger ook te geloven dat alle smeerlapperij die nodig is om elektrisch te rijden totaal onschuldig zou zijn.

https://www.energids.be/nl/vraag-ant...iendelijk/197/

http://blogs.ulg.ac.be/damien-ernst/...rte-vrai-faux/

Geen enkele expert blijkt er echt dezelfde mening op na te houden. Dus ik hecht niet meer belang aan de ene mening dan aan de andere.

Mijn persoonlijke mening is dat wat we gaan winnen aan de ene kant we wel weer zullen verliezen aan de andere.

Hou toch eens op met dieselwagens te verheerlijken.

Je weet alleszins daarvoor te weing van EVs en gelooft snel prietpraat over ICEs en hun uitstoot.

Over dieselwagens niet dan goeds. :lol:

Citaat:

Dus ik hecht niet meer belang aan de ene mening dan aan de andere.
Het interesseert je blijkbaar geen bal dat je een link geeft die al minstens tienmaal als compleet van de pot gerukte onzin weerlegt is? Ook hier in dit forum.

Waarom doe je dat eigenlijk?

Citaat:

Geen enkele expert blijkt er echt dezelfde mening op na te houden.
Oh dat doen er heel veel ondertussen, maar wat baten kaars en bril?

*ik heb alvast minstens 5 levenscyclusstudies uit diverse landen gegeven die aantonen dat bij de gemiddelde EV de CO2 met ca. 50% en meer gereduceerd wordt, met relatief vuile stroommix.

Voor de EU-stroommix is dat 55% minder.

Studies van 2015 tot en met 2019.

Die wetenschappers en dus experten tonen dat ook aan, dat is wat heel anders als een mening.

Studie USA 2015:


Studie Europa 2017:

Mambo 7 juni 2020 15:38

Diesels die stilstaan verbruiken niks.
Ev wel.

reservespeler 7 juni 2020 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9354810)
Wat een onzin.

Een #EV zal in de regel in dezelfde omstandigheden maar 1/3 equivalent verbruiken van een diesel.

En dat zonder giftige uitlaatgassen.

De diesel is ten dode opgeschreven, kan hoogstens nog wat uitbollen als plug-in hybride in diesel-SUVs (Mercedes bvb).


Wetenschappers hebben de beste modernste dieselwagen (en de minst vuile) vergeleken met de beste EV. Het resultaat vind je in een andere draad.

Iedereen is vrij een mening te hebben, ook al baseert die wslk op toogpraat.

# Energieverbruik

Den elentrik moet opgewekt worden.
Maar dat gaat waarschijnlijk zonder vervuiling.

En de kinderen, die in de mijnen moeten werken, voor de productie van de batterijen, over zo'n details spreken we hier niet.

fred vanhove 7 juni 2020 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9354862)
Hou toch eens op met dieselwagens te verheerlijken.


En waar verheerlijk ik dan dieselwagens ? Ik ben totaal geen diesel rijder en nog minder een diesel liefhebber.
Uw studies zijn geen lap meer waard dan diegene die ik overal kan vinden.
Geven anderen hier linken is het onzin die van de pot is gerukt. Alleen uw onzin is blijkbaar de enige waarheid.

Als je absoluut zeker bent van je gelijk moet je niet in discussie gaan op een forum dat heeft dan totaal geen zin.
Ik stel dingen in vraag iets dat jij blijkbaar niet kan.

Ik ben geen fantast en nog minder een naïeveling. Dat jij beweert dat ik dieselwagens verheerlijk bewijst dat deze discussie u eigenlijk totaal niet interesseert.

Maar goed ik ben dat al gewoon op dit forum . Riskeer het nooit van iets in vraag te stellen of ze weten u te pakken.
Schrijf hier nooit dat je opkomt voor de bescherming van de olifant of je bent direct zelf een olifant.
Schrijf hier nooit dat je opkomt voor de rechten van holebi's of je moet wel zelf een vette homo zijn.
Zo gaat dat met vooroordelen.

fred vanhove 7 juni 2020 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9354947)
Den elentrik moet opgewekt worden.
Maar dat gaat waarschijnlijk zonder vervuiling.

En de kinderen, die in de mijnen moeten werken, voor de productie van de batterijen, over zo'n details spreken we hier niet.

Haha gij verheerlijkt ook al diesels;-) Stouterik :-)

Bobke 7 juni 2020 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9354947)
Den elentrik moet opgewekt worden.
Maar dat gaat waarschijnlijk zonder vervuiling.

En de kinderen, die in de mijnen moeten werken, voor de productie van de batterijen, over zo'n details spreken we hier niet.

