Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
12 september 2019, 00:07 | #1 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
|
Hoe een Nederlandse wetenschapper een Duitse (diesel)studie onderuit haalt
Duitse professoren (Buchal et al) worden hier even op hun plaats gezet... zie table 1.
"De Duitsers" baseren zich meestal op oude studies en achterhaalde cijfers, ze nemen zelfs de sjoemel-NEDC als basis voor het verbruik in de praktijk. Een Tesla model 3 batterij zou dan na 150k kilometers onbruikbaar zijn, lol. Hoekstra baseert zich op nieuwe studies en werkelijke verbruikscijfers (allemaal in refertes onderaan) en kaart alles aan en laat niets weg. Uiteraard is het al aangetoond dat moderne batterijpacks veel langer meegaan (bewijs oude model S) Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2019 om 00:35. |
||
12 september 2019, 06:34 | #2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
|
Den Diesel moet er uit.
Gelukkig kocht ik me verleden week nog ne Ford Mondeo met dieselmotor. Levering verwacht op het eind van het jaar. Gaat mijn Ford Fiestake vervangen die het 13 jaar probleemloos deed en ondertussen iets meer dan 400.000 km op de teller heeft. Verbruik (als mijn vrouw ermee rijdt) tss 3 en 4 liter diesel.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024 |
12 september 2019, 07:06 | #3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.044
|
hoekstra is goed,
zijn berekening is natuurlijk een klein beetje biased naar boven toe.. voor de fossiel motor Een mercedes C, heb er twee lopen en verbruik staat gewoon 5.3l op de meter.... Maar hij baseert zich inderdaad op spritsmonitor verbruikcijfers dus je kan hem idd niet pakken daarop Anderzijds een elektrische wagen speel je een spelletje om ter langst rijden met de batterij, en je begint rustiger te rijden.... dus je rijdt gewoon anders elektrisch |
12 september 2019, 08:16 | #4 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
|
Citaat:
Na 2,5 jaar met een elektrisch voertuig rijd ik inderdaad anders. Een snelwegspurtje kan ik niet laten, dat win ik quasi altijd met mijn EV. Wat ik wel veel meer doe is anticiperend rijden. De meeste EV's gaan vrij hard remmen op de elektromotoren als je het gaspedaal loslaat. Dit wordt bij sommige merken 'one-pedal-driving' genoemd. Ik anticipeer zo dat ik vrijwel nooit het rempedaal nodig heb, enkel maar om de auto volledig tot stilstand te brengen. Als je dit éénmaal onder de knie hebt (dat gaat voor de meeste chauffeurs zeer snel) zakt het verbruik van een EV drastisch. Je hoort regelmatig nieuwe Tesla-rijders klagen dat ze helemaal niet het beloofde bereik halen. Heel veel spurtjes (verslavend !) en weinig anticiperend rijden zijn hier de oorzaak van. Na een paar weken halen ze veel betere verbruikscijfers. Als je het voertuig echt goed kent kan je nog een stapje verder gaan. Als je het gaspedaal net niet loslaat gaat de auto vrij bollen. Door de geringe luchtweerstand vertraagt die nauwelijks en kom je vrij ver. Dit is nog efficiënter, regeneratief remmen is immers niet 100% efficiënt, slechts ongeveer 2/3 van de kinetische energie gaat naar de batterij. |
|
12 september 2019, 08:42 | #5 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
sorry |
|
12 september 2019, 08:47 | #6 | ||
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
Citaat:
|
||
12 september 2019, 09:12 | #7 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
|
onderzoek die andere 30 wetenschappers ook eens, lol
Citaat:
En het is niet alleen Auke Hoekstra (TU Eindhoven) die deze gebrekkige pro-dieselstudie weerlegde, ff googlen als ik mag, jij moogt ze allemaal opsommen, hopelijk werken de links. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2019 om 09:35. |
||
12 september 2019, 09:32 | #8 |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
mijn punt is dat Hoekstra en TU Eindhoven leven bij de gratie van de EV omslag ... dat zijn dus lobbyisten en drukkingsgroepen als alle anderen intussen. De info die zij verstrekken dient ook beoordeelt te worden met die wetenschap in t achterhoofd. Net zoals onderzoeken verstrekt door mensen onder invloed van de klassieke auto industrie. Niet meer, niet minder.
