Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   max 15 op begrafenis? Dat heeft consequenties. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256305)

De schoofzak 30 november 2020 15:05

max 15 op begrafenis? Dat heeft consequenties.

Als je stoer wilt doen als regering, en je zegt max 15 mensen op een begrafenis, dan moet je de consequenties ervan erkennen.

Welke politieker gaat ofwel de politie in deze steunen, ofwel betere richtlijnen uitschrijven?

En exact hetzelfde voor de 100 toeschouwers buiten. 100 is meer dan 4.
Tenzij .... het immigranten zijn, of betogende vakboungders?

Dura lex sed sex.

Titel: Dertig rouwenden in aula en honderdtal mensen voor de deur: politie legt uitvaartplechtigheid stil
https://www.hln.be/willebroek/dertig...stil~af378891/

Citaat:

WillebroekDe politie heeft zaterdagvoormiddag ingegrepen tijdens een uitvaartplechtigheid in Willebroek omdat er te veel personen aanwezig waren. Volgens het korps woonde ruim het dubbele van het toegelaten aantal mensen de viering bij, terwijl buiten een kleine honderd man bijeenkwam. Volgens de familie handelden de agenten “onrespectvol en onmenselijk”.
Wannes Vansina 28-11-20, 16:29 Laatste update: 16:14

87

De uitvaartplechtigheid voor de in Angola geboren Alfredo Dumigos vond plaats in het rouwcentrum van Van Humbeeck in de Oud-Strijdersstraat. Nadat bij de politiezone Mechelen-Willebroek een melding was binnengelopen over het grote aantal aanwezigen, kwamen patrouilles massaal ter plaatse.
Rouwcentrum Van Humbeeck
Rouwcentrum Van Humbeeck © Marc Aerts

“Bij aankomst bleken inderdaad te veel mensen aanwezig te zijn. In het uitvaartcentrum bevonden zich 30 ?* 35 personen, buiten nog eens een kleine honderd personen. Ze droegen allemaal een mondmasker, maar de aantallen waren veel te groot om aan social distancing te doen”, zegt politiewoordvoerder Dirk Van de Sande.
“Medeleven”

De mensen binnen zondigden volgens de politie tegen het maximumaantal van vijftien personen dat in deze coronatijden aanwezig mag zijn tijdens een viering of plechtigheid, de mensen buiten overtraden het samenscholingsverbod.

Nadat iedereen die op de lijst stond binnen was, hebben we de deuren gesloten. Iemand heeft die met behulp van de alarmknop weer geopend zodat meer mensen naar binnen konden
Luc Van Humbeeck, zaakvoerder rouwcentrum

“We hebben die mensen aangesproken en geïdentificeerd. Dat met respect en uiteraard met het betuigen van het medeleven aan de getroffen familie. We hebben gepraat, bemiddeld en gesensibiliseerd en de mensen hebben daar gevolg aan gegeven”, aldus de woordvoerder.
Processen-verbaal

Er werden ook processen-verbaal opgesteld, maar hoeveel aanwezigen effectief een boete krijgen van 250 euro moet administratief nog worden bekeken. Ook tegen de uitbater werd een pv opgesteld. Hij riskeert een boete die drie keer zo hoog is.

Zaakvoerder Luc Van Humbeeck is niet te spreken over de politie-interventie, al geeft hij toe dat er zich te veel mensen in de rouwaula bevonden, buiten zijn wil om. “Nadat iedereen die op de lijst stond binnen was, hebben we de deuren gesloten. Iemand heeft die met behulp van de alarmknop weer geopend zodat meer mensen naar binnen konden”, doet hij zijn verhaal.
Dienst verstoord

Wat hem dwarszit, is de manier waarop de politie ingreep. “Er kwam een politiemacht alsof hier zeventien moorden waren gebeurd. Ze hebben de dienst volledig verstoord. In mijn ogen hadden ze dit op een serene manier kunnen oplossen. Uitvaartplechtigheden tijdens corona zijn zo al triest genoeg, zeker voor zo’n grote families.”
Na de plechtigheid kwam een grote groep mensen samen aan de begraafplaats. Ook daar hield de politie toezicht.
Na de plechtigheid kwam een grote groep mensen samen aan de begraafplaats. Ook daar hield de politie toezicht. © Marc Aerts

