Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Oh je, sabam nu Auvibel beginnen het nu wel heel bont te maken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262368)

wagner.666 15 december 2021 17:39

Oh je, sabam nu Auvibel beginnen het nu wel heel bont te maken

sabam nu Auvibel beginnen het nu wel heel bont te maken.

Citaat:

Volgend jaar ook privékopievergoeding bij aankoop computer, hogere bijdrage als je smartphone koopt
Wie een consumentencomputer, consumentenprinter en e-reader aankoopt, zal daar vanaf wellicht volgend voorjaar ook een privékopievergoeding voor moeten betalen. Dat delen Agoria, de federatie van Belgische technologiebedrijven, en Auvibel, de Belgische collectieve beheersvennootschap die de privékopievergoeding in België int en verdeelt, woensdag mee.
https://www.hln.be/ihln/volgend-jaar...oopt~a85fb6f5/

reservespeler 15 december 2021 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 (Bericht 9843362)

Moet je nu al bij de aankoop van een kopieerapparaat.
Hoe sneller het apparaat, hoe hoger de vergoeding.

Zucht 15 december 2021 21:03

Wanneer een taks op kleurpotloden ?
Je zou wel eens een spiderman kunnen tekenen.

ViveLaBelgique 15 december 2021 22:00

Voor zover ik het begrijp zit er niets anders te op dan jaarlijks te dokken aan Reprobel tenzij je kan bewijzen dat je bedrijf geen internet, email of kopieerapparaat heeft.

In 2015 was de reprobel heffing op nieuwe apperaten met scanfunctie door een Europees hof ongeldig verklaard.

Het probleem met instanties zoals Reprobel, Sabam, Recubel, Bebat en Auvibel is dat je voor meer informatie over hun legitimiteit van hun heffingen, billijke vergoedingen, huiszoekingen en facturen enkel bij hen zelf terecht kan.

In 2015 zijn de repobel heffing nog ongeldig verklaard door een Europees hof:

https://techpulse.be/nieuws/174371/b...-eu-wetgeving/

Vlad 16 december 2021 06:41

Sabam kan maar beter rekening houden met mensen die hersenen hebben die 2G, 3G, 4G en 5G kunnen ontvangen en omzetten in geluid en beeld. Zulke mensen ontvangen gratis Netflix, You Tube, Spotify, ... en kunnen films en liedjes bekijken en beluisteren terwijl ze rondlopen. Ook deze mensen dienen op een of andere manier bij te dragen dus iedereen moet sowieso door sabam belast worden, zelfs mensen die geen technologie (nodig) hebben. :twisted:

Travis Bickle 16 december 2021 08:40

Dan maar in Nederland kopen ... Dan kan de politiek wederom met de handen in het haar zitten, niet begrijpend waarom mensen niet lokaal kopen.

Herr Flick 16 december 2021 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9843728)
Dan maar in Nederland kopen ... Dan kan de politiek wederom met de handen in het haar zitten, niet begrijpend waarom mensen niet lokaal kopen.

Inderdaad, ge kloot ze twee keer, sabam en den BTW.

ViveLaBelgique 16 december 2021 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9843659)
Sabam kan maar beter rekening houden met mensen die hersenen hebben die 2G, 3G, 4G en 5G kunnen ontvangen en omzetten in geluid en beeld. Zulke mensen ontvangen gratis Netflix, You Tube, Spotify, ... en kunnen films en liedjes bekijken en beluisteren terwijl ze rondlopen. Ook deze mensen dienen op een of andere manier bij te dragen dus iedereen moet sowieso door sabam belast worden, zelfs mensen die geen technologie (nodig) hebben. :twisted:

Op smartphones komen er vanaf 2022 ook Auvibel heffingen, tot 4 € per toestel. Alles wat audiovisueel is op een smartphone is afgeschermd met DRM, Digital Right Management. Je kan netflix, youtube, spotify en anderen dus niet op een smartphone gebruiken zonder er afgedragen wordt aan Sabam en consorten. Het is niet omdat je gratis op youtube kijkt of je een proefperiode hebt bij een streaming dienst dat deze bedrijven niet betalen voor de vertoning van de werken. Je bent wel in overtreding als je het vertoont buiten private en familiekring zonder extra vergoeding af te dragen.

Voor tekst en illustraties hebben ze voorlopig nog geen Digital Right Management.

ViveLaBelgique 16 december 2021 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle (Bericht 9843728)

Ik ben geen expert in deze materie en op zoek naar meer informatie van onafhankelijke en kritische bron.

Ik vrees dat je als bedrijf of zelfstandige door datamining geviseerd gaat worden. Reprobel zou gemakkelijk de lijsten kunnen opvragen van ondernemingsnummers die toestellen onderhevig aan reprogratieheffingen hebben gekocht in Nederland. Dit kunnen ze dan afpunten aan hun lijsten met bedrijven die gedeclareerd hebben dat ze geen beschermde werken gebruiken, afdrukken of kopiëren.

Het is een mislukking van de EU dat er geen Europese bureau is voor de inning en verdeling van rechten gebonden aan beschermde werken.

De gemuilkorfde 16 december 2021 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 (Bericht 9843362)

Schandalig.
Weer een reden om in het buitenland te kopen.

Herr Flick 16 december 2021 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9843876)
Ik ben geen expert in deze materie en op zoek naar meer informatie van onafhankelijke en kritische bron.