Laatst gewijzigd door Anna List : 12 september 2019 om 09:33. |
12 september 2019, 09:43 | #9 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
|
Citaat:
Of heb je kritiek op Hoekstra en al die wetenschappers die het met Hoekstra ongeveer eens zijn? Jij wil al deze wetenschappers en deskundigen in twijfel trekken? Jij wil toch niet echt die ene econoom verdedigen of een waan van juistheid laten die volgens andere wetenschappers helemaal fout is? Herhaling vorige post: Hoekstra is nog bescheiden in zijn studie en neemt een levensduur van 300.000 km voor een Tesla model 3 batterijpack, ook bij andere gegevens wat in het nadeel van de diesel spreekt neemt hij conservatieve cijfers. En het is niet alleen Auke Hoekstra (TU Eindhoven) die deze gebrekkige #NIET-wetenschappelijke publicatie weerlegde, ff googlen als ik mag, jij moogt ze allemaal opsommen, hopelijk werken de links. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2019 om 09:48. |
||
12 september 2019, 09:45 | #10 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
|
|
12 september 2019, 09:54 | #11 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
|
Citaat:
Dat van Hoekstra heb ik gekaderd, maar ik heb ook zijn studie inhoudelijk bekeken. Dus kun je doen dat naast Hoekstra ook alle opgesomde wetenschappers en deskundigen die openbaar regageerden tegen "Buchal et al" leven van EV-transitie. Fijn. - wetenschappers van het Fraunhofer Instituut ISI. - ICCT - deskundigen van gerespecteerde Duitse publicaties als Focus en WirtschaftsWoche - Paul Scherrer Instituut - Forschungsgesellschaft Für Energiewirtschaft - Agora Energiewende - Prof. Dr. Markus Lienkamp, hoofd van de afdeling Automotive Engineering van de Technische Universiteit van München Citaat:
Die anti-EV econoom Buchal et al natuurlijk straal negeert. Hij baseert zich liever op de NEDC van de 70ies en studies van 2009, en bepaalde zaken negeren over de live-cyclus van een dieselwagen en zijn brandstofproductie. Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2019 om 10:14. |
||
12 september 2019, 10:27 | #12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.044
|
Citaat:
Dus CO2 reduceren is leuk, maar het moet effectief ook wel werken... Focussen op de tailpipe is zever, want de schoorsteen staat bij de centrale Focussen op windmolens en gas centrale is ook niet juist, want het is een mix van centrales Focussen op de verbranding is ook niet juist, want je hebt energie nodig om de brandstof bij de centrale te krijgen Focussen op de auto is ook half werk, want batterij vraagt ook CO2 en energie dus het complete plaatje maken en kijken naar alle details En dus die oefening is goed op zich, je kan nog wat 'twinkeren' aan het model door het ene wat hoger of lager te zetten, maar veel gaat het niet schelen |
|
12 september 2019, 10:55 | #13 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
|
Citaat:
Hoeveel een EV en ICE al (veel) meer CO2 uitstoot bij Duitse stroommix kun je *well-to wheel al vinden bij #ADAC bij metingen sinds september 2016# Een moderne EV stoot vandaag al - levenscyclus - maar 39% CO2/GHG uit van een vergelijkbare moderne dieselwagen. Dit bij EU-stroommix. Citaat:
En in de toekomst kan dit zelf dalen naar 6,5 % ook als dezelfde dieselwagen -levenscyclus- zoveel mogelijk profiteert van hernieuwbare energie. Citaat:
https://www.vox.com/2015/11/16/97377...hicles-cleaner Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2019 om 11:06. |
||||
12 september 2019, 11:34 | #14 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.044
|
Uw euromix is bvb geen goeie leidraad voor NL en BE en zeker niet als we gascentrales gaan bouwen, dus be en NL zijn de slechtste landje op gebied van EV met 500g per kWh uitstoot betekent dat 100g per km voor elke EV
Dus het heeft geen zin om met greenwashed electriciteit te rekenen als,je niet tankt op het moment van die productie Je moet godverdomme kerncentrales gebruiken als je wil loskomen van de CO2 |
12 september 2019, 11:37 | #15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.044
|
De levenscyclus analyse momenteel, kun je moeiteloos op H2 doen stranden
En dit doordat eenvoudigweg de CO2 uitstoot van de batterij te hoog is.. Doe je dat met H2 heb je minder batterij nodig, maak je waterstof fossielvrij, heb je een oplossing die duidelijk groener is dan EV op aardgascentrales en met tonnen lithium ontginning uitstoot Gebruik je h2 voor de staalproducent, en je zakt met uw uitstoot naar nul... het kan hoor. Maar zal nog een paar stappen en generaties vragen Opgelet die grondstoffen batterij ontginning, als de vrachtverkeer ook met h2 begint te rijden wordt die ook 100% fossielvrij als.het ware. Dus beide oplossingen zijn goed.. en vermoedelijk hebben we beide nodig..
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ https://twitter.com/ragnarbjartur https://ground.news/ https://antidisinfo.net/ https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 12 september 2019 om 11:40. |
12 september 2019, 12:05 | #16 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ze moeten dan wel serieuze kosten doen in bevoorrading. Want pijplijnen met H2... Not. Laatst gewijzigd door Micele : 12 september 2019 om 12:19. |
|||||||
12 september 2019, 12:11 | #17 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
Citaat:
|
|
12 september 2019, 12:12 | #18 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
|
|
12 september 2019, 12:14 | #19 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
Waterstof compressie en liquifactie is hopeloos inefficient. Het fuel cell proces is hopeloos inefficient. Waarom blijft dat waterstof verhaal maar terug opduiken ? Voor bepaalde niches (vrachtvervoer) zal het wel aanslaan, maar nooit voor personenvervoer. En als men hier al klaagt over batterijen die in brand vliegen....een tank waterstof op 100 bar onder mijn gat hebben liggen is zeker enorm veilig ???? Een fuel cell heeft ook zijn risicos. Laatst gewijzigd door Tavek : 12 september 2019 om 12:14. |
|
12 september 2019, 12:24 | #20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
|
Citaat:
H2 productie langs de snelwegen en expresswegen? Met stroomleidingen kun je beter direct EV mee opladen, waarom die grote verspillende omweg? |
|