Volgens Van Humbeeck werd de sfeer zelfs grimmig omdat verschillende personen geen identiteitskaart bij zich hadden en de politie hen in de boeien wilde slaan. “Pas nadat de zoon ermee dreigde de kist van zijn vader naar het commissariaat te dragen, hebben ze ingebonden. Er waren kinderen van 10 jaar bij. Voor hen is dit een trauma.”
“Heel pijnlijk”

“Het is echt niet menselijk wat ze gedaan hebben”, reageert ook Pedro Manuel, de stiefzoon van de overledene. “In plaats van de verantwoordelijke bij zich te roepen, hebben ze de dienst stilgelegd – we waren bezig met het slotgebed.”

Hij spreekt over slechts een twintigtal familieleden in de zaal. De rest volgde buiten. “Allemaal naaste familie. De afstand werd bewaard. Het politie-ingrijpen was onrespectvol op een niveau dat ik nooit heb meegemaakt.”

Volgens de man kwam het net daardoor tot spanningen. “Doordat ze ons zo hebben behandeld, wilden we onze identiteitskaart niet geven. Ze hebben de hele afscheidsplechtigheid verpest. Voor mijn stiefmoeder, onze kinderen is dit allemaal heel pijnlijk.”

denkimi 30 november 2020 15:11

130 man dichte familie. :lol:

Jan Janssen 30 november 2020 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9532246)
Als je stoer wilt doen als regering, en je zegt max 15 mensen op een begrafenis, dan moet je de consequenties ervan erkennen.

Welke politieker gaat ofwel de politie in deze steunen, ofwel betere richtlijnen uitschrijven?

Dura lex sed sex.

Titel: Dertig rouwenden in aula en honderdtal mensen voor de deur: politie legt uitvaartplechtigheid stil
https://www.hln.be/willebroek/dertig...stil~af378891/

Ik ben van mening dat als het voor de brave vlaming geldt het ook voor de andere moet gelden maar eigenlijk gaat dit er los erover van wat menselijk is

De schoofzak 30 november 2020 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen (Bericht 9532261)
Ik ben van mening dat als het voor de brave vlaming geldt het ook voor de andere moet gelden maar eigenlijk gaat dit er los erover van wat menselijk is

Kan je duidelijker zijn?
Is het sanitaire voorschrift van max 15 man op een begrafenis niet menselijk,
of vind je het politie optreden, bij overtreding zoals hier, onmenselijk.

Of: hoe zou de politie dan moeten optreden?

Jan Janssen 30 november 2020 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9532276)
Kan je duidelijker zijn?
Is het sanitaire voorschrift van max 15 man op een begrafenis niet menselijk,
of vind je het politie optreden, bij overtreding zoals hier, onmenselijk.

Als de politie zo optreed bij vlamingen moeten ze dat zeker ook doen bij de minder bereikbare

Los daarvan vindt ik maatregelen zoals 15 mensen op een begrafenis mensonwaardig< als mijn vader zou sterven zouden nog niet eens alle kinderen van hem of zijn broers of zusters mogen komen< Ik vind dat walgelijk<

Het beperken van sociale contacten en het beroven van hun vrijheid vind ik ook niet kunnen<

Rudy 30 november 2020 16:05

De politie heeft haar werk gedaan, in functie van de opgelegde maatregelen.
Dit gaat om niet meer dan een overtreding.

Jan Janssen 30 november 2020 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9532291)
De politie heeft haar werk gedaan, in functie van de opgelegde maatregelen.
Dit gaat om niet meer dan een overtreding.

Inderdaad. De politie heeft opgetreden naar de regels opgesteld door de ministers.

Maar los daarvan vind ik het een echt walgelijke maatregel.

In het voorbeeld van als mijn vader zou sterven. Dan kan juist zijn vrouw en kinderen+ aangetrouwden komen.

Wie gaan de andere vier zijn? 4 van de 11 kleinkinderen? 4 van de 8 zussen of broers, zonder aangetrouwden uiteraard. Dat je bij zo een gebeurtenis deze keuze zou moeten maken is gewoon onmenselijk.

En de ministers die dit verzinnen zouden ze zonder kist gewoon zonder begrafenis onder de grond moeten stoppen.

