Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   15.000 cyclussen, nieuwe batterijcellen gaan nog veel langer mee (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255739)

Micele 23 oktober 2020 15:40

15.000 cyclussen, nieuwe batterijcellen gaan nog veel langer mee
 
Als niemand van de olielobby het al gepost heeft, zal ik het maar doen. :lol:

Nieuwe batterijcellen gaan zeer wslk minstens 10 maal zolang mee als 2 generaties terug (specifiek Tesla)

Citaat:

TESLA WERKT AAN BATTERIJ DIE 3,5 MILJOEN KILOMETER HAALT

Een wetenschapper van Tesla heeft een paar indrukwekkende cijfers gepubliceerd.

Tesla werkt sinds 2016 samen met Jeff Dahn, een Amerikaans-Canadese wetenschapper die een pioniersrol heeft gespeeld in het klaarstomen van lithium-ionbatterijen voor massaproductie. Zijn rol is om de batterijen van het merk continu te blijven verbeteren. In een recente presentatie besprak Dahn de testresultaten van een nieuw type batterijcel dat Tesla volgend jaar in productie wil nemen – de 4680 – en waarvoor Elon Musk een levensduur heeft beloofd van minstens één miljoen mijl (1,6 miljoen kilometer). In zijn testlabo lijkt Dahn echter nog veel betere resultaten te bereiken. Daar is hij een hele reeks experimentele cellen continu aan het opladen en weer ontladen. Na drie jaar testen zitten de cellen al aan 10.000 van die laadcycli zonder noemenswaardige verliezen. Als je uitgaat van een elektrische auto met een gemiddeld rijbereik van 350 kilometer en je vermenigvuldigt dat met 10.000, dan kom je aan 3,5 miljoen kilometer.

Nog meer

Sterker nog: als de batterijen nooit tot 0 procent worden ontladen en nooit tot 100 procent worden opgeladen, dan halen ze zelfs 15.000 cycli zonder verlies – en de test loopt nog verder, met elke dag nieuw cycli. “Hebben we wel batterijen nodig die zo goed zijn?”, vraagt Dahn zich zelf af? Jawel, want dat betekent dat de batterijen nog lang na het levenseinde van de auto kunnen worden verder gebruikt in andere toepassingen, waardoor energierovende recyclage nog ver verwijderd is. Bovendien maakt dit dat de batterijen van een EV ook nog kunnen worden gebruikt om de functie van een thuisbatterij te vervullen terwijl de auto geparkeerd staat, omdat dit geen invloed heeft op hun levensduur.

https://www.vroom.be/nl/nieuws/tesla...en%20kilometer
Dit waren de oudjes 18650 celformaat (model S P85 van 2013) die zouden ook 1500 tot 2000 cyclussen halen.
Bewijs is er eigenlijk al, 700.000 km is 2000 cyclussen x 350 km.

Citaat:

1,2 miljoen

Met de levensduur van Tesla’s huidige producten zit het trouwens ook al vrij snor, zo blijkt uit de ervaringen van de Duitser Hansjörg von Gemmingen-Hornberg: zijn Model S P85, een van de eerste in Duitsland, heeft net 1,2 miljoen kilometer gehaald.

Dat heeft hij wel niet op één batterij gedaan, want redelijk vroeg in de levensloop van zijn wagen heeft hij liefst vier batterijen en drie elektromotoren versleten – allemaal onder garantie vervangen. Zijn huidige batterij is duidelijk van een meer recente en betere generatie, want die houdt het ondertussen al 700.000 kilometer lang vol.
Alle details met video via:
Citaat:

https://electrek.co/2020/10/18/tesla...million-miles/

A Tesla battery researcher showed updated test results pointing to batteries lasting over 15,000 cycles or the equivalent of over 2 million miles (3.5 million km) in an electric car.


Ook 20.000 cyclussen is te doen.

Jeff Dahn legt het uit (url 22'30")
https://youtu.be/pOQQTwYkg08?t=1351

brother paul 23 oktober 2020 20:50

ga weer eens savant michel bevragen:


die UMC kabel om in een gewoon stopcontact te steken zit dat standaard bij elke Tesla, of geven ze die niet meer ?

Micele 23 oktober 2020 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9491496)
ga weer eens savant michel bevragen:

die UMC kabel om in een gewoon stopcontact te steken zit dat standaard bij elke Tesla, of geven ze die niet meer ?