Inderdaad, zolang electriciteit opgewekt wordt door fossiele brandstoffen is het een pleister op een houten been.

Micele 7 juni 2020 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9354947)
Den elentrik moet opgewekt worden.

benzine en diesel moeten niet opgewekt worden, die komen van Sinterklaas.


Citaat:

Maar dat gaat waarschijnlijk zonder vervuiling.
benzine en diesel opwekken gaat zonder vervuiling, want je kunt het proper tanken.

Citaat:

En de kinderen, die in de mijnen moeten werken, voor de productie van de batterijen, over zo'n details spreken we hier niet.
En over vele miljoenen kinderen die sterven door de fossiele industrie en uitlaatgassen die zijn er niet. :-D

Micele 7 juni 2020 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9354977)
Inderdaad, zolang electriciteit opgewekt wordt door fossiele brandstoffen is het een pleister op een houten been.

Aha, uit de tijd van de houten benen. lol.

fred vanhove 7 juni 2020 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9354996)
benzine en diesel moeten niet opgewekt worden, die komen van Sinterklaas.



benzine en diesel opwekken gaat zonder vervuiling, want je kunt het proper tanken.


En over vele miljoenen kinderen die sterven door de fossiele industrie en uitlaatgassen die zijn er niet. :-D

Dus al bij al veranderd er niet veel. Van de regen naar de drup

Bobke 7 juni 2020 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9354996)
benzine en diesel moeten niet opgewekt worden, die komen van Sinterklaas.



benzine en diesel opwekken gaat zonder vervuiling, want je kunt het proper tanken.


En over vele miljoenen kinderen die sterven door de fossiele industrie en uitlaatgassen die zijn er niet. :-D

Natuurlijk wel, maar het spaart in elk geval een stap uit.

Tavek 7 juni 2020 18:50

Iemand heeft een perpetuum mobile uitgevonden Fred ?

3.8 liter/100 km is inderdaad zowat het absolute minimumverbruik.

Een wagen heeft ongeveer 15 kWh/100 km nodig. Efficientie Dieselmotor 40 % geeft 3.75 liter diesel/100 km (10 kWh/liter diesel).

Veel verder zal het niet zakken en laat u niks wijsmaken door de autopers. De aerodynamische weerstand, de rolweerstand en de interne wrijving is wat ze is....

dpg 7 juni 2020 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9355174)
Iemand heeft een perpetuum mobile uitgevonden Fred ?

3.8 liter/100 km is inderdaad zowat het absolute minimumverbruik.

Een wagen heeft ongeveer 15 kWh/100 km nodig. Efficientie Dieselmotor 40 % geeft 3.75 liter diesel/100 km (10 kWh/liter diesel).

Veel verder zal het niet zakken en laat u niks wijsmaken door de autopers. De aerodynamische weerstand, de rolweerstand en de interne wrijving is wat ze is....

Citaat:

Als onze samenleving in 2050 koolstofneutraal moet zijn, zal de rush op grondstoffen zoals kobalt en lithium exploderen. Zelfs als we maximaal recycleren neemt in België de vraag fors toe. Dat brengt grote milieurisico’s mee.

Citaat:

Op vraag van Belgische milieu- en ontwikkelingsorganisaties als 11.11.11 en Bond Beter Leefmilieu hebben de onderzoeksinstellingen Vito en Profundo voor het eerst berekend wat de impact van België – toch niet het grootste land ter wereld – in de grondstoffenrush is. De resultaten stemmen weinig optimistisch.
In alle scenario’s zal de vraag naar kobalt in België tegen 2050 30 tot 42 kiloton bedragen, zelfs als we materialen maximaal recycleren. Ter vergelijking: op dit ogenblik bedraagt de wereldproductie 140 kiloton. En die heeft nu al de nodige negatieve impact.
Citaat:

In hun berekeningen gaan Vito en Profundo er vanuit dat de aanwezigheid van ‘kritieke metalen’ in elektrische auto’s ongewijzigd blijft in de toekomst. Ze vermelden alleen in een voetnoot dat nieuwe generaties van batterijen waarschijnlijk uit andere soorten metalen zullen bestaan, maar houden daar geen rekening mee omdat het volgens hen onmogelijk is om daarover nu al inschattingen te doen. Maar een aantal producenten van elektrische auto’s hebben de hoeveelheid kobalt in hun batterijen al gevoelig verlaagd, en Tesla heeft zelfs al een kobaltvrije batterij aangekondigd.
Operatie gelukt, patient overleden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be