Rudy 30 november 2020 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen (Bericht 9532292)
Inderdaad. De politie heeft opgetreden naar de regels opgesteld door de ministers.

Maar los daarvan vind ik het een echt walgelijke maatregel.

In het voorbeeld van als mijn vader zou sterven. Dan kan juist zijn vrouw en kinderen+ aangetrouwden komen.

Wie gaan de andere vier zijn? 4 van de 11 kleinkinderen? 4 van de 8 zussen of broers, zonder aangetrouwden uiteraard. Dat je bij zo een gebeurtenis deze keuze zou moeten maken is gewoon onmenselijk.

En de ministers die dit verzinnen zouden ze zonder kist gewoon zonder begrafenis onder de grond moeten stoppen.

Dit "probleem" heb ik vrij recent mogen meemaken.
Het is inderdaad niet leuk om met een beperkt aantal te mogen samen zijn, rouwen.
Oplossing: kom later nog eens samen.

Rudy 30 november 2020 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9532246)

Waren het immigranten.

Hoofdstraat 30 november 2020 16:39

Een jonge kerel van 27 jaar, logisch dat daar veel volk op af komt. Die regels zijn onmenselijk en de mensen beginnen het door te hebben.

Erw 30 november 2020 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen (Bericht 9532292)

Weet je, moest ik een flik zijn, ik zou passen voor die waanzinnige taken en ontslag nemen. Ik zou beschaamd zijn in de plaats van die klojos "ministers".

Hoofdstraat 30 november 2020 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 9532329)
Weet je, moest ik een flik zijn, ik zou passen voor die waanzinnige taken en ontslag nemen. Ik zou beschaamd zijn in de plaats van die klojos "ministers".

Je moet zelfs geen ontslag nemen, elke agent kan voor zichzelf beslissen of ze iets willen beboeten of niet.

Erw 30 november 2020 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9532276)

Ze zou moeten naar de ministers gaan, hen in de boeien slaan en afvoeren.

Erw 30 november 2020 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 9532332)
Je moet zelfs geen ontslag nemen, elke agent kan voor zichzelf beslissen of ze iets willen beboeten of niet.

"Kunnen"?
Ja... om dan bij geen boete terwijl nazi wet zegt van wel, ontslag te krijgen zeker?

Hoofdstraat 30 november 2020 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 9532339)
"Kunnen"?
Ja... om dan bij geen boete terwijl nazi wet zegt van wel, ontslag te krijgen zeker?

Nee, dat is de morele vrijheid van elke agent, ze zijn niet verplicht een boete uit te schrijven voor een overtreding.

Rudy 30 november 2020 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 9532341)
Nee, dat is de morele vrijheid van elke agent, ze zijn niet verplicht een boete uit te schrijven voor een overtreding.

Dan moet je het als agent maar eens riskeren om niet tussen te komen als de politie via een telefoontje op de hoogte wordt gebracht van een overtreding van de maatregelen.

Hoofdstraat 30 november 2020 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9532355)
Dan moet je het als agent maar eens riskeren om niet tussen te komen als de politie via een telefoontje op de hoogte wordt gebracht van een overtreding van de maatregelen.

Ze moeten tussenkomen maar daarom moeten ze nog geen boetes uitschrijven.

Rudy 30 november 2020 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 9532368)
Ze moeten tussenkomen maar daarom moeten ze nog geen boetes uitschrijven.

Lees hoeveel agenten er bij kwamen kijken.
Wat zou er gebeuren indien de agenten geen boetes uitschreven ?
Al wie ondertussen al een boete heeft gekregen zou niet zo gelukkig zijn.

De schoofzak 30 november 2020 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 9532329)

Zou je dan in de politiek gaan?

Maar bij welke partij? Welke partij pleit momenteel onomwonden om begrafenissen toe te laten met gans de familie, schoonfamilie, goede kennissen, buren en vrienden ...?

U bent er zich van bewust dat er een virus waart? En dat het gedrag van mensen op begrafenissen nogal contact-innig is?
Ik zou nooit ofte nooit mijn kleinkinderen willen besmetten, noch deze van mijn broers/vrienden/....

De schoofzak 30 november 2020 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 9532341)

Ik dacht van wel hoor.
Maar gij komt af met een stelling. Dus aan jou om een bewijskrachtige link te geven.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be