Kabel? Ben je hem kwijtgeraakt? (de adapter)

Geen idee. Jij hebt een Tesla.

Citaat:

https://www.tesla.com/nl_BE/support/...on?redirect=no

Kan ik een standaard stopcontact gebruiken om de auto op te laden?

Ja. Bij elke nieuwe Tesla wordt standaard een adapter voor normale stopcontacten meegeleverd. Afhankelijk van uw auto, wordt het bereik met ongeveer 13 ?* 18 km vergroot na één uur opladen. Voor optimaal thuisladen raden wij de installatie van een Wall Connector aan.

brother paul 23 oktober 2020 21:06

en hoe zie je die degradatie van de batterij ? dat heb ik ook nog nergens zien staan ?

brother paul 23 oktober 2020 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9491507)
Ben je hem kwijtgeraakt?

ik heb die nog niet gevonden...:-D ofheb geen...

Micele 23 oktober 2020 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9491519)
en hoe zie je die degradatie van de batterij ? dat heb ik ook nog nergens zien staan ?

Predicted range vermindert na xxxxxx kilometers.

Lees toch eens een Tesla forum.

Micele 23 oktober 2020 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9491522)
ik heb die nog niet gevonden...:-D ofheb geen...

Adapter?

Micele 23 oktober 2020 21:15

Moest je nog vragen hebben ze staan alvast hierin

brother paul 23 oktober 2020 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9491525)
Adapter?

oh de kabel is blijven zitten in een laadpaal die hem niet meer wou lossen
en ik dacht er is normaal toch nog een andere kabel voor gewoonstopcontact
maar blijkbaar is dat gewoon een stopcontactfiche met een fiche voor de laadkabel...

blijkbaar... als internetconnectie verloren gaat, lost die laadpaal de kabel niet, moet dan gereset worden, en die kerels werkten niet in het weekend, en dus maandag gebeld, gereset en kabelafgegeven in carrefour door iemand, etc..

Dus advies aan iedereen: stop dus nooit uw auto in een laadpaal bij een carrefour, ze rekenen gewoon 2euro startkosten totaal belachelijk

brother paul 23 oktober 2020 22:23

omg

je kan het scherm resetten... amazing
je kan stuurbekrachtiging sterkte kiezen.. aha
omg die lendensteun heb ik nog niet gevonden... blz26
als ik dat doe die oplaadkabels voor telefoon installaren blz23 krijg ik rijverbod voor 4jaar
blz20 frunk openen bij stroompanne, lijk ik echt nooit te willen doen... maar goed

blz80 is interessant: rangevergroten ch
wist dat niet chill mode.. ik dacht dat hij harder reed in chill.. klonk zo chill, hijkan dus nog harder ??
blz 83 dashcam functie ? omg ene activeren met claxon..nog grappiger ?
moh blz 95nregeneratief vermogen is beperkt in het begin in de winter

blz 117 sumon staat erin... ga die eens moetenb estuderen
blz 158 homelink moet ikeens testen, heb dat ook op mercedes en nog nooit ingesteld...
blz 172 die kleurkodes is ook effe handig voor weten...



en ik ga morgen eens zoeken achter die verloopstekker... die moet daar ergens toch wel zitten... of is die vergeten dan bellen naar de garage..

maddox 24 oktober 2020 02:29

Pfff, da's ondertussen al oud nieuws voor me.

Een LiPo accu (jaja, een Li-Ion is een variante van LiPo, alswel de meer stabiele LiFePo4), laden tot 80-85% (4.1V einde cyclus of 3.55V voor LiFePo4) geeft een enorme vermeerdering van laadcycli.

Nadeel, W/u per kilo verminderd dramatisch.

Het kan ook andersom, bepaalde types LiPo kan je laden tot 4.35V, wat een leuke extra in vermogen en opslagcapaciteit geeft, maar de accu snel naar de maan helpt.
IPV 500-1000 laadcycli naar 4.2V per cel, hou je er 100 over, als je geluk hebt.

Micele 24 oktober 2020 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9491674)
Pfff, da's ondertussen al oud nieuws voor me.

Voor jou ja, maar er zijn nog altijd genoeg onwetenden en-of technofoben in de wereld die liever olielobbyisten geloven. Of door de olielobby betaalde "experten" die verhaaltjes proberen te verspreiden.

