![]() |
Steenstraten in Vlaanderen
Elke centrumstad heeft er wel eentje bij mijn weten.
In Brugge liggen er tenminste ook daadwerkelijk stenen, maar op andere plaatsen is het vaker ordinaire macadam. Moeten die dan niet omgedoopt worden naar macadamstraat ? Discuzzz plzzz |
In Lier zie ook nog veel steenstraten.
|
Citaat:
|
Citaat:
De betreffende "steenstraten" zijn zeer oude wegen die tijdens de Roomse tijd met stenen aangelegd werden, de zogenaamde "heerbanen" (heer = leger). Deze wegen zijn ondertussen verschillende malen vernieuwd en kregen vaak een teerlaag. Het verloop is in enkele gevallen ook licht gewijzigd. Hoogachtend |
Het lijkt toch vooral een West-Vlaams fenomeen te zijn. Zo ken ik spontaan een
Steenstraat in Brugge, in Kortrijk, in Oostende. Maar wat met andere provincies ? Is er een Steenstraat in Gent bijv. ? |
In Gent is er ook een. Een lange zelf.
Roeselare, Heule, Blankenberge, Meulebeke mag je ook aan je lijstje toevoegen. Ook allemaal West-Vlaanderen. |
Geachte IJslander
Het Vlaams Gewest telt eenenvijftig "Steenstraten" waarvan drieëntwintig in West-Vlaanderen (vetgedrukt). Aalst (Oost-Vlaanderen) Antwerpen Ardooie Beringen Bierbeek Blankeberge Borgloon Brakel Destelbergen Diksmuide Erpe-Mere Evergem Galmaarden Geetbets Geraardsbergen Gingelom Gistel Haaltert Halle Hament-Achel Harelbeke Heist-op-den-Berg Iper Ichtegem Knokke-Heist Koekelare Kortemark Kortrijk Kuurne Langemark-Poelkapelle Lede Lennik Lo-Reninge Lummen Meeuwen-Gruitrode (nu: Oudsbergen) Merelbeke Mesen Meulebeke Middelkerke Ninove Oosterzele Putte Riemst Roeselare Tielt Torhout Vilvoorde Vleteren Wetteren Zedelgem Zwalm Er wordt enkel rekening gehouden met "steenstraten" zonder bijkomende bepaling zoals bv. de Lange Steenstraat te Gent of zoals de leden van de vrijzinnige beleidsvereniging (VLD = PVV) zeggen: "Rue Longue des Pierres". Hoogachtend |
Amaai... daar heb je je werk van gemaakt.
Nu nog hetzelfde voor de Kerkstraat aub. |
Zijn steenstraten niet gevaarlijk?
Ik bedoel bij de zovele betogingen de laatste tijden. Met een steen kan je gooien of zie ik dat verkeerd? Misschien zal het géén straatbeeld meer bzijn mochten de 'leuke' stenen verdwijnen maar toch ... :? |
Aalst heeft er ook één. Dat weet ik nog.
Nog vaak gepasseerd vroeger om naar de stad te gaan. |
Citaat:
https://www.google.be/maps/place/Ste...51!4d4.0271337 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
De naam kan dus beter aangepast worden naar Stenen Roomstraat. Klinkt ook veel beter dan Heerbaan. Citaat:
En er is zelfs een Malestroit maar die ligt in Frankrijk. Citaat:
Toppie bij Monopoly!! Citaat:
Toch wel jammer vind ik. Ter compensatie kan je in noodgevallen wel naar de Burgemeester Teerstraat in Oostzaan, maar dat is dan weer Nederland... Citaat:
Maar weer Nederland eh, dju toch... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Lichtstraat. Citaat:
Achtstraße in Birkenfeld. Maar dan zitten we weer in Duitsland. Tenderstraat in Gent :cheer: nieuwe hobby :cheer: |
Citaat:
|
De Steenstraat in mijn eigen stad Antwerpen was me geheel onbekend. Opzoeking leert dat deze straat in het district Ekeren ligt, dat vanwege zijn vrij ruraal karakter enkel formeel gesproken tot de stad behoort. Historisch, cultureel en sociologisch bekeken is het een dorp.
|
Citaat:
Safety in numbers. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be