maddox |
15 juli 2021 19:12 |
Citaat:
Het lek bevindt zich in het niet-nucleaire gedeelte van de reactor. Het werd opgemerkt door mensen van Engie Electrabel. Zij zagen dat er veel meer waterstof werd gebruikt dan normaal om de alternator af te koelen, en dat wijst erop dat er een lek is.
|
Ik ga dit even opsplitsen.
Citaat:
niet-nucleaire gedeelte van de reactor
|
Complete onzin. Alle delen die in contact kunnen komen met splijtstof of afvalproducten ervan, zijn deel van het nucleaire deel. De Warme Zone dus. Indien het een niet nucleair deel is, is het in de niet warme zone, ergo, een klassiek deel.
Citaat:
Zij zagen dat er veel meer waterstof werd gebruikt dan normaal om de alternator af te koelen
|
Voor zover ik het ontwerp van de PWR's ken, wordt er nergens waterstof gebruikt om delen te koelen. Integendeel, waterstof wil men niet meten, vooral niet in het nucleaire deel, maar hier gaat het over een alternatorkoeling. Oftewel de koeling van een elektriciteitsproducerend deel. Ik ken maar 1 reden om waterstof te gebruiken als koelmiddel, en dat is in cryogene toepassingen, iets waar een sterk gebrek aan is in generatie 2/3 PWR centrales.
Citaat:
en dat wijst erop dat er een lek is
|
Een waterstoflek... in een niet nucleair deel van een ouwe PWR. Het kan, maar is twijfelachtig dat ze daarvoor de reactor zelf stilleggen. Langs de andere kant, ze leggen die reactor al stil als de kuisvrouw van het administratief gebouw een rare spetter onder de brilrand meld.
Dit lijkt me zo'n situatie.
|