Er was er zelfs ene "Buchal et al" die beweerde dat "een batterijpack" na 150.000 km afgeschreven mocht worden...

Citaat:

https://forum.politics.be/showthread.php?t=250027

Regarding battery lifetime, it is important to note that great strides have been made in recent years. Currently, cars are scrapped when motor maintenance becomes too expensive. Since the electric motor outlasts most other car components without maintenance, the motor will no longer be the bottleneck for a BEV. Buchal et al. assume the battery becomes the new bottleneck and will be scrapped after 150k km while a diesel would last 300k km.5 But current batteries are estimated to last at least 1,500 to 3,000 cycles before they lose 20% of capacity,8 giving an electric car with 450 km of range a battery lifetime of 450k to 1,350k km.
En dat verhaal stond nog geen jaar geleden breed uitgesmeerd in de pers, ook in De Tijd:
Citaat:

https://www.tijd.be/opinie/algemeen/.../10186963.html
30 november 2019

Europa bedot ons met elektrische wagens

De Europese regelgeving voor het brandstofverbruik van het wagenpark zal het klimaat niet beschermen. Ze zal wel jobs vernietigen, de economische groei aantasten en het wantrouwen van de bevolking in de ondoorzichtige Europese bureaucratie vergroten.

Disclaimer: Volgens experten baseert Hans-Werner Sinn zich op foute en/of gedateerde informatie bij zijn onderzoek. Meer info vindt u hier.
... uiteraard werd die gesponsorde flauwekul even snel onderuit gehaald, dezelfde dag zelfs, De Tijd voegde er -weliswaar in het klein- al snel een disclaimer bij, met een verwijzing naar: https://www.tijd.be/politiek-economi...t=article-list

Mambo 24 oktober 2020 11:37

Misschien staan er wel heel kleine lettertjes onder het begrip van een goede batterij.

maddox 24 oktober 2020 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9491869)
Voor jou ja, maar er zijn nog altijd genoeg onwetenden en-of technofoben in de wereld die liever olielobbyisten geloven. Of door de olielobby betaalde "experten" die verhaaltjes proberen te verspreiden.

Er was er zelfs ene "Buchal et al" die beweerde dat "een batterijpack" na 150.000 km afgeschreven mocht worden...

Als dat pack volledig mismeesterd is, is zelfs 1 laadbeurt al voldoende om het in de soep te draaien.

Maar dat lukt het doorsnee kiesvee niet echt, de huidige generatie laders en accupacks voor elektrische wagens zijn redelijk foolproof.
Helaas zal moeder natuur wel een betere fool brengen.

Micele 24 oktober 2020 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9491913)
Als dat pack volledig mismeesterd is, is zelfs 1 laadbeurt al voldoende om het in de soep te draaien.

Maar dat lukt het doorsnee kiesvee niet echt, de huidige generatie laders en accupacks voor elektrische wagens zijn redelijk foolproof.
Helaas zal moeder natuur wel een betere fool brengen.

Foolproof: als ik daarbij aan een verbrandingsmotor denk... Oeps.

Micele 24 oktober 2020 12:01



Daar hoeft geen vertaling bij.

maddox 24 oktober 2020 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9491917)
Foolproof: als ik daarbij aan een verbrandingsmotor denk... Oeps.

Ik vind mijn verbrandingsmotorvoertuigen behoorlijk betrouwbaar.
Het enige dat ik in de laatste jaren kan opmerken is een slechte accu in de motorfiets, en een kapotte alternator in mijn vorige wagen.

Micele 24 oktober 2020 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9491988)
Ik vind mijn verbrandingsmotorvoertuigen behoorlijk betrouwbaar.

Het ging even over foolproof.

Hoe snel kan een idioot een verbrandingsmotorvoertuig naar de vaantjes helpen?

Citaat:

https://insideevs.com/news/340502/he...%20around%2020

The drivetrain in an ICE vehicle contains 2,000+ moving parts typically, whereas the drivetrain in an EV contains around 20.

maddox 24 oktober 2020 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9492026)
Het ging even over foolproof.

Als een gebruiker de handleiding van een moderne wagen volgt, redelijk nietwaar.
Citaat:

Hoe snel kan een idioot een verbrandingsmotorvoertuig naar de vaantjes helpen?
Even snel als een EV.

Micele 24 oktober 2020 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9492068)

Even snel als een EV.

Je weet wel wat ik bedoelde. ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be