Ik vrees dat je als bedrijf of zelfstandige door datamining geviseerd gaat worden. Reprobel zou gemakkelijk de lijsten kunnen opvragen van ondernemingsnummers die toestellen onderhevig aan reprogratieheffingen hebben gekocht in Nederland. Dit kunnen ze dan afpunten aan hun lijsten met bedrijven die gedeclareerd hebben dat ze geen beschermde werken gebruiken, afdrukken of kopiëren.

Het is een mislukking van de EU dat er geen Europese bureau is voor de inning en verdeling van rechten gebonden aan beschermde werken.

Als particulier bedoel ik he, de markt is vrij, dus als jij een smartphone in hulst gaat kopen dan betaal je geen sabam op dat toestel en passeert de belze staat ook al niet langs de kassa.

ik doe dat dikwijls voor mijn drank. als die clowns beslissen van de accijnzen omhoog te doen, mij goed, maar ik betaal dat niet als ik er van onder kan. (je moet dan in holland nog opletten wat je koopt want sommige dingen zijn daar duurder)

kelt 7 december 2025 06:43

sluit maar uw boeltje....

november 2025 en we vernemen (artikel in de Brussels Times deze week bvb) dat nu al Belgische retailers voor de muziekjes in hun winkels meer en meer AI-gegenereerde airekens gebruiken in plaats van belastbare auditieve uitingen (radio,muziekloops...)

Het is mij momenteel niet duidelijk of die muziekjes dan ter plaatse "gegenereerd" worden,dan wel gewoon ingekocht van een firma die muziekjes genereert via een LLM programma en de "aanhoorbare" dan verhuurt.......

SABAM schat dat Belgische artiesten alleen al dreigen aldus tot een kwart van hun inkomsten te gaan verliezen....

Ikzelf ben echter fan....een beetje achtergrond gepinkel in de winkel mag best....Radiouitzendingen of muziek met veel stemgeluiden in de winkels heb ik altijd al hinderlijk en zelfs sfeerbrekend gevonden.....

Het zou wel een perversie zijn dat men dan zou een taks ten voordele van de arme artiesten bedenken terwijl die artiesten er geen enkele artistieke bijdrage aan hebben gedaan(meer nog,je zou kunnen stellen dat hun werk nu zo bedenkelijk is dat handelaars het zelfs niet meer WILLEN hebben in hun winkels )....Maar de helft van ons takssysteem is eigenlijk zo een perversie,ik zie het nog gebeuren....:|

pajoske 7 december 2025 10:05

Sabam en konsoorten zijn dieven. Zij eisen vergoedingen zonder bewijs te leveren dat zij de rechthebbenden van de (muziek)werken vertegenwoordigen.
Ik vraag me trouwens af hoe groot het percentage is dat ze naar de U.S. versluizen. Ik heb zo een sterk vermoeden dat de Belgische componisten maar een heel klein bedrag ontvangen.
Ik vernam van een Vlaamse componist dat hij na twee jaar nog geen vergoeding gekregen had voor de uitvoering van zijn werk op een concert.

wagner.666 7 december 2025 10:17

En de grootste aasgier was en is johan verminnen, ne ferme schop tegen zijn ballen verdiend hij(en zelfs nog meer)

Schelfie 8 december 2025 08:15

Ik vraag me zelfs af: Is hier een wettelijk kader voor? Kunnen die paljassen zomaar vergoedingen eisen?

En die politieke nietsnutten, waar zitten die? Zijn die al in actie geschoten na die Basta! aflevering over die bloedzuigers van Sabam?

Vlad 8 december 2025 08:24

Zou er een onevenwicht zijn tussen commerciële muzikanten en alternatieve ? Krijgen metalgroepen of avantgardemuzikanten ook geld van Sabam of gaat dat enkel naar wat op de radio gespeeld wordt ?

ViveLaBelgique 8 december 2025 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 (Bericht 10565356)
En de grootste aasgier was en is johan verminnen, ne ferme schop tegen zijn ballen verdiend hij(en zelfs nog meer)

Ik zet wel eens de radiospeler van VRT Max op. Schandalig hoeveel ik moet wegzappen als ze weer eens Johan Verminnen spelen. Ik heb ChatGPT eens ondervraagt hoe ze bij de MNM Hits en ander VRT zenders aan hun playlist komen. Transparantie is zoek en er spelen veel belangen van platenmaatschappijen. Als Brahim hetzelfde krapul zou zijn als Johan dan zouden we elke dag 5x een van zijn liedjes op VRT streaming horen. Als radiopresentator én artiest heeft hij belangenconflicten maar hij maakt er geen misbruik van.

maddox 8 december 2025 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10565656)
Zou er een onevenwicht zijn tussen commerciële muzikanten en alternatieve ? Krijgen metalgroepen of avantgardemuzikanten ook geld van Sabam of gaat dat enkel naar wat op de radio gespeeld wordt ?

Ik denk dat muzikanten -metal of wat dan ook- zonder grote labels erachter eerder veel last hebben om maar iets van Sabam los te krijgen.

DewareJakob 8 december 2025 09:55

voor een paar jaar was er een controverse over Sabam. Ze hadden, naar verluid, geld geëist van een kleuterschool waar er verhaaltjes werden voorgelezen uit een boek. Het idee dat door voorlezen sommige kinderen misschien aan hun ouders zouden vragen ook dat boek te kopen ontgaat die aasgieren volledig.

Xenophon 8 december 2025 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10565663)
Ik denk dat muzikanten -metal of wat dan ook- zonder grote labels erachter eerder veel last hebben om maar iets van Sabam los te krijgen.

Ze moeten je muziek spelen alvorens je royalty's krijgt.
Kijk naar de Belgische radiozenders, buiten hoempapa en popmuziek wordt er voor de metalfan helemaal niets gespeelt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be