![]() |
EV voertuigen slechter dan diesels voor het milieu
Ja wat moeten we nog geloven. En dan is het nog een Duits onderzoek :?
https://www.auto55.be/nieuws/31388-d...hOoNya8-cEb_jU |
Citaat:
|
Was nog sneller wetenschappelijk weerlegd als het toen in de Belgische media kwam. :-)
Citaat:
@Fred, hier was overigens al een **draad met 48 reacties over. Waarom herhaal je eigenlijk die onzin van april 2019? ** https://forum.politics.be/showthread.php?t=250027 Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien gebruikte men ook de sjoemel-NEDC voor het verbruik van de dieselwagen die 20% onder het werkelijk verbruik ligt. Ondanks dit alles in het nadeel van een EV nog 55% properder met EU-stroommix van 300 g CO2/kwh. Citaat:
![]() https://www.transportenvironment.org...st-electricity https://www.transportenvironment.org...l-availability Ik zie dat T&E toch maar op een 13g CO2/kWh komt voor een 30 kWh batterij op 200.000 km. Hangt natuurlijk af welke chemie de batterij heeft en waar de grondstoffen vandaan komen. #Hoekstra kom uit op 16g CO2/kWh en zal recentere batterijpacks als referte gebruiken. Het 75 kWh NCA batterijpack van het model 3. # https://www.cell.com/joule/fulltext/...showall%3Dtrue |
Recente studie 2020, met online tool
T&E heeft nu een veel recentere LCA studie, april 2020
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
De prius hybride de hemel ingeprezen door tal van onderzoeken bleek na testen gewoonweg het dubbel te verbruiken dan een niet hybride.
|
![]() Verbod op benzine- en dieselauto’s tegen 2030 ligt weer op tafel Tijdens een bijeenkomst van de Europese milieuministers heeft Denemarken alle lidstaten opgeroepen om de verkoop van benzine- en dieselwagens vanaf 2030 te verbieden. Het voorstel geniet bovendien de steun van 10 andere lidstaten, zo meldt het persbureau Reuters. Het is geen geheim dat Denemarken, net als de meeste Scandinavische landen, een aanzienlijke voorsprong heeft uitgebouwd op vlak van elektromobiliteit. Volgens Dan Jorgensen, de Deense minister voor Klimaat en Energie, is zijn land zelfs klaar om de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren definitief uit te faseren, met 2030 als ultieme deadline. Denemarken probeerde het verbod vorig jaar al op eigen houtje door te duwen, maar dat bleek toen in strijd met de EU-regels. Afgelopen vrijdag werd het voorstel opnieuw op tafel gelegd, gevolgd door de uitdrukkelijke vraag om individuele staten wél toe te laten de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden. Jorgensen pleit zelfs voor een verbod op het hele Europese grondgebied tegen 2040, wil de EU zijn ambitieuze CO2-targets (-40 procent tegen 2030, klimaatneutraal tegen 2050) realiseren. https://www.hln.be/auto/verbod-op-be...afel~a8ab6102/ |
Om alles zo groen mogelijk te doen rijden is inmiddels ook uitgelekt dat er minstens 2 nieuwe kerncentrales zullen bijkomen.
Kunnen ze misschien eens staafdiagrammen maken met radio actieve waarden hun invloed op het milieu? |
|
Citaat:
|
![]() ![]() |
Citaat:
Volgens hun 'tool' zou ik 255 g per km uitstoten. Klopt dit wel eigenlijk ? Aan de pomp verbruik ik 5,4 L/100 km (en dat is bijna-10 jaar oude diesel), dat is 4,5 kg diesel of omgerekend 14 kg CO2 (via MW diesel = 226 g/mol, MW CO2 = 44 g/mol, 1 mol diesel = 16 mol CO2) Volgens de JEC TTW v5 LCA-analyse van JRC (Europese commissie) is de CO2 uitstoot voor dieselproductie (worst case) 7,2 g/MJ. Dus 4,5 kg diesel = 207 MJ (a 46 MJ/kg) = 1,49 kg CO2 Dus TTW en WTT uitstoot = 14 + 1,49 = 15,49 kg/100 km of 154,9 g/km Zelfs al is de productiekost van het voertuig 25 g CO2/km, ik kom niet aan die T&E cijfers. Oh, en volgens de JEC WTW v5 LCA-analyse (september 2020) zijn voertuigen aangedreven door brandstoffen zoals HVO, DME, OME, CBM en e-syn-Diesel CO2-vriendelijker dan BEV's... |
Citaat:
|
Citaat:
Zouden die berekeningen wel kloppen? Is dit nog steeds de wet van Bernoulli en buis van venturi dat ze de co2 berekenen? |
Citaat:
Is de elektrische auto dan even vervuilend als een wagen met klassieke verbrandingsmotor? Over die kwestie heerst onduidelijkheid omdat zelfs de experten het er niet over eens geraken. Om hun berekeningen op te stellen baseren wetenschappers zich op gekende gegevens, maar ook op hypotheses en mogelijke scenario’s. Al naargelang de veronderstelling is de elektrische wagen nu eens veel minder, dan weer even vervuilend of soms zelfs veel vervuilender dan een klassieke auto met verbrandingsmotor. |
Citaat:
Een eenvoudige WTW-berekening van een Golf diesel die 5 liter/100 km verbruikte kwam al aan WTW* 158 g/km CO2, en dat is enkel de extra CO2 daarmee jouw B7-(bio)diesel (vanuit de ruwe olie) ook in je brandstoftank geraakt. (hoop ik toch dat ADAC die bio ook meerekend) Citaat:
Als je meent dat T&E overdrijft toch eens de Summary page 9 -10 enz... doornemen: Citaat:
https://www.transportenvironment.org...A%20tool_1.pdf Citaat:
Laat me raden, die EVs laden op aan vuile stroom daarmee hun kraam klopt. lol. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be